Citat:
Låter lite mer som du hatar radikalfeminister. Jag är feminist och vill att män och kvinnor ska ha samma förutsättningar, alltså rösträtt, kan få alla jobb. Om de får det eller inte får helt enkelt bero på en själv. Tycker att alla ska vara självständiga, får du inte ett jobb ska du inte klaga på att du är förtryckt om du nu inte fått en helt självklar anledning att tro det.
Jag ogillar också sådana feminister som verkligen hatar män, speciellt då vissa saker inte har ett dugg med män och göra och också kan lösas av sig själva, och också de feminister (vissa av dessa har jag varit vän med för länge sedan) som bara ser män som odjur och kvinnor som offer i allt, när båda faktiskt kan vara offer.. Jag älskar män, aldrig sagt att jag inte gjort det, det enda jag är emot är hur samhällena är i andra länder som i Saudiarabien då kvinnor knappt har rättigheten att prata. Så länge vi har samma rättigheter och förutsättningar (alltså att alla får utbilda sig och får chansen till att bli vad de vill med de rätta kunskaperna såklart) så är jag nöjd.
Trots det bör du nog inte klumpa ihop alla feminister till en enda grupp. För det är det inte längre. Vissa har helt enkelt gått till extremen.
Jag ogillar också sådana feminister som verkligen hatar män, speciellt då vissa saker inte har ett dugg med män och göra och också kan lösas av sig själva, och också de feminister (vissa av dessa har jag varit vän med för länge sedan) som bara ser män som odjur och kvinnor som offer i allt, när båda faktiskt kan vara offer.. Jag älskar män, aldrig sagt att jag inte gjort det, det enda jag är emot är hur samhällena är i andra länder som i Saudiarabien då kvinnor knappt har rättigheten att prata. Så länge vi har samma rättigheter och förutsättningar (alltså att alla får utbilda sig och får chansen till att bli vad de vill med de rätta kunskaperna såklart) så är jag nöjd.
Trots det bör du nog inte klumpa ihop alla feminister till en enda grupp. För det är det inte längre. Vissa har helt enkelt gått till extremen.
Tycker du är Spot on ganska genomgående här. Sanningen ligger som vanligt någonstans mitt emellan. Självklart är att en kunnig akademiker som är kvinna ska ha samma möjlighet att få ett högt rankat jobb med en hög lön. När jag kommer in på akuten med en uppslagen skalle så vill jag ha hjärnkirurgen som inte missade en enda fråga på sin tenta. Oavsett kön.
En tendens jag ser är att kvinnor som förespråkar den typ av helt logiska jämställdhet som både du och jag nämner lutar mot att kalla såg kvivnorätts/jämställdhets-kämpar medans de som kallar sig feminister ofta engagerar sig i helt meningslösa frågor så som hur förtryckande det är att kvinnor väntas raka sina armhålor. Dessutom tenderar deras tillvägagångssätt att vara att trycka upp fötutnämnd orakad armhåla i mäns ansikten i hopp om en reaktion som, per feminismens oerhört breda definition, kan beskrivas som kvinnoförtryck.
På grund av denna negativa stämpel som feminismen fått från dessa stolpskott kommer den troligen aldrig att få fäste. Just för att bara ordet drar upp hatkänslor, även i mig.
Feminismen: gör om, gör rätt.
Jag skulle verkligen vilja se om anti-feministernas ledare Pär Ström är stark nog för att hata tillbaka de radikalfeminister han stör sig på. Själv är är jag karriärfeminist, så jag skiter i de små detljerna. Hög lön, korta arbetstider, tjejrabatter på sådant som kostar pengar, fördelar vid skilsmässor, gratis och snabb abort samt lång semester för oss kvinnor är viktigast.