Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-14, 20:26
  #3325
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nej. För om du inte visar upp en giltig biljett vid kontrollen så får de skriva ut sin tilläggsavgift. Tilläggsavgiften är en del av detta göra rätt för sig. Tar du emot tilläggsavgiften så har du köpt en riktigt dyr biljett, men gjort rätt för dig. Och det finns inget som säger att de måste acceptera betalning för tilläggsavgiften på plats. Tar du inte emot tilläggsavgiften så gör du inte rätt för dig, även om du vill köpa en sms-biljett på plats.
Där är det isf konstigt att det finns fall där personer velat göra rätt för sig men då biljettluckan varit obemannad så har dom inte kunnat göra det.

Sen när kontrollanterna kollat har den varit bemannad och då kan man bara spekulera i vem som ljuger och där lär kontrollanten hellre fälla än fria för personen i biljettluckan kan ju ha blivit tvungen gå på toaletten mm snabba ärrenden under arbetstid.

Ska jag då i min tur stämma transportleverantören då det antagligen är civilrättsligt? Och hur stor chans är det att jag vinner den tvisten? Själv tror jag att det är lönlöst eftersom tingsrätten lär tro på kontrollanternas ord och borte ifrån vad jag säger.

Eller ska jag kontrollera kontrollanternas tålamod och vägra legitimera mig för nån rätt att visitera mig kan dom knappast ha utan får kalla på polis isf?
Citera
2013-10-14, 20:33
  #3326
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Där är det isf konstigt att det finns fall där personer velat göra rätt för sig men då biljettluckan varit obemannad så har dom inte kunnat göra det.

Sen när kontrollanterna kollat har den varit bemannad och då kan man bara spekulera i vem som ljuger och där lär kontrollanten hellre fälla än fria för personen i biljettluckan kan ju ha blivit tvungen gå på toaletten mm snabba ärrenden under arbetstid.

Ska jag då i min tur stämma transportleverantören då det antagligen är civilrättsligt? Och hur stor chans är det att jag vinner den tvisten? Själv tror jag att det är lönlöst eftersom tingsrätten lär tro på kontrollanternas ord och borte ifrån vad jag säger.

Eller ska jag kontrollera kontrollanternas tålamod och vägra legitimera mig för nån rätt att visitera mig kan dom knappast ha utan får kalla på polis isf?
Gör du det för jobbigt för dem så kan de tycka att du vägrar ta emot avgiften och ringa polisen på dig.

Det finns öppningar i lagen för när tilläggsavgiften ska tas ut. Men nu när SMS-biljetter går att köpa för i princip alla kollektivtrafiker i landet så finns det många möjligheter att köpa biljetten. Att du inte har pengarna är inte ett hållbart argument. Men om vi fokuserar på Stockholm: Det enda alternativet idag som kräver att en människa sitter i spärren är i princip om du vill köpa biljetten där, men det finns gott om alternativ. SMS-biljetter går via telefonen. Access-kortet kan laddas med ett olika antal biljetter, inklusive en kassa som används för att köpa en förinställd biljett automatiskt när du bippar den i spärren och går igenom. Remsan som ska stämplas är ogiltig (och förr krävdes det fortfarande att du kunde visa upp en remsa om du ville hävda att du skulle stämpla den).

Övriga frågor är inte för denna tråd.
Citera
2013-10-15, 13:13
  #3327
Medlem
T39s avatar
Får kontrollanter vara civilklädda?
Vad kan Jag begära för handling av kontrollanten så jag vet att det inte är en bedragare?

Skånetrafiken
Citera
2013-10-15, 14:05
  #3328
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T39
Får kontrollanter vara civilklädda?
Vad kan Jag begära för handling av kontrollanten så jag vet att det inte är en bedragare?

Skånetrafiken

Med tanke på att det har använts i många år över hela Sverige så känns det rätt säkert att civilklädda kontrollanter är ok. Dock måste de väl antagligen visa sitt kontrollant-leg i samband med att de börjar genomföra kontrollen.

Så...du har väl rätt att be dom visa ID antar jag.
Citera
2013-10-15, 15:55
  #3329
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T39
Får kontrollanter vara civilklädda?
Vad kan Jag begära för handling av kontrollanten så jag vet att det inte är en bedragare?

Skånetrafiken

Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Med tanke på att det har använts i många år över hela Sverige så känns det rätt säkert att civilklädda kontrollanter är ok. Dock måste de väl antagligen visa sitt kontrollant-leg i samband med att de börjar genomföra kontrollen.

Så...du har väl rätt att be dom visa ID antar jag.
Att de ska bära den uniform och identifiering som kollektivtrafiken säger att de ska. Tjänste-bricka brukar de ha, men du kan egentligen inte kräva mycket mer.
Citera
2013-10-15, 16:27
  #3330
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Att de ska bära den uniform och identifiering som kollektivtrafiken säger att de ska. Tjänste-bricka brukar de ha, men du kan egentligen inte kräva mycket mer.

Jag har sett allt ifrån stora kontroller med uniformerad personal, oftast med bistånd av ordningsvakt/polis.

Samt en grupp med tre personer som går på samtidigt.

Senaste gången var det tre gubbar i jeans skjortor och stråhattar.

Eftersom de verkade höra ihop med delade på sig och spanade in passagerna, så var det ju inte så svårt att förstå att de var någon form av spanare.

Tjänstekortet kom fram, den enda jag tyckte var konstigt var att kortet identifierades som utfärdat av Västtrafik.

(Vilken är relativt konstigt då de ej har några anställda som man brukar möta).

Vid denna tidpunkt så hade det kommunala GS Trafikantservice AB, hand om försäljning samt kontroll av biljetter. Själva kontrollen är nu upphandlad offentligt istället.

Är det verkligen tillåtet att skriva Västtrafik på id-kortet? När det var GS, som hade personalen, samt det var GS som betalningsmottagare, part i tingsrätterna var med GS.
Citera
2013-10-23, 12:54
  #3331
Medlem
DeKaizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
enklastnär att du läser på förra sidan, det är ett liknande fall där. Åtminstone är frågorna samma.

Korta svaren: de får greppa tag i dig om du försöker gå iväg. De får ringa in dig. Försöker du springa iväg får de tackla ner dig i asfalten. De envarsgriper dig för bedrägligt beteende (ringa bedrägeri), och rör du dem så åker du dit på våld mot tjänsteman.

Hur ofta ska det behövs upprepas i tråden?

Kontrollanter får INTE tackla, ringa in, misshandla, kedja fast dig eller vad fan du nu tror.

Envarsgripande är en lag som gäller alla medborgare, men kan bara utövas när brott tas på bar gärning. För att räknas som bar gärning måste kontrollanten ha följt dig innan resan, noterat att du stigit på fordonet och sedan observera att du inte betalat för din biljett - det räcker alltså inte med att du nekar att visa biljett för att innefatta "bedrägligt beteende".
Det enda de kan göra att försöka ge dig en tilläggsavgift, som du också kan vägra, och då har de endast rätt att avvisa dig från platsen.

De får INTE hålla kvar dig för att du vägrar visa biljett, då gör dem sig skyldiga till Olaga Frihetsberövande och du har rätt att försvara dig själv, men för att vara helt säker bör du aldrig tillgripa våld mot kontrollanter. Förklara bara din rätt och din avsikt att lämna fordonet. Ringar dem in dig eller utövar våld, vilket dem förmodligen gör, har du lagen på din sidan och kan anmäla för misshandel eller olaga frihetsberövande.
__________________
Senast redigerad av DeKaizer 2013-10-23 kl. 13:06.
Citera
2013-10-23, 14:51
  #3332
Medlem
Bergakungens avatar
Jag tror att "rätt svar" har lämnats på i stort sett varje sida i denna sanslösa tråd, men vi kan ju ta det igen:

1. Man är skyldig att betala för sig på allmänna kommunikationer.
2. Man måste också kunna redovisa att man gjort det.
3. Om man kontrolleras skall man alltså uppvisa ett färdbevis, gemenlig kallat "visa biljetten".
4. Om man inte kan visa biljetten har man sitt huvud helt i gapet på kontrollanten (sk "målande liknelse".
5. Kontrollanten löser det hela på ett av flera sätt, från bussigt till strängt. Detta beror på omständigheterna, kontrollanten och de instruktioner denne har från sin uppdragsgivare. Alltså, det kan skilja från gång till annan. En vanlig lösning är kontrollavgift som alternativ till biljett. (Ja, jag tycker också det är "tjyvåkningsböter" i praktiken).

