Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Blickfånget i media ligger just nu definitivt på försvaret och åklagarna med Massi
i svansen får snällt stå i skymundan, dom får helt enkelt göra en Forssberg denna omgång i media.
Media pumpar ut artiklar till försvarets fördel. Artiklar som "advokatens verbla attack",
"åklagaren besatt av hunden", "åklagarna i försvarsställning" och "försvaret sågar utredningen" avlöser varann tillsammans med bilder på en stiligt klädd Thomas
som anländer försenat till hovrätten, likt en filmstjärna. Snacka om omvänd situation denna gång,
helt otroligt vilken kraft och påverkan media kan ha.
Man måste förstå att Olsson inte tagit sig an detta fall om han inte har som avsikt
att få ännu mer publicitet och status än han redan har.
Passivitet är väl inget ordval som skall sättas i samband med denna "stjärnadvokat",
han verkar skärpt.
Thomas är fullt medveten om sin ställning, självklart vet han att han kan och kommer att få
röra om i den mediala grytan, förhoppningsvis även i tingsrättsdomen, för den är svag, minst sagt.
KJ:s föräldrar kan känna sig nöjda denna omgång.
Sant, och dom kommer inte kunna hävda att det varit fel advokat eller liknande. Men Olssons stjärnstatus bör innefatta ett bra försvar som håller. Det ser inte riktigt ut som det kommer att göra det denna gången. Vet inte vad det är med advokaterna i dag dom svamlar för mycket helt enkelt.
Massi står aldrig i skymundan utan har gjort sig hörd en hel del även om det inte skett så mycket under första rättegångsdagen. Däremot har hon flitigt uttalat sig både innan och i dokument till domstolen. Hon svamlar dock aldrig vilket ger henne en betydligt bättre status i mina ögon. För då hon öppnar käften finns det underlag och hon snor inte in sig i felaktiga påhittade scenario.
Samma gäller Schönbeck som tidigare hade stor framgång med Carolinefallet. Hon är vad stor publicitet och svamlar inte runt med en massa ovidkommande skitprat. Hon är lugn metodisk och vet hur den här typen av fall bedrivs.
Olsson må vara känd för sitt försvar i pedofilen TQ fall, men här får han allt komma upp med något som ger fallet rimligt tvivel. Vi får se men jag tror inte det räcker helt enkelt. Jag tycker han snubblar in på tidigare svamelhögsadvokaten-
Tingsrättens dom är inte svag men det är för tok för lite straff.