2014-03-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Du din sinnessjuka jävla idiotjävel.

Ämnet för tråden är inte mitt mentala tillstånd.
Citera
2014-03-19, 09:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det är en skit investering
Denna var ju riktigt bra, tack för den:

http://www.nytimes.com/interactive/business/buy-rent-calculator.html

Lekte lite och med mina siffror skulle det bli lönsamt efter 25 år att köpa istället för att hyra.

Det kräver ju att man bor kvar i 25 år på samma ställe, förstås. Samt att priserna fortsätter att gå upp.
Citera
2014-03-19, 09:34
Medlem
Citat:
Det hade varit smartare att efterlämna något som faktiskt har ett värde och som inte baseras på massiva bubblor. Lägger du de pengarna på börsen, istället för att betala av lån i 30 år (bostaden genererar ingen avkastning före du säljer den med vinst, vilket är lättare sagt än gjort p.g.a. den totalt slumpartiga bostadsprisutveckling som stämmer i alla länder, eller hyr ut den) så får du ränta-på-ränta och blir otroligt mycket rikare.

Hade jag fått välja mellan en illikvid egendom (en bostad/ett hus) eller en aktiedepå så hade jag i 100% av fallen valt det sistnämnda.

Du har gått på den urbana myten om att lägenhet/hus är en viktig investering. Det stämmer bara om man är totalt ekonomiskt pantad och inte klarar av att investera pengar om man inte blir tvingad till det (som man blir om man har ett gigantiskt huslån och med ett osäkert ränteläge i framtiden).

Googlar du "why your house isnt an investment" så får du miljontals träffar och på första sidan finns de bästa länkarna till bl.a. WSJ där en nobel-vinnare förklarar varför det i de flesta fallen ej lönar sig att köpa. Bortsett från de självklara faktumen (om du hyr så är du inte fastkedjad i din egendom som kan ta lång tid att sälja, du behöver inte renovera själv) så blir du mycket rikare genom att slänga pengarna i indexfonder istället för att "investera" i ett hus.

Du får tro vad du vill men tyvärr formas inte verkligheten efter vad du tror utan efter vad man VET, och hittils har bostadsaffärer varit extremt volatila och bostäder har aldrig varit något som människor blir rika på regelbundet (bostadsbubblan i Sverige sedan 90-talets slut räknas inte).

Jämför S&P indexet de senaste 100 åren och sedan bostadsköp de senaste 100 åren. S&P indexet har gått upp ca. 6.6% i medeltal sedan 1900-talets början, köpte du hus i USA 1890 och sålde 2005 så fick du en årlig avkastning på 1%, som alltså inte ens täcker den totala inflationen under den tidsperioden.

Det är inte särskilt svårt att lista ut vem som "vinner" ur en ekonomisk synvinkel, men många vill ju äga sitt hus (som de gör då de går i pension i de flesta fallen) p.g.a. den psykologiska aspekten, inte den ekonomiska.

Själv skiter jag i den psykologiska aspekten, har inget behov av ett "eget" hus och att kedja fast mig till ett område (dessutom tror jag inte på privat egendom då jag är anarko-syndikalist/individualist-anarkist och ser därför inte meningen i att äga jord). Glöm inte heller att staten kan tvångsköpa din jord för ett skitpris, sådana idiotiska lagar finns inte med aktier.

Du pratar fortfarande om amortering. Finns väl ingen som påstår att det är det bästa sättet att spara?
Citera
2014-03-19, 09:44
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Du pratar fortfarande om amortering. Finns väl ingen som påstår att det är det bästa sättet att spara?

Här är ett kul inlägg där användaren spekulerar i framtida vinst från sina föräldrars hus. Snubben är antingen ett troll eller korkad, välj själv vad du vill tro på.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citera
2014-03-19, 10:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Denna var ju riktigt bra, tack för den:

http://www.nytimes.com/interactive/business/buy-rent-calculator.html

Lekte lite och med mina siffror skulle det bli lönsamt efter 25 år att köpa istället för att hyra.

Det kräver ju att man bor kvar i 25 år på samma ställe, förstås. Samt att priserna fortsätter att gå upp.

Nu vet jag inte vad du puttade in för siffror i din kalkylator men du kan ju knappast jämföra ditt lilla billiga hyresboende med ett hus som är 250m² större.

Jag tycker det finns så många faktorer så det är oerhört svårt att jämföra. Ska man jämföra rätt så ska man ju egentligen jämföra lika stora boenden på samma ställe i Sverige. Då blir det i varje fall helt klart billigare att köpa för mig.

Sen vet jag inte om detta är med i diskussionen men att äga mark är aldrig fel.
Citera
2014-03-19, 10:11
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Här är ett kul inlägg där användaren spekulerar i framtida vinst från sina föräldrars hus. Snubben är antingen ett troll eller korkad, välj själv vad du vill tro på.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Igen, ad-hominem. Har du inte hjärnkapacitet för att formulera ett vettigt svar? Vad jag spekulerar i andra trådar ändrar inte på verkligheten.

Ser inte probemet i att jag spekulerar om storleken på mitt framtida arv, är du en avundsjuk sosse kanske? (använder samma korkade debatteknik som du gör, ganska idiotiskt privatmeddelande du skickade till mig förresten)
Citera
2014-03-19, 10:13
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Om du inte amorterar så kommer du att betala ränta i resten av livet till banken och huset/lägenheten blir aldrig DIN. Jag jämför endast ett hypotetiskt scenario där person A lägger extra pengar (det som blir kvar när han ej gör en dum bostadsaffär) på börsmarknaden, medans person B lägger allt på sitt hus.

