2014-03-20, 15:27
Medlem
Nu fyller GP på om ämnet. Det talas om otrygghet, stök, slagsmål och uttalade hot. Oväntat!

Men samtidigt kan GP inte hålla sig från att rubriksätta med att "stark kritik" riktas mot att projektet stoppats. Vem är det som framför denna kritik? Twitterpöbeln är väl en kvalificerad gissning.

Läs även GPs Sarah Britz groteska snyftare om de stackars baaaarnen som nu inte får mötas och integreras.
Senast redigerad av Bud Fox 2014-03-20 kl. 15:36.
Citera
2014-03-20, 15:29
Medlem
stpungens avatar
Jag avskyr när barn ska ingå och offras i olika experiment för att försöka komma tillrätta med den totalt misslyckade invandringspolitiken. Varje år i ett barns liv är extremt viktigt för dess fortsatta utveckling, och att utsätta barn för dyliga experiment är direkt skamligt, om barnen vill leka och bada tillsammans är en sak, men att tvinga trygga och harmoniska barn ingå i grupper/sällskap där enda syftet är politiskt borde jämställas med barnmisshandel...Mkt bra av föräldrarna att ta ansvar för SITT barn, det är föräldrars främsta uppgift,,, och dom andra som ser sina eller andras barn som endast ett verktyg i sin politiska kamp känner jag bara avsky och förakt för...
Citera
2014-03-20, 15:30
Medlem
Jag bor i Trollhättan och har ungar. Tro fan det att man inte vill blanda sina ungar med ungar från krongården. Och det har inte med ras , färg ,religon eller invandrarfientlighet att göra.
För mig som förälder handlar det om att för många av de här ungarna från Krongården är inga bra förbilder!! Helt olika moral och väderingar , olika sätt att uppfostra sina barn på lyser igenom på ungarna.

Där har ni sanningen svart på vitt!!!!
Citera
2014-03-20, 15:42
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redheadgrrl
Jag har insyn i det här personligen och kan med säkerhet säga att det var ALDRIG tal om att avbryta det här från föräldrarnas sida. Vad de motsatte sig mot var att de två barngrupperna sattes ihop i simhallen utan att ens får en chans att leka lite först och presenteras för varandra. Här talar vi om sex-sjuåringar som nu skulle klä av sig nakna och duscha och vara i simbassäng med barn de inte kände. Spelar ingen roll vilken skola eller ev. minoritet de besökande barnen tillhörde. Situationen skapade oro hos flera av barnen som redan kämpar med simlektionerna och att bemästra rädsla för vatten etc. Detta vet rektorn om--men valde att inte berätta i intervju av okänd anledning. Föräldrarna lämnade in en lång lista på alternativa förslag på andra aktiviteter som Sjuntorparna och Kronogårdarna kunde göra ihop i stället. De var absolut inte emot någon integration--däremot är dom kritiska till hur det hela sköttes och presenterades (eller inte presenterades) av rektorerna mm.
Vad jag förstår kommer en representant för föräldrarna att intervjuas på TV i kväll kl 18. Jag hoppas på en mer nyanserad bild och diskussion efter det. Som det är nu känner sig föräldrarna både kränkta och påhoppade.

Så här står det i artikeln:

Citat:
– För den ena klassen har det fungerat utmärkt. Barnen har blivit tryggare med varandra och träffarna känns bättre och bättre.

Men i den andra klassen protesterade några föräldrar. De motsatte sig att deras barn badar ihop med elever från Kronan. Enligt uppgifter till tidningen avsåg vissa att hålla sina barn hemma om inte undervisningen i mixade grupper upphör.

Hur kan det komma sig att bara ena gruppen barn kände sig "otrygga" med att duscha tillsammans och inte den andra?
Citera
2014-03-20, 15:49
Medlem
Sjuntorp ligger väl en bit utanför själva Trollhättan?

