2014-03-21, 17:30
Medlem
22-åringens nya försvarsadvokat i hovrätten Thomas Olsson röstades fram till "Årets Jurist 2013". I målet med de terrorlistade svenskarna fick han motstånd från EU, FN och USA - men vann mot hela världen. Det är bland annat för hans insatser med Sture Bergwalls resningsansökningar och med att få hem journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye från fängelset i Etiopien som lyfts fram av många av de röstande. Han sägs ha ”drivit årets viktigaste process” och föra en ”evig underdogkamp”. Dagens Juridiks systertidning Legallay Yours har intervjuat honom.
(…) – Det är alltid roligt att få uppskattning för det arbete man gör. Jag lägger ner mycket tid och energi på de här frågorna. Det här är ett kvitto på att man arbetar efter rätta och riktiga principer, säger Thomas Olsson. (…)
Källa: http://www.dagensjuridik.se/2013/04/han-ar-arets-jurist-2013-da-vaxte-det-fram-en-rattsordning-som-levde-sitt-eget-liv

Thomas Olsson fick ta över stafettpinnen i hovrätten efter 22-åringens duktiga försvarsadvokat Bo Forssberg och hans duktiga biträdande advokat Carolina Holmberg, vars slutplädering i tingsrätten var lysande.

Jag tror att 22-åringen blev oskyldigt dömd i tingsrätten Enligt min mening har 22-åringen valt duktiga, kloka, empatiska och medmänskliga försvarsadvokater i både tingsrätts- och hovrättsförhandlingarna. Varmt lycka till!
Senast redigerad av tankar 2014-03-21 kl. 17:37.
Citera
2014-03-21, 17:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är överraskad över Thomas Olssons aggressiva strategi i rätten, det ska jag ärligt erkänna. Han mörkade verkligen i intervjuer och fick det att låta som att det hela mest var en formalitet där han skulle försöka göra sitt bästa, men nöja sig med att formellt peka på svagheterna i att få ihop en sammanhängande beviskedja. Och nu står han alltså i hovrätten och mer eller mindre insinuerar att det är Berg som är skyldig till mordet. Eller åtminstone kan vara det.

Det torde inte vara en strategi som använts många gånger i svenska rättssalar. Frågan är hur hovrättsledamöterna kommer att reagera på den. Kommer de att förhålla sig helt kallsinniga och bara titta på hur de uppfattar styrkan i bevisningen själva? Eller kommer de på något plan att påverkas till viss del psykologiskt åt ena eller andra hållet. Det verkar uppenbart att Olsson kommer att försöka hamra in i dem hur mycket oklarheter han tycker det finns och att en annan person kan vara den skyldige. Jag tänker inte utesluta att han kan ha framgång. Men det kan nog lika gärna slå åt andra hållet: Hela taktiken att utmåla ett vittne i målet som alternativ GM, en GM som dessutom skvätt blod i den dömde mördarens bil, kan framstå som ett desperat försök från en advokat som inte har något bättre att komma med för sin klient - dessutom en moraliskt tvivelaktigt för att inte säga smaklös taktik.

Skulle vara intressant att få veta hur andra domstolsjurister uppfattar hans agerande.

Thomas Olsson har ingen anledning att spara på krutet om han har något. Vitaliserande för rättegången och omskakande för åklagarna och kanske även för hovrättens ledamöter .. Precis vad man kunde förvänta sig av Olsson, keep it up, TO.

Edit: Kristoffer Johansson är skyldig, och det vet/förstår Thomas Olsson. Men det är inte det Olsson är i hovrätten för att berätta. Och ännu vet ingen VAD KJ är skyldig till, och därmed kommer Thomas Olsson att kunna skapa en ny spelplan och nya förutsättningar för sin klient - om klienten samarbetar ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-21 kl. 18:01.
Citera
2014-03-21, 17:44
Medlem
Advokat TO bygger sitt försvar bl.a. på ett vittne (LV) som inte kan ha sett om det fanns några kvarlevor i byggnaden. Han har med största sannolikhet stått på rampens högra sida då hans intresse var just armaturen som han kom ihåg från tidigare. Tror dessutom att han har inte på något sätt sträckt sig in för att "scanna" av rummets golvyta för däri låg inte hans nyfikenhet utan var väggen till vänster där armaturen hade varit uppsatt. Hans hund reagerade inte vilket inte är anmärkningsvärt heller, ingen vind och inget in i nosen. Han skall ju då samma dag passerat FP2 och hunden reagerade inte vilket då borde antyda att torso inte fanns vid FP2 om man använder den logiken.

Nu är det inte så enkelt därför att utplaceringarna har sannolikt gjorts mellan 13-17 maj och KJ hade all tid i världen att göra det och vittnets vovve har helt enkelt inte reagerat vid hundpromenaden.

