2014-03-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stämmer inte. KJ gjorde en propå i januari och fick kalla handen. Han accepterade och sedan var dom "kompisar". Spelreglerna dom emellan var sedan länge avklarade.
Säger vem? Ja just det.
Citera
2014-03-22, 23:32
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Nu är det så att man inte visade A en kniv, utan enbart ett stämjärn. Hade A fått välja mellan kniv och stämjärn - båda med oranga skaft - kanske han valt kniven.

Då hade både A och polisen varit eniga (samstämda )

Mig veterligen finns det bara ett verktyg som är nämnt som har ett orange skaft. Det dräller inte av dom, liksom.
Jag tycker du brukar vara vettig men nu känns det som du envisas bara för att du vägrar erkänna att du hade fel.

Har du läst förhöret? A säger ju själv att det inte är en kniv. Sen gör han en beskrivning som låter som ett stämjärn. Sen får han se en bild på ett stämjärn och säger att så såg verktyget ut.

Och så påstår du att det var nog ändå en kniv. Bara för att du skall få ha rätt i att det är samma verktyg. Mycket märkligt resonemang.
Senast redigerad av Clavell 2014-03-22 kl. 23:36.
Citera
2014-03-22, 23:37
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Stämmer inte. KJ gjorde en propå i januari och fick kalla handen. Han accepterade och sedan var dom "kompisar". Spelreglerna dom emellan var sedan länge avklarade.

Jag tror inte alls att han accepterade. Det var endast en munnens bekännelse. Han ville ha VB i sin närhet. Då var han tvingad att töja på gränserna och låtsas. KJ hoppades i det längsta. Men den 4 maj 2013 fick han det slutgiltiga beviset på att han endast varit en bricka i ett fult spel. Han hade bara blivit utnyttjad - och han var förloraren...igen...igen och...igen...
Citera
2014-03-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tycker du brukar vara vettig men nu känns det som du envisas bara för att du vägrar erkänna att du hade fel.

Har du läst förhöret? A säger ju själv att det inte är en kniv. Sen gör han en beskrivning som låter som ett stämjärn. Sen får han se en bild på ett stämjärn och säger att så såg verktyget ut.

Och så påstår du att det var nog ändå en kniv. Bara för att du skall få ha rätt i att det är samma verktyg. Mycket märkligt resonemang. Varför kan du inte bara erkänna att du hade fel. Verktyget i bilen var troligtvis inte samma verktyg som A vittnade om.

OK.

A säger stämjärn. Polisen säger kniv. Båda säger att skaftet är orange.

Så långt är vi väl överens?

Det jag undrar över är varför man endast identifierat ETT verktyg med orange skaft?
Citera
2014-03-22, 23:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell

Och så påstår du att det var nog ändå en kniv. Bara för att du skall få ha rätt i att det är samma verktyg. Mycket märkligt resonemang.

Men om det var ett stämjärn som poliserna visade så var det ju fel verktyg eftersom det minst måste vara en skölp. Var "stämjärnet" som visades en skölp eller ett stämjärn?

Military Tent Spikes:
http://www.ebay.com/bhp/military-tent-stakes

PS. medan jag skrev här kom jag på vad verktyget heter som KJ öppnade en konservburk med på en bild. Det heter stämkniv. En blandning mellan stämjärn och kniv. Den har egg både i spetsen och på sidan. Dock inte U-formad.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-22 kl. 23:49.
Citera
2014-03-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag tror inte alls att han accepterade. Det var endast en munnens bekännelse. Han ville ha VB i sin närhet. Då var han tvingad att töja på gränserna och låtsas. KJ hoppades i det längsta. Men den 4 maj 2013 fick han det slutgiltiga beviset på att han endast varit en bricka i ett fult spel. Han hade bara blivit utnyttjad - och han var förloraren...igen...igen och...igen...

Det är absolut inte den bild av KJ som han fd flickvänner tillskriver honom. Snarast den motsatta. Faktiskt.

Läs FUP.
Citera
2014-03-22, 23:49
Medlem
Clavells avatar
Citat:
OK.

A säger stämjärn. Polisen säger kniv. Båda säger att skaftet är orange.

Så långt är vi väl överens?

Det jag undrar över är varför man endast identifierat ETT verktyg med orange skaft?
Det är ju det åklagarna också undrar. Var har verktyget som A såg blivit av? Så länge det inte hittats så kan det ju vara mordvapnet.
Citera
2014-03-22, 23:51
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men om det var ett stämjärn som poliserna visade så var det ju fel verktyg eftersom det minst måste vara en skölp. Var "stämjärnet" som visades en skölp eller ett stämjärn?

