Citat:
Ursprungligen postat av
Remloff
Du är säkert jättehygglig, men dina inlägg väcker ändå lite frågor.
Jag ställer dem rakt ut.
Var något barn styggt mot dina kompisars barn, som påstås i GP:s artikel?
Brukar simhallen vara bokad för en klass i taget? (Där jag bor brukar det vara flera klasser samtidigt., ungarna kan helt enkelt inte välja vilka de ska duscha + bada med)
Varför funkade den ena gruppen och inte den andra?
Och sist men inte minst, tänkte inte föräldrarna att det kunde bli rabalder genom att kräva - inte be - utan kräva att sambadandet upphörde? Tycker inte du själv att det är lite häftigt? I min bok vittnar sådana krav om en rejäl ilska/ frustration.
Tillägg: Det måste ha hänt något för att ta till sådana drastiska beslut, annars betraktar jag dessa om än välvilliga föräldrar som ganska puckade. Sorry.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/rektor-stoppar-mixade-simlektioner
Här artikeln från länken ovan--kanske den besvarar lite fler frågor. Jag känner ju bara till hur det står till med ett av barnen--här är mer generella svar.
Efter protester från föräldrar så stoppas nu ett integrationsprojekt i Trollhättan.
Förskolebarn från två olika skolor skulle träffas en gång i veckan för att lära sig att simma ihop. Det gäller två förskoleklasser från Sjuntorpsskolan söder om Trollhättan och två förskoleklasser från Kronan i det invandrartäta området Kronogården.
Men efter att barnen träffats ett par gånger så gick föräldrar till den ena klassen i Sjuntorp samman och formulerade ett brev där de krävde att simundervisningen med barnen från Kronogården stoppades:
– Vi började protestera efter att det hänt allvarlig incidenter i gruppen. Det handlade om slag, hot och sparkar. Flera barn uttryckte hemma att de var oroliga och vill inte gå till skolan, berättar Carina Hall som är mamma till ett barn i en förskoleklass på Sjuntorpsskolan.
I brevet, som föräldrarna från Sjuntorp skrev till rektorerna, står det att de gärna ser att samverkan med skolan Kronan fortsätter, men då i en annan form. Föräldrarna menar att det inte har funnits tillräckligt med pedagoger och personal i badhuset och att eleverna inte har fått tid på sig att lära känna varandra.
”Föräldrarna är överens om att ett utbyte med barn från Kronan skulle kunna leda till något positivt, men ej i nuvarande form. Risken är stor att det istället skapar fördomar och främlingsfientlighet, vilket vi inte vill. Vi vill att våra barn ska få en positiv upplevelse av barn från andra skolor och kulturer…… Om ett framtida samarbete ska till så ska detta vara väl genomtänkt, i betydligt mindre grupper” skrev föräldrarna till rektorerna.
Flera medier har skrivit om integrationsprojektet som avbrutits och föräldrarna på Sjuntorpsskolan tycker att de blivit missförstådda:
– Vi föräldrar har pratat med varandra idag och vi är väldigt ledsna och besvikna över hur detta har vinklats i media. Det här är överhuvudtaget inte något som har med rasism att göra, säger Carina Hall.
Trots att pedagogerna i gruppen tyckte att det, efter en orolig start, gick bättre och bättre så valde rektorerna på de båda skolorna att stoppa simundervisningen:
– Det är alltid speciellt att sätta ihop två nya grupper och det är inte ovanligt att det blir oroligt. Vi valde att ta föräldrarnas reaktioner, om att vi inte kunde säkra tryggheten i simhallen, på allvar, säger rektor Tina Tenggren på Kronan till SVT Västnytt.
Men föräldrarna och rektorerna är överrens om att samverkan mellan skolorna kommer att fortsätta på något sätt:
– Det finns ingen som är negativ till själva samverkan, men vi måste sätta oss ner nu och titta på hur vi ska fortsätta att samverka mellan skolorna under andra former, säger Tina Tenggren.
Rebecca Nilsson rebecca.nilsson@svt.se