2014-03-19, 16:23
Medlem
Kranpunktens avatar
Har ni hört om det "senaste".
brukar inte hänga i media delen av flashback så vet inte riktigt mallen för hur en sån här post serut så ni får ursäkta mig
men detta hittade jag på nyheter24:as sida.
http://nyheter24.se/nyheter/internet/764941-louise-32-min-helt-vanliga-tjejkropp

Citat:
Louise Östgaard fick nog av alla retuscherade bilder som visar hur en tjejkropp ska se ut. Nu sprids hennes egna klipp på Facebook.
– I stället för att tycka till och klaga på hur jag INTE vill att det ska se ut i sociala medier ville jag lyfta ett exempel på hur det kan se ut i stället, säger hon till Nyheter24.

jag kan hålla med vad som redan har sagts i kommentarsfältet där
Citat:
Detta Detta Detta Detta, Det här Det här Det här & det här... är en tjejkropp!
Hon siktar säker mot att visa folket hur det ser ut, men jag tror faktiskt majoriteten av folket redan vet det hon försöker framföra

är det verkligen en nyhet att kvinnors ideal är sjuka? och tror ni detta kommer bli något större eller bara ännu en liten fluga som strax dör ut och blir bortglömd?
Citera
2014-03-19, 16:26
Medlem
BNCs avatar
Borde man som kille göra en likadan film och visa upp sin ölmage?
Citera
2014-03-19, 16:35
Medlem
ninjutsus avatar
Hennes lilla klipp hade säkert fungerat jättebra som informationsmaterial för autistiska människor.

Detta kommer så klart bli bortglömt då det inte fyller något syfte, finns ju redan tusentals amatörsidor där folk slänger upp bilder på sig själva så jag ser inte vad som gör henne speciell förutom att hon hade ett politiskt korrekt syfte som är så icke originellt som det bara kan bli, samt att hon hade en helt okej kropp till skillnad från de andra tjockisfeministerna som brukar göra liknande utspel för att legitimera sina osunda vanor.
Senast redigerad av ninjutsu 2014-03-19 kl. 16:50.
Citera
2014-03-19, 16:51
Medlem
owitsyous avatar
Förstår vad hon försöker förmedla men som tjej, med ätstörningsbakgrund, tycker jag att detta är bara för mycket. "såhär ser en tjej rumpa ut. en helt vanlig tjejrumpa" bla bla bla. Videon gör mig bara upprörd och spyfärdig.

Det är inte bara tjejer som har så sjuka ideal, killar har också ett sätt som tjejer "ska" se ut på. Vilket pressar de flesta tjejerna till att vara "perfekta".
Citera
2014-03-19, 16:56
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av owitsyou
Förstår vad hon försöker förmedla men som tjej, med ätstörningsbakgrund, tycker jag att detta är bara för mycket. "såhär ser en tjej rumpa ut. en helt vanlig tjejrumpa" bla bla bla. Videon gör mig bara upprörd och spyfärdig.

Det är inte bara tjejer som har så sjuka ideal, killar har också ett sätt som tjejer "ska" se ut på. Vilket pressar de flesta tjejerna till att vara "perfekta".

Men lägg av, det med "killars krav" är bara skitsnack. Äldsta och sämsta ursäkten i boken!
Citera
2014-03-19, 17:01
Medlem
owitsyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Men lägg av, det med "killars krav" är bara skitsnack. Äldsta och sämsta ursäkten i boken!

haha, nej det är helt sant!
Kanske 40+ män inte har några krav på sin hona men de flesta 20+ är ytliga och vill inte ha en tjej med extra hull på kroppen/tjej som är spinkig som ett skelett. True story.
Citera
2014-03-19, 17:08
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Kanske 40+ män inte har några krav på sin hona men de flesta 20+ är ytliga och vill inte ha en tjej med extra hull på kroppen/tjej som är spinkig som ett skelett. True story.
Självklart har både män och kvinnor krav på varandra, det är väl bara sunt. Som tur väl är så har ju alla olika krav och preferenser och som kvinna så blir man knappast lidande. Lyckas man som kvinna inte få sex i Sverige så är man antagligen helt missbildad och vanskapt.. För män är det en annan historia.
Citera
2014-03-19, 17:09
Medlem
Citat:
Och....? Dessutom är "de flesta" en sjukt felaktig generalisering. De allra flesta killarna runt 20 har helt normala krav. Problemet är att se allra flesta killarna i den åldern själva har plufsig kropp och halvtaskig självkänsla och sådana killar är tjejer så klart inte intresserade av. De fokuserar på hunkiga douchebags och ignorerar resten.
Citera
DAGGER[X]s avatar

