Citat:
Ursprungligen postat av
showdown
Berätta gärna lite mer, nu när du hunnit åka lite med den...
Håller med i allt ovanstående. Yamarin känns daterad och lite 90-tal. Kollade på Bellan häromdagen, men den kändes mkt plastigare. Flipperns utseende är verkligen modernt. Går den lika bra i sjön som tester verkar påstå?
Något tillbehör som man "måste" köpa till som du anser?
Har hunnit åka några mer turer nu. Med 6 pers i båten känns det rätt bra att man satsade på 150 hk. Lasten påverkar inte topphastigheten mer en någon enstaka knop men den blir lite segare och den får kämpa lite mer för att komma upp i plan. Båten känns väldigt stabil även i farter över 35 knop. Nästan så jag tycker den gick jämnare i maxfart än i ~25 knop. Vibrationerna från småvågorna känns mindre då.
Det finns mycket tillval till båten som är bra men det beror helt och hållet på vad du ska använda båten till. Det enda självklara tillvalet är navigatorn. Hamnkapellet är också väldigt smidigt. Går väldigt lätt att ta av och få på och så slipper man slita på det stora kapellet.
Jag har tänkt och använda båten till en hel del övernattning och någon veckas semester. Därmed har jag nästan valt till varenda extrautrustning. Jag har efterkompletterat med en dieselvärmare istället för Wallas fotogenvärmare. Känns smidigare med diesel. Nya dieselvärmare är också väldigt tysta. Riktigt gött nu under våren med värmare. När det blir varmare ute kan man utnyttja möjligheten att få luftcirkulation även om det inte behövs värme. Ska du sova mycket i båten rekomenderar jag dubbelbatteri och kylskåp. Ska du ligga mycket i naturhamnar är även vattentank och toalett med septitank bra tillval.
Jag valde även till stereo, trimplan och teak. Men det är nog ganska individuellt om man vill ha det. Teak följde med i just den båten annars är jag inte säker på att jag skulle valt till det. Annars får man laminat som ser rätt ok ut och kräver mindre underhåll. Vill man kunna fiska i båten så ska man nog inte ha teak.
Jag gjorde misstaget och valde till förtöjningspaket vilket var rätt värdelösa grejer. Man får bättre grejer om man köper allt separat och ha möjlighet att välja det man vill ha.
Båten är bottenmålad. Enligt instruktionsboken skall nya båtar vaxas.