Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-02, 20:29
  #3337
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Vad visitering?

Kan dessa idioter gå igenom mina fickor sådär bara? då skulle jag också blir förbannad.
Visering, inte visitering.
Biljettvisering = "Biljettkontroll".

Biljettkontrollanterna kontrollerade biljetterna, eller skulle kontrollera när det här hände. Snubben sparkade på dem enligt artikeln.
Citera
2014-01-16, 08:11
  #3338
Medlem
ArneIIIs avatar
Har tänkt på en sak. Om man sitter på spårvagnen eller tunnelbanan utan giltigt färdbevis och uppges visa färdbevis av en kontrollant kan man väl bara säga: "Nej, det får ni inte se på" eller inte säga något alls och traska där ifrån.

Om man då hålls fast eller hindras från att stiga av så begår väl kontrollanterna ett brott då de inte kan göra ett envarsgripande utan att se mig "på bar gärning" begå brottet. Kan man göra ett envarsgripande enbart på en misstanke.

Självfallet förstår jag att polisen har rätt att gripa personer enbart på misstanke, men kan verkligen kontrollanter göra det?

..,bara en undran, brukar själv aldrig tjuvåka.
Citera
2014-01-16, 08:18
  #3339
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Har tänkt på en sak. Om man sitter på spårvagnen eller tunnelbanan utan giltigt färdbevis och uppges visa färdbevis av en kontrollant kan man väl bara säga: "Nej, det får ni inte se på" eller inte säga något alls och traska där ifrån.

Om man då hålls fast eller hindras från att stiga av så begår väl kontrollanterna ett brott då de inte kan göra ett envarsgripande utan att se mig "på bar gärning" begå brottet. Kan man göra ett envarsgripande enbart på en misstanke.

Självfallet förstår jag att polisen har rätt att gripa personer enbart på misstanke, men kan verkligen kontrollanter göra det?

..,bara en undran, brukar själv aldrig tjuvåka.
Att inte visa upp biljetten för kontrollanten ger dem rätt att skriva ut tilläggsavgiften. Att försöka fly är att försöka fly.

Läs tråden, din fråga återkommer med några sidors mellanrum av folk som tror de kommit på något smart kryphål.
Citera
2014-01-16, 09:29
  #3340
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Att inte visa upp biljetten för kontrollanten ger dem rätt att skriva ut tilläggsavgiften. Att försöka fly är att försöka fly.

Läs tråden, din fråga återkommer med några sidors mellanrum av folk som tror de kommit på något smart kryphål.
Ok, så i och med att man vägrar legitimerar sig så upphör man att bara vara misstänkt och kan då hållas kvar (bli gripen/envarsgripande) för att man "på bar gärning" har begått ett brott.

Jag är inte intresserad av några kryphål utan undrar bara på vilka befogenheter kontrollanterna håller kvar människor i vissa fall.

Vad man gör för att slippa betala kontrollavgift är väldigt enkelt så det är inget jag är intresserad av.
Citera
2014-01-16, 09:31
  #3341
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Ok, så i och med att man vägrar legitimerar sig så upphör man att bara vara misstänkt och kan då hållas kvar (bli gripen/envarsgripande) för att man "på bar gärning" har begått ett brott.

Jag är inte intresserad av några kryphål utan undrar bara på vilka befogenheter kontrollanterna håller kvar människor i vissa fall.

Vad man gör för att slippa betala kontrollavgift är väldigt enkelt så det är inget jag är intresserad av.
Nej. Det är genom att vägra ta emot avgiften (och inte ha giltig biljett) som gör att det går bra att argumentera för bedrägligt beteende (ringa bedrägeris korrekta namn), och det är det som gör att du kan bli envarsgripen. Antingen på bar gärning eller på flyende fot om du försöker smita.
Citera
2014-02-06, 00:10
  #3342
Avstängd
Åkte på barnbiljett och blev tagen av en kontrollant. Vägrade först att identifiera mig dock så hotade han med att ringa polisen även om jag erbjöd mig att gå av på nästa station. Slutade med att jag gav honom mitt leg och fick böter på 1000 kr. Hade polisen verkligen kunnat gripa mig?
Citera
2014-02-06, 10:43
  #3343
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsaft
Åkte på barnbiljett och blev tagen av en kontrollant. Vägrade först att identifiera mig dock så hotade han med att ringa polisen även om jag erbjöd mig att gå av på nästa station. Slutade med att jag gav honom mitt leg och fick böter på 1000 kr. Hade polisen verkligen kunnat gripa mig?

Ja, bedrägligt beteende är ett brott under allmänt åtal. Man blir gripen så att identiteten blir fastställt. Eftersom fängelse finns i straffskalan, så får vem som helst gripa. Även kontrollanter.
Citera
2014-02-06, 10:46
  #3344
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsaft
Åkte på barnbiljett och blev tagen av en kontrollant. Vägrade först att identifiera mig dock så hotade han med att ringa polisen även om jag erbjöd mig att gå av på nästa station. Slutade med att jag gav honom mitt leg och fick böter på 1000 kr. Hade polisen verkligen kunnat gripa mig?

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, bedrägligt beteende är ett brott under allmänt åtal. Man blir gripen så att identiteten blir fastställt. Eftersom fängelse finns i straffskalan, så får vem som helst gripa. Även kontrollanter.
Sedan hade polisen upprättat en anmälan på plats och du blivit frisläppt efteråt. Anmälan går sedan vidare till åklagare.

Hade du försökt smita från polisen så hade de fått klubba ner dig med exakt den mängd våld som behövdes för att stoppa dig (det betyder allt från fast hand på axeln till att lägga ner dig på marken och sitta på dig). Hade du försökt springa ifrån kontrollanterna så hade de fått göra samma sak. Och givetvis, motstånd hade räknats som våld mot tjänsteman.
Citera
2014-02-06, 10:48
  #3345
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsaft
Åkte på barnbiljett och blev tagen av en kontrollant. Vägrade först att identifiera mig dock så hotade han med att ringa polisen även om jag erbjöd mig att gå av på nästa station. Slutade med att jag gav honom mitt leg och fick böter på 1000 kr. Hade polisen verkligen kunnat gripa mig?

Ja. Även kontrollanten hade kunnat göra det.
Citera
2014-03-21, 21:18
  #3346
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Om man enda inte tänker betala, varför inte åka taxi och ta springnota?
Samma sak, man nyttjar en tjänst men vill inte betala. Eller är man inte lika tuff i de lägena?
Citera
2014-03-24, 01:42
  #3347
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Om man enda inte tänker betala, varför inte åka taxi och ta springnota?
Samma sak, man nyttjar en tjänst men vill inte betala. Eller är man inte lika tuff i de lägena?
Skillnaden är nog att plankande i kollektivtrafiken kan leda till kontrollavgift medan risken för polisanmälan och åtal är större om du tar springnota från en taxi.
Citera
2014-03-24, 12:55
  #3348
Medlem
Mambos avatar
Vad jag förstår måste brottet begås på bar gärning för att ett envarsgripande ska bli aktuellt. Om man helt enkelt vägrar visa biljett så kan ju knappast något brott tas på bar gärning heller, så det enklaste torde väl vara att vägra visa biljett.

Om de är påstridiga kan man ju alltid påstå att 2 kap. 6 § 1 st regeringsformen gentemot det allmänna skyddar en mot husrannsakan. Biljettkontrollanter är väl statligt, eller i alla fall, kommunalt anställda varför de borde utgöra en del av "det allmänna".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback