2014-03-24, 19:36
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vatchareeyas blod påträffades i KJ:s Sonata, det är ostridigt. Men detta faktum BEVISAR INTE att KJ vare sig mördade Vatchareeya eller befattade sig med hennes likdelar. Mycket starkt indicium förvisso, men det bevisar inte att någon annan inte med KJ:s goda minne kan ha placerat VB i KJ:s bils bagageutrymme - i ett sammanhang eller delar av henne - alternativ gärningsperson KAN DÄRFÖR INTE uteslutas. Den mest bekymmersamma omständigheten för åklagarna är, enligt min mening, att vare sig tillräckligt säker tidpunkt då mordet begicks kan anges, eller att mordplatsen har påträffats. En hörnsten i mordrättegångar är ju att gärningsmannen åtminstone ska kunna bindas till brottsplatsen, men inte ens detta klarar åklagarna att visa. Att döma i det här målet tror jag blir en grannlaga uppgift för hovrätten, men jag hoppas man dömer ut livstid oaktat bristerna då jag är övertygad om att KJ är tvärskyldig i det här. Grejen är att han med stor sannolikhet inte var ensam om knivarna och andra "verktyg när Vatchareeya miste livet ..

Ja, frågan är hur kreativa kontextkonstruktioner som kan accepteras för att en alternativ GM skall ses som rimlig?
Instämmer: KJ är skyldig och bör fällas. Men HR avgör förstås vad den juridiska sanningen blir.
Citera
2014-03-24, 20:10
Medlem
yoloitss avatar
http://www.hovrattenovrenorrland.domstol.se/Om-hovratten/Aktuella-rattegangar/Rattegangar-i-Umea/

Rättegångens dagar och tider finner man här.
Citera
2014-03-24, 20:26
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du har rätt, det finns ingen vattentät bevisning som visar att KJ har hanterat kroppen såsom en film eller ett par vittnen som sett det.

Däremot finns det en förbannat massa saker som talar för att han har hanterat kroppen och detta tillsammans med att det inte finns ett förbannade dugg som talar för att någon annan skulle ha hanterat kroppen gör att det för normala människor inte finns några tvivel.

Du har rätt. Vattentät bevisning saknas. Men den krävs inte heller för fällande dom, som vi redan sett, och kommer att få se nu i HR.

Skulden är fastställd bortom rimligt tvivel och i vanlig ordning försöker alternativteoretikerna hävda att "absoluta beviskrav" föreligger för fällande. Men så fungerar ju inte domstolens bedömning av evidens eftersom den bedömningen måste baseras på verkligheten som sällan är direkt entydig och utan glapp men där man ändå kan se tydliga linjer, trender och sammanhang. Här är det entydigt bortom rimligt tvivel.
Citera
2014-03-24, 20:39
Moderator
blomvattnares avatar
Upprepningar och OT raderat.

Att parodiera på andra medlemmar är OT och inläggen riskerar såväl radering som varning. Detta är ingen chatt.

/Mod
Citera
2014-03-24, 20:48
Bannlyst
Citat:
Njae, korrupt media har jag inte varit inne på eller ens tangerat vad jag kan påminna mig, och "köpta" poliser inte heller, väl ? Däremot det lite mjukare uttrycket "vänskapskorruption" i meningen att vissa poliser, kanske med relation på mer personlig nivå (om sådan relation finns) KAN ha valt att vända bort blicken - look the other way - vid vissa tillfällen när utredningen av Berg var som mest intensiv och höll på att bli känslig. Om begreppet "intensiv" över huvud taget går att använda i samband med utredningen av karatetränare Berg - vilket jag betvivlar.

Antar att du aldrig suttit i förhör hos polis med tanke på vad du grundar "vänskapskorruption" på. Oavsett vad man hörs om så försöker polis bygga ett förtroende, (läs förhör med KJ) dom går inte på med boxhandskar annat än vid lägen där det kan få en vändpunkt, att -NU sätter vi in stöten.