Låter som världens Hillbilly / WT trash ställe. Om inte jag minns fel så finns volvo raggare och sånt där. Antagligen överreaktion ifrån föräldrarna som är "rednecks".
Citera
2014-03-20, 16:14
Medlem
Flus avatar
En härlig nyhet som gör alla nöjda och glada.
Den självgoda svenska twittereliten tolkar händelsen som ett vattentätt bevis för att alla svenskar innerst inne är ondskefulla rasister, särkilt de efterblivna lantisarna. Upprört knackar de ner groteskt överdrivna liknelser med 30-talets Tyskland, 50-talets amerikanska sydstater och Sydafrikas apartheidsystem.
https://twitter.com/search?q=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fnyheter %2Farticle18572891.ab
De "sverigevänliga" å andra sidan tolkar nyheten som att ouppfostrade blatteungar betett sig som as mot våra fina lintottar.
Alla får sina fördomar bekräftade.
Citera
2014-03-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Tack för förklaringen. Vi kan ju utgå från att pressen läser detta. Även Sarah Britz.

Tillägg: Nu när jag funderat en stund så låter det lite väl curling-nojigt för min smak. Är förälder själv.
Om ungarna är rädda för vatten borde väl föräldrarna själva gå och vattenträna dem inför sådana här gemenskaper.

Om det nu inte har ett dyft att göra med den påstådda rasismen vill jag gratulera er till att föda upp räddhågsna telningar. Duscha ihop; kom in i matchen. Små ungar struntar väl i nakenhet.

Men tack ändå för förklaringen.

Jag är inte förälder till någon på skolan så det är bortkastad tid att kalla mig för curling-förälder. Mina barn är uppfostrade och utflyttade sedan många år tillbaka.
Vattenträna, ja. Det är ju precis det barnen har gjort varannan vecka sedan i höstas. De har skapat en trygg grupp och fått tillit till varandra - och det är ju så att inte alla ungar är födda till vattendjur som glatt kastar sig i med huvudet före. Så nu när gruppen delades och föstes ihop med barn de inte kände--så blev det fel helt enkelt. Kan inte ha varit lätt för någon av klasserna. Det är ju ändå varje förälders plikt och rättighet att göra det som är rätt för just deras barn. Här försökte föräldrarna komma med förslag på alternativa aktiviteter där barnen verkligen kunde kommunicera med varandra. Jag vet att den förälder jag känner som är inblandad har varit så ledsen och chockad över anklagelsen om att vara rasist och dålig förälder/föredöme. Förhoppningsvis så blir det bättre efter nyheterna i kväll - vi får väl se. Jag är optimist och hoppas på en god och givande lösning får både Kronans och Sjuntorps barn. De förtjänar det allihop.
Citera
2014-03-20, 16:28
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Jag har insyn i det här personligen och kan med säkerhet säga att det var ALDRIG tal om att avbryta det här från föräldrarnas sida. Vad de motsatte sig mot var att de två barngrupperna sattes ihop i simhallen utan att ens får en chans att leka lite först och presenteras för varandra. Här talar vi om sex-sjuåringar som nu skulle klä av sig nakna och duscha och vara i simbassäng med barn de inte kände. Spelar ingen roll vilken skola eller ev. minoritet de besökande barnen tillhörde. Situationen skapade oro hos flera av barnen som redan kämpar med simlektionerna och att bemästra rädsla för vatten etc. Detta vet rektorn om--men valde att inte berätta i intervju av okänd anledning. Föräldrarna lämnade in en lång lista på alternativa förslag på andra aktiviteter som Sjuntorparna och Kronogårdarna kunde göra ihop i stället. De var absolut inte emot någon integration--däremot är dom kritiska till hur det hela sköttes och presenterades (eller inte presenterades) av rektorerna mm.
Vad jag förstår kommer en representant för föräldrarna att intervjuas på TV i kväll kl 18. Jag hoppas på en mer nyanserad bild och diskussion efter det. Som det är nu känner sig föräldrarna både kränkta och påhoppade.

Duscha ihopa ? barn brukar inte bry sig ett skit om nakenhet speciellt i den åldern. har du ens varit på stora badhus ?

Låter som vanligt att det är dampbabbar som kaosar på de mer ordnade barnens bekostnad.

Orsaker som nämnts är otrygghet, stök i bassängen och omklädningsrummet, incidenter med varmvatten som stängts av, slagsmål och uttalade hot.

