Citat:
Ursprungligen postat av
TheHmm
Tänk på era barn.
När ni dör vill ni väl efterlämna något av värde?
Det hade varit smartare att efterlämna något som faktiskt har ett värde och som inte baseras på massiva bubblor. Lägger du de pengarna på börsen, istället för att betala av lån i 30 år (bostaden genererar ingen avkastning före du säljer den med vinst, vilket är lättare sagt än gjort p.g.a. den totalt slumpartiga bostadsprisutveckling som stämmer i alla länder, eller hyr ut den) så får du ränta-på-ränta och blir otroligt mycket rikare.
Hade jag fått välja mellan en illikvid egendom (en bostad/ett hus) eller en aktiedepå så hade jag i 100% av fallen valt det sistnämnda.
Du har gått på den urbana myten om att lägenhet/hus är en viktig investering. Det stämmer bara om man är totalt ekonomiskt pantad och inte klarar av att investera pengar om man inte blir tvingad till det (som man blir om man har ett gigantiskt huslån och med ett osäkert ränteläge i framtiden).
Googlar du "why your house isnt an investment" så får du miljontals träffar och på första sidan finns de bästa länkarna till bl.a. WSJ där en nobel-vinnare förklarar varför det i de flesta fallen ej lönar sig att köpa. Bortsett från de självklara faktumen (om du hyr så är du inte fastkedjad i din egendom som kan ta lång tid att sälja, du behöver inte renovera själv) så blir du mycket rikare genom att slänga pengarna i indexfonder istället för att "investera" i ett hus.
Du får tro vad du vill men tyvärr formas inte verkligheten efter vad du tror utan efter vad man VET, och hittils har bostadsaffärer varit extremt volatila och bostäder har aldrig varit något som människor blir rika på regelbundet (bostadsbubblan i Sverige sedan 90-talets slut räknas inte).
Jämför S&P indexet de senaste 100 åren och sedan bostadsköp de senaste 100 åren. S&P indexet har gått upp ca. 6.6% i medeltal sedan 1900-talets början, köpte du hus i USA 1890 och sålde 2005 så fick du en årlig avkastning på 1%, som alltså inte ens täcker den totala inflationen under den tidsperioden.
Det är inte särskilt svårt att lista ut vem som "vinner" ur en ekonomisk synvinkel, men många vill ju äga sitt hus (som de gör då de går i pension i de flesta fallen) p.g.a. den psykologiska aspekten, inte den ekonomiska.
Själv skiter jag i den psykologiska aspekten, har inget behov av ett "eget" hus och att kedja fast mig till ett område (dessutom tror jag inte på privat egendom då jag är anarko-syndikalist/individualist-anarkist och ser därför inte meningen i att äga jord). Glöm inte heller att staten kan tvångsköpa din jord för ett skitpris, sådana idiotiska lagar finns inte med aktier.