2013-02-08, 12:48
Medlem
KickassMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Gå CT på Lyrica är att leka med djävulen.

Lyrica bör absolut trappas ner långsamt. När man kommer ner till halva dosen bör man trappa ner ännu långsammare.

Sant,men om man låg som jag på "600"mg om dagen,men i verkligheten givetvis efter att ha legat på den dosen i X antal år och varit helt utan 3-4 dagar i veckan i nästan ett års tid och levt i ett helvete,då vi kan räkna in samma antal år ståendes på benzo,imovane och en blandad kompott av methylfenidat som tog slut pga att jag var tvungen att bli hög så jag klarade av att överleva.Så jag tänkte ta livet av mig eller bli av med Lyrican asap.Men jag träffade en läkare på fel avdelning (PSYKAKUTEN gtb AVD 364)Och skulle förflyttas till en avgiftningsavdelning... men allt sket sig.Så vad fan gör man när idiotläkaren läser fass,som en12 åring,och säger att lyrican inte är beroendeframkallande ochatt det är mest det psykiska behovet,tryggheten,som spökar och att det inte skall vara några problem.Lyssnar på patienter gör dom inte på psykakuten där det mest kommer in missbrukare av alkohol eller olagliga droger.Får som tur är träffa min riktiga läkare på torsdag...

Känns skönt att dom bryr sig när man är på gränsen till att ta livet av sig och sedan sätter ut lyrican och ger en 10 dagar på sig att ligga hemma.

Åt helvete med dom allihop.Jag bad inte om någon medicin,dom satte in skiten för 6-7 år sedan! "Jag mår skit,min medicin tar slut",men du måste följa dina tider."Men fattar ni trögt,eller vad fan är det frågan om?"

Du får skylla dig själv när du inte tar din medicin som du ska.
Citera
2013-02-18, 21:52
Medlem
shaunryder99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickassMagoo
Sant,men om man låg som jag på "600"mg om dagen,men i verkligheten givetvis efter att ha legat på den dosen i X antal år och varit helt utan 3-4 dagar i veckan i nästan ett års tid och levt i ett helvete,då vi kan räkna in samma antal år ståendes på benzo,imovane och en blandad kompott av methylfenidat som tog slut pga att jag var tvungen att bli hög så jag klarade av att överleva.Så jag tänkte ta livet av mig eller bli av med Lyrican asap.Men jag träffade en läkare på fel avdelning (PSYKAKUTEN gtb AVD 364)Och skulle förflyttas till en avgiftningsavdelning... men allt sket sig.Så vad fan gör man när idiotläkaren läser fass,som en12 åring,och säger att lyrican inte är beroendeframkallande ochatt det är mest det psykiska behovet,tryggheten,som spökar och att det inte skall vara några problem.Lyssnar på patienter gör dom inte på psykakuten där det mest kommer in missbrukare av alkohol eller olagliga droger.Får som tur är träffa min riktiga läkare på torsdag...

Känns skönt att dom bryr sig när man är på gränsen till att ta livet av sig och sedan sätter ut lyrican och ger en 10 dagar på sig att ligga hemma.

Åt helvete med dom allihop.Jag bad inte om någon medicin,dom satte in skiten för 6-7 år sedan! "Jag mår skit,min medicin tar slut",men du måste följa dina tider."Men fattar ni trögt,eller vad fan är det frågan om?"

Du får skylla dig själv när du inte tar din medicin som du ska.

Det är mycket skrämmande att många läkare forfarande saknar relevant kunskap om pregabalin och lyrica och särskilt då vid utsättning av höga doser. Jag låg på högre doser än dig och medicinerade med lyrica i drygt ett och ett halvt år. Fick ett relativt snabbt utsättningsschema på några veckor, vilket resulterade i total panik och en fruktansvärd AT som kan läsas mer om under mina tidigare inlägg. Om jag minns rätt så står det fortfarande i fass att lyrica ska trappas ut minst under en veckas tid (!), vilket ju vare sig överensstämmer med den faktiska verkligheten som många patienter vittnar om eller vetenskap och beprövad erfarenhet. Pregabalin påverkar många kognitiva strukturer i hjärnan vilket jag diskuterat med andra om här på forumet. För att dessa inte ska skadas permanent så är ett mycket långsamt nedtrappningsscheman nästan ett måste, och då kan det handla om att ta bort så lite som 25mg varannan vecka. CT på lyrica liksom snabba nedtrappningar kan enligt vissa uppgifter resultera i stroke, krampanfall, högt blodtryck, självmord, bestående kognitiva skador i hjärnstrukturen och naturligtvis återfall i medicinering liksom självmedicinering med andra preparat som ex benso som i sig kan bli ett stort elände och resultera i ett nytt beroende.

Jag slutade med lyrica för ett år sedan och all bens för 9 månader sedan. Äter fortfarande dock imovane pga en helt uppfuckad sömn. Utåt sett ser allting gansk okej ut och mina anhöriga tror att det börjar gå åt rätt håll. Verkligheten är dock något helt annat. Jag mår pest och tror att jag utvecklat GAD då jag bär på en konstant oro och stark ångest som är mycket handikappande i flera situationer. På jobbet har jag upptäckt att jag är väldigt trögtänkt och har svårt att axla stress. Jag har alltid tidigare varit stolt över mina insatser på arbetet, varit snabb, kunnig och flexibel. Misstänker starkt att Lyrican påverkat i detta avseendet.

Har mer eller mindre varit föremål som försökskanin åt psykiatrin det senaste året där mediciner satts in och ut kors och tvärs utan att jag egentligen svarat bra på någon av dessa. Listan kan göras lång.

Börjar vara rätt tärd och less på livet. Jag har verkligen försökt att anstränga mig för att allt ska bli bättre, men vändningen tycks aldrig komma och jag vet inte om jag står ut så länge till. Nästan varje dag under ett och ett halvt år har varit en konstant plåga
Citera
2013-02-18, 22:46
Medlem
Skulle inte röra lyrica med tång nu längre efter allt jag läst om den och att jag faktiskt fick den utskriven ett väldigt kort tag för att pröva men den var helt värdelös i mina ögon jämfört med benso.
Citera
2013-03-24, 17:45
Medlem
Khaams avatar
Tjena!
vet någon om benz är att föredra när man ska "TA" sig igenom en Lyrica avtändning??
//Khaam
Citera
2013-03-24, 22:34
Medlem
Neeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!

Fan också! Här sitter man med 600mg/dygn Lyrica utskrivet sedan ett år tillbaka. Och har nu läst ovanstående.. H-lvetes j-vlar!

För 1 månad sen hade min Lyrica tagit slut och jag kunde av receptskäl inte få ny förrän efter helgen. (hade glömt ringa och förnya receptet min idiot, men inte visste jag vad som väntade mig)
Den helgen var helt... ja, jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva, går liksom inte att förklara hur hemskt jag mådde. Läs tråden så förstår ni.

Och nu inser jag, att när detta en gång ska sättas ut, så är livet helt fakkat för lång tid framöver, och vad jag läst från ovanstående personer i tråden så är de ju inte ens riktiga fast det gått över ett år!

Som det känns nu är då ju det enda vettiga, och realistiska alternativet, att helt enkelt inte sluta med Lyrican utan ta den under mkt lång tid framöver. Till gravsättning.
Citera
2013-05-12, 19:29
Medlem
Sezlows avatar
Fy fanken, vilken läsning i denna tråd.

Jag tar 150mg/dygn sedan länge och jag känner att effekten mot kronisk värk avtar allt mer. Hur månne det sluta för mig?
Citera
2013-05-14, 22:16
Medlem
shaunryder99s avatar
inlägg raderat
Senast redigerad av shaunryder99 2013-05-14 kl. 22:35.
Citera
2014-03-04, 08:20
Medlem
Hej! efter att läst denna tråd innan min utsättning på lyrica var man ju LIVRÄDD.
Så ska nu berätta min historia.
Åt lyrica under 4 år allt från 600mg- 1mg om dagen, kroppen krävde ju bara mer och mer och mer och jag kunde aldrig sova hela nätter, vaknade alltid klockan fyra utav värk och omöjligt att somna om, om jag inte tog en extra tablett.
Fick lyrica utskrivet av en läkare som inte längre jobbar kvar och har med hjälp utav en ny läkare i två år försökt trappa ut den 25/mg i veckan men inte ens det har gått. Stod två år och stampa still på samma ställe tills jag fick nog och insåg mina högskolestudier skulle gå åt helvete om jag inte blir av med lyrican då den gjorde mig så glömsk och okoncentrerad, speedad och sugen på helt fel saker att göra.

Insåg till sist det inte går att trappa ner medans man jobbar heltid eller studerar heltid. Fick hjälp utav skolan en månad sjuskrivning och pluggade som ett tog in några kurser på distans.

Jag slutade med lyrican rakt av på en dos i snitt 400mg dag. Min läkare rekomenderade ta bort 75mg var 5 dag men det vägrade jag. Ville aldrig se en lyrica mer!! Fick maxdos panacod och diazepam och har nu under tre veckor trappat ner dessa tablatter var tredje dag.
Det var som att jag var förgiftad utav lyrican själv!! för när jag slutade rakt av med den försvann den där hemska känslan då man bara vill krypa ur sitt eget skinn jag känt vid tidigare försök.
Mådde såklart skit, värk, illamående, dålig mage men nu efter tre veckor kommer jag upp på morgonen med hjälp utav bara panacoden och mår sen ganska ok resten utav dagen.
Har för första gången på fyra år kunnat sova hela nätter!!

Så vart är den här extrema ångesten som skall komma? jag har inte känt utav någon ångest pga lyrica avslutet, inte heller då jag minskat ner diazepamen. Kanske det beror på ens liv, bakomliggande grundsjukdom så som ångest, diverse? Så den där helvetes ångesten alla skrivit om kanske inte måste drabba alla. Låter konstigt den skulle komma som en blixt från himlen nu efter tre veckor.
Undrar dock hur länge det tar innan man kommer känna sig som en normal människa igen?
Saknar såklart de få positiva effekter lyrican gav mig, euforin, energin osv.. men skulle aldrig vilja börja äta den igen! känns som jag börjar äntligen få mitt liv till baka.

Så tror inte på detta med att trappa ut långsamt, sluta rakt av, få hjälp utav läkare, ät panacod, diazepam eller annan muskelavslappnande/lugnande och härda ut..
Bytte inte ut lyrican mot något annat. Är snart helt medicinfri, vill aldrig ens svälja en D vitamin!
Det roliga är väl jag fick lyrica mot mitt benzoberoende och tvingades börja med benzo för att sluta med lyrican, läkarna tror inte alltid bäst..

(att man riskerar permanenta skador genom att sluta rakt av sa min läkare är bara bullshit förresten..) kanske om man ätit extremt höga doser en lång tid, men nä.. tror inte på det. känner mig själv normalare än någonsin innan.
Senast redigerad av suedeee 2014-03-04 kl. 08:26.
Citera
2014-03-12, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaunryder99
3 månader... Jag tror inte att jag överlever detta. Tvingats att skaffa pakistanska skitvalium, hjälper föga. Undrar hur sjukvården resonerar. Är det inte bättre att sjukvården ger mig benz under kontrollerade former än att jag inte överlever denna missär. Satt in och ut massa skitmediciner som kanske eventuellt kan ha effekt om några månader, men jag behöver hjälp NU!

jag har våricka max dos 6 år en dag utan värsta atn

jag har valt att inte sluta fören läkarna fattar långsan ned trappning

för 6 år sedan stod det i fass nedtrappning tar en väcka!

läste fass i går o då hadde de äntligen lagt till at symtom ode la många de
Citera
2014-03-21, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia-fuck
Neeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!

Fan också! Här sitter man med 600mg/dygn Lyrica utskrivet sedan ett år tillbaka. Och har nu läst ovanstående.. H-lvetes j-vlar!

För 1 månad sen hade min Lyrica tagit slut och jag kunde av receptskäl inte få ny förrän efter helgen. (hade glömt ringa och förnya receptet min idiot, men inte visste jag vad som väntade mig)
Den helgen var helt... ja, jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva, går liksom inte att förklara hur hemskt jag mådde. Läs tråden så förstår ni.

Och nu inser jag, att när detta en gång ska sättas ut, så är livet helt fakkat för lång tid framöver, och vad jag läst från ovanstående personer i tråden så är de ju inte ens riktiga fast det gått över ett år!

Som det känns nu är då ju det enda vettiga, och realistiska alternativet, att helt enkelt inte sluta med Lyrican utan ta den under mkt lång tid framöver. Till gravsättning.

6år enignen om fsan histria som sluta lyckligt ar att 2k-3år skrev han ock tramadol opeoider inte edocktor dp kh MT-45 opioid nöe 279kr 1g 20 bebävsbogmorgon och 837ke i mänadeni möbilligare
2014-03-21, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skralavalle
6år enignen om fsan histria som sluta lyckligt ar att 2k-3år skrev han ock tramadol opeoider inte edocktor dp kh MT-45 opioid nöe 279kr 1g 20 bebävsbogmorgon och 837ke i mänadeni möbilligare
2014-03-21, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skralavalle

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in