2014-03-24, 17:16
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Nej. Svensk är ingen etnicitet. Svensk är ett begrepp grundat på kultur, värderingar och lojalitet enligt oss.

Men med tanke på att kulturen och värderingarna har ändrats genom årens lopp, vem är då svensk?

Jag kan svara på den frågan själv genom att hävda att du aldrig någonsin kan frångå att kulturen, värderingarna kommer ifrån det svenska folket vilket därmed gör dem svenska.
Citera
2014-03-24, 17:26
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fot.Noten
Kan någon från partiet svara på ovanstående så svenska folket får helt klart för sig om vi finns eller är vi ett begrepp bara? (enligt Paula Bieler och SD-Kalle) Finns vi som ett folk i SDs partiprogram?

Hälsningar / Ingrid

SD är väldigt tydliga med att partiets nationalitetsbegrepp är öppet och icke-rasistiskt. Personer från andra ställen i världen med andra tidigare medborgarskap kan absolut assimileras och bli svenskar enligt SD. SD definierar alltså nationalitet utifrån kultur och lojalitet och därmed kan inte etniciteter kopplas till nationaliteter. Detta är grunden i SDs politik.
Citera
2014-03-24, 17:39
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Om man definierar nationaliteten svensk utifrån etnicitet, ja. Men det kan väl knappast vara en nyhet för dig? Har du aldrig läst SDs partiprogram?

Att acceptera en utrotning av den vita rasen är väl ganska rasistiskt, tycker du inte?
Citera
2014-03-24, 17:50
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
SD är väldigt tydliga med att partiets nationalitetsbegrepp är öppet och icke-rasistiskt. Personer från andra ställen i världen med andra tidigare medborgarskap kan absolut assimileras och bli svenskar enligt SD. SD definierar alltså nationalitet utifrån kultur och lojalitet och därmed kan inte etniciteter kopplas till nationaliteter. Detta är grunden i SDs politik.

Om jag anser mig vara svensk så är jag automatiskt rasist. Tack, då vill jag vara det. Så du svarar alltså i partiets namn. Man blir mörkrädd.

/Ingrid
Citera
2014-03-24, 18:01
Avslutad
Citat:
Nej. Svensk är ingen etnicitet. Svensk är ett begrepp grundat på kultur, värderingar och lojalitet enligt oss.
Bara för att klargöra ovanstående... Anser SD att detta enbart gäller svenskar eller dödförklarar SD hela begreppet "etnicitet"?
Citera
2014-03-24, 18:06
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:

Om svensk inte är en etnicitet, varför pratar man då om "etniska svenskar"?

”Även rasism mot etniska svenskar måste bekämpas”:
http://www.dn.se/debatt/aven-rasism-mot-etniska-svenskar-maste-bekampas/

Reinfeldt kritiseras för uttalande:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-kritiseras-for-uttalande_7201642.svd

Är Fredrik Reinfeldt och dessa två folkpartister alltså rasister enligt dig?
Citera
2014-03-24, 18:49
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Om svensk inte är en etnicitet, varför pratar man då om "etniska svenskar"?

”Även rasism mot etniska svenskar måste bekämpas”:
http://www.dn.se/debatt/aven-rasism-mot-etniska-svenskar-maste-bekampas/

Reinfeldt kritiseras för uttalande:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-kritiseras-for-uttalande_7201642.svd

Är Fredrik Reinfeldt och dessa två folkpartister alltså rasister enligt dig?

Det handlar väl om en felsägning och att man istället för svensk menar en arisk nordeuropeisk etnicitet. Frågar du Reinfeld och folkpartisterna kommer de också naturligtvis säga att en person utan "svensk etnicitet" kan bli svensk. Alltså finns det ingen svensk etnicitet kopplat till nationstillhörighet.
Citera
2014-03-24, 18:58
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Att acceptera en utrotning av den vita rasen är väl ganska rasistiskt, tycker du inte?
En halmgubbe utan dess like.

