Citat:
Ursprungligen postat av
redheadgrrl
Jag har insyn i det här personligen och kan med säkerhet säga att det var ALDRIG tal om att avbryta det här från föräldrarnas sida. Vad de motsatte sig mot var att de två barngrupperna sattes ihop i simhallen utan att ens får en chans att leka lite först och presenteras för varandra. Här talar vi om sex-sjuåringar som nu skulle klä av sig nakna och duscha och vara i simbassäng med barn de inte kände. Spelar ingen roll vilken skola eller ev. minoritet de besökande barnen tillhörde. Situationen skapade oro hos flera av barnen som redan kämpar med simlektionerna och att bemästra rädsla för vatten etc. Detta vet rektorn om--men valde att inte berätta i intervju av okänd anledning. Föräldrarna lämnade in en lång lista på alternativa förslag på andra aktiviteter som Sjuntorparna och Kronogårdarna kunde göra ihop i stället. De var absolut inte emot någon integration--däremot är dom kritiska till hur det hela sköttes och presenterades (eller inte presenterades) av rektorerna mm.
Vad jag förstår kommer en representant för föräldrarna att intervjuas på TV i kväll kl 18. Jag hoppas på en mer nyanserad bild och diskussion efter det. Som det är nu känner sig föräldrarna både kränkta och påhoppade.
Tack för förklaringen. Vi kan ju utgå från att pressen läser detta. Även Sarah Britz.
Tillägg: Nu när jag funderat en stund så låter det lite väl curling-nojigt för min smak. Är förälder själv.
Om ungarna är rädda för vatten borde väl föräldrarna själva gå och vattenträna dem inför sådana här gemenskaper.
Om det nu inte har ett dyft att göra med den påstådda rasismen vill jag gratulera er till att föda upp räddhågsna telningar. Duscha ihop; kom in i matchen. Små ungar struntar väl i nakenhet.
Men tack ändå för förklaringen.