2014-03-22, 12:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eots
Jag tänker på flickan i Uppdrag Granskning som hade fått en bild skickad till sig, tagit bort den men ändå blev misstänkt. Jag ska köpa en gammal 486:a för att köra Windows 3.11 på och det är därför jag undrar.

Tar jag kvitto på köpet och går till polisen samma dag måste dom fatta att det inte är mina grejjer. Sen tänker jag på alla andra som inte scannar hårddisken och sitter på collectors edition av allt möjligt. Får dom husis och datorn (eller telefonen för den delen) kollas blir det den otrevligaste markeringen på kartan på lexbase.
Det är skillnad att vara misstänkt och att bli dömd.
Citera
2014-03-22, 13:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eots
Är jag då innehavare av materialet och kan bli dömd för det?
kan inte tänka mig att du skulle ha juridiskt ansvar direkt för material som finns på en begagnad hårddisk du har köpt, det är inte du som laddat ner det men väljer du att spara materialet däremot så hamnar saken i ett annat läge.
Citera
2014-03-22, 16:55
Medlem
Hej!
Igår åkte jag fast för att jag hade snattat på Hemköp värde 50:-. Sist jag snattade var jag kanske 10 år gammal och då handlade det om lite godisklubbor då. Denna veckan hade jag börjat igen för att jag hängt med dåliga kompisar och i fredags åkte jag fast. Jag kan säga att då i det ögonblicket ångrade jag det så jävla mycket. De tog mig till ett kontor i Hemköp och frågade varför jag gjorde det. Jag vet faktiskt inte varför jag gjorde det men gjort är gjort. Jag erkände brottet för polisen och efter att ha lämnat in uppg och ett polisförhör som varade i 15 min fick jag åka hem. Jag mår riktigt dåligt och lovade polisen och mig själv att jag ALDRIG skulle göra om det. Det är fan inte värt det och det har jag insett.

Nu är det såhär att jag undrar vad som kommer att hända? Kan det vara så att man slipper böter ifall dom inte anmäler det? Förlåt ifall det låter som dumma frågor men jag vill verkligen veta. Jag fyllde 18 för en vecka sen och vill helst inte att mina föräldrar vet om det eftersom jag har ingen aning hur dom skulle ta det. (rätt stränga :/) Ifall jag får en "prick i registret" kommer det då att påverka mig när jag ska söka om körkortstillstånd? Kommer det brev hem?

Tack i förhand.
Senast redigerad av BananaSplitPaj 2014-03-22 kl. 17:05.
Citera
2014-03-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananaSplitPaj
Hej!
Igår åkte jag fast för att jag hade snattat på Hemköp värde 50:-. Sist jag snattade var jag kanske 10 år gammal och då handlade det om lite godisklubbor då. Denna veckan hade jag börjat igen för att jag hängt med dåliga kompisar och i fredags åkte jag fast. Jag kan säga att då i det ögonblicket ångrade jag det så jävla mycket. De tog mig till ett kontor i Hemköp och frågade varför jag gjorde det. Jag vet faktiskt inte varför jag gjorde det men gjort är gjort. Jag erkände brottet för polisen och efter att ha lämnat in uppg och ett polisförhör som varade i 15 min fick jag åka hem. Jag mår riktigt dåligt och lovade polisen och mig själv att jag ALDRIG skulle göra om det. Det är fan inte värt det och det har jag insett.

Nu är det såhär att jag undrar vad som kommer att hända? Kan det vara så att man slipper böter ifall dom inte anmäler det? Förlåt ifall det låter som dumma frågor men jag vill verkligen veta. Jag fyllde 18 för en vecka sen och vill helst inte berätta detta för mina föräldrar eftersom jag har ingen aning hur dom skulle ta det. (rätt stränga :/) Ifall jag får en "prick i registret" kommer det då att påverka mig när jag ska söka om körkortstillstånd?

Tack i förhand.

Det kan bli så att åklagaren beslutar om åtalsunderlåtelse, iom den ringa summan, gör man inte detta så blir det 800:- i böter. Oberoende av vilket kommer du att hamnar i belastningsregistret, men det bör inte påverka ditt körkortstillstånd.
Citera
2014-03-22, 17:18
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Det kan bli så att åklagaren beslutar om åtalsunderlåtelse, iom den ringa summan, gör man inte detta så blir det 800:- i böter. Oberoende av vilket kommer du att hamnar i belastningsregistret, men det bör inte påverka ditt körkortstillstånd.
En bekant på 22 år fick 50 dagsböter (som med minsta summan plus brottsofferfonden slutade på 3000 kr) för det här. Peningböter är inte helt garanterat om åklagaren vill ge ett strafföreläggande.

men körkortet och övningskörning är det inget problem med.
Citera
2014-03-22, 17:19
Medlem
Citat:
Hej!

