2014-03-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Som jag tidigare har berättat för dig så ligger praxis på 110 dagsböter när det gäller bedrägligt beteende rörande den summa det är frågan om. Din chans är alltså att möjligtvis att bli frikänd, döms du kommer det med stor sannolikhet hamna på samma antal.

När det gäller summan så är den beroende på din uppskattade årsinkomst vid tidpunkten för bestämmandet av dagsböterna, och skulle denna ändra sig tills det är dags med en rättegång så är det möjligt att du kan få både mer eller mindre.

När det sedan gäller själva betalningen görs denna till Rikspolisstyrelsens Plusgirokonto, senaste betalningsdatum är beroende på om det är strafförläggande eller domstolsböter (30 dagar efter godkännandet eller 30 dagar från den dag domen vinner laga kraft). Har du inga pengar går det till KFM så det blir alltså att ta ett lån (om man inte har pengar) eller få utmätning.

Har ju redan varit rättegång? Domen skulle komma två veckor efter men den blev framskjuten så den kom idag. Har iaf tagit lån på banken nu så pengarna är redo att skickas in, skiter i vilket sålänge jag slipper kronofogden. 357kr i månaden i 6 år är inte så jävla farligt..
Citera
2014-03-19, 18:27
Medlem
Jag har en villkorlig dom för våldsamt upplopp där jag även fick böter. Nu är jag misstänkt för misshandel av normalgraden. Vad kan påföljden bli om jag blir dömd för denna?
Citera
2014-03-19, 19:56
Medlem
Insensibles avatar
Citat:
Var det en narkotikaklassad tablett?

Ja det är den nog, innehåller morfin.
Jag visste dock inte det när jag tog emot den utan trodde det var en vanlig smärtstillande icke receptbelagd.
Citera
2014-03-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Har ju redan varit rättegång? Domen skulle komma två veckor efter men den blev framskjuten så den kom idag. Har iaf tagit lån på banken nu så pengarna är redo att skickas in, skiter i vilket sålänge jag slipper kronofogden. 357kr i månaden i 6 år är inte så jävla farligt..

Du har naturligtvis möjligheten att överklaga om du känner dig missnöjd, men jag skulle inte hysa så stora förhoppningar.
Citera
2014-03-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.-.-
Jag har en villkorlig dom för våldsamt upplopp där jag även fick böter. Nu är jag misstänkt för misshandel av normalgraden. Vad kan påföljden bli om jag blir dömd för denna?

Helt omöjligt att svara på, misshandel av normalgraden har fängelse i högst två år i straffskalan. Det kommer alltså bli minst villkorligt.
Citera
2014-03-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insensible
Ja det är den nog, innehåller morfin.
Jag visste dock inte det när jag tog emot den utan trodde det var en vanlig smärtstillande icke receptbelagd.

Då kan du åtalas, ringa narkotikabrott som kommer att ge 30 db i så fall. Men jag hade nog försökt neka, t.ex. att din släkting (som ha recept antar jag) varit på besök och glömt en tablett.
Citera
2014-03-19, 21:20
Medlem
Insensibles avatar
Citat:
Då kan du åtalas, ringa narkotikabrott som kommer att ge 30 db i så fall. Men jag hade nog försökt neka, t.ex. att din släkting (som ha recept antar jag) varit på besök och glömt en tablett.

Går det inte att förlita sig på att man tagit emot den i god tro?
Citera
2014-03-19, 22:01
Medlem
Vad är straffet för att ha beställt men ej tagit emot?

Om en person har beställt från t.ex. silkroad men inte tagit emot det och ej har vart i kontakt med det, vad är straffet då?

Vi säger att 17 åriga Jan har beställt till 17 åriga Erik, Erik var med på detta. Polisen tog godset (50g) innan Erik fick det, polisen kollade Eriks konversationer och såg att Jan hade beställt till Erik.

