2014-03-22, 21:28
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Mordvapnet bör nog ha varit rätt så vasst, river sönder mycket annars och det skulle ha stått i utlåtandet om sårkanalerna. Hammare? Nja det låter väl inte troligt, inga problem driva ett någorlunda vasst föremål genom bröstkorgen bara det inte träffar rakt på ett revben, lite på sidan av så slinter/styrs det undan och går genom mjukdelar mycket lätt. Ska ju ha i beräkning att det är ju nästan ihåligt, mjuk vävnad innanför huden.
Det är det som förbryllar. Hade huggen utdelats med ett väldigt vasst vapen och med kraft av en vuxen man med uppsåt att döda hade det hela gett ett annat resultat. Teknikern var tidigt inne på märlspikar och splitsnålar, tror att vapnet påminner om dessa på ett eller annat sätt. Sen i ett senare skede ville bl a förhörsledaren och åklagare få vapnet till ett stämjärn eftersom AB sett ett sådant hos KJ.

Teknikern jobbade med fakta och sin kunskap. Förhörsledarna jobbade för att få KJ att erkänna mord och åklagarna ville ha honom dömd och då passar stämjärnet bättre in i indiciekedjan.
Citera
2014-03-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Vad menar du med att ompröva vad +1 betyder?

Grad 1+ betyder "Resultaten talar i någon mån för att …
Det bedöms vara något mer sannolikt att få dessa resultat om
huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann."

http://www.skl.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/SKL/SKLs%20utl%C3%A5tandeskala_svensk%20version_130222 .pdf

Och hypotesen som skulle utredas var om tejbitarna kom från rullen som hittades hos KJ. D.v.s. Enligt SKLs analys är det mer sannolikt att tejpbitarna som hittades på VB kommer från rullen som hittades hos KJ än att de kommer från en annan rulle.

Eller hur?

Vilken annan rulle? Man har ju inte undersökt någon annan rulle överhuvudtaget? Mer sannolikt än vad? Någon diffust annan rulle i Boden, Norrbotten, Sverige ...?

Bevisvärdet är noll. Skall bli intressant att se när TO låter SKL uttala sig i en blindtest av rullar från NLL, karateklubbar, Kjs rulle, osv. Det blir spännande.
Citera
2014-03-22, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem vet mer än en femte-klassare?

Ikväll under slöjd-frågan uppvisades ett bildhuggarverktyg. Gissa vad femte-klassaren svarade? Precis. SKÖLP. Vilket var rätt förstås.

Det fick mig också att fundera över KJs bord i vardagsrummet och den smiley han gjort där. KJ hävdar att det var ett verk av en mora-kniv - själv tvivlar jag på det.

Att göra runda former med morakniv kanske inte är omöjligt men det är bra mycket enklare med en skölp som är mindre spetsig och u-formad ...

Tro det eller ej, men jag gick en kurs i träslöjd förra året.

Det saknas ett verktyg som setts hemma hos Kristoffer och som han inte själv vill kännas vid. Om det beskrivs som stämjärn, skölp bildhuggarverktyg spelar mindre roll. Som du säger, enkelt göra smileysar med ett u-format verktyg än en morakniv och sårskadorna visar form av en ej rak egg. Vad har då sannolikt används som mordvapen och om det dessutom kanske har skett i all hast, första bästa tillhygge har greppats.

Man behöver inte söka med ljus och lykta efter något mystiskt specialverktyg som bara "jag" kunde räkna ut, leta samband med försäljare av diverse attiraljer eller de som har tillgång av tältpinnar eller något annat som bara måste ha använts som mordvapen bara för att det "enkla" inte duger för vissa.
Citera
2014-03-22, 21:38
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Är det snowtube el snöankare du tänker på ? Kan användas vid klättring med.
Jag tror att vapnet var vasst, men inte så där jättevasst. Dessutom kan man anta att det inte var något "normalt" förekommande stickvapen. Det var något som fanns i närheten och troligtvis fanns inget bättre vapen i närheten av mordplatsen. Däremot i samband med styckningen hade gm hittat rejälare prylar.
Citera
2014-03-22, 21:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är det som förbryllar. Hade huggen utdelats med ett väldigt vasst vapen och med kraft av en vuxen man med uppsåt att döda hade det hela gett ett annat resultat. Teknikern var tidigt inne på märlspikar och splitsnålar, tror att vapnet påminner om dessa på ett eller annat sätt. Sen i ett senare skede ville bl a förhörsledaren och åklagare få vapnet till ett stämjärn eftersom AB sett ett sådant hos KJ.

