2014-03-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
I förhöret låter det som A beskriver ett stämjärn. Och när han förevisas ett stämjärn så säger han att det var ett sådant verktyg han såg. Att polisen skulle kalla ett stämjärn för en kniv i sitt protokoll tycker jag låter ganska osannolikt. Så jag tycker det verkar som det är två olika "verktyg" med orange skaft. En kniv och ett stämjärn.

Tänk att det tror inte jag.

Varför fick A inte en mängd verktyg att välja mellan? Det hade varit mer trovärdigt.
Citera
2014-03-22, 22:41
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tänk att det tror inte jag.

Varför fick A inte en mängd verktyg att välja mellan? Det hade varit mer trovärdigt.
Tror du att det var ett stämjärn i bagaget som polisen kallar för kniv eller tror du att det verktyg A säger såg ut som ett stämjärn var en kniv?
Citera
2014-03-22, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men såren har olika bredd. Från 0,6 cm till 1,8 cm och polisen säger att det inte är ett stämjärn. Du kan inte variera bredden på ett stämjärn oavsett om eggen är rak eller U-formad. Verktyget måste vara koniskt och U-format.

Nej ett regelrätt stämjärn är rakt med plan bak/undersida och motsvarande fasad så det bildar eggen. Men vad hindrar att ett verktyg är koniskt, U-format skålat eller vad vill kalla det? Kan det inte vara någon variant träbearbetningsverktyg för att snida/urholka? Måste det vara något som inte finns och som alla ska tävla om för att knäcka?
Senast redigerad av majk69 2014-03-22 kl. 22:48.
Citera
2014-03-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag tror du slår huvudet på spiken här. Stackars VB hade ett enormt behov av bekräftelse. Men vad hon såg hos MB, är för mig en gåta. Jag är kvinna, och har kollat på bilder på MB:s gamla och nya facebooksida. Jag kan bara tala för mig själv, men blotta tanken på att ha ett intimt förhållande med denne karatetränare, får det att vända sig i magen
Fy för den lede, säger jag bara
Men, vid nåt tillfälle såg han ändå henne, uppmuntrade henne, flörtade med henne. Och eftersom hon inte krävde mycket alls, var hon fast! Han, den pluffsiga karatemannen SENSEI, blev drömprinsen!
VB var förtrollad, MB ville bara göra slut, KJ var enormt svartsjuk och kränkt, proppen gick den 4 maj 2013...

Finns Ingenting som stödjer att KJ ägde ett endaste uns av svartsjuka inom sig.

Är det någon av hans tidigare flickvänner eller beteende som tyder på detta?

I så fall har det undgått mig totalt.
Citera
2014-03-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Tror du att det var ett stämjärn i bagaget som polisen kallar för kniv eller tror du att det verktyg A säger såg ut som ett stämjärn var en kniv?

Det verktyg som visades upp för A var ett stämjärn.

Hur polisen tolkade verktyget i skuffen har jag ingen aning om.
Citera
2014-03-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag tror du slår huvudet på spiken här. Stackars VB hade ett enormt behov av bekräftelse. Men vad hon såg hos MB, är för mig en gåta. Jag är kvinna, och har kollat på bilder på MB:s gamla och nya facebooksida. Jag kan bara tala för mig själv, men blotta tanken på att ha ett intimt förhållande med denne karatetränare, får det att vända sig i magen
Fy för den lede, säger jag bara
Men, vid nåt tillfälle såg han ändå henne, uppmuntrade henne, flörtade med henne. Och eftersom hon inte krävde mycket alls, var hon fast! Han, den pluffsiga karatemannen SENSEI, blev drömprinsen!
VB var förtrollad, MB ville bara göra slut, KJ var enormt svartsjuk och kränkt, proppen gick den 4 maj 2013...

Jag håller med dig. Jag tror KJ kanske fått ett litet hopp när VB ville plugga hos honom en lördag. Men när det visade sig att hon bara ville snacka om MB och inte var det minsta intresserad av KJ så slog det slint. Kanske hon sa nej till honom på ett förnedrande sätt med att jämföra hans svagheter med MBs styrkor?

