2014-03-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Dels har ju den fällde sitt vanliga, genomsnittliga sinnestillstånd som präglas av tydlig insufficiens.

Sedan blir ju frågan hur man kan veta vad tillståndet var när han mördade?

Det kan man inte vara säker på. Men bra att han kan dömas på riktigt, så det blev ju rätt ändå.

Menar du att han är åderförkalkad eller vad fan menar du?
Citera
2014-03-20, 17:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Den biten fanns inte i bilen när hunden undersökte bagageutrymmet. Jag gör tolkningen att inget blod fanns där hunden markerade. Bluestar kan reagera på annat än blod.

Observera att även bakterier,alger och småkryp som finns över allt den varma årstiden också kan innehålla hemoglobin eller liknande molekyler som friläggs och kan ge en reaktion när vätskan bryter ned dem.

http://www.chassegraf.com/print.asp?CategoryID=7511&Area=&ValidDate=2007-07-11%2000:29:33&ArtCount=&SkipReadMore=True
När fotot med Bluestar togs fanns mattbiten där. Lukt fanns kvar sedan mattbiten togs bort, eller så markerade hunden falskt.
Citera
2014-03-20, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
MC förklarade varför likhunden inte reagerade på blodet, för det kom från en levande människa, eller kort tid efter döden. Blod från en död människa luktar lik.

Med andra ord kom kadaverin från annat än blod. Till exempel att en död människa legat där.
Senast redigerad av Willfram 2014-03-20 kl. 17:52.
Citera
2014-03-20, 17:56
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Den biten fanns inte i bilen när hunden undersökte bagageutrymmet. Jag gör tolkningen att inget blod fanns där hunden markerade. Bluestar kan reagera på annat än blod.

Observera att även bakterier,alger och småkryp som finns över allt den varma årstiden också kan innehålla hemoglobin eller liknande molekyler som friläggs och kan ge en reaktion när vätskan bryter ned dem.

http://www.chassegraf.com/print.asp?CategoryID=7511&Area=&ValidDate=2007-07-11%2000:29:33&ArtCount=&SkipReadMore=True

När bagaget var tomt på saker började vi undersöka bagaget visuellt och såg rödbrun
besudling på kanten/listen till vänster som säkrades, S080-S084. Vid test med LEO och
Hexagon OBTI visade resultatet på att besudlingen var humant blod

Intill listen skriver man fanns det blod. Det va inte där Uno markerade.,

Men hur känner du för övrigt inför det här med rättegång?
KJ: Det var ju, det var ju inte så kons., alltså jag visste ju redan att de hade, för att det är ju
blod i min bil och blod ruttnar och hundar reagerar på blod.
Fh1: Men om hunden reagerar på andra ställen än just där blodet var, vad säger du om det?
KJ: Nä, jag vet, jag har ingen aning.
Fh1: Men om du tänker?

Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-07-25 12:40 diarienr: 2500-K8041-13
1964
Citera
2014-03-20, 17:58
Medlem
soopys avatar
Citat:
Med andra ord kom kadaverin från annat än blod. Till exempel att en död människa legat där.

Ja, den primära slutsatsen måste vara att en död människa avgett kadaverinlukten. Är ett statistiskt faktum att mördare brukar frakta sina offer i bagageutrymmet, inte i kupén.
Citera
2014-03-20, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
När bagaget var tomt på saker började vi undersöka bagaget visuellt och såg rödbrun
besudling på kanten/listen till vänster som säkrades, S080-S084. Vid test med LEO och

KJ: Det var ju, det var ju inte så kons., alltså jag visste ju redan att de hade, för att det är ju
Fh1: Men om hunden reagerar på andra ställen än just där blodet var, vad säger du om det?

1964

Ganska pinsamt när kj gör bort sig och vet att de funnit blodet i bagageutrymmet. Han visste att det var enda stället det kunde finnas på.
Citera
2014-03-20, 18:02
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Menar du att han är åderförkalkad eller vad fan menar du?

Åderförkalkning inleds i ensiffrig ålder men här avses att dådet kan ha begåtts i psykotiskt tillstånd, efterbedömningar är alltid osäkra. Det viktiga är dock att GM, den dömda mannen, förvaras så länge som möjligt, till skydd för honom själv och alla andra istället för att "mjäkas ut" i förtid när psykiatrin hallucinerar om att han skulle vara botad. Och det är det som är på gång här, bara att hoppas att straffet förlängs av HR så att skyddseffekten för alla blir så stark som möjligt. Chanserna härför verkar vara goda.
Citera
2014-03-20, 18:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ganska pinsamt när kj gör bort sig och vet att de funnit blodet i bagageutrymmet. Han visste att det var enda stället det kunde finnas på.

Ja det va graverande. Men i det sista jag lade in så ser man att fhl säger till KJ att hunden markerat på andra ställen än där det fanns blod. Det betyder att hunden markerat på likdoft inget annat.

Han gjorde bort sig den gången med att säga jaha, och i bagaget då. Det kunde lika väl varit i baksätet.
Men han visste ju var dom skulle finna blod. Sölat lite över listen på bilen och ramen och inuti.
Det han inte såg trodde han ju inte fanns. Han begick misstag helt enkelt.
Citera
2014-03-20, 18:06
Medlem
soopys avatar
Citat:

Ja, och stämmer bra med vad som är känt om hans psyke och genomsnittliga kognitiva nivå, taskig psykisk hälsa och rätt svaga, framför allt ojämna, begåvningsgåvor, mixen av dessa faktorer har visat sig dödlig och kan bli så igen, särskilt när man till det kopplar en djupgående personlig omognad.

Man kan säga att han redan tagits "red-handed" i och med blodet i hans egen bil. När han sedan avslöjar sig genom att "veta om" blodets placering så hör man hur celldörren slår igen, hårt.
Citera
2014-03-20, 18:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

1964
Och? När reagerade någon hund på andra ställen än just där blodet var?
Citera
2014-03-20, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ja det va graverande. Men i det sista jag lade in så ser man att fhl säger till KJ att hunden markerat på andra ställen än där det fanns blod. Det betyder att hunden markerat på likdoft inget annat.

Han gjorde bort sig den gången med att säga jaha, och i bagaget då. Det kunde lika väl varit i baksätet.
Men han visste ju var dom skulle finna blod. Sölat lite över listen på bilen och ramen och inuti.

Eller varför inte vid något av framsätena? Det är säkert ganska givande att vara förhörsledare vid såna tillfällen.
Citera
2014-03-20, 18:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Så du medger att liklukt kommer från blod från en död människa. Kan liklukten ha funnits kvar i den stängda skuffen sedan mattbiten togs bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in