Military Tent Spikes:
http://www.ebay.com/bhp/military-tent-stakes

PS. medan jag skrev här kom jag på vad verktyget heter som KJ öppnade en konservburk med på en bild. Det heter stämkniv. En blandning mellan stämjärn och kniv. Den har egg både i spetsen och på sidan. Dock inte U-formad.
Det står i FUP att de visade honom ett stämjärn. Men jag vet inte. Kanske inte så lätt att se skillnad på en skölp och ett stämjärn. Innan jag kollade upp det nyss så hade jag kallat båda för stämjärn. Min poäng var att det i alla fall inte var en kniv.
Senast redigerad av Clavell 2014-03-22 kl. 23:58.
Citera
2014-03-22, 23:53
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vilken temperatur va det i Boden vid den här tiden i maj?

FUP 425

Maj temperaturer i Sävst som är de temperaturer som eksperten räknat med.
Lågsta temperatur pr. dag ät sannolikt natt-temperatur och högsta temperatur pr.dag dag-tempratur:

4 maj - 3-13 grader
5 maj 3-7 grader
6 maj 5-7 grader
7 maj 2-6 grader
8 maj 0,1-15 grader
9 maj 4-11 grader
10 maj 3-11 grader
11 maj 4-16 grader
12 maj 1-16 grader
13 maj 1-21 grader
14 maj 5-15 grader
15 maj 7-21 grader
16 maj 7-15 grader
17 maj 6-17 grader
18 maj 2-17 grader
19 maj inte anfört
20 maj inte anfört
21 maj inte anfört
22 maj inte anfört

Varför det inte anförts temperaturer från den 19, 20, 21sta, och 22dra maj vet jag inte men det er ju i sig mycket konstigt!
Citera
2014-03-22, 23:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Nu är det ju så att TO kallat in just denne expert till extra förhör.
Personligen tror jag att VB legat nedkyld tills "faran" var över och allt ljus var på KJ.

Att MPS skulle leta just där annonserades ut på Facebook, så det var ingen hemlighet direkt.

Mit fetande.

Just det !!! jag är säker på att TO har konsulterat andra eksperter och kommer att framför något liknade det jag postade i dag.

Jag är ochså enig med dig i resten du skrev.
Citera
2014-03-22, 23:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FUP 425

Maj temperaturer i Sävst som är de temperaturer som eksperten räknat med.
Lågsta temperatur pr. dag ät sannolikt natt-temperatur och högsta temperatur pr.dag dag-tempratur:

4 maj - 3-13 grader
5 maj 3-7 grader
6 maj 5-7 grader
7 maj 2-6 grader
8 maj 0,1-15 grader
9 maj 4-11 grader
10 maj 3-11 grader
11 maj 4-16 grader
12 maj 1-16 grader
13 maj 1-21 grader
14 maj 5-15 grader
15 maj 7-21 grader
16 maj 7-15 grader
17 maj 6-17 grader
18 maj 2-17 grader
19 maj inte anfört
20 maj inte anfört
21 maj inte anfört
22 maj inte anfört

Varför det inte anförts temperaturer från den 19, 20, 21sta, och 22dra maj vet jag inte men det er ju i sig mycket konstigt!

Rättsentomologen Anders Lindström lämnade i stället ett nytt, betydligt osäkrare utlåtande – och kunde inte vara mer exakt än att Vatchareeya Bangsuan avlidit någon gång mellan den 4 och 12 maj.

Alltså: ett spann på åtta dagar.

– Anledningen till att vi inte kan vara så precisa är temperaturkurvan den aktuella tiden. Det är kallt i början av maj och flugorna utvecklas inte då, äggen kläcks inte. Därför är alla de här dagarna lika troliga, saäger Anders Lundström.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cacheo4SjeSiTM4J:www.nsd.se/inc/print/default.aspx%3Farticleid%3D7998140%26name%3DSkriv-ut+&cd=10&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Lite nyare information om larvstadierna.
http://omicsonline.org/assessment-of-post-mortem-interval-pmi-from-forensic-entomotoxicological-studies-of-larvae-and-flies -2161-0983.1000104.pdf

http://youtu.be/Ie-_bTsxGJU
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-23 kl. 00:09.
Citera
2014-03-23, 00:08
Medlem
PeterNosters avatar
Ytterligare en tältpinne. Denna är en militär typ som går igenom frusen mark och t.o.m trottoarer. Härdat stål.

http://www.amazon.com/Monk-Military-Stake-Frozen-Ground/dp/B00GNBBO00/ref=sr_1_13?s=outdoor-recreation&ie=UTF8&qid=1395529331&sr=1-13&keywords=tent+spikes+stake
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in