2014-03-23, 09:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Man kan använda vinsten för att betala av hyror när man blir äldre tex.
Detta kräver en faktisk reell vinst, vilket man INTE kan räkna med i längden av fastighetsaffärer.

Dessutom får du enormt mycket mer pengar genom att investera de pengarna du skulle ha amorterat med. Ränta-på-ränta kallas det, vettu.
Citera
2014-03-23, 09:15
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kruxet är att totalsumman för att hyra oftast blir dyrare än lån plus räntor minus skattereduktion. Hyr du ett helt yrkesliv kommer det att bli stor skillnad på vad som finns i plånboken när du blir pensionär.

Ett hett tips: Om du hyr kommer du inte ha ett piss och du tvingas rätta dina kostnader efter vad hyrorna ligger på då. Det är inte omöjligt att vi mer och mer kommer att närma oss marknadshyror, eftersom det är det enda sättet att råda bot på bostadsbristen med.
Ja, om du är en korkad idiotjävel som inte sparar en endaste slant, då sitter du i skiten. Nu pratar vi om smarta personer som har investerat pengarna i tillgångar som faktiskt genererar avkastning över tid med stor säkerhet (det gör INTE bostäder).
Citera
2014-03-23, 09:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ja, om du är en korkad idiotjävel som inte sparar en endaste slant, då sitter du i skiten. Nu pratar vi om smarta personer som har investerat pengarna i tillgångar som faktiskt genererar avkastning över tid med stor säkerhet (det gör INTE bostäder).

För att bli rik på aktier på riktigt behöver du hävstång. Med vanlig lön är det mycket svårt att bli rik på aktier. Särskilt om man dessutom ska skänka bort en stor del till en hyresvärd.
Citera
2014-03-23, 10:17
Medlem
Citat:
För att bli rik på aktier på riktigt behöver du hävstång. Med vanlig lön är det mycket svårt att bli rik på aktier. Särskilt om man dessutom ska skänka bort en stor del till en hyresvärd.
Det är inte självklart enkelt att bli rik på en bostadsrätt heller. Förvisso har de gått upp mycket under lång tid. Men det måste inte alltid vara så. För min egen del har det än så länge gått med stor vinst. Problemet är att om jag ska realisera vinsten i reda pengar, blir jag tvungen att bosätta mig på något annat sätt än att äga mitt boende. Flyttar jag till en annan bostadsrätt eller villa, har den bostaden också stigit i värde under tiden.

Jag har för övrigt noterat en intressant detalj gällande reklambladen från fastighetsmäklarna som erbjuder sig att sälja min bostadsrätt. Förr i tiden brukade de alltid nämna priser som de faktiskt hade fått ut för bostadsrätter vid försäljning. Numera nämner de acceptpriser på objekt som ligger ute, medan man får ringa för att få veta några faktiska priser som de verkligen har fått ut. Jag tar det som ett tecken på att marknaden har vänt, och är glad att det fortfarande är långt kvar innan priserna har sjunkit till den nivån jag köpte för. Får hoppas att det inte blir något plötsligt storras. Men jag avvundas inte de som är i behov av att köpa en bostadsrätt idag. Men tyvärr har man inte så mycket till val om man vill ha någonstans att bo i dagens bostadsbrist.
Citera
2014-03-23, 10:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej, det är inte svårt. Det krävs bara tid.

Sparar du 50% av nettolönen och investerar det kontinuerligt så är du otroligt rik inom 30 år. Går snabbare ju mera du investerar av lönen.
Citera
2014-03-23, 11:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Eh, va?

Är du inte själv en som blivit rik på aktier utan hävstång?
Citera
2014-03-23, 12:08
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fast när du kollar månadskostnaden ingår allt mellan 75 och 85% i ett topplån som har en amorteringsplan.

Då är det dyrt. Men dom pengarna får du tillbaks när du säljer.

1,2mil lån minus 15% handpenning och 1500 avgift landar på ca 4200kr/mån.

Lägger du 25% insats istället slipper du topplånet och då.har vi istället en kostnad på 2900/mån.

Dom där extra pengarna du betalar om du bara lägger 15% insats går delvis till amortering. Pengarna förvinner alltså inte utan lånet minskar.
Att få tillbaka pengarna kräver ju att marknaden gått åt rätt håll. Om priserna har rasat 20-30% så kommer man inte få tillbaka den summan man lånat och den verkliga kostnaden blir desto högre.
Citera
2014-03-23, 12:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Att få tillbaka pengarna kräver ju att marknaden gått åt rätt håll. Om priserna har rasat 20-30% så kommer man inte få tillbaka den summan man lånat och den verkliga kostnaden blir desto högre.

Stämmer bra.

Det jag ville flika in är att om han gör en boendekakyl på en banks hemsida för att se vad det skulle kosta att bo så kommer de se väldigt dyrt ut om han bara lagt 15% insats pga av topplånet. När det är betalat sjunker månadskostnaden rejält (typ 1/3?).

Sedan kan vi ju inte bara förutsätta att priserna faller 20-30% men om, ja då ja. Köper han en lägenhet i Stockholm för 1,2 får han säkert tillbaks dom. Tror iaf jag.
Senast redigerad av Bbobi 2014-03-23 kl. 12:53.
Citera
2014-03-23, 16:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Eh, va?

Är du inte själv en som blivit rik på aktier utan hävstång?

Grundplåten till en del av mitt aktiekapital kommer från bostadsaffärer med hävstång. Sedan har jag köpt på mig lite aktier utan hävstång under tidens gång. Sedan är jag långt ifrån rik på aktier men har bestämt mig för att bli det i framtiden.
Citera
2014-03-23, 17:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Stämmer bra.

Det jag ville flika in är att om han gör en boendekakyl på en banks hemsida för att se vad det skulle kosta att bo så kommer de se väldigt dyrt ut om han bara lagt 15% insats pga av topplånet. När det är betalat sjunker månadskostnaden rejält (typ 1/3?).

Sedan kan vi ju inte bara förutsätta att priserna faller 20-30% men om, ja då ja. Köper han en lägenhet i Stockholm för 1,2 får han säkert tillbaks dom. Tror iaf jag.
Klart man kan förutsätta en krash i framtiden. Bostadspriserna sjönk ju med 80% på 90-talets slut .
Citera
2014-03-23, 18:27
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Klart man kan förutsätta en krash i framtiden. Bostadspriserna sjönk ju med 80% på 90-talets slut .

Dina teorier får stå för dig.

Men du vill väll bara prata om redan övervärderade bostäder antar jag? Brukar vara så.
Citera
2014-03-23, 19:45
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Dina teorier får stå för dig.

Men du vill väll bara prata om redan övervärderade bostäder antar jag? Brukar vara så.
Det är inte "mina teorier", det kallas historisk data.

Jag skiter i om bostäder är över-eller undervärderade nu, jag vet bara det att bostäder inte är en bra investering i längden (detta vet jag genom att öppna ögonen och googla några nyckelord, svårt eh? ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in