Vid ett förhör med någon, vi kan exempelvis ta en som heter Mikael så vet polis, och har även redan hört att denne Mikael kallas för "Micke" till vardags. FL kan då säga, -hörru Mikael, eller går det bra om vi kallar dig Micke som alla andra gör? För det behöver dom väl inte fira Julafton tillsammans...eller?
Citera
2014-03-24, 20:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Ja, frågan är hur kreativa kontextkonstruktioner som kan accepteras för att en alternativ GM skall ses som rimlig?
Instämmer: KJ är skyldig och bör fällas. Men HR avgör förstås vad den juridiska sanningen blir.

Domstolens uppgift är inte att leta efter sanningen, utan att döma på de bevis och indicier som parterna förebringar. Finns inte bevis i vedertagen mening återstår indicier och värderingen av dessa, vilket gör utgången i målet till en subjektiv bedömningsfråga liknande poängsättningen i konståkning eller gymnastik.
Citera
2014-03-24, 21:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Antar att du aldrig suttit i förhör hos polis med tanke på vad du grundar "vänskapskorruption" på. Oavsett vad man hörs om så försöker polis bygga ett förtroende, (läs förhör med KJ) dom går inte på med boxhandskar annat än vid lägen där det kan få en vändpunkt, att -NU sätter vi in stöten.

Vid ett förhör med någon, vi kan exempelvis ta en som heter Mikael så vet polis, och har även redan hört att denne Mikael kallas för "Micke" till vardags. FL kan då säga, -hörru Mikael, eller går det bra om vi kallar dig Micke som alla andra gör? För det behöver dom väl inte fira Julafton tillsammans...eller?

"Micke" var väl åklagarnas benämning av karatetränare Berg när han hördes i tingsrätten ? Det lät lite väl familjärt i mina öron (mera familjärt än nödvändig, professionell distans) utan att jag fördenskull påstår att det finns vänskapsband mellan "Micke" och någon av åklagarna. Men det lät lite väl 'cosy' för att höra hemma i en mordrättegång. Tycker jag.

Edit: Möjligen ville åklagarna med tilltalet "Micke" inför menigheten understryka att Berg inte var misstänkt för nånting - så kan det ju vara.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-24 kl. 21:33.
Citera
2014-03-24, 21:14
Medlem
soopys avatar
Citat:
Domstolens uppgift är inte att leta efter sanningen, utan att döma på de bevis och indicier som parterna förebringar. Finns inte bevis i vedertagen mening återstår indicier och värderingen av dessa, vilket gör utgången i målet till en subjektiv bedömningsfråga liknande poängsättningen i konståkning eller gymnastik.

Ja, that's about it. Och för en del kanske det kan framstå som vanskligt. Men å andra sidan kan det vara mycket svårt att föreslå ett bättre system.

En del hävdar dock att en skillnad jämfört med poängsättning i sport är att det vid "poängsättning" i domstol ska finnas ett visst "bias" åt "fria-hållet" dvs hellre fria än fälla. Sedan kan man förstås fundera över om det inte varierar från (domstols)fall till fall eftersom det faktiskt är människor och inte poängberäknande datorer som (be)dömer?

Men, som sagt, den som är missnöjd med detta system bör inte kasta första stenen utan föreslå ett bättre system. Sådant hörs dock sällan. Det som hörs är att man är missnöjd med ett domsluts riktning för att... Det kan (kanske) tyda på att nuvarande system har en generell acceptans till sin form bara inte ledamöter i domstolar, advokater, poliser etc. vore så dumma i sina huvuden dvs. ytterst för att de är subjektiva människor fast beslutna att spela sina roller som utredare, åklagare, försvarare etc efter bästa förmåga. Men det kan man ju inte ändra på.
Citera
2014-03-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69

Michael Engrund kallas "Micha", Kristoffer kallas "Kibba", Vahtareya kallas "Ploy" och Mikael kallas "Micke" osv ÄR det vad du definierar som vänskapskorruption?
Citera
2014-03-24, 21:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Man får tacka för lanseringsjobbet. Jag stötte på den här rysliga kniven när jag googlade runt på olika former av bajonetter, som ju har varit upp för diskussion här tidigare. Det var ett tag sen och jag har inte brytt mig om att presentera den här eftersom jag trodde att den var väldigt ovanlig. Jag är fortfarande lite skeptisk ärligt talat. Men Condor är uppenbarligen ett ganska vanligt knivmärke, även här i Sverige. Tacticalstore, som förekommer i FUP, säljer märket, men inte själva kniven. Vet vi om den sålts i Sverige alls?

