2014-03-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice1222
Låter lite mer som du hatar radikalfeminister. Jag är feminist och vill att män och kvinnor ska ha samma förutsättningar, alltså rösträtt, kan få alla jobb. Om de får det eller inte får helt enkelt bero på en själv. Tycker att alla ska vara självständiga, får du inte ett jobb ska du inte klaga på att du är förtryckt om du nu inte fått en helt självklar anledning att tro det.

Jag ogillar också sådana feminister som verkligen hatar män, speciellt då vissa saker inte har ett dugg med män och göra och också kan lösas av sig själva, och också de feminister (vissa av dessa har jag varit vän med för länge sedan) som bara ser män som odjur och kvinnor som offer i allt, när båda faktiskt kan vara offer.. Jag älskar män, aldrig sagt att jag inte gjort det, det enda jag är emot är hur samhällena är i andra länder som i Saudiarabien då kvinnor knappt har rättigheten att prata. Så länge vi har samma rättigheter och förutsättningar (alltså att alla får utbilda sig och får chansen till att bli vad de vill med de rätta kunskaperna såklart) så är jag nöjd.

Trots det bör du nog inte klumpa ihop alla feminister till en enda grupp. För det är det inte längre. Vissa har helt enkelt gått till extremen.

Tycker du är Spot on ganska genomgående här. Sanningen ligger som vanligt någonstans mitt emellan. Självklart är att en kunnig akademiker som är kvinna ska ha samma möjlighet att få ett högt rankat jobb med en hög lön. När jag kommer in på akuten med en uppslagen skalle så vill jag ha hjärnkirurgen som inte missade en enda fråga på sin tenta. Oavsett kön.

En tendens jag ser är att kvinnor som förespråkar den typ av helt logiska jämställdhet som både du och jag nämner lutar mot att kalla såg kvivnorätts/jämställdhets-kämpar medans de som kallar sig feminister ofta engagerar sig i helt meningslösa frågor så som hur förtryckande det är att kvinnor väntas raka sina armhålor. Dessutom tenderar deras tillvägagångssätt att vara att trycka upp fötutnämnd orakad armhåla i mäns ansikten i hopp om en reaktion som, per feminismens oerhört breda definition, kan beskrivas som kvinnoförtryck.

På grund av denna negativa stämpel som feminismen fått från dessa stolpskott kommer den troligen aldrig att få fäste. Just för att bara ordet drar upp hatkänslor, även i mig.

Feminismen: gör om, gör rätt.
Citera
2014-03-19, 17:56
Medlem
dj0h4nn3ss avatar
Tror jag är ensam i den här tråden om att inte hålla med dig. Räknar med att få mothugg.

Förstår din ilska, TS. Däremot går det inte att påstå att alla feminister hatar dig för att du är man, och därför hatar du feminister. Feminismen är idag missförstådd tack vare att deras främsta företrädare sprider ett rent hat gentemot män för att de är män. Det är fel. Dessa förkroppsligar också feminismen vilket leder till att den blir missförstådd. Exempel på dessa är Nour El-Refai och Kakan Hermansson. Filip&Fredrik hade en väldigt intressant och bra diskussion angående detta i deras pod "Gangbang-style"

Jag är själv man, 20 år och skulle anse mig vara feminist. Jag var likadan som merparten av folk på den här tråden för något år sedan bara, men har på senare år läst på en hel del om ideologin och insåg då att jag totalt missförstått den. Kort och gott är det ingenting som säger att kvinnor ska hata män och att män ska få det sämre. Feminismen skiter i könet och ser alla som människor med lika rättigheter. Jämlikhet mellan alla oavsett kön är grundpelaren. Det är väl inte mer än rätt?

I dagens Sverige märks inte mansdominansen av lika tydligt som i övriga världen eller förr i tiden. Jag tror ni kan storyn, det var tillåtet att våldta frugan när man ville, kvinnor fick ej jobba, ej rösta, osv osv. Vidgar vi vyerna så ser det ut så i en väldigt stor del av världen idag. Där är de socialt skapade könsrollerna en självklarhet.

Unga tjejer i dagens Sverige har det absolut inte lätt bara för att det är mer jämställt idag än innan. Främst tack vare de socialt skapade normerna. Man ska vara smal, lättklädd, sminkad, snygg. Annars duger man inte. Tycker man om att ha sex är man en hora.