Till skillnad från dig dock - så tycker jag att de har tillräckligt för att fälla honom. Man ska inte behöva ha videobevis eller någon som sett själva mordet för att kunna fälla någon. Precis som du verkar vara så är jag övertygad om att KJ är mördaren och jag tycker det är tillräckligt mycket som pekar mot honom och då tar jag ändå inte med hans fumlande i förhör eller att han inte reagerar i rätt och förhör på att han är oskyldig dömd. Visst han säger det så där i förbifarten någon gång men så reagerar inte en oskyldig, enligt mig, innan någon person/sjukdomsexpert försöker läxa upp en här. Att inte bli helt förtvivlad över att bli anklagad för ett mord på en tjej man gillade supermycket är inget bevis så klart men för mig säger det oerhört mycket. Sen det här med planteringar, att polis/taxi/AN ska hålla MB om ryggen osv finns bara för de som av någon anledning inte vill att KJ ska vara skyldig. Och det gör att tråden lever för några och gör den nästintill oläslig för andra.
Citera
2014-03-22, 22:56
Medlem
Theforeigners avatar
Något är, efter min mening, HELT fel ang. hur länge VB hadde varit död / hur länge VBs ben och torso hadde legat på fyndplats 1 & 2 !!!

I TR förhör med expert + i FUP har det sagts att:

Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten starkt (V=500) för att kroppen varit död mer än 8dagar. Och i någon mån för att den legat mer än 11 dagar. Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar.

MEN om man undersöker hur lång tid det tar för en Calliphora Vicina larv att nå 3die stadiet, som dom larver som hittades på VBs lik/torso, så tar det endast ca 3 dygn!!
( 20 timmar är om temperatur 26 grader)

Men om vi då fördubblar tiden iom att det var kallare i Maj 2013 så får vi, låt oss säga, ca 40 timmar. (vet dock inte om man kan beräkna så).

Så HUR fik "eksperten" det till att det var mest sannolikt att VB dog 18 DAGAR tidligare, även 8 eller 11dagar är ju HELT omöjligt???

http://drabssag.elevunivers.dk/dictionary/?id=76

Förkotningar:

larvestad. = larvstadie

Her kan du se, hvordan fluen udvikler sig, og hvor langt tid udviklingen tager ved en temperatur på 26 ºC.

Æg
Calliphora
Vicina

1sta. larvestad. 24 timmar

2ndra. larvestad. ytterliare 24 timmar

3die. larvestad. ytterligare 20 timmar

Prepuppe ytterligare 48 timmar

Puppe ytterligare 128 timmar

i alt 11 dygn

Note: Prepuppe er en larve i 3. larvestadium, der har forladt liget og leder efter et sted at forpuppe sig.

Desutom så ska vi ju ochså tänka på denna information från obduktions rapporten:

FUP 406 (Obduktions rapport av VBs ben)

"Likstelheten i knäleden har inte helt släppt. Det ses inga tecken på förruttnelse"

FUP 408 (Obduktions rapport av VBs torso)

"Likstelheten har i stort sett släppt"
dvs att det FANNS fortfarande någon likstelhet i VBs torso !!!

Likstelhet försvinner normalt efter ca 36 timmar efter döden.

http://kriminalteknikern.wordpress.com/dodstecken/
Likstelhet utvecklas under de första 12 timmarna, är som kraftigast under de kommande 12 timmarna och avtar under nästa 12-timmarsperiod.

Om liket bevaras vid ca 4 grade C eller mindre då förlängs likstelheten avsevärt.
Dvs. att VB antingen dog bara få dagar innan hennes krop hittades, ELLER att hennes kropp bevarats på kyl intill kroppen och benen plaserades på fyndplats 1 och 2.

Benen kan INTE ha legat i det Gula Huset mer änn allra högst 1 dygn iom det inte fanns några larver als på benen (fluglarver läggs read innom 1 timma after döden) och det heller inte fanns någon förruttnelse av benen.

Här är ytterigare info på Calliphora Vicina spyflugan/larver.
Här ses även vad tempratur betyder och det gjäller altså fråm ægget läggs till det blir en rigtig fluga vilket alt i alt tar 18 dagr vid 27 grader C:

http://eol.org/pages/729989/details

Growth
The growth rate of C. vicina has been studied in great depth because of the forensic importance of this species throughout temperate Europe. As poikilotherms, temperature has the biggest effect on their rate of growth. Records in the literature give the time needed to develop from egg to adult emergence as 18-24 days at 27oC, compared with 31-35 days at 15oC.Temperature also affects final adult size, with smaller adults emerging from cultures reared at high temperatures. Temperatures above 30oC appear to be lethal to C. vicina.The quality and quantity of the available food also affect growth. Final adult size has a profound effect on the fly's:
•longevity
•fecundity

