2014-03-20, 14:17
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Du sitter ju bara och gissar som alla andra. Du vet ingenting om varför föräldrarna reagerat. Tror du inte det finns någon eller några incidenter bakom beslutet alls?

Ja, barn skiter i varifrån du kommer men de skiter inte i hur du uppför dig. Tänk om det rånats på mobiltelefoner i omklädningsrummet. Eller misshandel kanske ägt rum i duschen.

Jag har extremt svårt att tro föräldrar startar en sån här grej utan att ha bra på fötterna. Ska bli så skönt när vi får veta sanningen snart, för det kommer vi garanterat även om det inte kommer skrivas om det i media.

Om inte annat så skulle protesterna givetvis varit fruktlösa om det inte inträffat minst en incident. Man kan inte på fullt allvar tro att skolan gått med på att avsluta detta projektet utan det faktiskt fanns något konkret att peka på.
Citera
2014-03-20, 14:18
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Hade det varit svenska barn som betett sig illa (som det finns gott om, tro det eller ej) så hade händelserna sannolikt inte mött detta motstånd. Så man kan anta att föräldragruppen rent generellt inte tycker om invandrare.

Det kan man inte alls "anta".

Om det varit konflikt mellan grupper av svenska barn så hade media inte skrivit en rad om det däremot. Då hade det inte varit några problem att kräva att ens barn skulle få simträna ifred och grupperna skulle separerats utan konstigheter.

Nu är det som om man ska tåla att ens barn kanske utsätts för kränkningar bara för att det är av en invandrargrupp.

Jag är säker på att något ligger bakom det här. Ska som sagt bli intressant när sanningen kommer fram.
Citera
2014-03-20, 14:25
Medlem
Det är jättebra att skolor försöker tvångsintegrerar vita klipska barn i mena klasser där dom flesta har diagnoser. Det är nog precis vad som behövs för att dom vita barnens latte-pk-twitter-föräldrar ska inse vilka slags människor dessa invandrare faktiskt är och rösta med självbevarelsedriften i nästa val istället för att försöka fylla på sitt egna moralkonto.

Jag tror inte att vi får se någon vändning i debatten förrän "allas barn har blivit rånade, alla bröder misshandlade och alla systrar våldtagna". Tyvärr så sover svensken så djupt, kanske djupare.

Nu när det kommer till bad och lek så tror jag faktiskt däremot att det är blatteföräldrarna som protesterar då dom tänder på småbarn i badkläder och tror att alla är funtade som dom själva.
Citera
2014-03-20, 14:26
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det kan man inte alls "anta".

Om det varit konflikt mellan grupper av svenska barn så hade media inte skrivit en rad om det däremot. Då hade det inte varit några problem att kräva att ens barn skulle få simträna ifred och grupperna skulle separerats utan konstigheter.

Nu är det som om man ska tåla att ens barn kanske utsätts för kränkningar bara för att det är av en invandrargrupp.

Jag är säker på att något ligger bakom det här. Ska som sagt bli intressant när sanningen kommer fram.

Barn ska inte tåla att bli kränkta av invandrarbarn och någon sådan mentalitet förekommer heller inte bland lärarkår och berörda. Om du inbillar dig att man på en skola tittar bort när ett barn av invandrarbakgrund kränker andra barn bara för att det är invandrare behöver du hjälp tillbaka till verkligheten.
Citera
2014-03-20, 14:28
Medlem
Morgonrodnads avatar
Att plötsligt blanda två förskolegrupper som inte känner varandra leder självklart till spänningar. Den som inte förstår det kan aldrig ha satt sin fot på en förskola.

Att lära sig simma kan vara en rätt läskig upplevelse som kräver stor trygghet. Att blanda förskolebarn som inte känner varandra i en simhall när de ska lära sig simma är en rent idiotisk ide. Alldeles oavsett etnicitet.

Sedan finns det inget som tyder på att föräldrarna ens nämnt att det rör sig om några kulturkrockar eller liknande. Inte heller att de skulle protesterat mot tvångsintegration på annan plats än i simhallen.

Min gissning är att fler av den ena gruppens föräldrar helt enkelt älskat sin status, integration och antirasism mer än sina barns trygghet. Det är trotts allt väldigt vanligt. Det skulle förklara att bara en grupps föräldrar hoppat av.
Citera
2014-03-20, 14:28
Medlem
Europes avatar
Jag växte upp när Sverige inte var värst mångkulturellt, men däremot var bostadsområdet jag bodde i det. Jag simmade mycket utanför skoltid och började även tävlingssimma. Jag håller med om att ungar inte bryr sig om andra ungars rastillhörighet eller etnicitet i någon högre mån (åtminstone gjorde inte jag det). Enda anledningen till att vi inte gillade en icke-vit unge som simmade med oss var att han var ADHD-aktig och våldsbenägen. Hade han varit större än vi, så hade vi förmodligen även känt oss otrygga med det. Jag skulle gissa att föräldrarna inte vill att deras barn ska gå i den ena gruppen, då det förmodligen finns några ungar som deras barn uppfattar som våldsamma och aggressiva.

Förmodligen har varken personal eller föräldrar någon verklig insyn i vad som sker, utan utgår ifrån vad de får höra från sina barn. Att helt utomstående vuxna som helt saknar någon som helst insyn i det hela moraliserar över inbillade egenskaper hos föräldrarna är bara ett ytterligare av de tusentals tecken på att svenskarna är det mentalt mest efterblivna folket bland alla andra i Västvärlden. Kort sagt, förvänta er inte bättre PISA-resultat i framtiden eller några andra positiva förändringar.
Senast redigerad av Europe 2014-03-20 kl. 14:32.
Citera
2014-03-20, 14:43
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Barn ska inte tåla att bli kränkta av invandrarbarn och någon sådan mentalitet förekommer heller inte bland lärarkår och berörda. Om du inbillar dig att man på en skola tittar bort när ett barn av invandrarbakgrund kränker andra barn bara för att det är invandrare behöver du hjälp tillbaka till verkligheten.

Du tillskriver mig åsikter jag inte någonstans uttryckt. Ingen har i detta fallet tittat bort. Föräldrarna har krävt separation av någon anledning. Skolan har inte motsatt sig detta. Allt tyder enligt mig på att något hänt som inte skolan kan blunda för, utan de ska t.o.m utreda vad som hänt.

Om det istället, som du verkar påstå, endast beror på rasism från föräldrarna skulle däremot skolan absolut inte gått dem till mötes.

Nu går hela twitterligan och människor där ute igång och skriker rasism när ingen vet varför de separerats endast p.g.a att det är en invandrargrupp inblandad. Ingenting annat.
Citera
2014-03-20, 14:45
Medlem
Det står ju faktiskt i artiklarna om detta att alla inblandade var positiva till idén från början, men att man nu - när det bara var ett par tillfällen kvar - avbryter då barn i ena gruppen uppges ha känt sig otrygga. Tyder på att något hänt, och att skolan därför inte kunnat drämma till de upprörda föräldrarna med rasistanklagelser. Frånvaron av detta är faktiskt anmärkningsvärd.
Citera
2014-03-20, 14:47
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Det står ju faktiskt i artiklarna om detta att alla inblandade var positiva till idén från början, men att man nu - när det bara var ett par tillfällen kvar - avbryter då barn i ena gruppen uppges ha känt sig otrygga. Tyder på att något hänt, och att skolan därför inte kunnat drämma till de upprörda föräldrarna med rasistanklagelser. Frånvaron av detta är faktiskt anmärkningsvärd.