Person A blir rikare i nästan varje scenario och hans egendom är relativt tryggad, eftersom att börsen alltid går upp på sikt medans huspriser blir uppblåsta i bubblor utan grund (se Sverige idag).
Citera
2014-03-19, 10:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu vet jag inte vad du puttade in för siffror i din kalkylator men du kan ju knappast jämföra ditt lilla billiga hyresboende med ett hus som är 250m² större.

Jag tycker det finns så många faktorer så det är oerhört svårt att jämföra. Ska man jämföra rätt så ska man ju egentligen jämföra lika stora boenden på samma ställe i Sverige. Då blir det i varje fall helt klart billigare att köpa för mig.

Sen vet jag inte om detta är med i diskussionen men att äga mark är aldrig fel.
Googla "NYT rent vs buying calculator" så får du sätta in siffrorna och se om det lönar sig för dig. Det är såklart mycket som påverkar, mest hur mycket frihet du vill ha (hus kedjar fast dig i viss mån) och hur diversifierat du vill ha dina pengar (mark och bostad är extremt ensidiga investeringar jämfört med en diversifierad värdepappersportfölj.
Citera
2014-03-19, 10:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Googla "NYT rent vs buying calculator" så får du sätta in siffrorna och se om det lönar sig för dig. Det är såklart mycket som påverkar, mest hur mycket frihet du vill ha (hus kedjar fast dig i viss mån) och hur diversifierat du vill ha dina pengar (mark och bostad är extremt ensidiga investeringar jämfört med en diversifierad värdepappersportfölj.

Det tog knappt 2 år innan det lönade sig för mig med mina siffror.

Angående frihet så kan det ju lika gärna gå åt andra hållet. Hyr man så kan man aldrig påverka sitt boende. Då är man lika mycket fastkedjad där.
Citera
2014-03-19, 10:27
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Igen, ad-hominem. Har du inte hjärnkapacitet för att formulera ett vettigt svar? Vad jag spekulerar i andra trådar ändrar inte på verkligheten.

Ser inte probemet i att jag spekulerar om storleken på mitt framtida arv, är du en avundsjuk sosse kanske? (använder samma korkade debatteknik som du gör, ganska idiotiskt privatmeddelande du skickade till mig förresten)

Jag har i flera inlägg förklarat varför ägande av bostad är att föredra. Sen kommer du med oseriösa kommentarer och undrar varför jag inte vill ta en seriös debatt med dig? Neger snälla, kryp tillbaka under din sten. Fortsätt du hyra och tro att det är att föredra, för all del, kunde inte bry mig mindre vad du gör. Men debattera med dig, det vill jag inte.

Angående PM, var det ett svar på ditt oseriösa PM.
Citera
2014-03-19, 10:34
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Jag har i flera inlägg förklarat varför ägande av bostad är att föredra. Sen kommer du med oseriösa kommentarer och undrar varför jag inte vill ta en seriös debatt med dig? Neger snälla, kryp tillbaka under din sten. Fortsätt du hyra och tro att det är att föredra, för all del, kunde inte bry mig mindre vad du gör. Men debattera med dig, det vill jag inte.

Angående PM, var det ett svar på ditt oseriösa PM.
För att klargöra lite, AH är typ 18 år och bor hemma så varför man ska diskutera bostad med honom är ganska märkligt.

I sakfrågan är jag som sagt kluven, jag gillar hyresrätt på många sätt och man slipper mycket bök och stök men samtidigt ser man de hus som säljs där jag bor nu så gör ju varende kotte som bott +5 år i sitt hus miljonvinster oavsett hur mycket de lagt ner på det under tiden de bott där. Då är det ju svårt att säga att det inte är ekonomiskt fördelaktigt.

Frågan JAG ställer mig är mer, kommer det vara fortsatt lönsamt eller har rusningen varit och det är 40 år till nästa likadan topp?
Citera
2014-03-19, 10:44
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
För att klargöra lite, AH är typ 18 år och bor hemma så varför man ska diskutera bostad med honom är ganska märkligt.

I sakfrågan är jag som sagt kluven, jag gillar hyresrätt på många sätt och man slipper mycket bök och stök men samtidigt ser man de hus som säljs där jag bor nu så gör ju varende kotte som bott +5 år i sitt hus miljonvinster oavsett hur mycket de lagt ner på det under tiden de bott där. Då är det ju svårt att säga att det inte är ekonomiskt fördelaktigt.

Frågan JAG ställer mig är mer, kommer det vara fortsatt lönsamt eller har rusningen varit och det är 40 år till nästa likadan topp?

Det finns för- och nackdelar med båda alternativen så klart. Det är även fråga om kapital, alla har faktiskt inte möjligheten till bostadsrätt eller villa då man saknar kapital till insats. Så självklart är det även en klassfråga. Jag tror att det alltid kommer vara mer lönsamt att äga sin egen bostad jämfört med hyresrätt med reservation att man gjort en vettig affär. Visst finns det människor som går back på sina bostadsrätter eller villor, men då har man gjort en dålig affär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in