Citat:
Ursprungligen postat av
mixchemical
Sant sant - jag har svårt att tro att jag inte skulle klara kraven men vem vet, jag betalar ju hyra hemma och allting annat också.
Jag har runt 150k i kontantinsats sparat sen har ju flickvännen också en summa så vi kommer nog runt 200k så visst kan jag betala av lånet men då blir det lite segt med insatsen igen.
I er situation skulle jag överväga att betala av hela eller stora delar av lånet. Det kostar nog en hel del i ränta att ha det och eftersom ni lyckats spara ihop en hyfsad slant redan klarar ni av att göra det igen.
När ni köper bostad kommer ni att få desto fler utgifter och vilja lägga pengar på möbler och annat som hör till. Sannolikheten är stor att ni då måste dras med det där lånet en lång tid framöver.
Det är förstås upp till er.

om ni inte gjort det redan, sätt er ner och gör en budget och räkna på vad saker och ting kommer att kosta varje månad om ni köper bostad. Gå genom vad ni lagt på olika saker senaste året och lägg till uppskattningar för bolån, hemförsäkring, el, föreningsavgift m.m.. Det kan vara svårt att komma på allt om man gör det första gången men det är en mycket nyttig övning som bör upprepas åtminstone någon gång per år.