2014-03-17, 20:51
Medlem
AlisterGs avatar
Min skokollektion för tillfället: http://imgur.com/a/3yBxi

Första raden från vänster: Bexley Enfield, Crockett & Jones Chelsea 5, Edward Green Galway, Carmina Jumper Boot, Carmina 905 Chukka, Wildsmith Sloane.
Andra raden: JM Weston Flore 402, Antonio Meccariello Semi-bespoke Punched Wholecut, Loake Aldwych, Vass London 3-eyelet, Crockett & Jones Connaught, Gaziano & Girling Cambridge.
Tredje raden: Alfred Sargent Exclusive Hunt, Vass Double Monk, Vass Austerity Brogue, J. FitzPatrick Fremont, Jan Kielman Bespoke Quarter Brogue, Riccardo Freccia Bestetti Novecento Maverick.
Nedersta raden: John Lobb Paris Towcester, Loake Downing, Crockett & Jones Sydney, Septíème Largeur Loix Car Shoe.
Citera
2014-03-17, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Första raden från vänster: Bexley Enfield, Crockett & Jones Chelsea 5, Edward Green Galway, Carmina Jumper Boot, Carmina 905 Chukka, Wildsmith Sloane.
Andra raden: JM Weston Flore 402, Antonio Meccariello Semi-bespoke Punched Wholecut, Loake Aldwych, Vass London 3-eyelet, Crockett & Jones Connaught, Gaziano & Girling Cambridge.
Tredje raden: Alfred Sargent Exclusive Hunt, Vass Double Monk, Vass Austerity Brogue, J. FitzPatrick Fremont, Jan Kielman Bespoke Quarter Brogue, Riccardo Freccia Bestetti Novecento Maverick.
Nedersta raden: John Lobb Paris Towcester, Loake Downing, Crockett & Jones Sydney, Septíème Largeur Loix Car Shoe.
Jag sitter här och är osunt avundsjuk.
En eloge till skovården och skovalen.
Citera
2014-03-17, 23:29
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:

Ja jävlar, nu förstår jag varför du inte postat här på ett par dagar!

Imponerande samling. Dina Bestettis har vi ju alla dreglat över länge, men ikväll blev jag nog mest förälskad i dina enkla C&J Chelseas - vilken underbar patina du fått till på dem, med knölar på alla de rätta ställena. Jag sätter mina små fötter på tillväxt, bara du lovar säga till när ni gör slut!
Citera
2014-03-18, 07:50
Medlem
Citat:

Ojdå, där ligger man i lä. Fint, nästan som att titta på små konstverk.

De där Bexley Enfield, hur är de? De har ett attraktivt utseende och attraktivt pris i jämförelse med många andra märken. Märks det på kvalité och passform?
Citera
2014-03-18, 08:29
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Vaknade upp till skitväder och halvstorm, men det gör inte så mycket när man istället möts av dessa bilder.

Samtidigt minns man med visst vemod tiden man var "kung" i skotråden genom att lägga upp halvtaskiga bilder på tre par C&J.
Citera
2014-03-18, 09:44
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Ojdå, där ligger man i lä. Fint, nästan som att titta på små konstverk.

De där Bexley Enfield, hur är de? De har ett attraktivt utseende och attraktivt pris i jämförelse med många andra märken. Märks det på kvalité och passform?

Jepp, är väl det korta svaret, men se här för ett lite längre svar (och fler bildtexter).
Citera
2014-03-18, 21:05
Medlem
Giulianis avatar
Skotips?

Man skulle kunna säga att jag är i en inledande fas när det kommer till att bygga upp en basgarderob (om man nu kan dela in det i faser, jag tänker så i alla fall). Jag håller för närvarande på att höja min stil till vardags genom att införskaffa klassiska jeans, chinos skjortor, tröjor m.m. (d.v.s. jag är inte riktigt i "fasen" ännu där jag går runt och funderar på vilka kostymer och manschettknappar jag ska ha...). Så till denna "inledande fas" önskar jag tips på vilka slags skor jag skulle kunna komplettera med.

Är ingen skokännare, har aldrig använt någonting annat än sneakers i mitt liv och när jag letar tips här så pratas det ofta om oxfordskor och s.k. brogues men det känns lite väl våldsamt för min del att gå från sneakers till oxfords, även om jag tycker det är snyggt (men då i sitt rätta sammanhang). Skulle nog inte mentalt känna mig bekväm med ett par oxfords på fötterna innan jag mjukstartat med någonting mer anspråkslöst och alldagligt.