Jag har inte haft det lätt alla gånger jag heller under skolåren eller i uppväxten, men jag ska inte klaga för det. Har haft det väsentligt mycket lättare än många tjejer. Alla känner någon som blivit våldtagen. Oftast anmäls det inte, anmäls det så läggs utredningen ner. De psykiska spåren minns man för livet.

Ta inte för givet att tjejer har det lätt, även om det kan se ut så på ytan. Behandla alla efter människan och inte efter könet.
Citera
2014-03-19, 18:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Jag håller med om det du skriver under "mode". Resten av inlägget är klassisk dynga.

Du visar upp episk fb-dumhet när du buntar ihop massa människor och åsikter som inte har någon annan verklighetsförankring än i ditt huvud.

För det första: det finns väldigt många definitioner av vad "feminism" är men du lyckas knappt beröra någon av dem.

För det andra: eftersom "feminism" är ett väldigt luddigt begrepp tolkas det väldigt olika av olika människor. Feminism i Gambia kan vara att kvinnor och män ska behandlas lika i en rättssal, handla om rätten till abort i USA eller handla om lika lön för lika arbete i Sverige.

Den minsta gemensamma nämnaren för de allra flesta feminister är i alla fall vetskapen om att de flesta som sitter på maktpositioner i samhället (i Sverige och i världen) är män. Är detta något du förnekar?

Det är klart att det finns de som kallar sig feminister som besitter de egenskaper du beskriver men de är så försvinnande få att du knappast borde påverkas av dem.
Citera
2014-03-19, 18:11
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulrobeson
Mycket bra inlägg! Det är precis vad jag observerat.

Feminister drog igång ett hat mot män, sen kom anit-feministerna och började hata kvinnor, och nu verkar båda sidor gå igång på varandra än mer.

Ha,ha. Jag skulle verkligen vilja se om anti-feministernas ledare Pär Ström är stark nog för att hata tillbaka de radikalfeminister han stör sig på. Själv är är jag karriärfeminist, så jag skiter i de små detljerna. Hög lön, korta arbetstider, tjejrabatter på sådant som kostar pengar, fördelar vid skilsmässor, gratis och snabb abort samt lång semester för oss kvinnor är viktigast.

Sedan får karlarna tjafsa bäst dom vill om deras struntsaker.
Senast redigerad av Bullfetta 2014-03-19 kl. 18:18.
Citera
2014-03-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ah, en stor luftburen kram på dig från mig. Så otroligt sympatiskt läsa åtminstone någon vettig snubbe här inne.

Så om man inte är feminist så är man korkad?
Citera
2014-03-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Tror jag är ensam i den här tråden om att inte hålla med dig. Räknar med att få mothugg.

Förstår din ilska, TS. Däremot går det inte att påstå att alla feminister hatar dig för att du är man, och därför hatar du feminister. Feminismen är idag missförstådd tack vare att deras främsta företrädare sprider ett rent hat gentemot män för att de är män. Det är fel. Dessa förkroppsligar också feminismen vilket leder till att den blir missförstådd. Exempel på dessa är Nour El-Refai och Kakan Hermansson. Filip&Fredrik hade en väldigt intressant och bra diskussion angående detta i deras pod "Gangbang-style"

Jag är själv man, 20 år och skulle anse mig vara feminist. Jag var likadan som merparten av folk på den här tråden för något år sedan bara, men har på senare år läst på en hel del om ideologin och insåg då att jag totalt missförstått den. Kort och gott är det ingenting som säger att kvinnor ska hata män och att män ska få det sämre. Feminismen skiter i könet och ser alla som människor med lika rättigheter. Jämlikhet mellan alla oavsett kön är grundpelaren. Det är väl inte mer än rätt?

I dagens Sverige märks inte mansdominansen av lika tydligt som i övriga världen eller förr i tiden. Jag tror ni kan storyn, det var tillåtet att våldta frugan när man ville, kvinnor fick ej jobba, ej rösta, osv osv. Vidgar vi vyerna så ser det ut så i en väldigt stor del av världen idag. Där är de socialt skapade könsrollerna en självklarhet.

