2014-03-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegernz
Är det verkligen helt säkert att planet ens har lyft? Det kan inte ha varit en drone som har flugit med MH370s signatur och sedan "exploderat"?

Skoja du eller?
Citera
2014-03-17, 19:51
Medlem
nu efter alla dessa dagar som har paserat så börjar jag känna att det är så konstigt, det är föfan 2014 och med dagens teknik kan man hitta vad man vill. och ett flygplan som är så stort 777a? hur missar man en sån? jorden är redan överbefolkad, du kan inte ens pissa i diket utan att nån ser dig, ( i flen)

Känns som att dom försöker dölja nått, nån av höjdarna som är med och styr allt, vet redan sanningen... en av anledningarna till att dom letade på fel ställe från början.

och som tidigare talare sa, alla möjliga teorier om terror? inget av det som är möjligt har hänt? krasha planet i vattnet? i hus? ja vi har sett det förut..
Men nej, dom landar planet i hemlighet..sen då? Ladda det med sprängmedel och sen upp igen! isf är det bara en tidsfråga innan det smäller nånstans?
Citera
2014-03-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Läste nu artikeln i Aftonbladet och kom ihåg det där inlägget. Mycket möjligt att det flugit över Thailand alltså?

ja, planet kan t.o.m ha landat i Thailand.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-03-17 kl. 19:57.
Citera
2014-03-17, 19:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Vem ska kolla det egentligen? Kan tänka mig att t.ex. Aeroflot kan tänka sig att köpa planet fast de vet att det är kapat ifall de får det för 1/5 av priset.

De skulle köpa ett gäng flygande reservdelar av en flygplantyp de inte har för att spara lite pengar?
Aeroflot har jobbat hårt för att modernisera sin flotta och förbättra sitt rykte; har svårt att tro att de skapar en djävulsk plan där man riskerar 240 liv för att köpa ett 12 år gammalt plan ens om det är "billigt"
Citera
2014-03-17, 19:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kanske har artikeln redan länkats tidigare, isåfall repriserar jag den. Tycker att alla ska läsa den, ger inte mycket på hand, men sammanfattar det vi hittills vet och kanske varför passagerarna inte reagerat bl a.:

http://www.reuters.com/article/2014/03/17/us-malaysia-airlines-disappearance-insig-idUSBREA2G14020140317

Intressant att flera piloter menar att det kan vara möjligt att radarkontroller struntar i flygplan på hög höjd som följer kommersiella rutter. Å andra sidan har jag läst på andra ställen att upp genom Indien och Pakistan där en sån stor rutt går så är det järnkoll och krav på autenticering av alla plan som flyger över. Dessutom måste ju flygplanet någon gång vika av från sin rutt för att landa och då borde risken för att bli uppmärksammad öka.

Hursomhelst: Om detta nu är/var en iskallt planerad operation för att lägga vantarna på ett stort trafikflygplan av okänd anledning så känns det som ett enormt risktagande att lita på att man kommer igenom radarövervakningen på det sätt som beskrivits ovan. Öht känns hela grejen som att det är så mycket som kan gå fel. Därför går mina tankar fortfarande mer till att det var en enmansgrej.
Citera
2014-03-17, 19:55
Medlem
Liolidiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
nu efter alla dessa dagar som har paserat så börjar jag känna att det är så konstigt, det är föfan 2014 och med dagens teknik kan man hitta vad man vill. och ett flygplan som är så stort 777a? hur missar man en sån? jorden är redan överbefolkad, du kan inte ens pissa i diket utan att nån ser dig, ( i flen)

Känns som att dom försöker dölja nått, nån av höjdarna som är med och styr allt, vet redan sanningen... en av anledningarna till att dom letade på fel ställe från början.

och som tidigare talare sa, alla möjliga teorier om terror? inget av det som är möjligt har hänt? krasha planet i vattnet? i hus? ja vi har sett det förut..
Men nej, dom landar planet i hemlighet..sen då? Ladda det med sprängmedel och sen upp igen! isf är det bara en tidsfråga innan det smäller nånstans?

Håller med, börjar lukta Pakistan <3 terrorism scenario över hela denna soppa..
Citera
2014-03-17, 19:56
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Om jag kan kolla in min farbror när han klipper gräsmattan och konstatera att han är endast iförd boxers, med hjälp av Google Maps - kan då inte USA eller någon annan spana in hur ett flygplan försvunnit, med hjälp av kameror i himlen?

Exakt!
Inne på samma visa. Tycker dom borde kunna hitta ett jävla plan med hjälp av satelliterna

Om nu planet inte har kraschat och passangerna lever så bör deras mobiltelefoner ha samlats ihop.
Planet hade/har 239 passagerare. Känns ju som om det finns en stor sannolikhet att någon bland alla dessa 239 stycken startar sin mobilen och drar iväg ett smset eller dyll, OM telefonerna inte är tagna.
Citera
2014-03-17, 19:59
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay

För det första så bor det väldigt lite människor mitt ute på indiska oceanen, där är
även radartäckningen relativt begränsad. Många av länderna i Sydostasien kanske
inte har så särskilt modern radarutrustning heller för den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Om jag kan kolla in min farbror när han klipper gräsmattan och konstatera att han är endast iförd boxers, med hjälp av Google Maps - kan då inte USA eller någon annan spana in hur ett flygplan försvunnit, med hjälp av kameror i himlen?

