Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Först får jag tacka för ett rakt och, som jag uppfattar det, ärligt svar. Angående logiken så kan jag förstå att om man förutsätter existensen av en eller flera gudar så är det också rimligt att anta att den eller dessa har haft inflytande över universum i någon form.
Intressant tycker jag att det är med ateister som varit det hela livet men som börjar tro på Gud och säger att den naturvetenskapliga forskningen är en av de stora orsakerna att de har blivit överbevisade om att Gud existerar.
Jag har flera bekanta som varit ateister i sin ungdom men som blivit troende som vuxna när de sett hur fantastiskt allt fungerar i naturen, och kanske speciellt när de fått vara med om att få barn. Då måste det vara kämpigt att försöka hålla tanken på existensen av en Gud ifrån sig. (Jag har förresten 5 stycken).
Citat:
Är det inte en svaghet för din argumentering att du inte kan peka ur var dessa barriärer finns? Barriärer borde vara tydliga om de verkligen är just barriärer. Är det inte mer rimligt att tänka sig någon form av guidad evolution om man nu vill förutsätta gudomligt inflytande?
Dessa barriärer kan vetenskapen snart definiera.
Kanske utvecklingsvägarna för olika system och organ i embryon är de största barriärerna som mutationerna helt omöjligt skulle kunna orsaka uppkomsten av. Alltså informationen som styr dels segmenteringen, dels när nya sorters celler skall börja bildas samt i vilket segment en viss sorts celler skall börja att bildas, var och när och hur olika system skall börja produceras och byggas, när och hur och i vilket segment olika inre och yttre organ skall börja byggas, samordningen mellan olika slags celler som skall samasrbeta för att bygga ett visst organ, etc etc.
Citat:
Det här är nog det mest provocerande delen av ditt inlägg. Som du vet har vi fossiler från hominider som är miljontals år gamla och till och med grottmålningar som är daterade till ca 40,000 år. Varför är det viktigt/troligt för dig att människan bara existerat i 20,000 år? Ger det på något sätt en bättre överrensstämmelse med Bibeln eller finns det någon annan förklaring?
Som du säkert anar så är detta ingen exakt vetenskap på något sätt och nya fynd ändrar hela tiden ganska drastiskt det som man trodde var bombsäkert.
Man kan också ifrågasätta dateringen på dessa grottmålningar.
Det är inte viktigt för mig att människan existerat i max ca 20 000 år. Och Bibeln säger inget datum eller år som människan uppkom.
Jag har smakat på tanken att människan existerat i 200 000 år men landat i att detta är orimligt om man ser till historien och folkvandringar och den totala avsaknad av lämningar från människor under 200 000 år. Det är helt orimligt att tänka sig att människan haft ungefär samma hjärnkapacitet och samma kreativa förmåga i 200 000 år och ändå inte kommit sig för att bilda samhällen, bygga med sten, begrava sina döda eller så att säga ta över på jorden långt tidigare.
Egentligen har vi ju inte helt tydliga allvarliga spår efter människor förrän kanske för 8 – 10 000 år sedan.
Jag har därför landat i att max 20 000 år är vad jag bedömer som rimligt.
Vi kan gärna titta närmare om du har evidens som du menar pekar på att människan existerat i säg 200 000 år.
Citat:
Har du en liknande, kontraherad tidslinje även för övriga livsformer? (När anser du att livet på jorden började och när anser du att till exempel dinosaurierna levde?)
Jag skulle kunna tänka mig att Gud började med att skapa gröna alger som spred sig för att skapa en
syrerik atmosfär som övriga varelser kunde dra nytta av.
Samma sak med växter så skulle jag kunna tänka mig att Gud skapade och planterade olika frön på olika platser som sedan fick tid att sprida sig över jorden.
Vilken hastighet som Gud skapade i enligt vårt sätt att mäta tid är dock något som jag egentligen tycker är ovidkommande.
Angående dinosaurierna så eftersom man kunnat isolera DNA och vävnad hos fossil av dinosaurier så talar detta för att de levde snarare för tusentals år sedan än för miljontals år sedan. Kanske finns det t o m några kvar även idag.
Citat:
Det har med säkerhet inträffat ett flertal större naturkatastrofer under historiens gång, den som ledde till dinosauriernas undergång är väl den mest välkända. Söker du en länk till Noaks ark eller liknande? Om så är fallet så bör det påpekas att en global översvämning är en praktisk omöjlighet att flera skäl. Jag antar att du också menar att denna borde inträffat inom de senaste 20,000 åren i och med att det var människor inblandade? Även detta vore problematiskt att förena med den vetenskapliga synen i och med att vi har ganska bra dokumentation över vår geologiska närhistoria.
Jag var för inte så länge sedan på en föreläsning med en kille som studerat detta väldigt noga och det är mycket frågor som löser sig helt fantastiskt om man räknar med att en stor naturkatastrof har skett på jorden för inte alls så länge sedan. Det förklarar bl a istiden, koncentrationer av olja, kol och salt. Polystratafossil, massgravar med djur, djur som dött när de stående blivit begravda med slam, Hela fiskstim som blivit begravda i slam riktade åt samma håll etc etc. Samt att jorden inte har eroderat mer än vad den har gjort.
Plattektonik är ju inte heller en så vidare exakt vetenskap.
Det verkar som att så gott som all synlig mark på jorden har dels varit havsbotten och dels varit placerad vid ekvatorn.
Citat:
Jag lämnar detta åt sidan eftersom det avhandlats flera gånger tidigare. Som du vet så håller jag inte med om vare sig påståendet eller att du skulle ha "all forskning på din sida".
Ok, vi kan ta det om vilken nivå av information som mutationerna egentligen kan förväntas åstadkomma en annan gång.
Citat:
Flera av dessa punkter skulle jag vilja hävda strider mot vetenskapliga observationer och fakta. Se kommentarer ovan.
Om du menar den allmänna tolkningen av observationer och fakta så är det ju så. Men jag menar att observationerna och fakta inte är entydig och det är rimligt att ifrågasätta t ex dateringar och olika slutsatser.
stebe2