Resultat: .
0%
röster
2014-03-19, 15:11
Medlem
Eftersom vi nämnde att Trapattoni fyllde 75, så kan jag i sammanhanget nämna att Carlo Mazzone fyller 77 år idag. Han är inte den som vunnit flest titlar, men han är den tränare som gjort flest matcher i Serie A genom tiderna.

Var så jävla gott att se honom tillsammans med Baggio!
http://www.youtube.com/watch?v=io2g20rkkxE

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Precis så, en levande legend. Ett liv med fotboll. Som med all sannolikhet tänker fortsätta med något landslag.

Det är uppenbart att han brinner för fotbollen. En kärlek som är besvarad. Vansinnigt framgångsrik. Och dessutom en skön personlighet.

Älskar då han skvätter heligt vatten, även om det inte alltid fungerar:
http://www.youtube.com/watch?v=Cv7v3pMv67M

Jag har skrivit massor om honom tidigare, så det blir bara upprepningar. Ich habe fertig…

Klippet där Trapattoni skvätter vatten bör vara från VM 2002. Jag och många med mig ansåg att Baggio borde varit med. Men samtidigt fanns Del Piero, Totti, Zola osv... Fantastiskt.

Mazzone + Baggio = sant
http://www.youtube.com/watch?v=4tzhxiHiIj8
2014-03-19, 21:22
Medlem
Förutom att vara legender och fantastiska tränare, så har de ytterligare en sak gemensamt. Båda har tränat Cagliari. Mazzone tom i två omgångar.

Men vafan, nästan alla tränare i Serie A har vid något tillfälle fått prova på att bo på den vackra ön.

På tal om legend och Sardinien. Il Capitano fick sitt andra röda denna säsong mot Lazio. Har dessutom samlat på sig 11 varningar. Tungt avbräck i det svåra rödblåa bortamötet mot Bologna.

Och i Bologna är Ballardini tränare. Han är för evigt en hjälte på den vackra ön. Tog över Cagliari efter halva säsongen 2007/2008, då Cagliari endast hade 10 poäng och låg såklart på absolut sista plats. Hämtade hem Cossu och spelade honom som trequartista. Cagliari slutade på 42 poäng och en 14:e plats.

Det var systemet som Allegri sedan finslipade. Ballardini har nu tränat Cagliari tre gånger och förutom den legendariska la Salvezza så har det inte gått så bra. Tror inte att det blir fler gånger, men han är en hjälte.

Jag har tjatat om det tidigare. Men gör det igen. Vändningen kom 27:e januari 2008. Man hade som sagt tio poäng och låg under med 0-1 mot Napoli efter 90 minuter. Övertid:
https://www.youtube.com/watch?v=EVrOvW-xE3k

Calcio för fan! Ballardini och il Capitano! Fast kapten för Cagliari då var Lopez. Som nu såklart är tränare.

Ballardini tog över Bologna vid årsskiftet. En seger och endast åtta poäng på tio omgångar duger inte. Och förlusten nu senast mot Livorno gör att han ligger jävligt nära att få sparken. Han behöver desperat en vinst mot Cagliari.

Desperationen gör att han kanske låter Acquafresca spela. Talangen som blomstrade under sin tid på den vackra ön, men som sedan vissnat. Enligt la Gazzetta endast 300 spelade minuter sammanlagt denna säsong.
Senast redigerad av Brille68 2014-03-19 kl. 21:59. Anledning: ny länk matchen mot Napoli, utan störande musik...
2014-03-19, 22:37
Medlem
En liten kul poäng till klippet mot Napoli i mitt förra inlägg. Alla lag har sina lokala kommentatorer. I klippet i förra inlägget var det Cagliaris Sanna som kommenterade. När man specialstuderar Napolis kommentatorer under samma match så är de hårt ansatta av uppretade och upphetsade Cagliarifans.

Men då Cagliari kvitterar är där en person som löper amok och som ”råkar” slå till kommentatorerna:

https://www.youtube.com/watch?v=WIjpxxDuoag&feature=player_detailpage#t=10 5

Japp! Visst fan är det Cossu?! Inte helt säker, men. Uppväxt i la Curva. En Sconvolt. Aldrig riktigt fått chansen i Cagliaris A-lag, men som nu hämtats hem i ett desperat försök att rädda laget. Spelade första halvan av säsongen i Serie C1.

Brinner för klubben och spelar alltid med stort hjärta, det som t ex Milan så innerligt saknar. Som en liten bisak så satt Matteo Mancosus storebror på Cagliaris bänk i denna match. Mancosu som nu är skytteligaledare i Serie B. Hans första säsong i den höga divisionen.

Att brinna för sin tröja! Stort.
2014-03-19, 23:05
Medlem
Jag släpper fan inte matchen.

Samma match där allt vände på övertid. Tränaren för Napoli var Reja.
https://www.youtube.com/watch?v=N22pCT_I45w

Samma jävla Reja som 2004 tillsammans med Zola och Suazo tog upp Cagliari till Serie A.
https://www.youtube.com/watch?v=kWNdc_fBRTA&feature=player_detailpage#t=15 7

Samma jävla Reja som var tillbaka på Sant’Elia med Lazio nu senast och tog tre poäng.

Viwil002, eller såklart någon annan, vafan är det egentligen som händer i Lazio?
2014-03-19, 23:58
Medlem
Citat:
Acquafresca

Fick mig att tänka på generationen innan dagens, de som var med i EM här i Sverige. Så mycket hopp man hade på den generationen, men det verkar bara vara i princip Balotelli, Cerci (efter många år...), Bonucci och Ranocchia som har lyckats någorlunda bra från den generationen? Cigarini är en stabil Serie A-spelare, Mottas karriär har det bara gått utför efter hans fantastiska första halvår i Roma, Acquafresca har vart irrelevant i flera år etc...
2014-03-20, 00:39
Medlem
anteri17s avatar
Vilket underbart klipp det där var, Brille. När man fick bakgrunden förklarat för sig innan. Fotboll när det är som bäst.
2014-03-20, 01:04
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Japp! Visst fan är det Cossu?! Inte helt säker, men.

Jag tror det är han.

Cagliari hade förresten en spelare som också hette Sanna. Verkar ha varit en lokal hjälte också. Kanske släkt med deras kommentator. Han spelade faktiskt även med tre andra proffslag på Sardinien & lyckades väl därmed beta av det mesta på ön. Var faktiskt i alla divisioner från A-D. Född på Sardinien & gjorde en massa matcher där både före & efter Cagliari-tiden. Det där känns typiskt för lokala spelare väl. Att man visat sig en längre tid på lägre nivå innan man värvas. Ingen supertalang alltså. Sen tar man några år till efter elitkarriären.

Marco Sanna (alla de okända lagen är alltså lokala):
http://it.wikipedia.org/wiki/Marco_Sanna
2014-03-20, 14:48
Medlem
Stivalis avatar
Jag minns väl inte den här Marco Sanna sådär jätteväl mer än till namnet. Då tidningen GOAL kom ut med sin första säsongsguide 1994 hade man valt bilder på Sanna & Dely Valdes på Cagliari-sidan, så profil var han. Ordinarie på mitten. GOAL var väl egentligen inte så informativt men det här med att kolla på bilder var såklart oerhört viktigt i en tid då man inte var överöst med precis allting. En bild i GOAL 1994 sade egentligen mer än tusen blinkande reklamskyltar gör 2014.

GOAL tippade Cagliari på plats 6-9 faktiskt. Francesco Moriero hade sålts till Roma medan Daniele Berretta gick andra vägen. Moriero var grym, en sagolik ytter, så det kan inte varit en förstärkning. De kom 9:a.

Bra lag:
http://it.wikipedia.org/wiki/Cagliari_Calcio_1994-1995

Vilken anfallstrio! Luis Oliveira & Dely Valdes! Och ändå var Roberto Muzzi bästa målskytt!

Fiori i mål
Backar: Pusceddu, Villa, Firicano & Pancaro
Mittfält: Sanna, Herrera, Bisoli
Topp: Luis Oliveira, Dely Valdes, Muzzi

Skulle jag tro. Eller så körde han inte med alla tre anfallarna samtidigt. Jag vet inte. Men mittfältarna var nog givna i alla fall. Allegri var kanske ordinarie. Gjorde rätt många matcher. Kanske att Berretta brukade starta. Troligen var inte anfallstrion med samtidigt.
Senast redigerad av Stivali 2014-03-20 kl. 14:55.
2014-03-20, 15:17
Medlem
Citat:
Samma jävla Reja som var tillbaka på Sant’Elia med Lazio nu senast och tog tre poäng.

Viwil002, eller såklart någon annan, vafan är det egentligen som händer i Lazio?
Egentligen är det samma frustration som tidigare mot Lotito, men man demonstrerar det mer under den här säsongen där det har gått dåligt sportsligt (fram tills att Reja tog över åtminstone). De senaste säsongerna har Lazio faktiskt gått bra, och då är Curva Nord inte lika högljuda mot Lotito, även om man alltid avskyr honom. På söndag mot Milan väntas nya protester i form av banderoller mot presidenten. Även Seedorf kommer få höra ett och annat då han vägrade spela med svart armbindel när Gabriele Sandri gick bort 2007 med motiveringen att han "inte kunde veta om det var en mafioso som avlidit".