Lifecycle

C. vicina goes through five generations in a year at a threshold temperature of 27˚ C (81˚ F). A female C. vicina can lay up to 300 eggs, on fresh carrion or on open wounds. The larvae go through three instar stages. The first instar hatches in approximately 24 hours after the eggs are laid. It goes through its second instar in 20 hours and its third instar in 48 hours. Under favorable conditions, the larvae feed for about three to four days. When the larvae complete their development, they disperse to find an adequate place to pupate. The C. vicina pupa stage last about 11 days. At 27˚ C, C. vicina’s life cycle lasts approximately 18 days.[2]

Climatic factors, such as temperature, are known to influence egg-laying and development of instar-larvae. In warmer weather the life cycle can last a little less, and in cooler temperatures the life cycle takes a little longer. Knowing the duration between the three instars and pupa stage and post-feeding larval dispersal can be useful to determine the post mortem interval in a criminal case.[3]

Hoppas värkligen at advokat TO tar upp detta !
Citera
2014-03-22, 22:57
Medlem
Citat:
Finns Ingenting som stödjer att KJ ägde ett endaste uns av svartsjuka inom sig.

Är det någon av hans tidigare flickvänner eller beteende som tyder på detta?

I så fall har det undgått mig totalt.

Läs om lite mördare så ska du få se hur många personer i deras närhet som säger att de minsann inte trodde att han var sådan. Jag har sett en del dokumentärer och det är så varje gång. Bara för att han inte visat något sånt innan behöver inte betyda någonting. Sen har ju faktiskt inte poliserna förhört varje människa som någonsin varit i kontakt med honom.

Senast igår såg jag en dokumentär om Hagamannen. Det fanns inte en människa i hans närhet som trodde att han skulle kunna vara ett sådant djur.

Gillar man någon, som KJ erkänt att han gjorde med VB, man bygger upp hoppet om att bli tillsammans med henne men blir nekad. Kanske på ett förnedrande sätt. Då finns det x % att man blir förbannad. Så enkelt är det.
Citera
2014-03-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Något är, efter min mening, HELT fel ang. hur länge VB hadde varit död / hur länge VBs ben och torso hadde legat på fyndplats 1 & 2 !!!

I TR förhör med expert + i FUP har det sagts att:

Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten starkt (V=500) för att kroppen varit död mer än 8dagar. Och i någon mån för att den legat mer än 11 dagar. Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar.

MEN om man undersöker hur lång tid det tar för en Calliphora Vicina larv att nå 3die stadiet, som dom larver som hittades på VBs lik/torso, så tar det endast ca 3 dygn!!
( 20 timmar är om temperatur 26 grader)

Men om vi då fördubblar tiden iom att det var kallare i Maj 2013 så får vi, låt oss säga, ca 40 timmar. (vet dock inte om man kan beräkna så).

Så HUR fik "eksperten" det till att det var mest sannolikt att VB dog 18 DAGAR tidligare, även 8 eller 11dagar är ju HELT omöjligt???

http://drabssag.elevunivers.dk/dictionary/?id=76

Förkotningar:

larvestad. = larvstadie

Her kan du se, hvordan fluen udvikler sig, og hvor langt tid udviklingen tager ved en temperatur på 26 ºC.

Æg
Calliphora
Vicina

1sta. larvestad. 24 timmar

2ndra. larvestad. ytterliare 24 timmar

3die. larvestad. ytterligare 20 timmar

Prepuppe ytterligare 48 timmar

Puppe ytterligare 128 timmar

i alt 11 dygn

Note: Prepuppe er en larve i 3. larvestadium, der har forladt liget og leder efter et sted at forpuppe sig.

Desutom så ska vi ju ochså tänka på denna information från obduktions rapporten:

FUP 406 (Obduktions rapport av VBs ben)

"Likstelheten i knäleden har inte helt släppt. Det ses inga tecken på förruttnelse"

FUP 408 (Obduktions rapport av VBs torso)

"Likstelheten har i stort sett släppt"
dvs att det FANNS fortfarande någon likstelhet i VBs torso !!!

Likstelhet försvinner normalt efter ca 36 timmar efter döden.

http://kriminalteknikern.wordpress.com/dodstecken/
Likstelhet utvecklas under de första 12 timmarna, är som kraftigast under de kommande 12 timmarna och avtar under nästa 12-timmarsperiod.

Om liket bevaras vid ca 4 grade C eller mindre då förlängs likstelheten avsevärt.
Dvs. att VB antingen dog bara få dagar innan hennes krop hittades, ELLER att hennes kropp bevarats på kyl intill kroppen och benen plaserades på fyndplats 1 och 2.

