• 1
  • 2
2014-03-22, 19:26
Medlem
showdowns avatar
Som rubriken lyder: är Flipper 640DC bästa köp just, för en day cruiser i 6-metersklassen, eller finns det bättre, och i så fall varför?
Flipper 640DC bland annat bäst i test, och finns som "mässpris" på t ex Flipper Marin i Sthlm, 399'' resp 449'' beroende på motor mm. Bra/bästa köp??
Citera
2014-03-22, 22:00
Moderator
Oddballs avatar
Hittade ett intressant test av daycruisers i den storleken: http://www.batvaruhuset.se/Documents...m36-191417.pdf
Citera
2014-03-23, 01:45
Medlem
Opiumtal18s avatar
Yamarin dc 65 , tror den har fjädrade säten.

OT: Vilken är den bästa HT (hardtop) ? eller e de numera en omordern båtmodell?
Citera
2014-03-23, 09:17
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Hittade ett intressant test av daycruisers i den storleken: http://www.batvaruhuset.se/Documents...m36-191417.pdf

I detta nyare test vinner dock flipper 640dc över Yamarin 65dc...

http://www.livetombord.se/vibatagare/tidningar/?id=2099

(Framgår inte av ovan länk, men jag har tidningen hemma)
Citera
2014-03-23, 09:20
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Yamarin dc 65 , tror den har fjädrade säten.

OT: Vilken är den bästa HT (hardtop) ? eller e de numera en omordern båtmodell?

Flipper kallar sina nya för Sport top, ST, finns en sådan 640 också, Flipper 640ST,

http://www.flippermarin.se/Flipper/640-ST

Tillbaka till topic, någon annan som har tips, synpunkter?
Citera
2014-03-23, 21:52
Moderator
Oddballs avatar
Det är ju en smaksak vad man föredrar, Flipper brukar få en del kritik för att de har ett ganska flackt V-botten och därför får en rätt stötig gång när det blåser lite mer. Men det finns ju fördelar med ett sådant skrov också.

Har du kollat in Bella 640DC?

http://www.bellaboats.fi/index.php?page=bella640dc-en
Citera
2014-03-24, 20:21
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är ju en smaksak vad man föredrar, Flipper brukar få en del kritik för att de har ett ganska flackt V-botten och därför får en rätt stötig gång när det blåser lite mer. Men det finns ju fördelar med ett sådant skrov också.

Har du kollat in Bella 640DC?

http://www.bellaboats.fi/index.php?page=bella640dc-en

Jag kanske var lite otydlig i min fråga: Menar DC med utombordare.
Bella 630DC verkar dock vara fin. Tyvärr finns det inte så mycket info om den, kanske för ny?

Någon som köpt en Flipper 640DC, eller storasyster 670DC som kan ge några första intryck?
Citera
2014-04-10, 07:17
Medlem
Jag hämtade min Flipper 640 DC (Mercury F150) för en vecka sen (3 april). Valet av båt var ganska enkelt. Har tittat runt på lite liknande båtar och främst jämfört med Yamarin 65 DC. Jag tycker dock Flippern är bättre på alla punkter förutom möjligtvis sikten ut om man vill sitta ner och köra med kapell uppe. Jag läste även Vi båtägares test av Bella 630 DC och den verkar bara vara ett budgealternativ till Flippern men inte bättre på någon punkt. Pisskillnaden är inte så jättestor. Men vill man ha en lite lättare och billigare båt där fokus är på att köra fort, ha kul och köra vattenskidor så kan nog Bella vara ett alternativ.

Jag gillar layouten i sittbrunnen på Flippern där passagerarsätets ryggstöd går fälla och att det finns en passage vid sidan vid aktern som gör det lätt att komma bak till badbryggan. Sen så är flippern den absolut snyggaste båten i klassen både exteriört och interiört. Snygg förarplats och inredningen ger en lyxig känsla som andas hög kvalité. Yamarins plast-, teak- och tygdetaljer kändes mycket billigare.

640 Passar mig bättre än 670 då jag föredrar u-soffan i aktern frömför en L-soffa. Jag tycker inte heller man får så mycket mer i 670 i jämförelse med 640. Men vill man bara ha aningens lite mer space, kunna sitta två bakom ratten och inte bryr sig om att man har en lite törstigare båt så kanske 670 kan vara ett bra val. Dock så är det sämre stuvmöjligheter i 670 då det inte är någon förvaringslucka under L-soffa på babord sida.
Citera
2014-04-19, 19:55
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilandson
Jag hämtade min Flipper 640 DC (Mercury F150) för en vecka sen (3 april). Valet av båt var ganska enkelt. Har tittat runt på lite liknande båtar och främst jämfört med Yamarin 65 DC. Jag tycker dock Flippern är bättre på alla punkter förutom möjligtvis sikten ut om man vill sitta ner och köra med kapell uppe. Jag läste även Vi båtägares test av Bella 630 DC och den verkar bara vara ett budgealternativ till Flippern men inte bättre på någon punkt. Pisskillnaden är inte så jättestor. Men vill man ha en lite lättare och billigare båt där fokus är på att köra fort, ha kul och köra vattenskidor så kan nog Bella vara ett alternativ.