Citat:
Om jag anser mig vara svensk så är jag automatiskt rasist. Tack, då vill jag vara det. Så du svarar alltså i partiets namn. Man blir mörkrädd.
/Ingrid
Vad pratar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Bara för att klargöra ovanstående... Anser SD att detta enbart gäller svenskar eller dödförklarar SD hela begreppet "etnicitet"?
Nu talar jag ju enbart utifrån min egen tolkning men det finns väl inte någon som hävdar att det inte finns olika etniciteter i världen. Det enda jag motsäger mig är att etniciteterna hör ihop med nationstillhörighet då detta skulle innebära att en person som bott i Sverige hela sitt liv som känner 100% lojalitet till Sverige, men som har iranska förfäder, är mindre svensk än vad en person som i bor i USA som aldrig någonsin varit i Sverige men som har svenska förfäder, är. Etniciteter finns, de hör bara inte ihop med nationstillhörighet.
Citera
2014-03-24, 19:08
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Det handlar väl om en felsägning och att man istället för svensk menar en arisk nordeuropeisk etnicitet. Frågar du Reinfeld och folkpartisterna kommer de också naturligtvis säga att en person utan "svensk etnicitet" kan bli svensk. Alltså finns det ingen svensk etnicitet kopplat till nationstillhörighet.

Även nationell identitet har betydelse när det gäller etnicitet. Således är norsk och svensk två olika etniciteter.
Citera
2014-03-24, 19:30
Medlem
infidels avatar
Citat:
Kan någon från partiet svara på ovanstående så svenska folket får helt klart för sig om vi finns eller är vi ett begrepp bara? (enligt Paula Bieler och SD-Kalle) Finns vi som ett folk i SDs partiprogram?

Hälsningar / Ingrid

SD-Kalle återberättar korrekt SDs ståndpunkt i frågan. Svensk är den som är svensk till sättet och en somalier som är försvenskad är lika svensk som en ursvensk. I och med att SD definierar svenskhet som en förvärvad egenskap så är partiets lösning på att svenskar på sikt kommer att bli en minoritet i Sverige en omfattande assimilationsprocess där alla blattar och negrer blir försvenskade och deras barn uppblandade med svenskar. Då är de svenskar enligt SDs definition och därmed har svenskheten bevarats även om det gamla svenska folket försvunnit genom uppblandningen. Det finns noll misstycke om denna definition av svenskhet inom både SD och SDU, även Kasselstrand står bakom den.
https://www.realisten.se/2012/07/06/gustav-kasselstrand-somaliska-muslimer-kan-bli-svenskar/

Det är bara det rasistiska Svenskarnas parti som definerar svensken utifrån etnisk grund och som förnekar att en somalier kan bli svensk.
Senast redigerad av infidel 2014-03-24 kl. 19:44.
Citera
2014-03-24, 20:13
Medlem
Z.Z.s avatar
Citat:

Hälsningar / Ingrid
Partiet sätter inte likhetstecken mellan folk och enticitet. Som kulturnationalist definierar man ett folk/en nationalitet i termer av kultur, språk, identitet och lojalitet.

Sverigedemokraternas principprogram avsnitt 4, stycke 7:

"Sverigedemokraternas nationalism är öppen och ickerasistisk. Eftersom vi definierar nationen i termer av kultur, språk, identitet och lojalitet, och inte i termer av historisk nationstillhörighet eller genetisk grupptillhörighet, så är vår nationella gemenskap öppen även för människor med bakgrund i andra nationer."

Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Men med tanke på att kulturen och värderingarna har ändrats genom årens lopp, vem är då svensk?

Jag kan svara på den frågan själv genom att hävda att du aldrig någonsin kan frångå att kulturen, värderingarna kommer ifrån det svenska folket vilket därmed gör dem svenska.
Nä, riktigt så går det inte till. Poängen är att det finns en kulturell kontinuitet mellan de som först definierade sig som svenskar och de som gör det idag. Skulle någon prata 1000-tals svenska idag skulle vi antagligen inte förstå dem - och vi skulle antagligen även uppleva dem som rätt kortväxta överlag - sociologiska begrepp kan inte bedömas på naturvetenskapliga grunder.

Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Partiet utgår inte ifrån etnicitetsbegreppet när det gäller att definiera nationstillhörighet. Det betyder inte att det är förbjudet att prata om etnicitet, vare sig svensk sådan eller någon annan.

För övrigt - nu har vi gått off topic, igen..
Citera
2014-03-25, 03:20
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Det handlar väl om en felsägning och att man istället för svensk menar en arisk nordeuropeisk etnicitet.

Jag blandade ihop begreppen. Självklart så har svenskar, danskar, norrmän, islänningar samt många finnar samma etnicitet. Det jag syftade på var folkgrupp.

Citat:
Frågar du Reinfeld och folkpartisterna kommer de också naturligtvis säga att en person utan "svensk etnicitet" kan bli svensk. Alltså finns det ingen svensk etnicitet kopplat till nationstillhörighet.

Nej, du har fel. En neger kan aldrig fullt ut bli svensk eftersom de etniska skillnaderna är för stora.
Senast redigerad av TheBurden 2014-03-25 kl. 03:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in