Skulle inte förvåna mig om barnen i andra gruppen också kände sig otrygga, men det pratas det ingenting om...
Citera
2014-03-20, 15:20
Medlem
Remloffs avatar
GP:s stora tänkare Sarah Britz drar som vanligt stora växlar genom att ifrågasätta om projektet avbrutits om det handlat om rågblonda barn. Därmed utgår hon från att skolan bryter mot skollagen, utan att blinka.

http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.2316974-britz-tryggt-i-simhall-med-blonda-barn-

Men i hennes krönika finns en intressant detalj – simundervisningen var förlagd till de svenska barnens område och inte till något annat område. I deras eget trygga område. Det måste ju till en otrygghet i hästväg i samspelet med invandrarbarnen för att få skolan gå med på de nervösa föräldrarnas och barnens ovilja till sambadandet.

Så, frågan är alltjämnt levande. Vad består nu denna otrygghet av?
Citera
2014-03-20, 15:22
Medlem
Jag har insyn i det här personligen och kan med säkerhet säga att det var ALDRIG tal om att avbryta det här från föräldrarnas sida. Vad de motsatte sig mot var att de två barngrupperna sattes ihop i simhallen utan att ens får en chans att leka lite först och presenteras för varandra. Här talar vi om sex-sjuåringar som nu skulle klä av sig nakna och duscha och vara i simbassäng med barn de inte kände. Spelar ingen roll vilken skola eller ev. minoritet de besökande barnen tillhörde. Situationen skapade oro hos flera av barnen som redan kämpar med simlektionerna och att bemästra rädsla för vatten etc. Detta vet rektorn om--men valde att inte berätta i intervju av okänd anledning. Föräldrarna lämnade in en lång lista på alternativa förslag på andra aktiviteter som Sjuntorparna och Kronogårdarna kunde göra ihop i stället. De var absolut inte emot någon integration--däremot är dom kritiska till hur det hela sköttes och presenterades (eller inte presenterades) av rektorerna mm.
Vad jag förstår kommer en representant för föräldrarna att intervjuas på TV i kväll kl 18. Jag hoppas på en mer nyanserad bild och diskussion efter det. Som det är nu känner sig föräldrarna både kränkta och påhoppade.
Citera
2014-03-20, 15:25
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redheadgrrl
Jag har insyn i det här personligen och kan med säkerhet säga att det var ALDRIG tal om att avbryta det här från föräldrarnas sida. Vad de motsatte sig mot var att de två barngrupperna sattes ihop i simhallen utan att ens får en chans att leka lite först och presenteras för varandra. Här talar vi om sex-sjuåringar som nu skulle klä av sig nakna och duscha och vara i simbassäng med barn de inte kände. Spelar ingen roll vilken skola eller ev. minoritet de besökande barnen tillhörde. Situationen skapade oro hos flera av barnen som redan kämpar med simlektionerna och att bemästra rädsla för vatten etc. Detta vet rektorn om--men valde att inte berätta i intervju av okänd anledning. Föräldrarna lämnade in en lång lista på alternativa förslag på andra aktiviteter som Sjuntorparna och Kronogårdarna kunde göra ihop i stället. De var absolut inte emot någon integration--däremot är dom kritiska till hur det hela sköttes och presenterades (eller inte presenterades) av rektorerna mm.
Vad jag förstår kommer en representant för föräldrarna att intervjuas på TV i kväll kl 18. Jag hoppas på en mer nyanserad bild och diskussion efter det. Som det är nu känner sig föräldrarna både kränkta och påhoppade.

Tack för förklaringen. Vi kan ju utgå från att pressen läser detta. Även Sarah Britz.

Tillägg: Nu när jag funderat en stund så låter det lite väl curling-nojigt för min smak. Är förälder själv.
Om ungarna är rädda för vatten borde väl föräldrarna själva gå och vattenträna dem inför sådana här gemenskaper.

Om det nu inte har ett dyft att göra med den påstådda rasismen vill jag gratulera er till att föda upp räddhågsna telningar. Duscha ihop; kom in i matchen. Små ungar struntar väl i nakenhet.

Men tack ändå för förklaringen.
Senast redigerad av Remloff 2014-03-20 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in