2014-03-23, 15:32
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Syriska militärkällor dementerar uppgifterna om att planet kränkt turkiskt territorium.

Man säger alltså emot varandra. Turkiet kanske offentliggör radarbilder som sist när man sköt ner en militärhelikopter som tillfälligt korsade gränsen. Sen är det upp till var och en att lita på dessa uttalanden/bilder/etc.

Citat:
Vidare har Syrien redan skjutit ned två turkiska stridsplan.
Två?
Citera
2014-03-23, 15:36
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
Kan det här vara Natos svar på ryssarnas annektering av Krim? typ som ett hot mot Putin, "gör du så, så kan vi göra så"?

Om det är nedskjutningen av militärplanet du syftar på så uttalade sig den turkiska generalstaben redan för två år sedan att man inte skulle tillåta kränkningar av ens luftrum från syriskt håll.
Citera
2014-03-23, 15:44
Medlem
sectariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Striderna ökat under natten och snart gäller hela gränsen mellan Latakia provinsen och Turkiet, fler och fler terrorist grupper ansluter, förutom staden Kasab attackerar terroristerna flera mindre byar längs gränsen.
Många civila (mest kvinnor och barn) börjar lämna staden Kasab och söker sig till säkerhet i Latakia som ligger 60-70km bort, båda sidorna lider av stora förluster och läget förväntas bli värre, i Latakia uppmanar myndigheterna folk att ge blod.
Turkarna hjälper fortfarande terroristerna, osäkert hur mycket men med spaning och täcker deras förflyttningar med artilleri, turkiska officerare hjälper till med planering och deras flyg patrullerar gränsen och risken för stötningar med syrisk flyg ökar, enligt rykten har en lokal turkisk tidning anklagat turkiska armen för stöd av terrorism.

Samtidigt gick terroristerna i Aleppo till attack på flera fronter, tuffaste strider pågår i området mellan Shiek Maqsoud och al-Zahra där flygvapnets underrättelse har en bas .

Och enligt obekräftade rapporter har SAA avancerat framåt och omringat terroristerna som belägrar Aleppos centralfängelset .

En artikel om attacken på Kasab
http://www.islamicinvitationturkey.com/2014/03/23/syrias-lattakia-quick-summary-on-attacks-from-turkey/
Video från Kasab
https://www.youtube.com/watch?v=j_s0gDwDAs4#t=17
Döda terrorister utanför Kasab
http://www.youtube.com/watch?v=cvI7PCxib-w

Flera terrorist ledare dog i attackerna på Kasab
https://www.facebook.com/syria24english/posts/650816938287425?stream_ref=1
Den tredje på listan, Abdul Mohsen Al-Sharekh , var en av de farligaste terroristerna, han var nära vän till Binladen och krigat med han i Afghanistan .
Washingtons post har rapporterat om hans död

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/syria-army-ambushes-rebels-who-came-from-jordan/2014/03/22/896c9a4c-b1b9-11e3-b8b3-44b1d1cd4c1f_story.html
Hur skulle du säga att maktbalansen just nu ser ut mellan halshuggarmuslimterroristerna och den legitima Assad-regimen? Vilka ser ut att segra i det långa loppet? Jag har inte följt den senaste utvecklingen men oroar mig allt mer för terroristernas landvinningar.
Citera
2014-03-23, 15:47
Medlem
sectariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
Kan det här vara Natos svar på ryssarnas annektering av Krim? typ som ett hot mot Putin, "gör du så, så kan vi göra så"?
Jag utesluter inte det helt, men jag tror ändå det är lite långsökt. Däremot tror jag att ockupationen av Krim är ett sett för ryssarna att säkra territorium gentemot NATO, då med Syrien i åtanke.
Citera
2014-03-23, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soria

En stor spricka mellan sunni i Libanon, i en ljudinspelning säger sunni ledaren Abu Tajmor al-Dandashi (som för några månader sen hotade döda alla shia i Jabal al-Mohsen i Tripoli) att de andra ledarna (mest i Hizb al-Mostaqbal) hade satsat allt på Yabroud,al-Hosn,Qalamoun och förlorat över allt, han säger de har lurat muslimerna, tjänat massa pengar på bekostnad av Tripoli borna, de leker med muslimernas liv för att fylla sina fickor med pengar från Qatar och Saudi, vi har avslöjat er och ni får betala för er förräderi , videon är inte textad och det jag översatte kort och snabbt,inte bokstavligt
http://www.youtube.com/watch?v=wq1LOSogC6w

hur menar han att de lurat muslimer och tjänat pengar genom att leka med deras liv? att de får pengar av saudi och qatar men tar pengarna själva istället för att kriga ordentligt?
Citera
2014-03-23, 16:08
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tango1
Har du ens läst artikeln du länkar till? Planet kränkte turkiskt luftrum - Turkiet har all rätt att försvara sig.
Kränker ett turkiskt militärplan Syriskt luftrum så har Syrien på liknande sätt all rätt att skjuta ner denna - och vise versa, som i det här fallet.

Planet har all rätt att kränka turkisk luftrum om Turkiet låter terrorister anfalla Syrien från sitt territorium. Syrien måste försvara sig mot turkiska terrorister.

Hade jag varit Syrien hade jag deklarerat alla beväpnade terrorister från Turkiet som turkisk invasion.
Citera
2014-03-23, 16:17
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Planet har all rätt att kränka turkisk luftrum om Turkiet låter terrorister anfalla Syrien från sitt territorium. Syrien måste försvara sig mot turkiska terrorister.

