2012-05-06, 13:54
Medlem
Försökte vara tydlig med ordet "netto" - 4000 är alltså summan efter 30 % samt 9000:-. Tack ändå!

Någon mer som kan återkoppla till min fråga?
Citera
2014-03-19, 22:18
Medlem
Hmm... Gammal tråd men låg på heta ämnen och den är aktuell nu igen ju så tar upp min fråga.

Första året som jag har kört tillräckligt med bil till och från jobb för att kunna dra av på deklarationen.
Hur petnoga är det med 2 intjänade timmar per dag? Ligger precis i gränsskiktet, något under.
Kan man säga att man inte går så snabbt och därför tar det 10 minuter extra till bussen och att man trycker på som fan på motorvägen och att man är där på 15 minuter?
Vad utgår de från egentligen?
Citera
2014-03-20, 07:13
Medlem
Snor också tråden snabbt!

Jag är skriven i och bor i en stad men jobbade i somras i en annan stad, ca 15 mil bort. Bodde under denna perioden hos farsan i samma stad jag jobbade i.

Är det värt att försöka påstå att jag under denna perioden pendlade mellan städerna? Jag har ju trots allt bostad här och jobbet jag hade var ett jobb med varierande tider, så jag hade i teorin kunnat pendla.

Om jag genomför detta, kommer jag bli granskad? Är det värt det?
Citera
2014-03-20, 19:46
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggtobak
Snor också tråden snabbt!

Jag är skriven i och bor i en stad men jobbade i somras i en annan stad, ca 15 mil bort. Bodde under denna perioden hos farsan i samma stad jag jobbade i.

Är det värt att försöka påstå att jag under denna perioden pendlade mellan städerna? Jag har ju trots allt bostad här och jobbet jag hade var ett jobb med varierande tider, så jag hade i teorin kunnat pendla.

Om jag genomför detta, kommer jag bli granskad? Är det värt det?

Har du inte gjort reseavdrag tidigare så är det mycket möjligt att du blir träffad i systemet och får en förfrågan från Skatteverket, där du ombes styrka ditt yrkade avdrag. Om du bara skiter i denna eventuella förfrågan så kommer ditt reseavdrag sättas ned till 0. Om du erkänner att du ljugit om dina resekostnader så kommer du även påföras skattetillägg, förutsatt att det avdrag du försökt mygla till dig överstiger gränsen för skattetillägg.
Citera
2014-03-20, 19:52
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krawzow
Hmm... Gammal tråd men låg på heta ämnen och den är aktuell nu igen ju så tar upp min fråga.

Första året som jag har kört tillräckligt med bil till och från jobb för att kunna dra av på deklarationen.
Hur petnoga är det med 2 intjänade timmar per dag? Ligger precis i gränsskiktet, något under.
Kan man säga att man inte går så snabbt och därför tar det 10 minuter extra till bussen och att man trycker på som fan på motorvägen och att man är där på 15 minuter?
Vad utgår de från egentligen?

Skattehandläggare över lag är rätt lata, deras löner sätts utifrån hur många deklarationer de hinner granska och inte utifrån hur noga de är. Om de ändå får för sig att granska dig så utgår de i princip ifrån google maps och busstidtabeller från orten där du bor.

Det är alltså rätt omständigt att granska huruvida någon uppfyller kravet på tidsvinst så ditt avdrag kommer helt säkert att gå igenom.
Citera
2014-03-21, 09:22
Medlem
En fråga om deklarationen. Hoppas någon kan svara.

Jag jobbade i Sthlm Jan-Sep 2013.
Under denna tiden var jag skriven på min lägenhet i Gbg.
Kan jag dra av för resor hem till gbg varannan vecka?
Flög oftast då det var billigast.

Så alltså säg 18 resor. 36 flygbiljetter á 500:- .
Alltså 18000:-

Kan jag försöka få ut dom pengarna?
Har inga kvitton eller nåt kvar.
Citera
2014-03-21, 13:21
Medlem
Helge-fossmos avatar
Hejsan! Har ett litet dilemma här som jag skulle behöva lite hjälp med.

Det är så att jag är skriven i en annan ort än den jag jobbar i. Det är cirka 15 mil mellan orterna. Jag bor på den orten jag jobbar i bara på veckorna (veckopendlar). Man kan säga att det är som en barack jag bor i som är ansluten med firman. Jag betalar inget för att bo där så jag har inga som helst antydningar på att jag bor där på veckorna. Jag är fast anställd och har jobbat där i ca 2 år.

Nu undrar jag om jag kan (törs) dra av för resor som att jag har pendlat dit varje dag? Har skiftat mellan 2 bilar under tiden (en av dom är min egen). Är det möjligt att det skulle gå igenom? Om jag skulle räkna på 220 dagar som jag har åkt mellan orterna så skulle de bli ca 121693 kr som jag kan dra av. Är i en jävla sits då jag verkligen behöver lite extra flis..

