Citat:
Guld har inget värde före du köper det heller. Enbart en spekulativ bubbla kring det.Det må hända att guld inte är en bra investering. Jag skulle själv aldrig investera i guld. Det är dock fortfarande en investering.
Kläder, mat och resor är i normala fall något som man köper för att sedan förbruka. Därefter finns det inte längre något värde, och det kan således inte räknas som en investering.
Jag håller med dig - värdepapper är en bättre investering, och bostäder är inte en bra investering. Över tid behöver dock inte nödvändigtvis bostäder vara en dålig investering heller.
Det kommer de garanterat inte, och framförallt vet du inte när. Jag tror de flesta tjänar på att ha en mer ödmjuk inställning till marknadspriser överlag. Det är bara att inse att vi inte vet vad som kommer att hända i framtiden. Det är mycket möjligt att det kommer ett stort prisfall. Eller så gör det inte det.
Förstår dessutom inte hur du resonerar när du påstår att detsamma inte gäller värdepapper, när vi haft en stor bubbla och en stor krasch endast under de senaste 15 åren.
Kläder, mat och resor är i normala fall något som man köper för att sedan förbruka. Därefter finns det inte längre något värde, och det kan således inte räknas som en investering.
Jag håller med dig - värdepapper är en bättre investering, och bostäder är inte en bra investering. Över tid behöver dock inte nödvändigtvis bostäder vara en dålig investering heller.
Det kommer de garanterat inte, och framförallt vet du inte när. Jag tror de flesta tjänar på att ha en mer ödmjuk inställning till marknadspriser överlag. Det är bara att inse att vi inte vet vad som kommer att hända i framtiden. Det är mycket möjligt att det kommer ett stort prisfall. Eller så gör det inte det.
Förstår dessutom inte hur du resonerar när du påstår att detsamma inte gäller värdepapper, när vi haft en stor bubbla och en stor krasch endast under de senaste 15 åren.
Nej, bostäder BEHÖVER inte vara dåliga i längden (som sagt så lönar det sig att köpa om du bor läänge på samma ort och får ett förmånligt lån av banken) men med stor sannolikhet så tjänar du inte nämnvärda pengar på det (du måste sälja det/hyra ut det, och priserna kan ha sjunkit 90% när du skall sälja det.).
Ser man på historisk data så ser man tydligt att bostadsbubblor uppstår och spricker. Inget konstigt med det. Man behöver inte heller veta när detta händer, problemet är bara att det kan ta flera HUNDRA år för en fastighet att uppnå gammalt värde (så gick det med vissa lägenheter i Amsterdam, som från 1700-talets början var skitdyra och återfick sitt gamla värde, inflationsjusterat, på 1970-talet).
Tror inte du förstår vad jag menar nu. Poängen är att värdepapper må svikta med krasher, men de går alltid upp i värde i längden (krashernas längd varierar men oftast är det bara 1-5år som värdet sjunker, sen går det upp igen. Se på historiska data så ser du det) p.g.a. att företag växer, producerar mera till en allt större marknad. Vi har inte ännu nått maximal mängd kunder i hamsterhjulet, hela Afrika och Asien är en outnyttjad marknad för det mesta än så länge. Detsamma gäller INTE fastigheter.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-03-20 kl. 19:01. Anledning: edit
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-03-20 kl. 19:01. Anledning: edit