Syrien har tidigare stött terrorister gentemot Turkiet - öga för öga, tand för tand...
Citera
2014-03-23, 16:30
Medlem
Är det bara jag som känner att ett tredje världskrig kanske närmar sig?
Kanske inte nu men om något år?
Citera
2014-03-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tango1
Om det är nedskjutningen av militärplanet du syftar på så uttalade sig den turkiska generalstaben redan för två år sedan att man inte skulle tillåta kränkningar av ens luftrum från syriskt håll.

Nej jag syftar på att Turkiet tillåter rebellerna attackera Kasab samt understödjer attacken med hjälp av artilleri och dyl, något Turkiet hittills endast gjort när det handlat om YPG vs ISIS.
Citera
2014-03-23, 16:43
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Nu när turkarna skjuter ner syriska plan

http://rt.com/news/syrian-jet-down-turkey-681/

Vad händer nu ifall syrierna skjuter ner ett turkiskt plan för att försvara sig? Blir då NATO inblandad och kommer dom ha rätt att invadera Syrien för att ha försvarat sig mot ett aggressivt nato land?

Verkar som att Turkiet är den nya Pakistan, dvs. terrorist staten. Och både länderna är USA allierade... fredligt land det där USA

Skönt att Turkiet visar var skåpet ska stå, det är lätt att spänna kulorna mot rebeller med AK-47or men vi får se om åsnan Assad vågar spänna kulorna lika mycket mot en riktig armé.
Hizbollah, libanesiska armen, Iran hjälper åsnan Assad på många sätt självklart ska Turkiet få hjälpa oppositionen.

Citat:

Hade jag varit Syrien hade jag deklarerat alla beväpnade terrorister från Turkiet som turkisk invasion.

Då får man helt enkelt vara beredd på konsekvenserna, hoppas idioten Assad tar till hårdhandskarna mot Turkiet så att turkarna invaderar Syrien och kör över SAA och Assads lilla hundar.
Senast redigerad av blackjackk 2014-03-23 kl. 16:45.
Citera
2014-03-23, 16:50
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos
Är det bara jag som känner att ett tredje världskrig kanske närmar sig?
Kanske inte nu men om något år?
Sök på 'the great grind' och 'dawn war' så hittar du nog lite intressant läsning. Som jag skrivit kommer Syrien att påverka hela världen och Assad behövde bara sitta kvar till årsskiftet för att detta skulle ske, nu tappar väst kontrollen över arabhalvön (Erdogan är att se som slut), väst tappar moment i EU's utvidgning österut (stora protester i ett EU land i sommar eller 2015!), Kina och Indien vänder i praktiken väst ryggen i FN och sydamerika vill inte längre vara med och spela. Alla imperium dör ut i stora krig och det kommer ett nu. En urblåsning kan man säga, se bara till att dina nära och kära inte är de som blir bortblåsta.

Många tror att Syrien handlar om en elak figur men det handlar om ett extremt viktigt område på arabhalvön, just nu försöker Turkiet provocera fram något men frågan är hur Turkiets folk och militär ställer sig till detta. Inte vidare possitivt skulle jag tro.

Väst har i praktiken gett upp kampen om Syrien och bryr sig inte längre om att rapportera om vad som sker mer än stundtals. Det utvecklade sig likt min beskrivning i någon av de andra trådarna och ni kommer se en hel del mer den närmaste tiden. Om inte så länge tror jag att USA kommer att utöka sin bas på Okinawa vilket kommer bli intressant, Japan är inte så glada över att den finns nämligen!

När Syrien är säkrat kommer ni se Irak lugna ner sig inom ett par månader och då är det adjö till house of Saud. Har f ö för mig att den Jordanska kungafamiljen köpt ett slott med tillhörande by i Frankrike. Har ingen källa men de är inet vidare populära i sitt eget land och står och faller med vad som sker i Syrien.

Terroristerna kan idag i princip endast avrätta civila och undviker alla större slag, saknar folk, stöd och en framtid. De är fast i landet och vet att de inte kan fly.
Citera
2014-03-23, 17:05
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Borde inte en demokrati som Turkiet visa diktaturen Syrien att det är oacceptabelt att stödja terrorister då? Vidare kan det diskuteras vilka av PKK och ISIS som har mer drag av terrorism. Jag tror nog svaret är självklart. Vilken frihet stred PKK för i jämförelse till ISIS? Vilka rättigheter strider respektive part om?

Om du förnekar, liksom Assads pappa gjorde på den tiden, att PKK är terrorister då förstår du väl att Turkiet inte kan se Assadregimen annat än som fiender till Turkiet?
Och sen ska ni gnälla att Turkiet gör samma sak mot Syrien som Syrien gjorde mot Turkiet?
Och om du därtill lägger till att Syrien har beskjutit över gränsen och kränkt Turkiets territorium flertalet gånger sedan inbördeskriget bröt ut kan du se att Turkiet har varit otroligt tålmodigt och agerat behärskat.

Citat:
Det Turkiet gjort under dessa tre år, har Hafez inte varit i närheten av att göra mot Turkiet. Den dåliga relationen mellan Syrien och Turkiet har berott på en geopolitisk mobbing mot Syrien, ockupationen av Hatay och begränsningar av det livsviktiga vattenflödet i Efurat. Turkiet är utan tvekan den stat som haft det närmaste samarbetet med terroristerna i ISIS/al-Nusra i Syrien, om inte direkt, indirekt på ett aktivt sätt.

"Ockupationen" av Hatay har inget med inbördeskriget att göra och är inte någon ockupation. Hade det syriska folket inte rest sig mot Allawitförtryckaren Assad hade Turkiet inte blandat sig i Syriens angelägenheter. Turkiet har aldrig gjort det tidigare som du vet. Men nu har det syriska folket rest sig mot den illegitima Allawitregimen som förtrycker majoriteten av Syriens folk och som ett grannland kan Turkiet inte bara titta på.
Vi står vid våra syriska bröder som kämpar för ett fritt Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in