Har ni några hjälpsamma råd? Skulle marinblåa eller bruna derbys i mocka vara en god idé att införskaffa till våren och sommaren? Uppfattar det som väldigt stiligt men har svårt att visualisera hur det går ihop med övrig klädsel. Mycket svårt detta med skor...
Citera
2014-03-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Skotips?

Man skulle kunna säga att jag är i en inledande fas när det kommer till att bygga upp en basgarderob (om man nu kan dela in det i faser, jag tänker så i alla fall). Jag håller för närvarande på att höja min stil till vardags genom att införskaffa klassiska jeans, chinos skjortor, tröjor m.m. (d.v.s. jag är inte riktigt i "fasen" ännu där jag går runt och funderar på vilka kostymer och manschettknappar jag ska ha...). Så till denna "inledande fas" önskar jag tips på vilka slags skor jag skulle kunna komplettera med.

Är ingen skokännare, har aldrig använt någonting annat än sneakers i mitt liv och när jag letar tips här så pratas det ofta om oxfordskor och s.k. brogues men det känns lite väl våldsamt för min del att gå från sneakers till oxfords, även om jag tycker det är snyggt (men då i sitt rätta sammanhang). Skulle nog inte mentalt känna mig bekväm med ett par oxfords på fötterna innan jag mjukstartat med någonting mer anspråkslöst och alldagligt.

Har ni några hjälpsamma råd? Skulle marinblåa eller bruna derbys i mocka vara en god idé att införskaffa till våren och sommaren? Uppfattar det som väldigt stiligt men har svårt att visualisera hur det går ihop med övrig klädsel. Mycket svårt detta med skor...

Rekommenderar Loake Downing eller Loake Aldwych, både är relativt billiga och de är väldigt casual, passar både till jeans och chinos. Annars är det inget fel på blå mocka skor, snyggt på sommaren och kan möjligtvis vara ännu billigare än modellerna jag länkade.

http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-downing-derby-brown-suede.html
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-aldwych-oxford-polo-suede.html
Citera
2014-03-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giuliani
Skotips?

Klassiska jeans? Pratar vi 501r modell 1947 då?

Gällande skor tycker jag att du kan införskaffa ett par bruna derbys i läder med brogueing. Mer informellt än så blir det knappast i den klassiska sfären. Läder istället för mocka är att föredra i detta fall, skon blir lite mer mångsidig då och på sikt får du en finare patina.
Citera
2014-03-18, 21:40
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Jag har nyligen bytt jobb vilket har medfört att istället för att sitta på kontoret dagarna i ända så är jag ute hos kunder titt som tätt. Detta gör att jag sitter i bilen under ganska långa perioder, vilket uppmärksammat mig på att mina skor inte är optimala för detta. Mina vanliga skinnskor är alldeles för stela för att jag bekvämt ska kunna sitta med foten mot pedalen längre stunder samt att jag misstänker att gångvecken blir värre.

Frågan är vad jag ska köpa för skor som löser mitt problem? Kruxet är att jag tycker att s.k. carshoes är sanslöst fula med sina små gummipluppar och loafers/mockasiner är alldeles för Melodifestivalsexuella för min smak.

Så för att kristallisera frågan: Snygg skinnsko med mjuk gummisula som passar en klassisk klädstil utan att böga till det?
Citera
2014-03-18, 21:52
Medlem
Jag har ett par skor i mocka som jag misstänker har blivit lite färgade av mina rådenimjeans. Är det någon som har tips på hur jag bäst rengör dem?
Citera
2014-03-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hassenpfeffer
Jag har nyligen bytt jobb vilket har medfört att istället för att sitta på kontoret dagarna i ända så är jag ute hos kunder titt som tätt. Detta gör att jag sitter i bilen under ganska långa perioder, vilket uppmärksammat mig på att mina skor inte är optimala för detta. Mina vanliga skinnskor är alldeles för stela för att jag bekvämt ska kunna sitta med foten mot pedalen längre stunder samt att jag misstänker att gångvecken blir värre.

Frågan är vad jag ska köpa för skor som löser mitt problem? Kruxet är att jag tycker att s.k. carshoes är sanslöst fula med sina små gummipluppar och loafers/mockasiner är alldeles för Melodifestivalsexuella för min smak.

Så för att kristallisera frågan: Snygg skinnsko med mjuk gummisula som passar en klassisk klädstil utan att böga till det?

Kan du inte bara byta skor när du stiger ur bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in