2014-03-24, 16:15
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deltaboy
Det finns flera olika marknader och det finns flera olika sorters kaffe därför är det svårt att säga om det är "riktiga" priset då. Men det jag kan säga att det är det kaffe mini futuren baseras på och om du ska backtesta för mini futuren så är det detta du skall använda. Dock så borde continuation 4 månader vara mer korrekt men vet inte exakt hur mycket de diffar men borde inte vara så farligt.

4 månader menar att det baseras på kontrakt 4 månader framåt så varje gång kontraktet är på väg att gå ut så ersätts det med ett nytt kontrakt 4 månader framåt dvs att det endast är 4 byten per år medans 1 månads så blir det 12 byten per år. Det är detta som kan påverka avkastningen
Tror jag förstått idén, men det finns nog många småsaker jag inte förstått.

Enligt mina baktester (moving averages) finns det större potential att tjäna mer pengar på "continuation 4 månader" än "continuation 2 månader" och minst potential finns i "continuation 1 månader".

Beror detta på att priset är rörligare ju längre fram i tiden man spekulerar om eller finns det någon annan orsak?

Om jag vill köpa mini futures som baseras på exempelvis "continuation 4 månader" futures, hur gör jag då?

Data hittades här
Citera
2014-03-25, 13:13
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Helt omöjligt att göra vinst om jag köper mini futures på Avanza för ungefär 2000kr per trade.

Avanza har en avgift på 99kr per trade för mini futures (källa). Detta innebär alltså att det jag handlar med måste gå plus 10% innan jag kan göra någon vinst alls. Alltså helt omöjliga odds.

Måste jag ha mer kapital för att handla med mini futures? (inget jag har)
Finns det något sätt jag kan få ner mina avgifter?
Citera
2014-03-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50
Helt omöjligt att göra vinst om jag köper mini futures på Avanza för ungefär 2000kr per trade.

Avanza har en avgift på 99kr per trade för mini futures (källa). Detta innebär alltså att det jag handlar med måste gå plus 10% innan jag kan göra någon vinst alls. Alltså helt omöjliga odds.

Måste jag ha mer kapital för att handla med mini futures? (inget jag har)
Finns det något sätt jag kan få ner mina avgifter?

https://www.avanza.se/prislista/bas/handel.html.html

Med baskonto är courtaget 39 kr.

Du får handla i större poster alternativt leta efter den högsta hävstången.
Citera
2014-03-25, 16:56
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
https://www.avanza.se/prislista/bas/handel.html.html

Med baskonto är courtaget 39 kr.

Du får handla i större poster alternativt leta efter den högsta hävstången.
Mini future för kaffe som jag kollar på just nu finns bara hos "The Royal Bank of Scotland Plc" och tydligen kostar det 99kr per trade.

Felaktigt påstående av mig
Senast redigerad av CarlJohnsson50 2014-03-25 kl. 17:48.
Citera
2014-03-25, 17:15
Medlem
Vad är det där för trams med 2 % av kapitalet. Minifutures rör sig som underliggande index vilket gör
att man kan ha tighta stop loss. Exemepel i går köpte jag 1000 minilong i HM för 31.350 kronor i morse
sålde jag 32.200 vilket innebar en vinst på ca 700 kronor över natten.
Även vid ett kraftigt börsras på 5 % så hade jag "bara" förlorat 14000... om jag inte hade varit vaken.
Lägg en stoploss på ca -2% så ska det mycket till om du skulle förlora hela beloppet.
Jag handlar minifutures varje dag och det fungerar alldeles utmärkt som daytradinginstrument
i en ISK.
Citera
2014-03-25, 17:18
Medlem
Jag har ca 50.000 kr som jag använde som tradingkapital så skippa skitsnacket om 2% av kapitalet.
100000 som du har räcker mer än väl. Gör korta snabba affärer och sikta på en tusenlapp om dagen i vinst , räcker med att HM går upp 0.3% så är du hemma. Lägg stopp lossen på ca -2%.
Kör du den taktiken kan jag garantera att du går med vinst i ett stigande börsklimat.
Citera
2014-03-25, 17:46
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titticaca
Vad är det där för trams med 2 % av kapitalet. Minifutures rör sig som underliggande index vilket gör
att man kan ha tighta stop loss.
Du har rätt.

Jag missförstod vad som menades med 2% av kapitalet och inser nu att "proffsen" menar att man ska ha en stop eller liknande för att inte riskera att förlora mer än 2% av sitt totala kapital.
Citera
2014-03-25, 18:36
Medlem
Skippa alla mystiska minifutures i div råvarukontrakt där det underliggande instrumentet är ngn form av termin. Om du är nybörjare kör på svenska omx Large cap listan. Välj ut ca 10 aktier som du dagligen följer. Ganska snart så ser du vad olika motstånd ligger i kursen och sen handlar du om markanden är upåtgående. Sedan när du har lärt dig det kan du ta nästa steg. Några tusenlappar i månaden kan du
nästan garanterat göra. Skulle inte aktien gå upp behåll i max 5 dagar och sedan sälj även om det är med förlust. Mycket viktigt att hålla en stoploss på 2%. Skulle aktien gå upp kan du alltid ändra på stoplossen och låta den följa med upp.
Citera
2014-11-18, 07:02
Medlem
Om man ska handla med Minifutures tex denna:
https://www.avanza.se/warranter/om-warranten.html/436234/minilong-kakao-m
Vad blir då inköpspriset?
Citera
2015-03-21, 14:24
Medlem
Nu när det är utdelningstider så brukar vissa aktier gå ner ganska mkt, dagen då den handlas "utan utdelning".

Men är det inte lätta cash att köpa minishort i den aktien dagen innan den handlas utan utdelning?

Vissa går ju ner 5% så har vi en hävstång mellan 5-10 gånger riktningen, borde ju ge en del.

Låter simpelt tkr jag men har jag missat något?

Känns lite för uppenbart tkr jag.

mvh
Citera
2015-03-21, 15:03
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatistheshit
Nu när det är utdelningstider så brukar vissa aktier gå ner ganska mkt, dagen då den handlas "utan utdelning".

Men är det inte lätta cash att köpa minishort i den aktien dagen innan den handlas utan utdelning?

Vissa går ju ner 5% så har vi en hävstång mellan 5-10 gånger riktningen, borde ju ge en del.

Låter simpelt tkr jag men har jag missat något?

Känns lite för uppenbart tkr jag.

mvh
Jo, du missar att det låter för bra för att vara sant. Derivaten tar hänsyn till utdelningarna på olika sätt beroende på typ. På en minifuture justeras finansieringsnivån.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in