- Det är kanske inte just bada ihop och klä av sig inför varandra, som de ska göra innan de lärt känna varandra.

- Men det handlar absolut inte om ifall barnen har svensk eller utländsk bakgrund, säger Gunnel Wretlind

Kan det bli mer uppenbart ? Problemen med vilda lekar och barn som blev rädda uppstod framför allt i den ena gruppen. ja man undrar ju vilken grupp det var som blev rädda.

Som vanligt ska det ju vara nån batikhäxa om ska bortförklara och släta över babbarnas genetiska handikapp.
Citera
2014-03-20, 16:29
Medlem
Minns själv ett integrations-projekt där vi som kom från en kommun med väldigt få invandrare skulle bussas in till den stora staden och leka med andra ungar med anna social bakgrund.

Lät säker skitbra och vad jag minns så var jag och mina klasskompisar (13 år) ganska upprymda, kul att träffa stads-kidsen liksom.

Istället möttes vi av jämngamla som hotade oss, skrek och betädde sig allmänt helt åt helvete.
Trorts vår ålder var alla, både lärare och elever överens om att det minst sagt rådde laglöshet i klasserna från stan. Många av oss var nog ganska övertygade om att det inte var så stor skillnad på oss och barn med utländsk bakrund fram tills dess. Tyvärr så tror jag alla efter det fick en något mer nyanserad bild av verkligheten. Barn uppfostras olika och beter sig där efter. Svenskar eller icke svenskar, en klass som sköter sig blir lätt överkörda av en klass som lever rövare i den ålder.

Eftersom ingen vet vad som hänt i detalj kan man kanske tänka sig att det finns bakgrund till att en del kände sig otrygga?

Jämför Rosengårdsskolan med en skola i limhamn och fråga er om klasarna från respektive automatiskt skulle trivas bra ihop...
Citera
2014-03-20, 16:32
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Jag är inte förälder till någon på skolan så det är bortkastad tid att kalla mig för curling-förälder. Mina barn är uppfostrade och utflyttade sedan många år tillbaka.
Vattenträna, ja. Det är ju precis det barnen har gjort varannan vecka sedan i höstas. De har skapat en trygg grupp och fått tillit till varandra - och det är ju så att inte alla ungar är födda till vattendjur som glatt kastar sig i med huvudet före. Så nu när gruppen delades och föstes ihop med barn de inte kände--så blev det fel helt enkelt. Kan inte ha varit lätt för någon av klasserna. Det är ju ändå varje förälders plikt och rättighet att göra det som är rätt för just deras barn. Här försökte föräldrarna komma med förslag på alternativa aktiviteter där barnen verkligen kunde kommunicera med varandra. Jag vet att den förälder jag känner som är inblandad har varit så ledsen och chockad över anklagelsen om att vara rasist och dålig förälder/föredöme. Förhoppningsvis så blir det bättre efter nyheterna i kväll - vi får väl se. Jag är optimist och hoppas på en god och givande lösning får både Kronans och Sjuntorps barn. De förtjänar det allihop.

Du är säkert jättehygglig, men dina inlägg väcker ändå lite frågor.

Jag ställer dem rakt ut.

Var något barn styggt mot dina kompisars barn, som påstås i GP:s artikel?

Brukar simhallen vara bokad för en klass i taget? (Där jag bor brukar det vara flera klasser samtidigt., ungarna kan helt enkelt inte välja vilka de ska duscha + bada med)

Varför funkade den ena gruppen och inte den andra?

Och sist men inte minst, tänkte inte föräldrarna att det kunde bli rabalder genom att kräva - inte be - utan kräva att sambadandet upphörde? Tycker inte du själv att det är lite häftigt? I min bok vittnar sådana krav om en rejäl ilska/ frustration.

Tillägg: Det måste ha hänt något för att ta till sådana drastiska beslut, annars betraktar jag dessa om än välvilliga föräldrar som ganska puckade. Sorry.
Senast redigerad av Remloff 2014-03-20 kl. 16:36.
Citera
2014-03-20, 16:42
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Det är till hundra procent skitnödiga föräldrar, då barn inte bryr sig om vem de leker med i den åldern.