Moderatormeddelande

Postat av DAGGER[X] 2014-03-19, 17:12
Medlem
Provar med detta ämne i Feminism och jämställdhet.
/Mod
2014-03-19, 17:27
Medlem
Jaha - inte så man hoppar jämfota. Hon var ju helt normal och skulle nog räknas som ganska smal och vältränad av de flesta, passar säkert rakt av i alla kläder från HM. Kort och gott så är hon inte den som behöver känna sig besvärad av model-idelaet och de "små" storlekarna. Men visst om hon tycker att hon gör något bra så ska jag inte var den som klandrar henne.

Jag jobbar med reklam och retusch och föreläser för högstadieelever om bildretusch i reklamen. Kort är fenomenet lika gammalt som målarkonsten. Ni kan ju själv räkna ut att Gustav III inte såg ut som på bilden ("och som vanligt är det inte pojken på tavlan som stått modell" - för er som minns bullens brevfilmer) utan han var ett IDEAL för att visa upp Sveriges som en makt att räkna med. Och så har det fortsatt - vem skulle köpa en BigMac om den på bilden såg ut som i lådan?
Problemet med människan är att vi har en fallenhet för det som är vackert - och detta har på senare år visat sig vara mer objektivt än man kanske tror*. Detta vet alla som jobbar med reklam - och reklamens ENDA, jag upprepar ENDA, syfte är att skapa kännedom om en produkt och öka försäljningen för att maximera vinstutdelningen åt aktieägarna.
Sen kan man ju säga att idealen förändras över tid. I fattiga tider med skral tillgång på mat tenderar idealet att vara större än snittet. När vi lever i ett överflöd, och de flesta är lite mulliga -tenderar det att vara smalare.
Man kan moraliser över mycket här, men jag tror att lika viktigt är att upplysa om att det ÄR en idealiserad bild som visas. Sist men inte minst vill jag även ge SMINKÖSEN, FRISÖREN och STYLISTEN lite erkännande i debatten. De kortar retuschörens jobb med rätt många timmar/bild...

Finns förresten en låt som inkluderar det där med "vanliga" tjejer
Citat:
Jag vill ha långa tjejer, med stora fötter, gula polos och maglånga hängpattar. Som börjar dagen med nubbe och sill. Ser på porrfilm och röker cigarill. Kort sagt - danska tjejer...

*http://fof.se/blogg/susanna-radovic/ar-skonhet-en-objektiv-egenskap
Citera
2014-03-19, 17:35
Medlem
Babianens avatar
Det är PK trams hon är top 20%, (FB) Väldigt många tjejer är "smalfeta" i detta land! Vad tycker ni om det? och hon vet om det. Här är vanliga kvinnors kroppar, http://www.expressen.se/halsa/tre-kvinnor-om-sina-kroppar/
Senast redigerad av Babianen 2014-03-19 kl. 17:39.
Citera
2014-03-19, 17:49
Medlem
Kranpunktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är PK trams hon är top 20%, (FB) Väldigt många tjejer är "smalfeta" i detta land! Vad tycker ni om det? och hon vet om det. Här är vanliga kvinnors kroppar, http://www.expressen.se/halsa/tre-kvinnor-om-sina-kroppar/
men hur definieras "vanliga kroppar"? det ser väl olika ut beroende på vad man stoppar i dem? med eller utan träning, en vanlig kropp är väl en naturlig kropp utan att någon kniv har vart där och "retuscherat" sen är det upp till var och en ifall dom vill motionera och ha en "sund" kropp eller sitta hemma i soffan med ostbågar och snaks?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in