2014-03-18, 21:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Själv betalar jag mindre i varmhyra och el idag sammanlagt än vad jag betalade enbart för elen när jag var husägare
Det låter som ett väldigt oekonomiskt hus. Själv betalar jag mindre i normal driftskostnad och ränta än vad jag gjorde i min gamla hyreslägenhet.
Citera
2014-03-18, 21:36
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det låter som ett väldigt oekonomiskt hus. Själv betalar jag mindre i normal driftskostnad och ränta än vad jag gjorde i min gamla hyreslägenhet.
Det var ett ganska oekonomiskt hus. Jag renoverade en hel del och på sikt hade det blivit bra, om jag hade bott kvar.

Jag har låg hyra.

Det är förstås 250 kvadratmeter mindre också
Citera
2014-03-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Fel. Bostäder genererar ingen avkastning före du säljer den med vinst eller börjar hyra ut den.

Det är en fet myt att det alltid skulle löna sig att köpa lägenhet, i många kommuner är det bättre att slänga amorteringspengarna på börsmarknaden istället och njuta av att vara mångmiljonär då man pensionerar sig.

Amortera? Det är ju ett sparande, har inget med ni. Uträkning i första inlägget att göra.
Citera
2014-03-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjimbo
Jag tror du sätter fingret på två avgörande punkter här. Det första är tidsperspektivet, man kan inte få allt med en gång, det tror jag många, både unga och gamla, har glömt. Sen sparandet som försvunnet kulturellt fenomen. Vi sparar inte idag, oavsett inkomst så bränner ju folk pengar som galna, resor hit och dit, äta ute flera ggr i veckan mm är numera "nödvändigt" för många.

Ett stort problem som jag tror många unga har är att riktiga anställningar är bristvara idag. Det är väldigt mycket bemanningsföretag som har ungdomarna som slavar mer eller mindre, så den där långsiktigheten är nog svår att planera för, dessutom, deras miljardvinster kommer från att ge ungdomarna skitlöner. Mitt råd, samma som jag gett min dotter som följt det: Lämna landet, flytta någonstans där flit och arbetsvilja uppskattas, tex USA eller Norge. Där kan ni arbeta, spara och bygga er ett fint liv.

"oavsett inkomst så bränner ju folk pengar som galna, resor hit och dit, äta ute flera ggr i veckan mm är numera "nödvändigt" för många." -That is SO me Har "kastat bort" mer än 540.000 sek under 10 år i hyra *ångest*
Citera
2014-03-18, 23:34
Bannlyst
Nä, det är sant. Själv tvingade jag mina päron köpa en bostadsrätt åt mig. Ville inte bo i nåt jävla neger slumområde. Någorlunda hyfsad bostad är väl en mänsklig rättighet.
Citera
2014-03-19, 00:34
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Folk är rädda för att investera i företag som genererar vinst för att börsen är på ATH och "snart" kommer att krascha.

Samma (?) människor hävdar att bostadsrätter är en trygg investering. Är de ATH? Bedöm själv:

http://cornucopia.cornubot.se/2014/02/reala-svenska-bostadsrattspriser-1970.html

Just sayin'...
Intressant bild av det hela. Jag är glad att jag köpte min lägenhet innan det började öka rejält på 2000-talet
Citera
2014-03-19, 00:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benghuvud
Nä, det är sant. Själv tvingade jag mina päron köpa en bostadsrätt åt mig. Ville inte bo i nåt jävla neger slumområde. Någorlunda hyfsad bostad är väl en mänsklig rättighet.

Haha. Den var bra.

Du förstår säkert ironin i ditt egna uttalande.
Citera
2014-03-19, 07:53
Medlem
TheHmms avatar
Tänk på era barn.

När ni dör vill ni väl efterlämna något av värde?
Citera
2014-03-19, 08:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Tänk på era barn.

De har inga barn.

Faktum är att har man en normalstor familj så är hyreslägenheter svindyra om man ska ha någorlunda storlek. Då stämmer detta påstående bättre.
Citera
2014-03-19, 08:54
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Fel. Bostäder genererar ingen avkastning före du säljer den med vinst eller börjar hyra ut den.

Vad är det som är fel? Har aldrig påstått något annat.

Citat:
Nyckelordet är "i många fall", detta är dessutom en överdrivelse. I de flesta fallen lönar det sig INTE att ta lån och köpa lägenhet, du vinner inte alltid på det i längden beroende på ränteläget/beskattning osv.

Självklart är detta totalt felaktigt. Dom flesta som är någorlunda insatta förstår det.

Citat:
Historiskt sett är hus/lägenhet en skit investering.

Nej, men vän. Du har fel. Att äga sin bostad är inte en "skit investering".

Citat:
Det är snarare du som är naiv och ser bankerna som helgon.

Fantasin flödar ser jag! Bättre kan du kompis!

Citat:
Det finns inga fördelar med att äga bostad.

Inte ens den mest rabiata bostadsrättshataren kan ta dig seriöst efter en sådan kommentar. Men det är tacksamt för oss som argumenterar emot. Självklart finns det för- och nackdelar med båda alternativen. Personligen anser jag att enda fördelarna med en hyresrätt är flexibiliteten och minskad risk.

Citat:
Avkastning från värdepapper är långt mycket högre och 100% säker.

Återigen, hur förväntar du dig att någon ska ta dig seriöst? Om du nu anser dig vara en börshaj är en bostadsrätt inget hinder för dessa investeringar. Tvärt om, du kommer ha mer pengar till att investera på börsen eftersom bostadsrätten är billigare än hyresrätt i drift.

Jag tror du är en medelålders förtidspensionerad bitter och barnlös hyresgäst vars största del av din vakna tid läggs på flashback. Må väl min vän, och tänk på, det är inte för sent än!
Citera
2014-03-19, 09:10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Tänk på era barn.

Det hade varit smartare att efterlämna något som faktiskt har ett värde och som inte baseras på massiva bubblor. Lägger du de pengarna på börsen, istället för att betala av lån i 30 år (bostaden genererar ingen avkastning före du säljer den med vinst, vilket är lättare sagt än gjort p.g.a. den totalt slumpartiga bostadsprisutveckling som stämmer i alla länder, eller hyr ut den) så får du ränta-på-ränta och blir otroligt mycket rikare.

Hade jag fått välja mellan en illikvid egendom (en bostad/ett hus) eller en aktiedepå så hade jag i 100% av fallen valt det sistnämnda.

Du har gått på den urbana myten om att lägenhet/hus är en viktig investering. Det stämmer bara om man är totalt ekonomiskt pantad och inte klarar av att investera pengar om man inte blir tvingad till det (som man blir om man har ett gigantiskt huslån och med ett osäkert ränteläge i framtiden).

Googlar du "why your house isnt an investment" så får du miljontals träffar och på första sidan finns de bästa länkarna till bl.a. WSJ där en nobel-vinnare förklarar varför det i de flesta fallen ej lönar sig att köpa. Bortsett från de självklara faktumen (om du hyr så är du inte fastkedjad i din egendom som kan ta lång tid att sälja, du behöver inte renovera själv) så blir du mycket rikare genom att slänga pengarna i indexfonder istället för att "investera" i ett hus.

Du får tro vad du vill men tyvärr formas inte verkligheten efter vad du tror utan efter vad man VET, och hittils har bostadsaffärer varit extremt volatila och bostäder har aldrig varit något som människor blir rika på regelbundet (bostadsbubblan i Sverige sedan 90-talets slut räknas inte).

Jämför S&P indexet de senaste 100 åren och sedan bostadsköp de senaste 100 åren. S&P indexet har gått upp ca. 6.6% i medeltal sedan 1900-talets början, köpte du hus i USA 1890 och sålde 2005 så fick du en årlig avkastning på 1%, som alltså inte ens täcker den totala inflationen under den tidsperioden.