Tycker lärare RN's bedömning av KJ är en både sanning och träffande (FUP 1453)
"Rxxxxx beskriver Kristoffer som skarp, planerande och kalkylerande"

Man kan då fundera om KJ planerade mordet, ja till viss del tror jag men offret blev en slump då VB kontaktade honom natten före. Han hade i sin hjärna just det att ta livet av någon och det blev VB, det hade kunnat bli vilken annan som helst när han skred till verket. Hunden ger vid hand att han hade sådana tankar i sin bubbla och allt är ett spel för honom, just därför så placerar han benen i ödehuset för ingen kommer att kunna fälla honom.. man har inget på mig.. i hans säregna värld.

Vad som exakt utlöste mordet finns bara i KJ's skalle och kan man inte ta sig igenom barriären och hans introverta sätt får vi aldrig svaret. Han behöver vård men juridiken dömer honom till fängelse vilket enligt min mening är vansinne. Han kommer ut utan att man löst hans mekanism och han är lika farlig den dagen han släpps ut från bunkern.
Citera
2014-03-21, 17:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Advokat TO bygger sitt försvar bl.a. på ett vittne (LV) som inte kan ha sett om det fanns några kvarlevor i byggnaden. Han har med största sannolikhet stått på rampens högra sida då hans intresse var just armaturen som han kom ihåg från tidigare. Tror dessutom att han har inte på något sätt sträckt sig in för att "scanna" av rummets golvyta för däri låg inte hans nyfikenhet utan var väggen till vänster där armaturen hade varit uppsatt. Hans hund reagerade inte vilket inte är anmärkningsvärt heller, ingen vind och inget in i nosen. Han skall ju då samma dag passerat FP2 och hunden reagerade inte vilket då borde antyda att torso inte fanns vid FP2 om man använder den logiken.

Nu är det inte så enkelt därför att utplaceringarna har sannolikt gjorts mellan 13-17 maj och KJ hade all tid i världen att göra det och vittnets vovve har helt enkelt inte reagerat vid hundpromenaden.

Man kan då fundera om KJ planerade mordet, ja till viss del tror jag men offret blev en slump då VB kontaktade honom natten före. Han hade i sin hjärna just det att ta livet av någon och det blev VB, det hade kunnat bli vilken annan som helst när han skred till verket. Hunden ger vid hand att han hade sådana tankar i sin bubbla och allt är ett spel för honom, just därför så placerar han benen i ödehuset för ingen kommer att kunna fälla honom.. man har inget på mig.. i hans säregna värld.

Vad som exakt utlöste mordet finns bara i KJ's skalle och kan man inte ta sig igenom barriären och hans introverta sätt får vi aldrig svaret. Han behöver vård men juridiken dömer honom till fängelse vilket enligt min mening är vansinne. Han kommer ut utan att man löst hans mekanism och han är lika farlig den dagen han släpps ut från bunkern.

En tjej i MPS såg också benen utan att gå in i huset. Framgår ju dock inte om hon gick upp på rampen eller stod intill.

Citat:
Det var när gruppen skulle åka från platsen som Marie-Louise såg det gula
huset varför hon återkallade sökarna och de koncentrerade sig på en sådan
byggnad. Den stod på pålar och sökning skedde med ficklampor under huset
utan resultat. På baksidan av byggnaden fanns en ramp uppställd emot ett
fönster vars lucka var nerlagd på rampen.
Sökarna blev intresserade och de tre männen klättrade in o M*ria Sh*rma tittade
in genom fönstret.

Luckan låg tydligen på en ramp. Blir svårt att beräkna kateten om inte luckan når från marken till fönstret men ungefär.

Maria stod på rampen.

Citat:
Han backar därefter bort mot fönstret han kom in genom och där är
Maria. Hon står på rampen och sticker in huvudet.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-21 kl. 18:11.
Citera
2014-03-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
Är i Boden nu och ska äta middag, så blir att åka dit om ett par timmar. Vad var klockan som mest och minst när tittarna i huset gjorts av vittnen?

Det fetade ska jag se om jag kan ta bilder på och avgöra.

Är så pass stor skillnad i ljusförhållande mellan april och maj att det blir svårt att värdera. I mitten av Maj är det ju betydligt ljusare.

Var upp till Ödehuset för några dagar sedan för att kolla hurvida det var möjligt att komma nära luckan med bil. Dock var det på tok för mycket snö för att undersöka och komma fram till något. Nu har det ju snöat också. Så besök dit i nuläget är inte så givande.
Citera
2014-03-21, 18:02
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Polisens tekniker och utredare har uttalat att bostaden är ingen brottsplats, och de kan den saken bättre än personer som sitter framför en lap top.

Säger polisen att deras påstående också innebär att den fällde mördaren är oskyldig?
Citera
2014-03-21, 18:23
Medlem
PeterNosters avatar
Beskrivningen av rampen varierar en del mellan MPS-sökarna men här har vi den ena kateten 160 cm. Den hörda är just Maria.