Vad kommer hända? Polisen åker garanterat till Jans iallafall, vad ska Jan säga och vad får han för straff?

PS. Det var Jans kompis som egentligen ville detta och gav stora delar av pengarna till Jan, Jan var bara den som beställde eftersom Jans kompis inte visste hur man gjorde.

Tack på förhand!
Edit, det rör sig om hash.
Citera
2014-03-20, 15:01
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strosken
Vad är straffet för att ha beställt men ej tagit emot?

Om en person har beställt från t.ex. silkroad men inte tagit emot det och ej har vart i kontakt med det, vad är straffet då?

Vi säger att 17 åriga Jan har beställt till 17 åriga Erik, Erik var med på detta. Polisen tog godset (50g) innan Erik fick det, polisen kollade Eriks konversationer och såg att Jan hade beställt till Erik.

Vad kommer hända? Polisen åker garanterat till Jans iallafall, vad ska Jan säga och vad får han för straff?

PS. Det var Jans kompis som egentligen ville detta och gav stora delar av pengarna till Jan, Jan var bara den som beställde eftersom Jans kompis inte visste hur man gjorde.

Tack på förhand!
Edit, det rör sig om hash.

Beställdes det inrikes? Isf borde det väl gälla ringa narkotikabrott för både Jan och Erik eftersom båda två har uppfyllt något av rekvisiten i Narkotikastrafflag 1§ och eftersom mängden är att anse som ringa.

Om ni beställde från utlandet så kan smugglingslagen också bli tillämplig.
Citera
2014-03-22, 12:19
Medlem
Jag vill inte starta en egen tråd eftersom min fråga är ganska liten så:

Om jag köper en begagnad dator, scannar igenom det oallokerade utrymmet på hårddisken dvs. information som tagits bort men ej är överskrivet, och hittar olagligt material i form av barnporr eller liknande. Är jag då innehavare av materialet och kan bli dömd för det? Och isf. betyder det att jag i praktiken anmäler migsjälv om jag går till polisen?

Och för topic, vad får jag för straff då.
Citera
2014-03-22, 12:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eots
Jag vill inte starta en egen tråd eftersom min fråga är ganska liten så:

Om jag köper en begagnad dator, scannar igenom det oallokerade utrymmet på hårddisken dvs. information som tagits bort men ej är överskrivet, och hittar olagligt material i form av barnporr eller liknande. Är jag då innehavare av materialet och kan bli dömd för det? Och isf. betyder det att jag i praktiken anmäler migsjälv om jag går till polisen?

Och för topic, vad får jag för straff då.
Den naturliga reaktionen är ju att kontakta polisen i denna situation. Varför skulle du göra dig skyldig till brott? Säg att jag hittat en väska på marken som någon har glömt kvar, jag öppnar den för att se om det finns namn eller telefonnummer. Väskan är dock full av barnporr, knark och annat. Jag kontaktar polisen. Självklart blir jag inte dömd.
Citera
2014-03-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Den naturliga reaktionen är ju att kontakta polisen i denna situation. Varför skulle du göra dig skyldig till brott? Säg att jag hittat en väska på marken som någon har glömt kvar, jag öppnar den för att se om det finns namn eller telefonnummer. Väskan är dock full av barnporr, knark och annat. Jag kontaktar polisen. Självklart blir jag inte dömd.

Jag tänker på flickan i Uppdrag Granskning som hade fått en bild skickad till sig, tagit bort den men ändå blev misstänkt. Jag ska köpa en gammal 486:a för att köra Windows 3.11 på och det är därför jag undrar.

Tar jag kvitto på köpet och går till polisen samma dag måste dom fatta att det inte är mina grejjer. Sen tänker jag på alla andra som inte scannar hårddisken och sitter på collectors edition av allt möjligt. Får dom husis och datorn (eller telefonen för den delen) kollas blir det den otrevligaste markeringen på kartan på lexbase.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in