Det är inte särskilt svårt att lista ut vem som "vinner" ur en ekonomisk synvinkel, men många vill ju äga sitt hus (som de gör då de går i pension i de flesta fallen) p.g.a. den psykologiska aspekten, inte den ekonomiska.

Själv skiter jag i den psykologiska aspekten, har inget behov av ett "eget" hus och att kedja fast mig till ett område (dessutom tror jag inte på privat egendom då jag är anarko-syndikalist/individualist-anarkist och ser därför inte meningen i att äga jord). Glöm inte heller att staten kan tvångsköpa din jord för ett skitpris, sådana idiotiska lagar finns inte med aktier.
Citera
2014-03-19, 09:19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Vad är det som är fel? Har aldrig påstått något annat.

Självklart är detta totalt felaktigt. Dom flesta som är någorlunda insatta förstår det.

Nej, men vän. Du har fel. Att äga sin bostad är inte en "skit investering".

Fantasin flödar ser jag! Bättre kan du kompis!

Inte ens den mest rabiata bostadsrättshataren kan ta dig seriöst efter en sådan kommentar. Men det är tacksamt för oss som argumenterar emot. Självklart finns det för- och nackdelar med båda alternativen. Personligen anser jag att enda fördelarna med en hyresrätt är flexibiliteten och minskad risk.

Återigen, hur förväntar du dig att någon ska ta dig seriöst? Om du nu anser dig vara en börshaj är en bostadsrätt inget hinder för dessa investeringar. Tvärt om, du kommer ha mer pengar till att investera på börsen eftersom bostadsrätten är billigare än hyresrätt i drift.

Jag tror du är en medelålders förtidspensionerad bitter och barnlös hyresgäst vars största del av din vakna tid läggs på flashback. Må väl min vän, och tänk på, det är inte för sent än!
Det är en skit investering, oavsett vad du väljer att tro. Googla bara "house investment" och se hur det bara ploppar upp en jäävla rad av artiklar och forskning/grafer som visar hur osäker en bostad är att "investera" i.

Dessutom är en investering något som genererar kapital, ett hus har enorma driftkostnader+skatter som du måste betala+ långa tider som du måste amortera det om du ej kan köpa det rakt av.

Hur förväntar du dig själv att någon skulle ta DIG seriöst? Du inser väl att det bara är att googla efter en kalkylator, NYT har gjort en. Där kan du sätta in dina data och se om hyra eller ägande är mera lönsamt, för mig var det inte det. Det är enbart bra om räntan är låg och då bubblan fortsätter att växa.

Tänker inte svara på resten av dina "svar", du har inget annat än ad-hominem att kontra med.

Här har du lite att fundera över:

http://www.getrichslowly.org/blog/2007/11/05/the-new-york-times-rent-vs-buy-calculator/
http://jlcollinsnh.com/2013/05/29/why-your-house-is-a-terrible-investment/
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424127887323949904578538012957595402
http://www.fool.com/investing/general/2014/01/04/heres-why-your-home-isnt-a-good-investment-and-won.aspx
http://www.theatlanticcities.com/housing/2013/10/economist-who-just-won-nobel-prize-thinks-housing-terrible-investment/7240/
http://4.bp.blogspot.com/-c0dxC6dzAjk/TiX0k3CRD3I/AAAAAAAABWU/43c3G-5e1RQ/s1600/RealaBostadspriser1967-2011k2prel.gif

Om du förstår dig på ekonomi så förstår du också att huspriserna inte kan fortsätta att öka i den raketfart som de gör nu, då skulle ingen ha råd att bo någonstans mera inom 10-20 år.

Fundera tungt förrän du svarar och försök att undvika personangrepp, jag försöker ge dig en någorlunda objektivt bild av hur verkligheten ser ut, du behöver inte bli förbannda över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in