Citat:
men då de kom på baksidan av huset så var en fönsterlucka
lossgjord och använt som ramp emot fönstret. Nedre delen av fönstret var
belägen ca 160 cm över marken.
Den hörda lutade sig in emedan männen fanns i byggnaden de gjorde då en
upptäckt av två människoben ihoplagda i kors över smalbenen. Direkt larmades
112 och polis kom till platsen.
Citera
2014-03-21, 18:58
Medlem
mrmoonlightss avatar
Du är övertygad om att lasse har repat din bil, det finns ingen annan som rimligen kan ha gjort det. Du frågar lasse varför han har repat din bil. Han säger att han aldrig ens har varit på platsen och han har ingen aning om hur bilen har blivit repad. Skulle du då tro att han gjorde det med flit eller av misstag?
Citera
2014-03-21, 19:01
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Du är övertygad om att lasse har repat din bil, det finns ingen annan som rimligen kan ha gjort det. Du frågar lasse varför han har repat din bil. Han säger att han aldrig ens har varit på platsen och han har ingen aning om hur bilen har blivit repad. Skulle du då tro att han gjorde det med flit eller av misstag?
Slutsatsen är att du har dålig koll på din bil.
Citera
2014-03-21, 19:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
[...]

[...]

Jag uppfattar inte att KJ har en alltför komplicerad skalle - jag kan hans typ, som sagt. Nej, KJ behöver inte vård, han är enligt min mening psykopat - personlighetsstörd - vilket inget vårdprogram kommer till rätta med. Han kommer med rimligt stor säkerhet att dömas till livstids fängelse i hovrätten om han inte brandar sina medbrottslingar, vilket jag tror skapar förutsättning för en annan påföljd. Det har varit min teori från start, och så här långt har jag inte funnit anledning att ompröva denna.
Citera
2014-03-21, 19:12
Bannlyst
Blickfånget i media ligger just nu definitivt på försvaret och åklagarna med Massi
i svansen får snällt stå i skymundan, dom får helt enkelt göra en Forssberg denna omgång i media.

Media pumpar ut artiklar till försvarets fördel. Artiklar som "advokatens verbla attack",
"åklagaren besatt av hunden", "åklagarna i försvarsställning" och "försvaret sågar utredningen" avlöser varann tillsammans med bilder på en stiligt klädd Thomas
som anländer försenat till hovrätten, likt en filmstjärna. Snacka om omvänd situation denna gång,
helt otroligt vilken kraft och påverkan media kan ha.

Man måste förstå att Olsson inte tagit sig an detta fall om han inte har som avsikt
att få ännu mer publicitet och status än han redan har.
Passivitet är väl inget ordval som skall sättas i samband med denna "stjärnadvokat",
han verkar skärpt.
Thomas är fullt medveten om sin ställning, självklart vet han att han kan och kommer att få
röra om i den mediala grytan, förhoppningsvis även i tingsrättsdomen, för den är svag, minst sagt.

KJ:s föräldrar kan känna sig nöjda denna omgång.
Citera
2014-03-21, 19:19
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Blickfånget i media ligger just nu definitivt på försvaret och åklagarna med Massi
i svansen får snällt stå i skymundan, dom får helt enkelt göra en Forssberg denna omgång i media.

Media pumpar ut artiklar till försvarets fördel. Artiklar som "advokatens verbla attack",
"åklagaren besatt av hunden", "åklagarna i försvarsställning" och "försvaret sågar utredningen" avlöser varann tillsammans med bilder på en stiligt klädd Thomas
som anländer försenat till hovrätten, likt en filmstjärna. Snacka om omvänd situation denna gång,
helt otroligt vilken kraft och påverkan media kan ha.

Man måste förstå att Olsson inte tagit sig an detta fall om han inte har som avsikt
att få ännu mer publicitet och status än han redan har.
Passivitet är väl inget ordval som skall sättas i samband med denna "stjärnadvokat",
han verkar skärpt.
Thomas är fullt medveten om sin ställning, självklart vet han att han kan och kommer att få
röra om i den mediala grytan, förhoppningsvis även i tingsrättsdomen, för den är svag, minst sagt.

KJ:s föräldrar kan känna sig nöjda denna omgång.

Sant, och dom kommer inte kunna hävda att det varit fel advokat eller liknande. Men Olssons stjärnstatus bör innefatta ett bra försvar som håller. Det ser inte riktigt ut som det kommer att göra det denna gången. Vet inte vad det är med advokaterna i dag dom svamlar för mycket helt enkelt.

Massi står aldrig i skymundan utan har gjort sig hörd en hel del även om det inte skett så mycket under första rättegångsdagen. Däremot har hon flitigt uttalat sig både innan och i dokument till domstolen. Hon svamlar dock aldrig vilket ger henne en betydligt bättre status i mina ögon. För då hon öppnar käften finns det underlag och hon snor inte in sig i felaktiga påhittade scenario.

Samma gäller Schönbeck som tidigare hade stor framgång med Carolinefallet. Hon är vad stor publicitet och svamlar inte runt med en massa ovidkommande skitprat. Hon är lugn metodisk och vet hur den här typen av fall bedrivs.

Olsson må vara känd för sitt försvar i pedofilen TQ fall, men här får han allt komma upp med något som ger fallet rimligt tvivel. Vi får se men jag tror inte det räcker helt enkelt. Jag tycker han snubblar in på tidigare svamelhögsadvokaten-

Tingsrättens dom är inte svag men det är för tok för lite straff.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-21 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in