2014-03-20, 10:22
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det finns ingenting som bevisar att hundens markering är från att något lik funnits i bagageutrymmet. Den här markeringen som Uno gör kommer sannolikt från blodspåret.
Alla sådana här mord är unika och man kan inte syssla med jämförelser. Om Hovrätten påstår att markeringen kommer från ett lik som funnits i bagageutrymmet, blir det en spekulation och jag anser Hovrätten sysslar inte med sådant.
Hovrätten kommer inte att acceptera markeringen av Uno, att den kommer från något lik i bagageutrymmet, det anser jag är det mest logiska och riktiga.

Men tror du att HR kommer att gå på din eller TR:s linje?

Är det inte så att forensisk teknik i högsta grad är beroende av jämförelser?

Kan förekomsten av stödjande bevis, som t.ex. blod, förvandla det du kallar spekulationer till antaganden på sannolik grund som kan läggas till grund för fällning?
Citera
2014-03-20, 10:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Klart frågan kan ställas.

Men är den relevant? Att smutsa ner BO? Och varför är det alltid kvinnor som föreslås ha köpt sig fördelar med sina kroppar?

Frågan är irrelevant eftersom det är uppenbart att: 1) BO inte använde sin kropp så 2) Det finns en tydligt belagd GM, bunden av direkta bevis och indicier.

Förhoppningsvis avklingar nedsmutsningen av BO, baserad på att hon var kvinna, när HR vidimerat tidigare dom.

Smutsa ner ..? Jag har ingen moraliserande syn på detta i så fall, det har ingen någon rätt att ha, men det vittnar dock om kreativitet från VB:s sida om så vore fallet. Varför skulle hon inte dra fördel av sina fysiska företräden ? Vem kan ha negativa synpunkter på det ? Klokt om hon gjorde det - skillnad på att komma ut skuldfri med ett betyg från en teknisk högskola än att starta yrkeslivet med ett studielån på 350 000 kronor. Men jag förutsätter ingenting här, jag ställde en fråga. Kan du inte besvara frågan så avstå från att posta, ok.
Citera
2014-03-20, 10:37
Medlem
Citat:
Men tror du att HR kommer att gå på din eller TR:s linje?

Är det inte så att forensisk teknik i högsta grad är beroende av jämförelser?

Kan förekomsten av stödjande bevis, som t.ex. blod, förvandla det du kallar spekulationer till antaganden på sannolik grund som kan läggas till grund för fällning?
Tingsrättens dom bygger på att de här spårhundarna som Uno inte markerar blod, utan när de markerar är det för lik.
Sanningen är den att spårhundarna markerar om blodet kommer från en avliden person, men kommer blodet från levande person markerar de inte.
Jag vet inte vad HR gör men om det finns två alternativ borde de gå på den friande linjen i det här fallet, därför Tingsrätten har ingenting annat att komma med.
Om HR gör bedömningen att Uno markerar för lik är det en stor spekulation som HR gör.
Citera
2014-03-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: Advokatens starka kort i hovrätten

Wow, hoppas de lyssnar på detta öra då. Och sväljer stoltheten.

Antagligen kommer åklagarna bara gäspa. Tyvärr. Dom sväljer inte sin stolthet att de satsade på EN av två personer att utreda.

Skulle en advokat utrrycka dessa önskningar om han innerst inne visste att KJ är skyldig. Eller hade det minsta lilla tvivel? Skulle han utsätta en annan person för den pressen?
Nej, absolut inte!
Citera
2014-03-20, 10:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Leif GW Perssons inställning i "Veckans brott" att KJ:s bostad var mord och styckningsplats är den säkraste indikationen på att så INTE var fallet. Tillfrågas 'GW' om väderstreck och riktning är det i regel klokast att gå i direkt motsatt riktning mot vad denne linslus pekar ..
Citera
2014-03-20, 10:55
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Smutsa ner ..? Jag har ingen moraliserande syn på detta i så fall, det har ingen någon rätt att ha, men det vittnar dock om kreativitet från VB:s sida om så vore fallet. Varför skulle hon inte dra fördel av sina fysiska företräden ? Vem kan ha negativa synpunkter på det ? Klokt om hon gjorde det - skillnad på att komma ut skuldfri med ett betyg från en teknisk högskola än att starta yrkeslivet med ett studielån på 350 000 kronor. Men jag förutsätter ingenting här, jag ställde en fråga. Kan du inte besvara frågan så avstå från att posta, ok.

Är det verkligen kreativt att sälja sin kropp? Står nog starkt i strid med det stora flertalets moraluppfattning.

