2014-03-16, 22:37
Medlem
fingeravtrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50
95% av dessa mini futures verkar ju döda. Alltså att ingen handel förekommer:

Vanligt missförstånd. Banken (tex RBS) står som utställare och ser till att det alltid finns likviditet i form av certifikat på marknaden. Om inget avslut har skett under en tid så kan "priset" som oftast är senaste avslut vara gammalt. Man får helt enkelt vara inloggad på Avanza så man kan se orderdjup på sälj/köp istället och undvika få panik för att värdet i depån inte visar +20% fastän underliggande rusat under dagen (då värdet på depån baseras på senast avslut hos Avanza).
Citera
2014-03-16, 22:40
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Tack för alla svar.

Handlar helst på Avanza då jag redan har konto där. Men jag fattar inte vart jag ska hitta mini futures, är det dom under "warranter"?

95% av dessa mini futures verkar ju döda. Alltså att ingen handel förekommer:
"Senast 0,29 SEK I dag +0,00 % +0,00 SEK "

HM Minilong Augusti: "Oms. SEK: 12 600", betyder detta att till och med jag skulle kunna flytta marknaden (priset)?

Om jag skulle handla till exempel råvaror, får jag ett pris som är nära det globala priset?

Utställaren står alltid som marketmaker. Alltså köper de alltid tillbaka det du köpt när du väl har gjort din vinst/tagit din förlust.

Nästa fråga du kommer ställa är ju då "men hur tjänar dom då pengar" jo, räntan du betalar på det som du lånar samt "spreaden" mellan köp och sälj, vanligtvis 10 öre eller så på en 10x hävstång.

Och ska du hålla på med warranter och futures på avanza önskar jag dig lycka till. Systemet är extremt efterblivet med hur de visar kurser och oftast lättast att gå in på utställarens egna sida och hålla koll därifrån.

Plus att du kan inte handla cert och/eller futures genom deras mobil app.

var det som fick mig att sluta använda avanza. Ljusår efter när det gäller tekniken. Men lika många ljusår frammåt är de när det häller prissättning på deras tjänster

Lycka till. Och var noga med att studera kanske 2-3 bolag under en längre period först innan du börjar trejda med allt för stor hävstång. Men det är helt oslagbart att köra med minifutures med ett mindre kapital!
Citera
2014-03-19, 11:05
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Köpte 1 x MINILONG KAFFE R, men vad är underliggande. Det vill säga, vilken kurs följer den?

Märkte också att Avanza tar 100 kr i courtage, jag tänker göra mindre affärer typ 500-2000 kr per affär. Och då blir 100 kr i courtage en rätt stor procent av min insats, finns det någon sida som är bättre för mig, alltså någon som tar procent av insats i courtage eller liknande?
Citera
2014-03-19, 11:19
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Köpte 1 x MINILONG KAFFE R, men vad är underliggande. Det vill säga, vilken kurs följer den?

Märkte också att Avanza tar 100 kr i courtage, jag tänker göra mindre affärer typ 500-2000 kr per affär. Och då blir 100 kr i courtage en rätt stor procent av min insats, finns det någon sida som är bättre för mig, alltså någon som tar procent av insats i courtage eller liknande?

Du borde kunna få fram all info du vill från utfärdaren, se
http://markets.rbsbank.se/R%C3%A5varor/Kaffe-Mini-Long/GB00BDLP1Y54

Handlar du får så små belopp lär du åka på minimicourtage vart du än vänder dig. Men vem vet, kanske finns något mer fördelaktigare.
Citera
2014-03-19, 11:46
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Du borde kunna få fram all info du vill från utfärdaren, se
http://markets.rbsbank.se/R%C3%A5varor/Kaffe-Mini-Long/GB00BDLP1Y54

Handlar du får så små belopp lär du åka på minimicourtage vart du än vänder dig. Men vem vet, kanske finns något mer fördelaktigare.
Vad jag förstått så är det underliggande en kaffe future för juni. Problemet är att jag inte kan hitta någon kaffe future för juni, endast för juli (denna).

Har jag förstått rätt hur detta fungerar?
Citera
2014-03-19, 14:44
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Jag skulle vilja börja handla/spekulera i vad jag tror är "mini futures".

Jag vill spekulera i om något underliggande instrument kommer gå upp eller ner.
Till exempel köpa typ ett "bear" kontrakt på guld, där jag tjänar pengar om guldkursen går ner. Eller köpa ett "bull" kontrakt där jag tjänar pengar på om kursen går upp.

Jag vill inte riskera mer än 500-4000kr per trade.
Mitt totala kapital är cirka 50.000-200.000.

Helst handlar jag nog med "varor" eller "commodities" som underliggande instrument.

Jag tror det är mini futures jag är ute efter att handla, inte helt hundra dock. Någon som vet vad jag är ute efter?