Mvh!
Citera
2014-03-22, 13:27
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge-fossmo

Det är så att jag är skriven i en annan ort än den jag jobbar i. Det är cirka 15 mil mellan orterna. Jag bor på den orten jag jobbar i bara på veckorna (veckopendlar). Man kan säga att det är som en barack jag bor i som är ansluten med firman. Jag betalar inget för att bo där så jag har inga som helst antydningar på att jag bor där på veckorna. Jag är fast anställd och har jobbat där i ca 2 år.

Nu undrar jag om jag kan (törs) dra av för resor som att jag har pendlat dit varje dag? Har skiftat mellan 2 bilar under tiden (en av dom är min egen). Är det möjligt att det skulle gå igenom? Om jag skulle räkna på 220 dagar som jag har åkt mellan orterna så skulle de bli ca 121693 kr som jag kan dra av. Är i en jävla sits då jag verkligen behöver lite extra flis..

Mvh!

Nja. Till och börja med får du inte tillbaka 121693 kronor utan 30% av det beloppet, 36507 kr, och bara om din totala skatt medger ett så stort avdrag. När det gäller bevisbördan OM de väljer att granska ditt avdrag så är den omfattande. Skatteverket skriver:

"Det är du som deklarerar som ska kunna visa att du faktiskt har haft motsvarande kostnad som du gjort avdrag för. När det gäller avdrag för bilkostnader ska du kunna visa att du har haft en bil som har rullat minst så många mil som du yrkar avdrag för. Det ska också finnas utrymme för privata mil. Du kan visa hur långt bilen körts under året genom att visa upp besiktningsprotokoll eller servicebok för bilen för de senaste åren där det framgår mätarställningen vid respektive kontrolltillfälle. Även uppgiven total årlig körsträcka i bilförsäkringen kan ha visst bevisvärde.Du får också vara beredd att visa dina bensinkostnader för den totala körsträckan under året. Det kan du göra genom årsbesked från bensinbolaget där du har ditt bensinkort eller genom kontantkvitton.Om du har bytt bil under året eller kört med en bil som du har lånat av släktingar eller vänner är det ännu viktigare att du kan visa hur många mil du har kört med varje bil du har använt under inkomståret.Domstolarna ställer relativt höga krav när det gäller avdrag för resor mellan bostad och arbetsplats."

Detta betyder inte att de kommer granska dina avdrag, men OM de gör det och du inte kan bevisa avdraget ligger du pyrt till, i synnerhet som att du bor i en lokal som hör till arbetsgivaren. Det räcker med ett samtal för att ta reda på sammanhanget.
Citera
2014-03-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Har du inte gjort reseavdrag tidigare så är det mycket möjligt att du blir träffad i systemet och får en förfrågan från Skatteverket, där du ombes styrka ditt yrkade avdrag. Om du bara skiter i denna eventuella förfrågan så kommer ditt reseavdrag sättas ned till 0. Om du erkänner att du ljugit om dina resekostnader så kommer du även påföras skattetillägg, förutsatt att det avdrag du försökt mygla till dig överstiger gränsen för skattetillägg.

Vart går gränsen för skattetillägg? Ett "felaktigt" avdrag på över 1 basprisbelopp, minns jag korrekt här?
Citera
2014-03-23, 16:33
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge-fossmo

Mvh!

Generellt så älskar Skatteverket att granska just höga reseomkostnadsavdrag.
Så, mitt standardtips är att inte ta upp detta jättebelopp.

Då är det säkrare att kräva ersättning för dubbelt boende. Sannolikheten att de granskar detta är mindre. Särskilt om du tar en mindre summa som låt säga 3 lax i månaden.

Sedan kan du ändå begära reseavdrag för tur och retur varje vecka.
Citera
2014-03-28, 02:29
Medlem
lånar tråden - tänker jag korrekt här?

har kört en bil som är skriven på farsan under året, har en total resväg till min arbetsplats på 5,3 mil.

har kört sträckan säg 210 ggr.

210 x 5,3 = 1113

1113 x 18.50 = 20590:- sen 30% av detta belopp är vad jag kan få tillbaka? ~ 6200kr, Stämmer det?
Citera
2014-03-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Generellt så älskar Skatteverket att granska just höga reseomkostnadsavdrag.
Så, mitt standardtips är att inte ta upp detta jättebelopp.

Då är det säkrare att kräva ersättning för dubbelt boende. Sannolikheten att de granskar detta är mindre. Särskilt om du tar en mindre summa som låt säga 3 lax i månaden.

Sedan kan du ändå begära reseavdrag för tur och retur varje vecka.

Du kan inte begära reseavdrag för tur OCH retur varje vecka. Du kan bara begära reseavdrag för HEMRESOR, 1 st per vecka, om du jobbar på annan ort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in