Jag gillar layouten i sittbrunnen på Flippern där passagerarsätets ryggstöd går fälla och att det finns en passage vid sidan vid aktern som gör det lätt att komma bak till badbryggan. Sen så är flippern den absolut snyggaste båten i klassen både exteriört och interiört. Snygg förarplats och inredningen ger en lyxig känsla som andas hög kvalité. Yamarins plast-, teak- och tygdetaljer kändes mycket billigare.

640 Passar mig bättre än 670 då jag föredrar u-soffan i aktern frömför en L-soffa. Jag tycker inte heller man får så mycket mer i 670 i jämförelse med 640. Men vill man bara ha aningens lite mer space, kunna sitta två bakom ratten och inte bryr sig om att man har en lite törstigare båt så kanske 670 kan vara ett bra val. Dock så är det sämre stuvmöjligheter i 670 då det inte är någon förvaringslucka under L-soffa på babord sida.

Berätta gärna lite mer, nu när du hunnit åka lite med den...

Håller med i allt ovanstående. Yamarin känns daterad och lite 90-tal. Kollade på Bellan häromdagen, men den kändes mkt plastigare. Flipperns utseende är verkligen modernt. Går den lika bra i sjön som tester verkar påstå?

Något tillbehör som man "måste" köpa till som du anser?
Citera
2014-04-19, 19:57
Medlem
showdowns avatar
Bottenmålade du båten, eller kommer du att ha den omålad?

Vid köp av ny båt, måste man vaxa den (för att skydda från UV strålar) eller behvs inte det på en ny båt?
Citera
2014-04-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Berätta gärna lite mer, nu när du hunnit åka lite med den...

Håller med i allt ovanstående. Yamarin känns daterad och lite 90-tal. Kollade på Bellan häromdagen, men den kändes mkt plastigare. Flipperns utseende är verkligen modernt. Går den lika bra i sjön som tester verkar påstå?

Något tillbehör som man "måste" köpa till som du anser?

Har hunnit åka några mer turer nu. Med 6 pers i båten känns det rätt bra att man satsade på 150 hk. Lasten påverkar inte topphastigheten mer en någon enstaka knop men den blir lite segare och den får kämpa lite mer för att komma upp i plan. Båten känns väldigt stabil även i farter över 35 knop. Nästan så jag tycker den gick jämnare i maxfart än i ~25 knop. Vibrationerna från småvågorna känns mindre då.

Det finns mycket tillval till båten som är bra men det beror helt och hållet på vad du ska använda båten till. Det enda självklara tillvalet är navigatorn. Hamnkapellet är också väldigt smidigt. Går väldigt lätt att ta av och få på och så slipper man slita på det stora kapellet.

Jag har tänkt och använda båten till en hel del övernattning och någon veckas semester. Därmed har jag nästan valt till varenda extrautrustning. Jag har efterkompletterat med en dieselvärmare istället för Wallas fotogenvärmare. Känns smidigare med diesel. Nya dieselvärmare är också väldigt tysta. Riktigt gött nu under våren med värmare. När det blir varmare ute kan man utnyttja möjligheten att få luftcirkulation även om det inte behövs värme. Ska du sova mycket i båten rekomenderar jag dubbelbatteri och kylskåp. Ska du ligga mycket i naturhamnar är även vattentank och toalett med septitank bra tillval.

Jag valde även till stereo, trimplan och teak. Men det är nog ganska individuellt om man vill ha det. Teak följde med i just den båten annars är jag inte säker på att jag skulle valt till det. Annars får man laminat som ser rätt ok ut och kräver mindre underhåll. Vill man kunna fiska i båten så ska man nog inte ha teak.

Jag gjorde misstaget och valde till förtöjningspaket vilket var rätt värdelösa grejer. Man får bättre grejer om man köper allt separat och ha möjlighet att välja det man vill ha.

Båten är bottenmålad. Enligt instruktionsboken skall nya båtar vaxas.
Citera
2015-10-19, 17:00
Medlem
Jag har nyligen köpt båten för leverans 2016. Är intresserad av andras erfarenheter nu när modellen varit ute ett par år!

Vad säger ni, finns det någon information att dela med sig ytterligare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in