Vilken hemsida är bäst att handla detta på för mig?

Har bara erfarenhet från Nordnet.se jag säger: kör ett investeringssparkonto hos dem!
Jag provade att daytrada mini futures förra sommaren/hösten. Man kan väl säga att det gick upp och ned. Dock höll jag mig borta från Guld, Olja, osv. då det är mkt svårare att förutse på kort tid.
Jag tipsar starkt att köra Longa och korta mini futurers på av typen Boliden, Telia, Nokia Atlas Copco. Fluktuerar lite och har tillräckligt många hävstångsprodukter att vraka mellan. Handlade med ca 100k och hade alltid en stop loss på 1000-2000 eller 5%.
Lycka till!
Citera
2014-03-19, 21:43
Medlem
fingeravtrycks avatar
Citat:

Avanza har ett minimum courtage på 39kr om du nedgraderar till Bas-konto.
Citera
2014-03-22, 16:38
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Kan någon svara på vad underliggande är för t.ex. denna.

Ser att det finns en graf för "underliggande", men mer konkret, vad är det för något?

Skulle behöva ladda ner lite historisk data och så vidare för att kunna göra backtests.
Citera
2014-03-22, 20:43
Medlem
Citat:
Kan någon svara på vad underliggande är för t.ex. denna.

Ser att det finns en graf för "underliggande", men mer konkret, vad är det för något?

Skulle behöva ladda ner lite historisk data och så vidare för att kunna göra backtests.

Om du kollar under dokument hittar du "Slutliga villkor" där står det på sida 12 och 37 att det NYBOT Coffe futures Reuters kod: KCH4 och detta är den som går ut i mars. Det är lite svårt att backtesta futures då det kan skilja en del mellan de olika slutdatumen när det gäller pris. Man kan använda datan från den men då har du bara bakåt till 2011. Medans om du använder Reuters koden: KCc1 (continuation 1 month) eller KCc4 (continuation 4 months) Kan du gå till 1980 vet inte riktigt hur de rullar kontrakten om det är en månad i taget eller om det är 4 då det var 4 månader framåt när de skapade den o de skrev att den rullades ca 10 dagar innan slutdagen för kontraktet. Vilket fall så vet jag bara hur man hittar historisk data i reuters och tror inte ICE (NYBOT) ger ut det i excel form hittade bara detta https://www.theice.com/productguide/ProductSpec.shtml?specId=15#data
Citera
2014-03-22, 21:07
Medlem
Jag kollade på den här mini futuren i Reuters och då använde den KCK4 alltså maj futuren. Så det verkar som KCc4 är bäst för att backtesta.
Citera
2014-03-23, 15:49
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Hittade en nedladdningsbar fil med dagligt pris sedan 1973 till nu: "ICE Coffee Futures, Continuous Contract #1 (KC1) (Front Month)".

Jag kan typ ingenting om detta men är detta det globala priset sedan 1973 till nu eller är det bara för en viss marknad (verkar funnits flera olika)? Enkelt sagt undrar jag om detta är det "riktiga" priset för kaffe futures.

Citat:
Ursprungligen postat av Deltaboy
Jag kollade på den här mini futuren i Reuters och då använde den KCK4 alltså maj futuren. Så det verkar som KCc4 är bäst för att backtesta.
Vad menas med "continuation 4 months" och "continuation 1 months"? Vad spelar det för roll vilken man backtestar med?
Senast redigerad av CarlJohnsson50 2014-03-23 kl. 15:51.
Citera
2014-03-23, 16:19
Medlem
Citat:
Hittade en nedladdningsbar fil med dagligt pris sedan 1973 till nu: "ICE Coffee Futures, Continuous Contract #1 (KC1) (Front Month)".

Jag kan typ ingenting om detta men är detta det globala priset sedan 1973 till nu eller är det bara för en viss marknad (verkar funnits flera olika)? Enkelt sagt undrar jag om detta är det "riktiga" priset för kaffe futures.
Det finns flera olika marknader och det finns flera olika sorters kaffe därför är det svårt att säga om det är "riktiga" priset då. Men det jag kan säga att det är det kaffe mini futuren baseras på och om du ska backtesta för mini futuren så är det detta du skall använda. Dock så borde continuation 4 månader vara mer korrekt men vet inte exakt hur mycket de diffar men borde inte vara så farligt.

Citat:
Vad menas med "continuation 4 months" och "continuation 1 months"? Vad spelar det för roll vilken man backtestar med?
4 månader menar att det baseras på kontrakt 4 månader framåt så varje gång kontraktet är på väg att gå ut så ersätts det med ett nytt kontrakt 4 månader framåt dvs att det endast är 4 byten per år medans 1 månads så blir det 12 byten per år. Det är detta som kan påverka avkastningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in