Unga tjejer i dagens Sverige har det absolut inte lätt bara för att det är mer jämställt idag än innan. Främst tack vare de socialt skapade normerna. Man ska vara smal, lättklädd, sminkad, snygg. Annars duger man inte. Tycker man om att ha sex är man en hora.

Jag har inte haft det lätt alla gånger jag heller under skolåren eller i uppväxten, men jag ska inte klaga för det. Har haft det väsentligt mycket lättare än många tjejer. Alla känner någon som blivit våldtagen. Oftast anmäls det inte, anmäls det så läggs utredningen ner. De psykiska spåren minns man för livet.

Ta inte för givet att tjejer har det lätt, även om det kan se ut så på ytan. Behandla alla efter människan och inte efter könet.

Så vad du har läst dig till att feminismen är i teorin är viktigare än vad feminismen faktiskt är i verkligheten i Sverige? Vi bedömer ideologier efter verkligheten, inte efter beskrivningar i böcker. Feminismen har i praktiken fullständigt spårat ut i Sverige, det är vad vi har att förhålla oss till, inte feministiska teorier och utopier.
Citera
2014-03-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Ha,ha. Jag skulle verkligen vilja se om anti-feministernas ledare Pär Ström är stark nog för att hata tillbaka de radikalfeminister han stör sig på. Själv är är jag karriärfeminist, så jag skiter i de små detljerna. Hög lön, korta arbetstider, tjejrabatter på sådant som kostar pengar, fördelar vid skilsmässor och lång semester för oss kvinnor är viktigast.

Sedan får karlarna tjafsa bäst dom vill om deras struntsaker.

Vafan är en karriärfeminist?
Citera
2014-03-19, 18:19
Medlem
Alla ni som tycker detta var bra skrivet, är ni på riktigt? Jag menar inte åsikterna nu (som jag heller i och för sig inte håller med om) utan texten är skumt upplagd, kastar ur sig omotiverad skit och innehåller ren idioti.

Till TS:
Visst kan jag hålla med dig i några av punkterna, men det är radikala extremfeminister som står för det mesta tramset. Skumma åsikter och förslag från radikala extremfeminister kan få till och med mig att sucka av uppgivenhet.

I övrigt har jag bemödat mig med att svara på några särdeles korkade delar av din post, se nedan.

Citat:
Kvinnor får bättre betyg är vad de är värda pojkar sänks betyget på.
Hur kan en tjej som får IG på nationella provet i matte få A/MVG i slutbetyg? Och det är inte bara mina bröder som påstår detta utan samtliga pojkar som går i skolan instämmer detta som jag har pratat med.
Jag kan inte säga att du ljuger då jag inte pratat med samma människor som du, men kom igen för fan. Tror du på det här själv?

Citat:
Feminister tjafsar om löneskillnad som det inte finns någon alls belägg för. Och om det skulle stämma handlar det om ynka 1% skillnad av oförklarliga anledningar.
Skön argumentation: "Det stämmer inte! Och om det ändå gör det, för egentligen har jag inte en jävla aning om nånting i frågan, så är det pyttelite! För det vet jag!".

Börja med att läsa några minuter här http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

Sammanfattning: Det finns oförklarade löneskillnader på 1-7 % (olika i olika undersökningar) för samma arbete med samma erfarenheter. Samtidigt är typiskt kvinnodominerade yrken i regel betydligt lägre betalda än i regel mansdominerade yrken, i grova drag 25 %.

Då är detta ändå Sverige, världens mest jämställda land. Gissa hur det ser ut i andra delar av världen.

Citat:
Ta äran för arbeten män har gjort? Allt ni använder har den vita mannen skapat. Er älskade telefon,tv,hus,dator,Facebook,Instagram och allt annat ni håller på med är skapat av den vita mannen.
Det är lite svårt för kvinnor att ha bidragit historiskt, även om de ville, eftersom de inte fick arbeta.

Citat:
Män har naturliga egenskaper som ledarskap,respekt,auktoritet som en kvinna inte besitter.
Här börjar det gå utför på riktigt. Att vara lång eller humoristisk är en naturlig egenskap, den baseras på dig själv. Respekt och auktoritet är inte naturliga egenskaper, det är något som bestäms av omgivningen och andra människor. Om du väljer att inte respektera en annan människa så finns det inget hen kan göra åt det, oavsett om hen skulle ha din påstådda "naturliga egenskap". Att kvinnor åtnjuter lägre respekt och att folk inte lyssnar på dem i samma grad som män beror inte på att kvinnor saknar en "naturlig egenskap", det beror på idioter som inte respekterar kvinnor bara för att de är kvinnor. Gör dig inte dummare än du är.

Citat:
Ni ser ju hur mycket hat det finns inom mig. Det jag är rädd för att det kommer gå ut på kvinnor som avstår från feminismen.
Vill hitta tillbaka till den ödmjuka gentlemannen som skänkte pengar till välgörenhet istället för att supa upp dem. Han som respektera kvinnor och vill hjälpa människor.
Den drivna personen som jag kan vara stolt över.
Jag blir förvånad när jag läser det här sista. Du har skrivit som en idiot i ett antal hundra ord, sen switchar du totalt och verkar helt plötsligt vettig. Jag är man och sympatiserar med (icke-extrem) feminism och jämställdhet och har samtidigt inga problem att agera som en normal människa. Jag vet att det finns skillnader mellan könen på många sätt, och jag vill att det även fortsättningsvis ska finnas skillnader. Många av skillnaderna är bra, samtidigt som många inte är bra. Oavsett vad så är det mesta av det du har tagit upp här idioti. Om det är på grund av att du är korkad eller bara i rage-mode är svårt att avgöra.

Jag tror att om du lugnar ner dig, ignorerar extremfeministerna och istället lyssnar på de vettiga feministerna samtidigt som du tar reda på lite mer fakta och försöker sätta dig in i deras situation så bör du kunna bli av med ditt hat. På köpet lär du förstå kvinnor bättre, vilket ofta kan vara en fördel
Citera
2014-03-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag håller med om det du skriver under "mode". Resten av inlägget är klassisk dynga.

Du visar upp episk fb-dumhet när du buntar ihop massa människor och åsikter som inte har någon annan verklighetsförankring än i ditt huvud.

För det första: det finns väldigt många definitioner av vad "feminism" är men du lyckas knappt beröra någon av dem.

För det andra: eftersom "feminism" är ett väldigt luddigt begrepp tolkas det väldigt olika av olika människor. Feminism i Gambia kan vara att kvinnor och män ska behandlas lika i en rättssal, handla om rätten till abort i USA eller handla om lika lön för lika arbete i Sverige.

Den minsta gemensamma nämnaren för de allra flesta feminister är i alla fall vetskapen om att de flesta som sitter på maktpositioner i samhället (i Sverige och i världen) är män. Är detta något du förnekar?

Det är klart att det finns de som kallar sig feminister som besitter de egenskaper du beskriver men de är så försvinnande få att du knappast borde påverkas av dem.

Man kan inte ha en ideologi som är så luddig att alla måste vara feminister men samtidigt kan ingen kritisera den för att den är så luddig. Det enda vi kan göra är att se feminismen för vad den är i det svenska samhället. Hur svensk samhällsdebatt styrs av rabiata manshatare och hur det uppstått en situation där det är helt normalt att hata vita män.
Citera
2014-03-19, 18:21
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulrobeson
Vafan är en karriärfeminist?

Sitt vackert i båten och sluta bråka, nu. Det är ett vedertaget begrepp och du bevisar bara din inkompetens genom att inte känna till den grenen av feminismen. Du ska nog inte bli chef iaf.
Citera
2014-03-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Sitt vackert i båten och sluta bråka, nu. Det är ett vedertaget begrepp och du bevisar bara din inkompetens genom att inte känna till den grenen av feminismen. Du ska nog inte bli chef iaf.

Så typiskt av er feminister att ta till med härskartekniker istället för o svara på frågan.

Återigen: vad är en karriärfeminist? Kan du svara på det eller ska du komma med nya härskartekniker och personliga påhopp?
Citera
2014-03-19, 18:30
Medlem
Bland det bästa jag läst på länge, exakt samma tankar som jag och många utav mina kompisar har. Tråkigt bara att feminister inte kommer kunna ta åt sig något utav vad du skrivit eftersom dem inte kan se något ur en normal människas synvinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in