Nu är det såhär att jag undrar vad som kommer att hända? Kan det vara så att man slipper böter ifall dom inte anmäler det? Förlåt ifall det låter som dumma frågor men jag vill verkligen veta. Jag fyllde 18 för en vecka sen och vill helst inte att mina föräldrar vet om det eftersom jag har ingen aning hur dom skulle ta det. (rätt stränga :/) Ifall jag får en "prick i registret" kommer det då att påverka mig när jag ska söka om körkortstillstånd? Kommer det brev hem?

Tack i förhand.
Frågan är om du är över 18 år på riktigt? Men troligen för annars skulle polisen ha informerat dina föräldrar redan. Gällande påföljd så för det att risken för ett strafföreläggande ökar, vilket skulle resultera i en påföljd på låga böter. Alternativet är en åtalsunderlåtelse, vilket skulle resultera i att handlingen blir straffri, men däremot blir tiden i belastningsregistret längre, tio år istället för de fem vid bötesstraffet. Oavsett vilket lär du får beslut om detta hem från polis och åklagare, vilket du bör förklara för dina föräldrar.
Citera
2014-03-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Frågan är om du är över 18 år på riktigt? Men troligen för annars skulle polisen ha informerat dina föräldrar redan. Gällande påföljd så för det att risken för ett strafföreläggande ökar, vilket skulle resultera i en påföljd på låga böter. Alternativet är en åtalsunderlåtelse, vilket skulle resultera i att handlingen blir straffri, men däremot blir tiden i belastningsregistret längre, tio år istället för de fem vid bötesstraffet. Oavsett vilket lär du får beslut om detta hem från polis och åklagare, vilket du bör förklara för dina föräldrar.

Ja, jag är 18 år. Mina föräldrar vet inget om detta. Men nu när man tänker efter så är det nog kanske ändå bäst att ta ett snack med mina föräldrar och berätta vad jag har gjort.
Har du någon aning när ungefär jag kan få beslutet från polis och åklagare?
Senast redigerad av BananaSplitPaj 2014-03-22 kl. 18:49.
Citera
2014-03-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ja, jag är 18 år. Mina föräldrar vet inget om detta. Men nu när man tänker efter så är det nog kanske ändå bäst att ta ett snack med mina föräldrar och berätta vad jag har gjort.
Har du någon aning när ungefär jag kan få beslutet från polis och åklagare?
Nej, jättesvårt att säga säkert. Det beror på vart i landet du befinner dig, vilken arbetsbelastning de har just nu samt om de tar hänsyn till din ålder vid behandlingen av ärendet. Det enklaste är att du talar med dina föräldrar och helt enkelt väntar. Det är som sagt ingen hårt påföljd du väntar på, utan ditt straff kommer att bli noteringen i belastningsregistret. Om det är ditt sällskap som felade kan dina föräldrar eventuell hjälpa dig att se dessa konsekvenser oavsett.
Citera
2014-03-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
En bekant på 22 år fick 50 dagsböter (som med minsta summan plus brottsofferfonden slutade på 3000 kr) för det här. Peningböter är inte helt garanterat om åklagaren vill ge ett strafföreläggande.

men körkortet och övningskörning är det inget problem med.

Praxis när det gäller snatteri för under 60:- är böter på 800:-, till detta kommer naturligtvis avgift till brottsofferfonden.
Citera
2014-03-23, 08:25
Medlem
Jag vet redan vad lagen säger i det här fallet men jag undrar om det finns några tidigare domar som kan ge en ledtråd till vad straffet kan bli.

Scenario:

Kvinna skadar en man i självförsvar med en 22'a som hon har licens för.

Kvinna dödar en man i självförsvar med en 22'a som hon har licens för.

Kvinna skadar en man i självförsvar med en 38'a som hon inte har licens för.

Kvinna dödar en man i självförsvar med en 38'a som hon inte har licens för.

Notera att detta inte är i hennes eget hem så "sprang till vapenskåpet när jag hörde honom" fungerar inte.

Att det är i självförsvar kommer inte ifrågasättas.
Citera
2014-03-25, 11:31
Medlem
xcb567s avatar
Kompisen Kalle har försörjningsstöd, blir skickad till psykolog för utredning av eventuella psykiska problem. Utredningen resulterar i tex antisocial personlighetsstörning (eller liknande problem orsakade av uppväxt/miljö)
Han är tidigare ostraffad och utan känt missbruk sedan tidigare. Vad bör Kalle förvänta sej när/om försäkringskassan får redan på att han troligtvis varit påverkad av droger (cannabis/xanor/oxycontin) under utredningen?
Citera
2014-03-26, 22:38
Medlem
vad kan man få för straff för att ha sålt några enstaka patroner lustgas med syfta att den personen skulle inhalera det. detta var dock flera månader sedan. sen sa ngn på flashback att lustgas inte var narkotika klassat och det har oxå betydelse. dock har jag inte riktigt koll vad allt innebär..

alla svar är välkomna !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in