6. I det mest besvärande fallet, med en resande som inte samarbetar på minsta vis, nekar att ge den information som behövs för att reda ut vem denne är och försöker skubba från platsen är det fullt möjligt, tillåtet och ibland till och med lämpligt att gripa denne för bedrägligt beteende.

Den som lämnar namn och adress gör sig INTE skyldig till detta, och om man därefter får en räkning kan man naturligtvis alltid diskutera fakturan med den som ställer ut den.

Fram till det man nekar att göra rätt för sig, dvs man lämnar platsen eller det på annat sätt är uppenbart att man försöker undandra sig att betala, så får givetvis inte kontrollanterna göra något gripande. Men på bar gärning får man envarsgripa och brottspunkten bör inträffa när man lämnar platsen utan att ha gjort det man skall.

Notera gärna att det inte är ett brott att glömma plånkan och tala om att man därför inte har biljett. Det krävs också att man verkligen reser för att detta skall bli ett brott. Försök till bedrägligt beteende är inte straffbar, lika litet som försök till snatteri. Däremot får man en sur räkning när det visar sig att man inte kan visa biljetten. Det är när man undflyr kontrollanten för att slippa den räkningen som man begår brottet.
Citera
2013-12-16, 06:50
  #3333
Medlem
lexzuzs avatar
finns det fortfarande kontrollater i t-banerna i stockholm? har åkt där ett tag men inte sett till en enda faktiskt.
Citera
2014-01-02, 20:19
  #3334
Medlem
Såg nyss en på Jnytt.se (jönköping) att någon hade tagit bilder på två kontrollanter brotta ner en person utan biljett UTANFÖR bussen, får dessa person göra detta? de få gångerna jag sett kontrollanter tror jag det varit typ securitas.

http://www.jnytt.se/brottades-ner-av...t-ar-inte-okej

---


Jag betalar alltid för mina resor men låt oss säga att man är lätt irriterad och man har självklart biljett och man blir kontrollerad, kan jag bara säga att jag har en färdbevis och inte visa det? vad får dom göra i ett sånt läge? visa självklart ingen ID.
__________________
Senast redigerad av KalleKofot 2014-01-02 kl. 20:25.
Citera
2014-01-02, 20:23
  #3335
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Såg nyss en på Jnytt.se (jönköping) att någon hade tagit bilder på två kontrollanter brotta ner en person utan biljett UTANFÖR bussen, får dessa person göra detta? de få gångerna jag sett kontrollanter tror jag det varit typ securitas.

http://www.jnytt.se/brottades-ner-av...t-ar-inte-okej
Eftersom polisen kallades till platsen så verkar det ha varit ett envarsgripande som gått helt schysst till. Daniel säger ju också att han inte sett hela situationen, utan bara brottningsmatchen.

Det är helt okej att fånga en person utanför bussen om personen varit ombord, och vid en visering försökt smita. Då följde kontrollanterna efter, och envarsgripandet gick helt korrekt till. Korrekt utifrån att polisen skulle kallas till plats, och att gripandet måste ske på bar gärning eller på flyende fot.
Citera
2014-01-02, 20:26
  #3336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Eftersom polisen kallades till platsen så verkar det ha varit ett envarsgripande som gått helt schysst till. Daniel säger ju också att han inte sett hela situationen, utan bara brottningsmatchen.

Det är helt okej att fånga en person utanför bussen om personen varit ombord, och vid en visering försökt smita. Då följde kontrollanterna efter, och envarsgripandet gick helt korrekt till. Korrekt utifrån att polisen skulle kallas till plats, och att gripandet måste ske på bar gärning eller på flyende fot.


Vadå visitering?

Kan dessa idioter gå igenom mina fickor sådär bara? då skulle jag också blir förbannad.

(edit) Kan inte läsa såg att det stod visering
__________________
Senast redigerad av KalleKofot 2014-01-02 kl. 20:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback