2014-03-20, 22:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
[..]
Eller har vi i själva verket att göra med en ganska förslagen och kallhamrad förövare
som visste precis vad han skulle göra den kvällen och var högst medveten om
precis alltihop och vägde varje steg noga och allt var just mycket utstuderat.
Inget plötsligt anfall av ursinne. Ingen kortslutning uppe i hjärnkontoret utan
något helt annat. Och ångrade ingenting efteråt. Och det beredde honom närmast
ett spännande nöje att åka runt och placera ut kroppsdelar i skymningstid eller i arla
gryningsstund. Det var den perfekta underhållningen som han skapat åt sig själv.
Bättre än allt annat han upplevt tidigare. Hans livs utmaning. Och han hade alltså
huvudrollen och ute i marginalen agerade birollsaktörerna med poliser och åklagare och andra
som han hade att besegra som sitt stora mål. Det var poängen med hela "skådespelet",
det som skapade dramat från början. Att bli en slags vinnare i någonting.
I något "Dexterliknande" äventyr. Ute i hans mycket säregna, skadade verklighet.

Ja, den alternative göken försvann tämligen omgående här märker jag.
Han var aldrig med riktigt...

Vad exakt menar du var KJ:s livs utmaning ? Att gäcka polisen ? Att besegra nämnda birollsaktörer ? Jag tror att du har fått det här om bakfoten precis som är fallet i ett annat känt mordfall. Du är en svammeljocke av hög karat ..
Citera
2014-03-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
ALLT? Det är ju det som inte är de rättsvårdande myndigheternas uppdrag. Det eviga implicerandet av (initialerna ovan) saknar stöd i gjord utredning.

Bevisen mot KJ är fullt tillräckliga, perfektion erfordras ej. ---

Det är just det som ÄR problemet! Att man inte gjort en ordentlig utredning av BÅDA huvudmisstänkta.

Det skall inte kvarstå något (rimligt) tvivel om att rätt man blir dömd.

Nu får detta prövas i högre instans.

Om ett par veckor får vi HRs dom.
Citera
2014-03-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
/---/

"Självskadebeteende" - i helvete heller. Det finns inte något bevis för att Vatchareeya hade ett sådant. Och helt uppenbart inte vid tiden då hon blev mördad av Kristoffer Johansson.

Menar du att jag har påstått det vara bevisat att VB hade ett självskadebeteende? Kan du inte generellt (vilket var vad jag skrev) tänka dig ett samband mellan självförvållade skärsår på armarna och ett självskadebeteende?
"Historiken" kring mitt lilla inlägg om skärsår var ju den att någon påstod att VB hade ett självskadebeteende och någon annan efterfrågade källa varvid jag hänvisade till en fup-sida ang skärsår på VB:s armar.
Inte mer eller mindre än så.
Om jag hade bedömt uppgiften vara av vikt så hade jag postat något om det då jag läste om det.
Citera
2014-03-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ja, det verkar nog troligast att det gått till i den ordningen, på det sättet.
Som jag tror någon var inne på igår, så kan GM (Ja, jag ska vara snäll och hålla öppet
för möjligheten av en alternativ lirare här ett ögonblick eller två) ha pressat ner sitt
offer på ett golv, säng eller mark så hon låg på mage och GM håller ett stadigt grepp
med ena handen vid offrets nacke eller skulderparti och med den andra utdelar denne
de många huggen in i den oskyddade ryggen. Med vissa uppehåll kanske.
För att så snabbt som möjligt döda eller att plåga i en utdragen process?
Fast det ter sig nog ganska långsökt att vår mördare är primärt ute efter att just
förlänga lidandet, utstuderat rikta in sina angrepp mot det skyddslösa offret,
långsamt och avvägt.

Denne har aldrig utfört något liknande tidigare, prövar sig fram som MÖRDARE och det blir
ineffektivt och hafsigt och långvarigt med hela den skrämmande mordakten.
GM vet kanske inte hur mycket som krävs för att släcka livet på en människa.
Hur djupa huggen behöver vara för att åstadkomma dödliga skador. Därför ser det ut som
det gör med sårbilden bakpå kroppen. Och det redskap som råkat hamna i händerna
på vår gärningsman när det förödande vansinniga raseriet slog ner i denne i all plötslighet
var inte att betrakta som det direkt vanligaste och effektivaste när det ska till att
begås blodiga, dödliga gärningar.

Efter de flerfaldiga angreppen med märlspiken eller vad det nu var för någonting som
kom till användning så inser GM att "hon dör ju inte på det här viset", så denne beslutar
att vända på offret i förhoppningen om att hugg i bröst och hjärttrakten ska få
äntligen slut på henne som denne bara i dessa långa, dramatiska och hemska
ögonblick har ett våldsamt, sjukt HAT inför. Han vill verkligen åt hennes liv.
GM väcktes till detta hat denna afton och hatet förvandlade honom i all hast till ett odjur
som bara traktade efter död och blod och upprättelse och någon slags hämnd kanske.
Han vet inte riktigt. Kanske är han uppslukad av ett tillfälligt psykosliknande tillstånd
och förstår inte så mycket av vad som hänt efteråt. Bara att han då
inser att det grymma går inte att få ogjort på villkor i världen och att det måste orkas med
att vidtas åtgärder för annars är han förlorad, han och hans frihet och för familjens skull
inte minst måste han bara kämpa på hur sjukt svårt det än kommer att bli.

Eller har vi i själva verket att göra med en ganska förslagen och kallhamrad förövare
som visste precis vad han skulle göra den kvällen och var högst medveten om
precis alltihop och vägde varje steg noga och allt var just mycket utstuderat.
Inget plötsligt anfall av ursinne. Ingen kortslutning uppe i hjärnkontoret utan
något helt annat. Och ångrade ingenting efteråt. Och det beredde honom närmast
ett spännande nöje att åka runt och placera ut kroppsdelar i skymningstid eller i arla
gryningsstund. Det var den perfekta underhållningen som han skapat åt sig själv.
Bättre än allt annat han upplevt tidigare. Hans livs utmaning. Och han hade alltså
huvudrollen och ute i marginalen agerade birollsaktörerna med poliser och åklagare och andra
som han hade att besegra som sitt stora mål. Det var poängen med hela "skådespelet",
det som skapade dramat från början. Att bli en slags vinnare i någonting.
I något "Dexterliknande" äventyr. Ute i hans mycket säregna, skadade verklighet.

Ja, den alternative göken försvann tämligen omgående här märker jag.
Han var aldrig med riktigt...

Ditt första scenario är ju naturligtvis troligare än ditt andra.
Jag tror också att GM upplevde det betydligt jävligare än vad som va tänkt. Jag vet inte men tror inte att avsikten va att plåga.
Citera
2014-03-20, 22:51
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är just det som ÄR problemet! Att man inte gjort en ordentlig utredning av BÅDA huvudmisstänkta.

En instans finner det tillräckligt, bortom rimligt tvivel. Det är ju bra för rättssäkerheten att nu HR också ska se på saken, men verkar osannolikt att det blir någon ändring, om det inte blir en straffskärpning.

Har väl bara funnits EN huvudmisstänkt? Övriga MT avfördes rätt snabbt, precis som man ska göra när skäl finns att fokusera utredningen och dem som ska avföras inte uppvisar någon GM-profil värd att följa upp mer.
Citera
2014-03-20, 22:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad exakt menar du var KJ:s livs utmaning ? Att gäcka polisen ? Att besegra nämnda birollsaktörer ? Jag tror att du har fått det här om bakfoten precis som är fallet i ett annat känt mordfall. Du är en svammeljocke av hög karat ..
Då är jag onekligen i gott sällskap...
Här svamlas det rätt bra och verklighetsfrämmande på flera håll.

Hur går det förresten med ditt "event"?
När får vi veta att det var ett under ett sånt som tjejen miste livet?
Väntar med spänning...Ska grabben lägga korten på bordet och namnge de
andra deltagarna vid den blodiga tillställningen? Imorgon redan kanske?
Citera
2014-03-20, 22:58
Medlem
Citat:

Om det överhuvudtaget ska utredas någon mer så måste stjärnadvokaten få fram alternativ möjlig gärningsman och KJ går fri. Då får man det något otacksamma jobbet att hitta ny GM.
Citera
2014-03-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ditt första scenario är ju naturligtvis troligare än ditt andra.
Jag tror också att GM upplevde det betydligt jävligare än vad som va tänkt. Jag vet inte men tror inte att avsikten va att plåga.

Jag tror GM blev provocerad och tappade "koncepterna".

VB var så vitt jag förstått utan kläder när detta hände. Fanns inga klädfibrer i hugg/stickskador. Det var i början på maj - visserligen ovanligt varmt för årstiden. Men inte så att man slänger av sig kläderna direkt - om man befinner sig utomhus.

Det leder mig till att tro att det skedde inomhus.

Det nu dömde GMs ALLA tänkbara dylika platser har noggrant genomsökts.

Så var är mordplatsen då?
Citera
2014-03-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det överhuvudtaget ska utredas någon mer så måste stjärnadvokaten få fram alternativ möjlig gärningsman och KJ går fri. Då får man det något otacksamma jobbet att hitta ny GM.

Förslagsvis kan man börja med den andra huvudmisstänkte. Leder det ingenstans får man väl öka sökområdet.

Personligen tycker jag också att man samtidigt skulle kartlägga hennes umgängeskrets lite mer systematiskt.

Kan finnas andra potentiella kandidater. Kan inte uteslutas.

Vi får väl avvakta nästa steg?
Senast redigerad av Remark 2014-03-20 kl. 23:17.
Citera
2014-03-20, 23:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Då är jag onekligen i gott sällskap...
Här svamlas det rätt bra och verklighetsfrämmande på flera håll.

Hur går det förresten med ditt "event"?
När får vi veta att det var ett under ett sånt som tjejen miste livet?
Väntar med spänning...Ska grabben lägga korten på bordet och namnge de
andra deltagarna vid den blodiga tillställningen? Imorgon redan kanske?

Spelöppningen blir en indikation på vilken inriktning Thomas Olsson tänker gå in i slutspelet, men att några avgörande kort kommer upp på bordet redan imorn ser jag inte som troligt. Herta ner dina uppkörda hängslen, 'grandis' - tya dig lite ..
Citera
2014-03-20, 23:22
Medlem
Citat:

Det är ett problem och en miss som måste åtgärdas och vidare utredas!

................Eftersom det saknas bindande bevisning gällande KJ... och eftersom det finns indicier som pekar mot den andra huvudmisstänkta!
Citera
2014-03-20, 23:25
Medlem
Citat:
Jag tror GM blev provocerad och tappade "koncepterna".

VB var så vitt jag förstått utan kläder när detta hände. Fanns inga klädfibrer i hugg/stickskador. Det var i början på maj - visserligen ovanligt varmt för årstiden. Men inte så att man slänger av sig kläderna direkt - om man befinner sig utomhus.

Det leder mig till att tro att det skedde inomhus.

Det nu dömde GMs ALLA tänkbara dylika platser har noggrant genomsökts.

Så var är mordplatsen då?

Det här med fibrer har varit uppe tidigare, har för mig att vi inte kom längre än att det beror på vad det är för material i tyget och att hon mycket väl kan ha varit naken.
Mordplatsen ja, visste vi det så skulle nog allt falla på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in