Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
För att bli rik på aktier på riktigt behöver du hävstång. Med vanlig lön är det mycket svårt att bli rik på aktier. Särskilt om man dessutom ska skänka bort en stor del till en hyresvärd.
Det är inte självklart enkelt att bli rik på en bostadsrätt heller. Förvisso har de gått upp mycket under lång tid. Men det måste inte alltid vara så. För min egen del har det än så länge gått med stor vinst. Problemet är att om jag ska realisera vinsten i reda pengar, blir jag tvungen att bosätta mig på något annat sätt än att äga mitt boende. Flyttar jag till en annan bostadsrätt eller villa, har den bostaden också stigit i värde under tiden.
Jag har för övrigt noterat en intressant detalj gällande reklambladen från fastighetsmäklarna som erbjuder sig att sälja min bostadsrätt. Förr i tiden brukade de alltid nämna priser som de faktiskt hade fått ut för bostadsrätter vid försäljning. Numera nämner de acceptpriser på objekt som ligger ute, medan man får ringa för att få veta några faktiska priser som de verkligen har fått ut. Jag tar det som ett tecken på att marknaden har vänt, och är glad att det fortfarande är långt kvar innan priserna har sjunkit till den nivån jag köpte för. Får hoppas att det inte blir något plötsligt storras. Men jag avvundas inte de som är i behov av att köpa en bostadsrätt idag. Men tyvärr har man inte så mycket till val om man vill ha någonstans att bo i dagens bostadsbrist.