2014-03-22, 23:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Nej ett regelrätt stämjärn är rakt med plan bak/undersida och motsvarande fasad så det bildar eggen. Men vad hindrar att ett verktyg är koniskt, U-format skålat eller vad vill kalla det? Kan det inte vara någon variant träbearbetningsverktyg för att snida/urholka? Måste det vara något som inte finns och som alla ska tävla om för att knäcka?
Varför tror du inte på experten D? Känns som du tror mer på KJs polare än på polismannen i fråga.
Citera
2014-03-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Så en neutral expert inom området har helt fel? De ser nog saker som du omöjligt kan läsa om i FUP.

Nu är det ju så att TO kallat in just denne expert till extra förhör.

Personligen tror jag att VB legat nedkyld tills "faran" var över och allt ljus var på KJ.

Att MPS skulle leta just där annonserades ut på Facebook, så det var ingen hemlighet direkt.
Citera
2014-03-22, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur andra reagerar är ju helt ointressant här.

Dessutom har man förhört i stort sett alla, från barndomen till dags dato.

Vore högst intressant att se motsvarande genomlysning av den andra GM!

Vilken?
Citera
2014-03-22, 23:17
Medlem
findays avatar
Citat:
Nu är det ju så att TO kallat in just denne expert till extra förhör.

Personligen tror jag att VB legat nedkyld tills "faran" var över och allt ljus var på KJ.

Att MPS skulle leta just där annonserades ut på Facebook, så det var ingen hemlighet direkt.
Så du menar att kroppen inte var nedkyld i gropen?
Citera
2014-03-22, 23:17
Medlem
Theforeigners avatar
Fup säger att larverna var i "tredie stadiet" och att medellängden på de 16 larver var 12.9 mm

FUP 424

"medellängden på de 16 larver var 12.9 mm"

Lägg märke till at det var medellängd på larverna.

Här kan man se att larver i tredie stadiet är ca 17 mm.

Dvs att de 16 larver, hittad på VBs torso, nog var i den LÄGRE endan av tredie stadiet några nog även i 2 stadiet!
Altså att VBs torso hadde legat på lokalitet där det finns spyflugor högs 2-3 dagar.

http://www.cienciaforense.com/pages/entomology/overview.htm
Larvae:
The blowfly has three instars of larvae. The first instar is approximately 5 mm long after 1.8 days, the second instar is approximately 10 mm long after 2.5 days, the third instar is approximately 17 mm long after 4-5 days.
Citera
2014-03-22, 23:18
Medlem
Citat:
Hur andra reagerar är ju helt ointressant här.

Dessutom har man förhört i stort sett alla, från barndomen till dags dato.

Vore högst intressant att se motsvarande genomlysning av den andra GM!
Varför är det ointressant att det gång på gång kommer upp fall där det visar sig att mördaren har lyckats dölja en mörk sida? Andra gärningsmannen? Vänner och familj är vänner och familj. De försöker nog undvika att säga saker som kan ligga honom till last oavsett om de tror att han är oskyldig eller inte. Stryptag och annat har man dock fått läsa om som visar att han är nog inte så oskyldig och tam som många vill ha honom till.
Citera
2014-03-22, 23:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Nej ett regelrätt stämjärn är rakt med plan bak/undersida och motsvarande fasad så det bildar eggen. Men vad hindrar att ett verktyg är koniskt, U-format skålat eller vad vill kalla det? Kan det inte vara någon variant träbearbetningsverktyg för att snida/urholka? Måste det vara något som inte finns och som alla ska tävla om för att knäcka?

Splitsnål finns. Polisen har uteslutit det du säger.
Polisen har gjort en avgjutning av sårkanalen men får tydligen inte fotografera eller visa upp den.

Snö och sandpinne kallas tydligen en sådan tältpinne som jag var inne på förut. Denna är dock för bred för att göra 1,8 cm djupa sår 0,6 breda på huden. En något spetsigare modell sökes.
http://www.outnorth.se/hilleberg/sno-sandpinne.php

På engelska heter det tent stakes. Här är den militära varianten. Passar ju i boden:
http://www.ebay.com/bhp/military-tent-stakes
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-22 kl. 23:35.
Citera
2014-03-22, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Varför tror du inte på experten D? Känns som du tror mer på KJs polare än på polismannen i fråga.

D säger ju att han inte vet, har sökt och kom på "märlspik". Som jag förstod så menade han inte att det var just en sådan utan mer typ ett föremål av den formen.

Och KJ:s polare har jag sett irl, mer behöver jag nog inte säga Att dom skulle klara att ljuga sig från en eventuell inblandning ser då jag som en omöjlighet...alla har vi våra begränsningar
Citera
2014-03-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Kanske vi snöat in på detaljer. Men hjälp mig förstå vad det är du menar. Polisen skriver i sitt protokoll att de hittat en kniv med orange skaft i KJs bagage.

A beskriver ett verktyg med orange skaft som inte är en kniv för polisen. På beskrivningen låter det som ett stämjärn och enligt A ser det ut som ett stämjärn.

Ändå hävdar du med bestämdhet att det verktyg A sett och som inte är en kniv måste vara samma verktyg som polisen hittat i bagaget och kallar kniv. Hur får du ihop detta? Vem har fel? A eller polisen? Och framförallt varför tror du att det är samma verktyg?

Nu är det så att man inte visade A en kniv, utan enbart ett stämjärn. Hade A fått välja mellan kniv och stämjärn - båda med oranga skaft - kanske han valt kniven.

Då hade både A och polisen varit eniga (samstämda )

Mig veterligen finns det bara ett verktyg som är nämnt som har ett orange skaft. Det dräller inte av dom, liksom.
Citera
2014-03-22, 23:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Så du menar att kroppen inte var nedkyld i gropen?

JA!

I dag timmarna var temperaturen ju ganska hög, och det finns förståss spyflugur där ute i skogen.

Dvs. VBs torso MÅSTE ha bevarats et ställe, på kyl, där det INTE finns tillgång för spyflugor överhuvudtaget (dvs öppena värn är uteslutet, jag vill även säga stängda värn är uteslutet iom flugor kommer in gennom mycket små spräckor), intill SENAST den 18-19 Maj.
Citera
2014-03-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, inte i retrospektiv. Men jag är ganska säker på att KJ, när VB kontaktade honom igen, var övertygad om att hon bara trånade efter just KJ, och ingen annan. Han hajade aldrig att han var en bricka i ett fult spel. Det förstod han först på eftermiddagen/kvällen den 4 maj 2013. Och då gick proppen...

Stämmer inte. KJ gjorde en propå i januari och fick kalla handen. Han accepterade och sedan var dom "kompisar". Spelreglerna dom emellan var sedan länge avklarade.
Citera
2014-03-22, 23:32
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
JA!

I dag timmarna var temperaturen ju ganska hög, och det finns förståss spyflugur där ute i skogen.

Dvs. VBs torso MÅSTE ha bevarats et ställe, på kyl, där det INTE finns tillgång för spyflugor överhuvudtaget (dvs öppena värn är uteslutet, jag vill även säga stängda värn är uteslutet iom flugor kommer in gennom mycket små spräckor), intill SENAST den 18-19 Maj.

Vilken temperatur va det i Boden vid den här tiden i maj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in