Benen kan INTE ha legat i det Gula Huset mer änn allra högst 1 dygn iom det inte fanns några larver als på benen (fluglarver läggs read innom 1 timma after döden) och det heller inte fanns någon förruttnelse av benen.

Här är ytterigare info på Calliphora Vicina spyflugan/larver.
Här ses även vad tempratur betyder och det gjäller altså fråm ægget läggs till det blir en rigtig fluga vilket alt i alt tar 18 dagr vid 27 grader C:

http://eol.org/pages/729989/details

Growth
The growth rate of C. vicina has been studied in great depth because of the forensic importance of this species throughout temperate Europe. As poikilotherms, temperature has the biggest effect on their rate of growth. Records in the literature give the time needed to develop from egg to adult emergence as 18-24 days at 27oC, compared with 31-35 days at 15oC.Temperature also affects final adult size, with smaller adults emerging from cultures reared at high temperatures. Temperatures above 30oC appear to be lethal to C. vicina.The quality and quantity of the available food also affect growth. Final adult size has a profound effect on the fly's:
•longevity
•fecundity

Lifecycle

C. vicina goes through five generations in a year at a threshold temperature of 27˚ C (81˚ F). A female C. vicina can lay up to 300 eggs, on fresh carrion or on open wounds. The larvae go through three instar stages. The first instar hatches in approximately 24 hours after the eggs are laid. It goes through its second instar in 20 hours and its third instar in 48 hours. Under favorable conditions, the larvae feed for about three to four days. When the larvae complete their development, they disperse to find an adequate place to pupate. The C. vicina pupa stage last about 11 days. At 27˚ C, C. vicina’s life cycle lasts approximately 18 days.[2]

Climatic factors, such as temperature, are known to influence egg-laying and development of instar-larvae. In warmer weather the life cycle can last a little less, and in cooler temperatures the life cycle takes a little longer. Knowing the duration between the three instars and pupa stage and post-feeding larval dispersal can be useful to determine the post mortem interval in a criminal case.[3]

Hoppas värkligen at advokat TO tar upp detta !

Så en neutral expert inom området har helt fel? De ser nog saker som du omöjligt kan läsa om i FUP.
Citera
2014-03-22, 23:02
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Det verktyg som visades upp för A var ett stämjärn.

Hur polisen tolkade verktyget i skuffen har jag ingen aning om.
Kanske vi snöat in på detaljer. Men hjälp mig förstå vad det är du menar. Polisen skriver i sitt protokoll att de hittat en kniv med orange skaft i KJs bagage.

A beskriver ett verktyg med orange skaft som inte är en kniv för polisen. På beskrivningen låter det som ett stämjärn och enligt A ser det ut som ett stämjärn.

Ändå hävdar du med bestämdhet att det verktyg A sett och som inte är en kniv måste vara samma verktyg som polisen hittat i bagaget och kallar kniv. Hur får du ihop detta? Vem har fel? A eller polisen? Och framförallt varför tror du att det är samma verktyg?
Senast redigerad av Clavell 2014-03-22 kl. 23:04.
Citera
2014-03-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Läs om lite mördare så ska du få se hur många personer i deras närhet som säger att de minsann inte trodde att han var sådan. Jag har sett en del dokumentärer och det är så varje gång. Bara för att han inte visat något sånt innan behöver inte betyda någonting. Sen har ju faktiskt inte poliserna förhört varje människa som någonsin varit i kontakt med honom.

Senast igår såg jag en dokumentär om Hagamannen. Det fanns inte en människa i hans närhet som trodde att han skulle kunna vara ett sådant djur.

Gillar man någon, som KJ erkänt att han gjorde med VB, man bygger upp hoppet om att bli tillsammans med henne men blir nekad. Kanske på ett förnedrande sätt. Då finns det x % att man blir förbannad. Så enkelt är det.

Hur andra reagerar är ju helt ointressant här.

Dessutom har man förhört i stort sett alla, från barndomen till dags dato.

Vore högst intressant att se motsvarande genomlysning av den andra GM!
Citera
2014-03-22, 23:09
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Finns ingenting som stödjer att KJ ägde ett endaste uns av svartsjuka inom sig...

Nej, inte i retrospektiv. Men jag är ganska säker på att KJ, när VB kontaktade honom igen, var övertygad om att hon bara trånade efter just KJ, och ingen annan. Han hajade aldrig att han var en bricka i ett fult spel. Det förstod han först på eftermiddagen/kvällen den 4 maj 2013. Och då gick proppen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in