Som kvinna säger man, utan att tveka: "Hellre skulder än förlorad fysisk och psykisk integritet!" Kan du förstå det?

Frågan var i högsta grad retorisk.
Citera
2014-03-20, 11:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Är det verkligen kreativt att sälja sin kropp? Står nog starkt i strid med det stora flertalets moraluppfattning.

Som kvinna säger man, utan att tveka: "Hellre skulder än förlorad fysisk och psykisk integritet!" Kan du förstå det?

Frågan var i högsta grad retorisk.

Nej, jag har ingen förståelse alls för det resonemanget. Och ja, det är ekonomiskt kreativt att undvika betungande studielån genom att sälja sex. Tveklöst så.

Edit: Vad stora flertalet har för moraluppfattning är jag ointresserad av. Så du vet.
Citera
2014-03-20, 11:03
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Tingsrättens dom bygger på att de här spårhundarna som Uno inte markerar blod, utan när de markerar är det för lik.
Sanningen är den att spårhundarna markerar om blodet kommer från en avliden person, men kommer blodet från levande person markerar de inte.
Jag vet inte vad HR gör men om det finns två alternativ borde de gå på den friande linjen i det här fallet, därför Tingsrätten har ingenting annat att komma med.
Om HR gör bedömningen att Uno markerar för lik är det en stor spekulation som HR gör.

Om det finns EN misstänkt med bla. blod i sin baklucka, som var den sista, troligtvis, som såg BO osv osv så har man funnit rätt GM.

Först mord, sedan transport, då kommer lukten från död BO, eller hur?

Att dessutom GM:en, den fällda, var den mest psykiskt instabila av BO:s vänner pekar också åt rätt håll, med hela, blodbestänkta, handen, förlåt, bagageutrymmet.

Att tala om andra, flera, GM, blir i det här läget som att envist hävda att jorden är platt. Känns omöjligt, ärligt talat, att i detta läge gå med i Flat Earth Society (som hävdar just det, att jorden är platt).

HR har vad man behöver. Advokaten har nada nytt att komma med som har någon betydelse.
Citera
2014-03-20, 11:07
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, jag har ingen förståelse alls för det resonemanget. Och ja, det är ekonomiskt kreativt att undvika betungande studielån genom att sälja sex. Tveklöst så.

Edit: Vad stora flertalet har för moraluppfattning är jag ointresserad av. Så du vet.

Ingen förståelse? Kan det förklara hur du ser på (inte inser) just aktuell GM:s psykiska disposition för mordet? Att du inte förstår den oerhörda psykiska degradationen i att sälja sig själv?

Har du tänkt på att våra lagar är tänkta att representera just flertalets grundläggande värderingar? Det betyder att i den nya rättegången så är det, precis som i den gamla, "folket" mot KJ.

Och "folket" vill inte att hen ska få möjlighet till fler illdåd på ett tag.
Citera
2014-03-20, 11:07
Medlem
Citat:

Intressant att se att TO tar upp samtliga de frågetecken som vi här efterfrågat få svar på.

Spännande skall det bli.
Citera
2014-03-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Wow, hoppas de lyssnar på detta öra då. Och sväljer stoltheten.

Antagligen kommer åklagarna bara gäspa. Tyvärr. Dom sväljer inte sin stolthet att de satsade på EN av två personer att utreda.

Skulle en advokat utrrycka dessa önskningar om han innerst inne visste att KJ är skyldig. Eller hade det minsta lilla tvivel? Skulle han utsätta en annan person för den pressen?
Nej, absolut inte!

Jag tror att både A och U kommer att svälja sin stolthet och ta stor hänsyn till det som T Olsson har att tillägga. Det kommer hända saker nu!!

A och U är professionella och kommer inse vad som är rätt tillslut!
Citera
2014-03-20, 11:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ingen förståelse? Kan det förklara hur du ser på (inte inser) just aktuell GM:s psykiska disposition för mordet? Att du inte förstår den oerhörda psykiska degradationen i att sälja sig själv?

Har du tänkt på att våra lagar är tänkta att representera just flertalets grundläggande värderingar? Det betyder att i den nya rättegången så är det, precis som i den gamla, "folket" mot KJ.

Och "folket" vill inte att hen ska få möjlighet till fler illdåd på ett tag.

Fetat förstår jag inte innebörden av .. Hur får du in GM:s psykiska disposition i detta ?

Flertalets grundläggande värderingar speglas INTE i BrB 6:11. Så nu vet du det ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-20 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in