2013-04-26, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
Har du kul eller..
Visst, lite. Men jag svarade på din fråga, med ett ärligt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
För att slippa så mycket skit som företag petar i oss för att tjäna pengar, bryr du inte dig, så okej, men helst vill jag undvika det.
Du får göra som alla andra som orkar bry sig. Lär dig vad alla olika E-nummer betyder, och börja titta på innehåll-förteckningen på sakerna du köper. Personligen låter jag hellre bli, åtminstone delvis för att E-nummer är så jäkla många...
B!
Citera
2013-04-26, 09:58
Medlem
Har garvat rakt ut ett par gånger åt en del lögner som dragits i denna tråd. Stort tack till Siddan som lyckades bygga ihop helt sjuka förklaringar till varför vatten skulle vara ohälsosamt, och till er andra som också hittar på eller helt enkelt bara missförstått!

Jag tror att myten om att destillerat vatten är farligt helt enkelt har tillkommit för att elever i grundskolan inte ska dricka upp NO-salarnas destillerade/avjonade vatten, det blir onödiga kostnader för skolan när det finns kranvatten att tillgå.

Lite läsning, om det ska fortfarande är någon som inte förstår:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Ar-det-farligt-att-dricka-destillerat-avsaltat-vatten/
http://www.naturvetenskap.org/myter/398-det-ar-farligt-att-dricka-destillerat-vatten
Citera
2013-06-12, 21:19
Medlem
tions avatar
Jag tycker mig hitta otillräcklig fakta om destillerat vatten. Finns det egentligen en större studie som verkligen har något vettigt att säga om destillerat vatten. Den ene säger att det är farligt, den andre säger att det är mindre farligt, den tredje säger att det är ok, den fjärde säger att det är bättre än Sveriges kranvatten, den femte säger att det är det bästa vattnet att dricka och den sjätte säger att det kan bota en stor mängd sjukdomar.

Finns det ens forskning som verkligen bevisar vad som sker med en människa som dricker destillerat vatten, gärna i samband med en bra kosthållning men även för de som envisas med att äta kött, potatis och sås till samtliga middagar?
Citera
2013-06-12, 23:48
Medlem
Det finns forskning gjort på folk som bor högt i bergen, det finns forskning på de som lever ombord på amerikanska marinens fartyg, och det finns forskning på astronauternas påverkan. All forskning visar på samma sak. Destillerat vatten är inte farligt. Vilket ju är tacksamt eftersom det även sammanfaller med praktisk erfarenhet. Men visst. Om du har en diet som är väldigt saltfattig, är säkert inte det smartaste draget att ta bort det sista saltet du får i dig, det via dricksvattnet.
Det är dock inte för att destillerat vatten på något sätt blir giftigt, utan man drabbas helt enkelt av saltbrist, precis som vilken ökenvandrare som helst kan göra...
B!
Citera
2014-03-17, 11:52
Avslutad
Faran
Det räcker att du ersätter en/två dagskonsumptioner med destillerat vatten innan du blir allvarligt skadad eller dör. Att smaka en klunk är ofarligt, dock.

Anledning till farlighet
I och med att dest-vatten inte har något mineraler i sig kommer osmosen vilja utjämna det osmotiska trycket (koncentrationsskillnaden av salter, mineraler och andra ämnen i vattnet utanför och innanför celler) i cellerna. Vattnet i cellerna har en viss koncentration av mineraler vilket gör att cellen då pumpar in dest-vatten i cellen för att utjämna koncentrationen. Den fortsätter tills cellen tillslut sprängs av övertryck.

Conclusion
Man kan säga att kroppen kollapsar inifrån ifall man ersätter vanligt vatten med dest-vatten, därmed inget att rekommendera!
Citera
2014-03-17, 14:19
Medlem
Jävlar. Det måste vi genast berätta för astronauterna som bara dricker destillerat vatten under resorna... Om för fan, larma flottan, de kör ju med RO-vatten till allt där, fan, tur att du svängde förbi, grävde upp en asgammal tråd, och bidrog med mer svammel. Eftersom jag har en RO-enhet här hemma, är jag villig att dricka endast RO-vatten i en vecka, och så kan vi återkomma efter det?

