Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Vem vet mer än en femte-klassare?
Ikväll under slöjd-frågan uppvisades ett bildhuggarverktyg. Gissa vad femte-klassaren svarade? Precis. SKÖLP. Vilket var rätt förstås.
Det fick mig också att fundera över KJs bord i vardagsrummet och den smiley han gjort där. KJ hävdar att det var ett verk av en mora-kniv - själv tvivlar jag på det.
Att göra runda former med morakniv kanske inte är omöjligt men det är bra mycket enklare med en skölp som är mindre spetsig och u-formad ...
Tro det eller ej, men jag gick en kurs i träslöjd förra året.
Det saknas ett verktyg som setts hemma hos Kristoffer och som han inte själv vill kännas vid. Om det beskrivs som stämjärn, skölp bildhuggarverktyg spelar mindre roll. Som du säger, enkelt göra smileysar med ett u-format verktyg än en morakniv och sårskadorna visar form av en ej rak egg. Vad har då sannolikt används som mordvapen och om det dessutom kanske har skett i all hast, första bästa tillhygge har greppats.
Man behöver inte söka med ljus och lykta efter något mystiskt specialverktyg som bara "jag" kunde räkna ut, leta samband med försäljare av diverse attiraljer eller de som har tillgång av tältpinnar eller något annat som bara måste ha använts som mordvapen bara för att det "enkla" inte duger för vissa.