Ja, det är nog definitivt ett sådant vapen. Jag får inte ihop beskrivningen av såren med något annat. Ändarna på såren är spetsiga och det passar ju inte med vapen/verktyg som tagits upp tidigare. Nu har jag inte riktigt sett hur ändarna på C:et ser ut på denna dolk.

Nedan har jag plockat ut de sår som har ett bestämt mått på sårkanalen. Den första tabellen är sorterad efter sårdjup och den andra efter sårbredd. Med de uppgifterna kan en skicklig matematiker räkna fram hur spetsigt vapnet är. Finns ju fler sår men de har gått genom lungan och då måste man mäta bredden på såret inne i lungan och på huden på ryggen. Spetsen på vapnet är tydligen 3 mm i trekant 5 mm upp på spetsen. Väldigt udda om det nu är samma vapen.

I: Liksidig triangel med sidan 0,3 cm och djupet 0,5 cm
J: Bredd: 0,5 cm, Anm: Stickkanal 0,5 cm
K: Bredd: 1,1 cm, Anm: Stickkanal 1,5 cm
B: Bredd: 0,6 cm, Anm: Stickkanal 1,8 cm
F: Bredd: 1,0 cm, Anm: Stickkanal 2 cm

I: Liksidig triangel med sidan 0,3 cm och djupet 0,5 cm
J: Bredd: 0,5 cm, Anm: Stickkanal 0,5 cm
B: Bredd: 0,6 cm, Anm: Stickkanal 1,8 cm
F: Bredd: 1,0 cm, Anm: Stickkanal 2 cm
K: Bredd: 1,1 cm, Anm: Stickkanal 1,5 cm

Vapnet som gjort dessa sår är så unikt så hittar man en ägare som innehar/innehaft ett sådan vapen så har man mördaren. Lite märkligt att när polisen konstaterat detta inte associerar detta med en knivsamlare som har motiv.

Angående Y-kromosom-DNA så ärvs ju de på faderslinjen. Den kan alltså komma från en anfader långt tillbaka i tiden. Hur många som har samma anfader idag kan ju röra sig om tusentals personer.

Exempel:
Om varje far får tre söner som i sin tur får tre söner i 10 generationer så blir det 531441 personer med samma Y-kromosom-DNA.

Obs, detta är bara ett räkneexemel för egentligen fattar jag ingenting. Kromosomen kan finnas i fler generationer än tio. En mutation bryter kedjan. En del fäder får ingen son medan andra får flera.

http://www.genealogi.se/wiki/index.php/DNA-genealogi

Plantering av blod eller fosfor tror jag inte på. De har kommit till på annat sätt men identifiering av vapnet är viktigare.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-24 kl. 21:47.
Citera
2014-03-24, 21:34
Bannlyst
Citat:
"Micke" var väl åklagarnas benämning av karatetränare Berg när han hördes i tingsrätten ? Det lät lite väl familjärt i mina öron (mera familjärt än nödvändig, professionell distans) utan att jag fördenskull påstår att det finns vänskapsband mellan "Micke" och någon av åklagarna. Men det lät lite väl 'cosy' för att höra hemma i en mordrättegång. Tycker jag.

Nu var det inte under en mordrättegång som det uttrycktes utan "hörd som annan" och det inleds med "Mic*el, kallas hädanefter för Mic*e,"

Familjärt? Nej, det är så det funkar så glöm "vänskapskorruption"
Citera
2014-03-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Michael Engrund kallas "Micha", Kristoffer kallas "Kibba", Vahtareya kallas "Ploy" och Mikael kallas "Micke" osv ÄR det vad du definierar som vänskapskorruption?

EDIT. Det svaret var till MBoudine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in