Förklaringen kan antas vara detta: "Barnen delas in i två mixade grupper, där den ena börjar i badhuset och den andra i förskolelokalen. Grupperna växlar i halvtid och förmiddagen avslutas med gemensam lunch."

Beroende på hur uppdelnings görs och hur ensamma barnen är i från vardera skola så kan det blir otryggt med andra barn från ett helt annat område. Men som sagt, det är nog mer föräldrarna som känner sig otrygga än barnen.

Jag tänkte replikera på detta vansinniga inlägg men såg sedan att martinator (inlägget nedan) slet ditt skitinlägg i bitar och låter det få stå för vad jag skulle säga. Jag hade dock använt mer förklenande uttryck om din intelligens, svordomar samt fullständigt rabiata uttryck över mångkulturidioter som dig.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har då fan inte barn hör jag. Barn bryr sig verkligen om vem de leker med, det kan vilken förälder som helst studera varje dag man hämtar på förskolan eller skolan. Jag har tex en ganska stillsam dotter på 3,5 år - inte en chans hon leker med det lite vildare barnen utan hon lekler med de som är ungefär som henne i tempo - kön spela inte någon roll utan även lite lugnare pojkar inkluderas. En del barn har ett ganska brett känslospektra och vissa ger oftare uttryck för detta än andra i form av "yvighet" - våld är sällsynt men just att de tar i lite mer, hårdare knuffar, drar hårdare i armarna osv. dessa har svårt att få vara med när andra barn leker för många tycker inte om när det blir för mycket. Så visst väljer barn redan från tidig ålder vem de leker med. Allt annat är skitsnack från folk som inte har barn.

Så jo jag tycker att det är bra. Om det visar sig att vissa barngrupper från vissa områden har problem med yviga känsloyttringar så skapar det oro och osäkerhet hos andra barn. Hade det rört sig om ett barn hade man kunnat lösa det, men nu verkar det gälla hela grupper. Och det är delvis en fråga om uppfostring. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra - men det finns kulturella skillnader i uppfostran som tar sig uttryck i barnens beteende.

/m

För övrigt, har någon av er mångkulturidioter varit på ett badhus som är "berikat"?. Har ni sett hur mycket med skitiga kalsonger som används under badbyxorna?
Har ni sett om det tvättas innan man hoppar ner i badet? I så fall 2 sekunder med självklart sina kalsonger på under badbyxorna för av någon anledning kan man inte tvätta sig naken innan bad.
Har någon mångkulturidiot besökt och varit i ett badhus där "apflocken" härjar helt djävla vilt? Det påminner om aphuset på Skansen under brunstperioden.
Kontentan av det hela är att jag fullständigt förstår föräldrarna och att de gör som de gör.
Själv så åker vi inte till badhus längre oavsett hur mycket roliga forsrännor och annat "skit" det finns för det är fanimig förenat med livsfara att försöka bada med "apflocken".

"Förvånad...över att det inte funkar med analfabetiskt klanfolk i Sverige? Inte ett djävla dugg, se hur de uppför sig"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-03-20 kl. 16:56.
Citera
2014-03-20, 16:55
Medlem
Tänk om det inte handlar om olika bakgrund och etnicitet? I själva verket kanske det handlar om att några av barnen inte mår bra av att deras vanliga grupp splittras?

Inte nog med att barnen skulle lära sig simma, nu skulle de dessutom förhålla sig till andra barn som de inte hade träffat tidigare.

Det är cyniskt av vuxna att hålla på med någon slags konstlad tvångsintegration av barn. I alla andra sammanhang talas det om att ta hänsyn till barnen.

Apropå tvångsintegration:

Jag har gått på High school i USA när familjen bodde där på 80-talet, skolan låg på bekvämt avstånd några kilometer hemifrån. Mina systrar som var 11-12 år gamla tvingades däremot att gå i skolor miltals hemifrån som låg i fattiga områden. Tror att fenomenet kallas "bussning".

Möjligen var tanken god på pappret, men detta spektakel hjälpte nog vare sig mina systrar eller deras svarta klasskamrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in