Osmostryck som kollapsar kroppen inneifrån... Genom att spränga celler. Dummaste jag hört.
Vår diet innehåller ett sådant otroligt överflöd av salter att vi närmast mår bra av att dricka avmineraliserat / destillerat / RO-vatten. Det bästa vore så klart att skära ner på saltet i maten.
Den enda faran i att dricka renat vatten består i samma som alltid annars. Dricker man ett par liter påverkar man elektrolyt balansen i kroppen så pass att nervsignaler som krävs för att hjärta och lungor ska fungera inte kommer fram, och då dör man. Det sker normalt vid hastigt intag av över 3-4 liter vanligt vatten, och möjligen sjunker gränsen till 2-3 liter renat, det är dock tveksamt om det gör någon mätbar skillnad. Det beror på att njurarna inte hinner få ut det ur kroppen kranvatten, eller destillerat spelar ingen roll, salthalten är för låg i båda fallen, elektrolyt halten i vävnaden sjunker, pga osmos trycket, varpå de elektriska signalerna som färdas längs nerverna inte kommer fram, och man dör. Cellerna är dock fullt kapabla att släppa ut överskottet vätska, tyvärr då med salterna, vilket leder till den sjunkande salthalten...
B!
Citera
2014-03-18, 12:45
Medlem
Har själv druckit destillerat vatten, i filippinerna säljs det och är ganska vanligt.

Det är ingen fara att dricka det tillsammans med mat eller så, men att vakna 4 på morgonen och törstig som vanligt med helt tom mage och halsa i sig en halv liter, då blir det hel fel i magen! spyde som bara den efter 15 min, det gjorde även min fru precis innan som också hinka i sig av vattnet.
Citera
2014-03-18, 18:32
Medlem
Eftersom man inte spyr av destillerat vatten, är det troligare att vattnet varit kontaminerat.
B!
Citera
2014-03-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Faran
Det räcker att du ersätter en/två dagskonsumptioner med destillerat vatten innan du blir allvarligt skadad eller dör. Att smaka en klunk är ofarligt, dock.

Anledning till farlighet
I och med att dest-vatten inte har något mineraler i sig kommer osmosen vilja utjämna det osmotiska trycket (koncentrationsskillnaden av salter, mineraler och andra ämnen i vattnet utanför och innanför celler) i cellerna. Vattnet i cellerna har en viss koncentration av mineraler vilket gör att cellen då pumpar in dest-vatten i cellen för att utjämna koncentrationen. Den fortsätter tills cellen tillslut sprängs av övertryck.

Conclusion
Man kan säga att kroppen kollapsar inifrån ifall man ersätter vanligt vatten med dest-vatten, därmed inget att rekommendera!

Farligt att dricka dest vatten? Hahahaha NEJ det är INTE farligt.

Celler som sprängs, har du läst detta i en ding ding värld?
Citera
2014-03-18, 19:09
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dac83
Har själv druckit destillerat vatten, i filippinerna säljs det och är ganska vanligt.

Det är ingen fara att dricka det tillsammans med mat eller så, men att vakna 4 på morgonen och törstig som vanligt med helt tom mage och halsa i sig en halv liter, då blir det hel fel i magen! spyde som bara den efter 15 min, det gjorde även min fru precis innan som också hinka i sig av vattnet.

Märkligt! Jag halsar minst en halvliter dest vatten varje morgon och det är inga som helst problem.
Citera
2014-03-18, 19:11
Medlem
Allanthyas avatar
http://www.naturvetenskap.org/myter/398-det-ar-farligt-att-dricka-destillerat-vatten

Citera
2015-03-08, 17:09
Medlem
JustZlatans avatar
Någon som har testat den här vattendestillatorn?

http://destillerat-vatten.com/mh-vattendestillator-rostfritt-stal-svart.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in