Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-03-18, 22:40
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18565699.ab

"Det började med att Sara Lund, 25, i Stockholm skrev en ironisk kommentar på Pepsodents sida i förrgår.
Hon hade precis köpt tandkräm. När hon kom hem upptäckte hon att den inte riktade sig till henne.
– Jag borstade precis tänderna med något som jag upptäckte var en tandkräm för män, är detta okej? Fungerar det på tjejer också? skrev hon.
Sedan dess har hånen rasslat in. Samtidigt har kommentaren i skrivande stund gillats av nästan 3000 personer.
Sara Lund säger att en tandkräm för män känns ur tiden.
– Det är bakåtsträvande och inte så i tiden så att säga. Det känns som att det redan finns tillräckligt med onödiga produkter som riktas mot ett visst kön, säger Sara Lund till Aftonbladet.
Och hon är inte ensam om att undra vad poängen är.
– Hur fungerar det? Smakar det after-shave, öl eller bacon? Med testosteron? Innebygd vinkelslip som kör med putsskiva? skriver en annan Facebookanvändare.
– Har ni även en för kvinnor, en rosa med fluff eller ska vi hålla oss till de vanliga könslösa tandkrämerna? undrar en tredje."

Vad tycker ni? Överreagerar Sara?

Lägger till denna:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152697192134062&set=o.11321077538 9482&type=1&ref=nf
Senast redigerad av cramor 2014-03-18 kl. 22:42.
Citera
2014-03-18, 22:42
Medlem
Author7s avatar
Det finns schampoo för enbart för killar också. Tror det har och göra med doften. Men när det gäller tandkräm så är det väl inte så stor skillnad.
Citera
2014-03-18, 22:42
Medlem
Dr_Dollars avatar
Personligen tycker jag att både du och aftonbladet överreagerar.
Detta är en icke-nyhet som aldrig nånsin borde ha publicerats.

Det är tandkräm vi pratar om?!
Citera
2014-03-18, 22:46
Medlem
Det finns inga problem i att vissa produkter riktar sig till ett specifikt kön. Men ser ingen anledning till att en tandkräm ska göra det, men bryr mig inte om den gör det.
Citera
2014-03-18, 22:47
vad jag vet rasar inte feministerna just över tandkräm..
Citera
2014-03-18, 22:57
Medlem
Detta är såklart av reklamskäl. T.ex coca cola diet var det mest kvinnor som köpte så dom introducerade coca cola zero som var designad för att få män att köpa den fast det egentligen är samma läsk. En design för att tilltala män och en för kvinnor.
Citera
2014-03-18, 23:00
Medlem
zaimans avatar
En viss Simon Hedlund i kommentarsfältet på facebook sammanfattade hela situationen ganska bra:

Citat:
Att skönhetsprodukter (klassificerar detta så eftersom det är gjort för vitare tänder) är riktade mot kvinnor är en standard. Det behöver inte ens stå på förpackningen eftersom det är så kommersialiserat på alla vis; reklamerna, bilderna på förpackning, avdelning i affären -- allt tyder på att det är till för kvinnor, även om det inte står "Women" i stora bokstäver. Som de flesta gör jag ingen stor sak av det även om jag inte alltid håller med.

Sen har vi här en produkt annonserat för män trots i mina ögon exakt samma genusfria natur som t.ex. hudkrämerna du ofta finner i dedikerade kvinnohyllor, och folks världar verka kollapsa.
Citera
2014-03-18, 23:01
Medlem
ThisIsJustARides avatar
Det är såna här människor som alltid måste hitta skit att gnälla på även om det egentligen inte finns något att gnälla över.
Citera
2014-03-18, 23:02
Bannlyst
Hahaha bakåtsträvande tandkräm! Fuck you Sara, fuck you, jävla mupp. Märkligt hur detta alltid bara är ett problem när det är män det riktas till.
Citera
2014-03-18, 23:03
Medlem
skeletonofcadavras avatar
Men vem i helvete kollar inte vad man köper? Låter som att hon inte inser hennes egen klantighet.
Citera
2014-03-18, 23:05
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Jag tror att det var en liten sarkastisk kommentar som blivit lite större än det var tänkt...

Edit: efter att läst lite mer så har jag kommit fram till att Sara är efterbliven, hon borde lägga sin energi på lite mer viktare genusfrågor som tex könsstympning och tvångsgifte för småflickor.
Senast redigerad av Rob.Mooney 2014-03-18 kl. 23:07.
Citera
2014-03-18, 23:08
Sara Lund är en knäppgöksfeminist boende i Stockholm. Jag kollade upp vad hon gillar på Facebook och det är mycket "Södertörns Kulturförening", "Positiva Genusnyheter" och annat trams. Kvinnan är en uppmärksamhetstörstande kulturmarxist och såg givetvis sin chans att slå ett slag mot "patriarkatet" nu. Det är inte helt otänkbart att hon känner antingen Aftonbladets artikelförfattare eller dennes flickvän och sen har de här filurerna spånat fram artikeln över en rödvinare hemma i journalistens bostad på Södermalm. "Facebookstormen" utgörs att ett par hundra inlägg från kanske allt som allt 100-150 personer och åsiktsfördelningen är ganska jämn mellan de som blir kränkta ända ner i offerkoftan och de som rycker på axlarna.

Aftonbladets "Facebookstorm" om den manliga tandkrämen är, inte helt oväntat, ännu en fabricerad "nyhet" som mycket få människor bryr sig om men som likväl hamnar i tidningen eftersom den är "agendadrivande".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in