2014-03-24, 01:45
Medlem
Hej på er.

I min ekonomiska situation nu så har jag ett privatlån på drygt 180 tusen kr. Jag bor fortfarande hemma men har ett stadigt jobb och drar in en fast lön på 300 000 tusen per år, exkl om jag jobbar extra. Jag o flickvännen kikar nu på bostäder nu till hösten och vi har inte gått till banken ännu men jag har en fundering ifall mina privatlån kan vara ett hinder för mig? Jag har aldrig haft en anmärkning eller hamnat hos KFM.

Vad tror ni?
Citera
2014-03-24, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Hej på er.

I min ekonomiska situation nu så har jag ett privatlån på drygt 180 tusen kr. Jag bor fortfarande hemma men har ett stadigt jobb och drar in en fast lön på 300 000 tusen per år, exkl om jag jobbar extra. Jag o flickvännen kikar nu på bostäder nu till hösten och vi har inte gått till banken ännu men jag har en fundering ifall mina privatlån kan vara ett hinder för mig? Jag har aldrig haft en anmärkning eller hamnat hos KFM.

Vad tror ni?

Ja det kommer det.
Om du bor hemma, vad fan har du ett lån för?

Jag skulle dock rekommendera SBAB som bästa bank.

Ps. Låna aldrig mer än vad du kan betala ränta för. Ds.
Citera
2014-03-24, 01:59
Medlem
Regina.Spektors avatar
Ja, banken kommer att se ditt lån och ta hänsyn till det när de beräknar hur stort bolån du/ni kan klara av att betala.
Citera
2014-03-24, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty123456789
Ja det kommer det.
Om du bor hemma, vad fan har du ett lån för?

Jag skulle dock rekommendera SBAB som bästa bank.

Ps. Låna aldrig mer än vad du kan betala ränta för. Ds.

Klart det kommer påverka men tänkte mer hur pass det kommer påverka tänkte jag.

Tack för tipset ang. bank f.ö

Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Ja, banken kommer att se ditt lån och ta hänsyn till det när de beräknar hur stort bolån du/ni kan klara av att betala.

Jo, det förstår jag. Undrar dock hur kraftigt dom tar det i hänsyn då mer eller mindre alla jag känner har lån för bil/ar, hus och värre lån men verkar inte vara något problem för dom. Jag har gått om pengar kvar varje månad då jag får ut runt 23 000 efter skatt.
Citera
2014-03-24, 04:22
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Jo, det förstår jag. Undrar dock hur kraftigt dom tar det i hänsyn då mer eller mindre alla jag känner har lån för bil/ar, hus och värre lån men verkar inte vara något problem för dom. Jag har gått om pengar kvar varje månad då jag får ut runt 23 000 efter skatt.

Banken räknar med att du ska klara betala ditt bolån, föreningsavgift, övriga lån m.m. och ha kvar en viss summa pengar till mat och annat. Du ska även klara en betydligt högre ränta än vad som gäller idag.

Det är svårt att ge dig några siffror, ta kontakt med din bank (och kanske fler banker) och boka ett möte. Då får du bäst hjälp!

Hur mycket har du sparat till kontantinsatsen idag? Det är inte så att du kan casha ut ditt lån snart och spara ihop till en kontantinsats igen? Det skulle ge dig bättre möjligheter.
Citera
2014-03-24, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Banken räknar med att du ska klara betala ditt bolån, föreningsavgift, övriga lån m.m. och ha kvar en viss summa pengar till mat och annat. Du ska även klara en betydligt högre ränta än vad som gäller idag.

Det är svårt att ge dig några siffror, ta kontakt med din bank (och kanske fler banker) och boka ett möte. Då får du bäst hjälp!

Hur mycket har du sparat till kontantinsatsen idag? Det är inte så att du kan casha ut ditt lån snart och spara ihop till en kontantinsats igen? Det skulle ge dig bättre möjligheter.

Sant sant - jag har svårt att tro att jag inte skulle klara kraven men vem vet, jag betalar ju hyra hemma och allting annat också.

Jag har runt 150k i kontantinsats sparat sen har ju flickvännen också en summa så vi kommer nog runt 200k så visst kan jag betala av lånet men då blir det lite segt med insatsen igen.
Citera
2014-03-26, 07:47
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Sant sant - jag har svårt att tro att jag inte skulle klara kraven men vem vet, jag betalar ju hyra hemma och allting annat också.

Jag har runt 150k i kontantinsats sparat sen har ju flickvännen också en summa så vi kommer nog runt 200k så visst kan jag betala av lånet men då blir det lite segt med insatsen igen.

I er situation skulle jag överväga att betala av hela eller stora delar av lånet. Det kostar nog en hel del i ränta att ha det och eftersom ni lyckats spara ihop en hyfsad slant redan klarar ni av att göra det igen.

När ni köper bostad kommer ni att få desto fler utgifter och vilja lägga pengar på möbler och annat som hör till. Sannolikheten är stor att ni då måste dras med det där lånet en lång tid framöver.

Det är förstås upp till er. om ni inte gjort det redan, sätt er ner och gör en budget och räkna på vad saker och ting kommer att kosta varje månad om ni köper bostad. Gå genom vad ni lagt på olika saker senaste året och lägg till uppskattningar för bolån, hemförsäkring, el, föreningsavgift m.m.. Det kan vara svårt att komma på allt om man gör det första gången men det är en mycket nyttig övning som bör upprepas åtminstone någon gång per år.
Citera
2014-03-26, 08:40
Medlem
Hur mycket tror du att lägenheten kommer kosta?

Bor du i en mindre stad och ni köper lägenheten för 600k har ni ju 1/3 i kontantinsats och kommer undan topplån. Då bör du ju kunna baka in runt 100k av privatlånet i bostadslånet och få ner kostnaderna.

Bor du i Stockholm kommer väl lägenheten vara för dyr för att det ska vara möjligt, antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in