2014-03-10, 09:35
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Jag skulle vilja börja handla/spekulera i vad jag tror är "mini futures".

Jag vill spekulera i om något underliggande instrument kommer gå upp eller ner.
Till exempel köpa typ ett "bear" kontrakt på guld, där jag tjänar pengar om guldkursen går ner. Eller köpa ett "bull" kontrakt där jag tjänar pengar på om kursen går upp.

Jag vill inte riskera mer än 500-4000kr per trade.
Mitt totala kapital är cirka 50.000-200.000.

Helst handlar jag nog med "varor" eller "commodities" som underliggande instrument.

Jag tror det är mini futures jag är ute efter att handla, inte helt hundra dock. Någon som vet vad jag är ute efter?

Vilken hemsida är bäst att handla detta på för mig?
Citera
2014-03-10, 10:09
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50

Till exempel köpa typ ett "bear" kontrakt på guld, där jag tjänar pengar om guldkursen går ner. Eller köpa ett "bull" kontrakt där jag tjänar pengar på om kursen går upp.

Helst handlar jag nog med "varor" eller "commodities" som underliggande instrument.

Jag tror det är mini futures jag är ute efter att handla, inte helt hundra dock. Någon som vet vad jag är ute efter?

Ja det skulle kunna vara mini futures.

Själv använder jag mig av ett avanza bas konto och tradear via min ISK!
Citera
2014-03-10, 12:17
Medlem
Kolla in avanza som sagt ovan eller så tittar du på; http://www.cmcmarkets.se som är en spännande plattform med massa olika varianter att spekulera i.
Citera
2014-03-10, 14:36
Medlem
Ostfarsans avatar
http://markets.rbsbank.se/
Citera
2014-03-10, 15:39
Medlem
Hej!

Vad tror folk om Micronic Mydata?
Grym utdelning, men vad händer efter utdelningen?
Rasar aktien måntro? Kan den hämta sig på sikt?

Enligt placera så har bolaget antagit en ny utdelnings policy så åretsutdelning föreslås bli nollkronor.

Har en liten slant att investera är sugen på en aktie med bra direktavkastning för framtiden!

Med vänlig hälsning, Rallar Kalle
Citera
2014-03-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppetmupp
Kolla in avanza som sagt ovan eller så tittar du på; http://www.cmcmarkets.se som är en spännande plattform med massa olika varianter att spekulera i.
Om du ska handla råvaror skulle jag inte välja cmcmarkets då du behöver deklarera det själv medans hos IG markets så gör dom det åt dig.
Citera
2014-03-10, 18:24
Medlem
felias avatar
Citat:

Det finns något som heter minifutures BEST som handlar med ex guld som underliggande råvara. Jag har en sådan som är utfärdad av Commerzbank, det finns även andra emittenter som säljer minifutures, som fö finns i två varianter där BEST är den ena. Med en minifuture BEST kan du gå lång eller kort dvs upp eller ner med olika hävstänger. Den jag köpte har x7 long och den har stigit bra med priset som gått upp.

Den stora skillnaden, som jag fått förklarat, är att ett bull eller bear certifikat tappar värde efter ett tag medan en minifuture kan man hålla en längre period och behöver då bara betala ränta på den del av insatsen som fyllts upp med lån. Blir minifuturen knockad förlorar man hela satsade kapitalet men man blir inte skyldig emittenten några pengar.

Sen kan man handla dessa papper via sin ISK eller Vp depå och betala courtage som för ett aktieköp.
Citera
2014-03-10, 19:59
Medlem
Mini futures är outstanding om man handlar med mindre belopp.
Sehttps://www.flashback.org/t2320181
Citera
2014-03-14, 17:56
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Tack för alla svar.

Handlar helst på Avanza då jag redan har konto där. Men jag fattar inte vart jag ska hitta mini futures, är det dom under "warranter"?

95% av dessa mini futures verkar ju döda. Alltså att ingen handel förekommer:
"Senast 0,29 SEK I dag +0,00 % +0,00 SEK "

HM Minilong Augusti: "Oms. SEK: 12 600", betyder detta att till och med jag skulle kunna flytta marknaden (priset)?

Om jag skulle handla till exempel råvaror, får jag ett pris som är nära det globala priset?
Citera
2014-03-14, 18:20
Medlem
Citat:
Tack för alla svar.

Handlar helst på Avanza då jag redan har konto där. Men jag fattar inte vart jag ska hitta mini futures, är det dom under "warranter"?

95% av dessa mini futures verkar ju döda. Alltså att ingen handel förekommer:
"Senast 0,29 SEK I dag +0,00 % +0,00 SEK "

HM Minilong Augusti: "Oms. SEK: 12 600", betyder detta att till och med jag skulle kunna flytta marknaden (priset)?

Om jag skulle handla till exempel råvaror, får jag ett pris som är nära det globala priset?
Det är en bank som står bakom alla mini futures som ställer köp och sälj priser så det är nästan aldrig någon annan person. Och ända sättet du kan flytta priset är om du kan flytta priset på det underliggande instrumentet.
Citera
2014-03-14, 23:09
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deltaboy
Det är en bank som står bakom alla mini futures som ställer köp och sälj priser så det är nästan aldrig någon annan person. Och ända sättet du kan flytta priset är om du kan flytta priset på det underliggande instrumentet.
Hur sätts köp och sälj priset?
Citera
2014-03-14, 23:17
Medlem
Citat:
Hur sätts köp och sälj priset?
Priset warranten baseras på den underliggande produktens pris, typ som följande exempel:

MiniLong X som följer OMXS30 har en finansieringsnivå på 1300, priset på warranten blir då skillnaden mellan priset på den underliggande produkten och finansieringsnivån, i detta fall blir priset (baserat på OMXS30 stängningskurs) 1326-1300=26 kr

Detta var bara ett exempel, priset är vanligtvis högre.
Och är det MiniShort istället för MiniLong är det tvärtom, finansieringsnivå minus pris på underliggande ger pris på warranten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in