Även om KJ omger sig med en och annan polare som ter sig halvskum så är det väl föga
troligt att någon av dem skulle ha varit delaktig i dådet som det gestaltar sig.
Ett enda fall med flera inblandade som jag i skrivande stund kan erinra mig som påminner
något om det som tråden avhandlar är styckmordet på en kille i Borlänge för några år sedan
och det var frågan om 3 yngre män. Omnämnt tidigare i tråden.
Det var ett oerhört grymt och helt obegripligt mord på en bekant som knivades ihjäl under
ett ganska utdraget förlopp där också och slutligen styckades i ett badkar.
Här var gärningsmännen sannolikt påverkade av narkotiska substanser som kan gjort
sitt till möjligen så att alla normala spärrar bara släppte hos dem.
Själv har jag alltså oerhört svårt att föreställa mig någon utöver KJ inblandad i det
bestialiska illdådet. Att han kan ha fått med sig någon att vilja utföra något så fruktansvärt
hemskt och grymt mot en annan människa.
Nej, det blir bara osannolikare ju mer man begrundar möjligheten.
Däremot är det svårare att helt utesluta möjligheten av att man bistått den dömde efteråt med
viss hjälp. Med undanröjande av spår och annat. Städning. Torkning. Avlägsnande av en
viss säng kanske...
Från det ena till det andra: Här berättar tre mammor om hur det är att vara anhörig
till en avkomma som mördat:
Citat:
En person mördas.
En person som älskats av någon, som fötts av någon, som påverkat människor i sitt liv.
Det är fruktansvärt. Sorgen är självklar.
Men tänk dig att ditt barn, eller din syster, ditt barnbarn är den som mördat. Som huggit med kniven, sparkat eller avlossat pistolen. Vad känner du då? Vad får du känna då?
I fjol dömdes 95 personer i tingsrätten för mord. Alla 95 har anhöriga. En mamma, en pappa. Egna barn. Syskon och kusiner. En stor grupp människor som lämnas kvar med känslor av skuld, skam och sorg. Och kärlek till en person de trodde de kände.
Det här är berättelsen om tre familjer som alla vaknade upp en morgon som anhöriga till en mördare.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15566213.ab