Teknikern jobbade med fakta och sin kunskap. Förhörsledarna jobbade för att få KJ att erkänna mord och åklagarna ville ha honom dömd och då passar stämjärnet bättre in i indiciekedjan.

Det låter som ett högst rättsosäkert förfarande - man börjar med att välja ut en misstänkt som man vill ha inlåst, och anpassar "bevisningen" efter det önskade slutresultatet, dvs ett cirkelförfarande. Så har det gått till även om KJ nog rätt säkert är inblandad, så tingsrättsdomen är ändå inte helt fel .. Problemet är att man inte vet hur långt KJ:s delaktighet sträckte sig, inte minst viktigt när domskrivningen kommer till påföljd och fängelsetid.
Citera
2014-03-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det saknas ett verktyg som setts hemma hos Kristoffer och som han inte själv vill kännas vid. Om det beskrivs som stämjärn, skölp bildhuggarverktyg spelar mindre roll. Som du säger, enkelt göra smileysar med ett u-format verktyg än en morakniv och sårskadorna visar form av en ej rak egg. Vad har då sannolikt används som mordvapen och om det dessutom kanske har skett i all hast, första bästa tillhygge har greppats.

Man behöver inte söka med ljus och lykta efter något mystiskt specialverktyg som bara "jag" kunde räkna ut, leta samband med försäljare av diverse attiraljer eller de som har tillgång av tältpinnar eller något annat som bara måste ha använts som mordvapen bara för att det "enkla" inte duger för vissa.

DET verktyget med orange skaft som KJs kompis sett hemma hos KJ, det återfann polisen i KJs skuff och är med all sannolikt undersökt med lupp. Så den kan plockas ur leken.
Citera
2014-03-22, 21:47
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Vilken annan rulle? Man har ju inte undersökt någon annan rulle överhuvudtaget? Mer sannolikt än vad? Någon diffust annan rulle i Boden, Norrbotten, Sverige ...?

Bevisvärdet är noll. Skall bli intressant att se när TO låter SKL uttala sig i en blindtest av rullar från NLL, karateklubbar, Kjs rulle, osv. Det blir spännande.
SKLs bedömning är att det är något mer sannolikt att tejpen som hittades i VBs hår kommer från den rulle som hittades hos KJ än att den kommer från någon annan rulle (vilken som helst). Vad är det som du inte förstår?

Sen behöver du inte hålla med SKL i deras slutsats men det är vad SKL kommit fram till. Tycker du att bevisvärdet av tejpen är noll så står det såklart dig fritt att tycka så. Jag håller inte med.

Jag tycker att om man hittar en tejp med den mördades blod och DNA hos den misstänkte. Och sen hittar samma typ av tejp i håret på den mördade. Båda tejperna dessutom avrivna längs med tejpen på ett liknande sätt. Då tycker jag det är ett starkt indicium för att den misstänkte är inblandad.
Citera
2014-03-22, 21:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Det finns något i det här som talar emot ett brott i ren affekt. Och det är att de många huggen är koncentrerade till hjärtsidan. De slutliga sticken rakt in i hjärtmuskeln vittnar om en sinnesnärvaro hos GM. Två hugg i vä axelparti tror jag kan ha utdelats när hon har försökt värja sig med armen.
Citera
2014-03-22, 21:50
Medlem
Citat:
Bodde inte han i närheten av VB?

Det var en annan kille som bodde granne. Dålig koll med FUP just nu.
Citera
Medlem
Clavells avatar
Citat:
DET verktyget med orange skaft som KJs kompis sett hemma hos KJ, det återfann polisen i KJs skuff och är med all sannolikt undersökt med lupp. Så den kan plockas ur leken.
Jag betvivlar inte att du har rätt. Men var står det jag har missat det. Varför uppehöll man sig då så länge vid det verktyget i TR? Det verkar ju onödigt.
Citera
Bannlyst
Citat:

Så du menar att det var det verktyget som avhandlades i TR och som AB gjorde ett försök att beskriva både muntligt och med papper och penna?

Låter märkligt att lägga ner sån tid i TR på ett redan utrett föremål.
Citera
2014-03-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag betvivlar inte att du har rätt. Men var står det jag har missat det. Varför uppehöll man sig då så länge vid det verktyget i TR? Det verkar ju onödigt.

Det förvånade mig också storligen. Jag råkade lagt just orange på minnet därför reagerade jag direkt när jag såg polisens beslagningsförteckning. Dålig koll med FUP men det står där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in