Den ursprungliga frustrationen mot Lotito bland Lazios ultras bottnar i att han tog bort Irriducibilis inflytande tämligen omgående när han tog över 2004. Jag har varit inne på det tidigare i den här tråden: Det har förmodligen aldrig i europeisk fotboll funnits en supportergruppering med så starkt inflytande i en klubb. Under Cragnotti fick man sköta Lazios merchandise, resor till bortamatcher, bidrag till tifon etc. Lotito tog bort allt det då han var tvungen att vända på varenda krona för att få Lazio att överleva - annars hade man gått i konkurs likt Napoli och Fiorentina.

Lotito är snål, envis och kompromisslös - egenskaper som inte alltid ger många vänner. I media ger han inte heller något sympatiskt intryck. Det är bara att titta på Lazios värvningar: Man värvar i princip aldrig från andra italienska klubbar då Lotito inte har några polare bland de andra presidenterna, det var bara några säsonger sedan som De Laurentiis slog till honom i samband med någon typ av upptaktsträff. Det är även vida känt att han hamnat på kant med egna spelare: Zárate, Pandev, Ledesma - även De Silvestri, som när han försvann sågs som en framtida bandiera och landslagsman.

När han letar efter en sportchef så rekryterar han en helt grön Igli Tare som mer eller mindre fungerar som Lotitos nickedocka. Det talas t.ex. om att man värvade Mauro Zárate efter att Lotito sett honom på Youtube. Däremot så har man lyckats bra med ungdomssidan på sistone: Primaveran vann Scudetton förra säsongen och har gått bra även i år. Keita, Perea och Onazi går från klarhet till klarhet. Frågan är om det är Tare som är ansvarig eller om det är scouter bakom kulisserna som skött det.

Ultras pratar om att Lotito har rånat dem på deras drömmar, men som sagt: Utan Lotito hade Lazio konkat. Man kan inte värva toppspelare när man har ett skuldberg på x antal miljarder som man måste betala av varje säsong. Trotts detta har Lazio visat upp svarta siffror nästan varje säsong under Lotitos 10 år som president. Om det är något man kan säga om Lotito så är det att han är en duktig affärsman. Dessutom har Lazio spelat Champions League, vunnit två Coppa Italia och de senaste säsongerna har man besegrat Roma flera gånger om. Men med detta sagt så känns det som att det saknas någon vision för Lotitos Lazio, och det är väl främst därför som supportrar börjat protestera under parollen "Libera la Lazio".
Senast redigerad av viwil002 2014-03-20 kl. 16:08.
2014-03-20, 20:55
Medlem
JayGatsbys avatar
Grattis Juve!
Välförtjänt.

Fint av Montella att kasta bort sina spelare efter matchen som tjafsade med domaren. Verkar vara en hyvens kille den där!
2014-03-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Grattis Juve!
Välförtjänt.

Fint av Montella att kasta bort sina spelare efter matchen som tjafsade med domaren. Verkar vara en hyvens kille den där!

Alla vet att jag är störd. Jag har haft tre husgudar. Baresi, Baggio och Pirlo.

Jag har ju tidigare med en dåres envishet hävdat att Pirlo är 2000-talets spelare. Möjligt att Messi och Cristiano Ronaldo kan konkurrera när deras karriärer varat lika länge, men tills dess så håller jag Pirlo som nummer ett. Och målvakten är såklart Buffon.

Båda stiger fram när det gäller.

Och Montella är en gentleman. Som är Della Valles ambitionsnivå. Likt Prandellis gli Azzurri...
Senast redigerad av Brille68 2014-03-20 kl. 21:48.
2014-03-20, 22:03
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Alla vet att jag är störd. Jag har haft tre husgudar. Baresi, Baggio och Pirlo.

Jag har ju tidigare med en dåres envishet hävdat att Pirlo är 2000-talets spelare. Möjligt att Messi och Cristiano Ronaldo kan konkurrera när deras karriärer varat lika länge, men tills dess så håller jag Pirlo som nummer ett. Och målvakten är såklart Buffon.

Båda stiger fram när det gäller.

Och Montella är en gentleman. Som är Della Valles ambitionsnivå. Likt Prandellis gli Azzurri...

Jag kan bara instämma angående Pirlo.

C. Ronaldo och Messis målskörd i all ära. Dom är fantastiska spelare. Men inte i närheten så "vackra" att titta på när dom är på en fotbollsplan. Pirlo är unik. För att bli en sådan fotbollsspelare som honom krävs det inte bara att man är bra på just fotboll. Du måste även vara riktigt jävla smart, vara en tänkande fotbollsspelare på ett alldeles speciellt sätt.

Som sagt, det är vackert att se honom spela fotboll:

http://www.youtube.com/watch?v=IkyC9ZdHjaU

http://www.youtube.com/watch?v=6XWSmszkceo

Helt otrolig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in