2014-03-23, 19:54
Medlem
Är det någon som i tråden nämnt bostadstillägg?
Citera
2014-03-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Klart man kan förutsätta en krash i framtiden. Bostadspriserna sjönk ju med 80% på 90-talets slut .

Var hittar du dessa siffror?

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/?from16158=1995&to16158=2013&columns16158=,1,2,3,& diagroupa=diagram_2&diagroupb=&currentDia=diagram_ 2

Citat:
Det är inte "mina teorier", det kallas historisk data.

Jag skiter i om bostäder är över-eller undervärderade nu, jag vet bara det att bostäder inte är en bra investering i längden (detta vet jag genom att öppna ögonen och googla några nyckelord, svårt eh? ).

Hur vet du detta?

Jag tycker att bostäder hittills har varit en tämligen bra investering.
Citera
2014-03-23, 21:16
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det är inte "mina teorier", det kallas historisk data.

Jag skiter i om bostäder är över-eller undervärderade nu, jag vet bara det att bostäder inte är en bra investering i längden (detta vet jag genom att öppna ögonen och googla några nyckelord, svårt eh? ).

Vem pratar om investering? Nånstans ska man väll bo? Alla ser inte ett bostadsköp som en investering. Jag pratade fortfarande (vilket många verkar ha svårt att förstå) att en stor del av månadskostnaden kan vara i amortering av topplån.

Även om priserna går ner så är belåningen mindre. Alltså "får man igen" dom amorterade pengarna i vilket fall som helst vilket man ska ha i åtanke när man ser månadspriset vid köp med endast 15% insats.

Sen får du spekulera hur mycket du vill i krascher. Kan du se in i framtiden får du gärna ge mig morgondagens lottonummren. Annars kan du sluta använda det som fakta.
Citera
2014-03-23, 21:54
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vad av det jag faktiskt sagt (inte som du tror jag sagt) är det du inte förstår?

Då kan jag svara på det istället för att du vräker.ur.dig.en massa irrelevant dynga.

Jag har flera gånger visat att du skrivit vad du påstår att du inte har skrivit

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Hemma från jobbet nu så lite lättare att skriva. Ska vi ta det från början?

Visst är det intressant. Men det får du tala med nån annan om. Jag pratar endast om topplånet.

Enda anledningen till att sälja sin bostad är för att bo under en bro?

Jag tror mer på scenariot att man säljer för att man ska flytta till en ny bostad. Kanske har man bildat familj eller bara tröttnat på att bo i en 1a.

Ja? Det får man väll räkna med i vilket fall om man vill byta upp sig.

Jag har inte kallat något för vinst.

Den rad av mig du citerar avser amorteringen i samband med ett topplån. Amorterar du minskar lånet. Mellanskillnaden mellan lån och värde tillfaller dig. Alltså faller det du tidigare amorterat dig. Alltså får du tillbaks dom pengarna (förutsatt att inte bostadens värde kraschat). Dessutom har du inte behövt betala ränta för dom.

Det är vad jag pratar om. Vad du pratar om däremot har jag ingen jävla aning om.

Om det bara är för att byta lägenhet som du säljer så kan du lika väl bo i hyresrätt. betydligt enklare vid bostadsbyte.

Fortfarande krävs att du lyckas sälja med vinst för att få tillbaka pengarna.
Citera
2014-03-23, 22:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude

Anonym hedonist brukar hitta på egna siffror för att passa hans argument. Jag tror det är dags han får göra en pudel.... igen.
Citera
2014-03-23, 22:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Om det bara är för att byta lägenhet som du säljer så kan du lika väl bo i hyresrätt. betydligt enklare vid bostadsbyte.

Fortfarande krävs att du lyckas sälja med vinst för att få tillbaka pengarna.

Det är väll upp till var och en om man vill köa för hyresrätt eller köpa? vad har det med topplån att göra?

Pengarna har ju faktiskt aldrig försvunnit så varför skulle man behöva göra en vinst? Däremot kräver det ju att du säljer för att då ut dom. Tex när du byter boende.

Vet du vad amortering är?
Senast redigerad av Bbobi 2014-03-23 kl. 22:05.
Citera
2014-03-24, 04:36
Medlem
B´stards avatar
Det är alltid vanskligt att tro att det något som pågått ett tag kommer fortsätta för evigt - fram till 80-talet så bostadspriserna släpat efter inflationen, i Japan har priserna gått ner i 25 år. Vissa tror att priserna kan fortsätta upp i evigheter i Sverige för att befolkningen ökar - men den drivs helt av invandring, och dessa invandrare saknar både kapital och arbete och kan inte pressa upp priserna.

Räntan är i botten och vi har i princip deflation, arbeten automatiseras - utan att det skapas nya jobb i samma takt som de gamla försvinner - att priserna skulle kunna fortsätta gå upp under dessa förutsättningar är bara vansinne och förhoppning om snabba vinster, då folk tjänat betydligt mer på prisstegringarna än vad de har möjlighet att spara ihop med hjälp av löner...
Citera
2014-03-24, 05:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Det är alltid vanskligt att tro att det något som pågått ett tag kommer fortsätta för evigt - fram till 80-talet så bostadspriserna släpat efter inflationen, i Japan har priserna gått ner i 25 år. Vissa tror att priserna kan fortsätta upp i evigheter i Sverige för att befolkningen ökar - men den drivs helt av invandring, och dessa invandrare saknar både kapital och arbete och kan inte pressa upp priserna.

Räntan är i botten och vi har i princip deflation, arbeten automatiseras - utan att det skapas nya jobb i samma takt som de gamla försvinner - att priserna skulle kunna fortsätta gå upp under dessa förutsättningar är bara vansinne och förhoppning om snabba vinster, då folk tjänat betydligt mer på prisstegringarna än vad de har möjlighet att spara ihop med hjälp av löner...

Så varför går priserna upp fortfarande?

Det där resonemanget har jag hört de senaste 10 åren tror jag.

Sj tror jag att det kan fortsätta upp i vissa områden där folk är beredda att betala bra för att slippa förortsproblemen så att säga. Nya isolerade områden med nästan bara BR växer fram och jag har svårt att se att dessa områden ska sjunka i pris. Snarare lär det fortsätta att stiga i takt med att integrationsproblemen ökar.
Citera
2014-03-24, 07:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

Det är helt omöjligt att spekulera om. Så länge det är bostadsbrist och räntan på lån ligger låg så kommer bostadspriserna hålla i sig. Invandringen, precis som Kurt-Sune säger kommer istället göra så det blir fortsatt bostadsbrist i Sverige och därmed också hålla upp bostadspriserna där människor verkligen vill bo.

Sen så länge ekonomin går trögt så kommer också räntan ligga låg. Ökad arbetslöshet kommer bidra till att räntan kommer vara fortsatt låg för att öka investeringsviljan hos företag.

EDIT: Japan är svårt att jämföra med då de historiskt alltid haft en låg arbetslöshet. Arbetsmoralen i detta land ligger tråkigt nog en hel del över oss.
Senast redigerad av Conception 2014-03-24 kl. 07:56.
Citera
2014-03-24, 15:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/?from16158=1995&to16158=2013&columns16158=,1,2,3,& diagroupa=diagram_2&diagroupb=&currentDia=diagram_ 2

Hur vet du detta?

Jag tycker att bostäder hittills har varit en tämligen bra investering.
"Hittils", den slutsatsen kan du inte göra med 19 års prisindex.

Återkom när du har 100 eller 150års prisindex och se sedan hur mycket bostäder stigit i reellt värde (efter inflation) i genomsnitt per år. Svaret är inte smickrande.
Citera
2014-03-24, 15:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Anonym hedonist brukar hitta på egna siffror för att passa hans argument. Jag tror det är dags han får göra en pudel.... igen.
Läste du ens vad idioten länkade? Priser från de senaste 19 åren. Det säger inte ett skit om en investerings långsiktiga lönsamhet, borde väl du fatta som ingenjör .

Skriver du som ett mongo enbart för att jävlas med mig eller varför framstår du som en liten skitnödig unge?
Citera
2014-03-24, 15:34
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så varför går priserna upp fortfarande?

Det där resonemanget har jag hört de senaste 10 åren tror jag.

Sj tror jag att det kan fortsätta upp i vissa områden där folk är beredda att betala bra för att slippa förortsproblemen så att säga. Nya isolerade områden med nästan bara BR växer fram och jag har svårt att se att dessa områden ska sjunka i pris. Snarare lär det fortsätta att stiga i takt med att integrationsproblemen ökar.
Du har inte kommit med några vettiga svar på hans resonemang. Du får gärna utveckla över hur dessa vita svenskar kommer att få råd med skitdyra hus, oavsett hur mycket invandrare som kommer och förstör deras bostadsområden så kan de inte flytta till dyrare i all oändlighet. De flesta svenskar når inte till sådana absurda löner som man redan nu måste ha för att betala av lånen på bostäder i många delar av Sverige (främst Stockholm).

Att du haft tur med fastighetsaffärer de senaste 10 åren säger inte något om lönsamheten av det i längden.

Det är historisk långsiktig årlig reell avkastning som räknas, och hittils har INGEN i tråden länkat data som går längre bakåt än till 1995.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in