Skillnaden är att din farbror är ett relativt stationärt objekt dessutom så är det ju
en ren slump att han var utomhus just när planet som utförde flygfotograferingen passerade.

Det är samma sak med spionsatelliter, har planet kraschat någonstans i havet
utan att lämna spår efter sig så spelar det ingen roll hur bra satelliter du har om
de inte råkade fotografera området just när planet kraschade.

Sökområdet är det som är innanför den röda ringen:
http://sandbox.maps.arcgis.com/apps/OnePane/basicviewer/index.html?appid=95cbede59b3e471eb14b52c362966934#
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-17 kl. 20:08.
Citera
2014-03-17, 20:00
Medlem
Då den här tråden är så stor och oöverblickbar har jag försökt samla ihop uppgifter som talar för och emot de olika teorierna om vad som kan ha hänt, bara för att få en överblick. Fyll i det jag har missat och stryk de uppgifter som har dementerats. Som sagt, tråden är så stor och tidningarnas rapportering om fallet är så motstridigt så det är svårt att hänga med. (OBS! Jag har ingen som helst kunskap om flygplan eller hur man flyger ett så de som är insatta i sådant får mer än gärna rätta till de eventuella missuppfattningar som jag gjort mig skyldig till):

---

1. Vad som talar EMOT att planet har kraschat till följd av haveri:

1.a) Inga automatiska felmeddelanden indikerande haveri har skickats från planet

1.b) Transpondern har enligt uppgift stängts av manuellt. Det verkar endast finnas ett motiv med att stänga av transpondern manuellt och det är att "inte synas". Detta tyder på att planet kapats, och att det har kapats av någon/några med betydande flygkunskaper.

1.c) Planet tycks ha gjort en oförklarlig u-sväng just innan(?) malaysiska myndigheter tappade kontakt med den. Uppgifter har framkommit om att denna manöver var förprogrammerad men dessa uppgifter har inte verifierats. Det skulle kunna förklaras med att piloterna upptäckt ett akut fel och vände om för att nödlanda, men det förklarar i sin tur inte varför varken piloterna eller de automatiska systemen rapporterat detta fel.

1.d) Uppgifter om att vissa system stängts av innan co-piloten skickat ut "Alright, good night!" - den sista kontakt som någon haft med någon på planet

1.e) Uppgifter om att planet ska ha flugit åtminstone fyra timmar efter att malaysiska myndigheter tappade kontakten med den

1.f) Även när alla system är avslagna så skickas signaler ut från motorn (?) om någonting drastiskt händer, t.ex. krasch. Några sådana signaler uppges inte ha skickats ut. Det borde alltså betyda att planet INTE har kraschat.

1.g) Signaler har skickats från flygplanet vid en senare tidpunkt än vad det beräknats anlända till slutdestinationen, Peking, samtidigt som bränslet endast räckte för den tilltänkta sträckan - vilket antyder att planet var tillräckligt intakt för att skicka ut signalen ifråga

1.h) Inga vrakdelar har hittats

---

2. Vad som talar EMOT att planet har kapats:

2.a) Avsaknad av rimliga motiv

2.b) För att genomföra en sån här operation krävs ett enormt projekt som en betydande del människor måste ha varit inblandade i, dels att planera hur, dels att undkomma olika länders radar, och dels landa planet utan att det blir upptäckt - vilket borde innebära att någon slags terrororganisation/nätverk står bakom det

2.c) Eftersom inga uppgifter har framkommmit om att någon av passagerarna hade någon form av anknytning till en terrororganisation så får man utgå från att de inte funnits, enligt devisen att om så hade varit fallet så hade det framgått vid det här laget

2.d) Ingen terrororganisation har tagit på sig dådet, vilket vanligtvis är ett av syftena med terrordåd

---

3. Vad som talar FÖR att någon eller båda piloterna har någonting med försvinnandet att göra:

3.a) Det krävs en person som har kunskap om hur man hanterar ett flygplan i allmänhet och en Boeing i synnerhet för att stänga av system/transpondrar manuellt och för att utföra de eventuella manövrar som utförts, bland annat U-svängen

3.b) Godnatthälsningen som enligt vissa uppgifter ska ha skett efter det att vissa system redan stängts av (om de stängts av på grund av tekniska fel, varför rapporterade då co-piloten inte om det?)

3.c) Säkerhetsåtgärder mot kapningar som gör att cockpit ska vara i princip omöjlig att ta sig in

---

4. Vad som talar EMOT att någon eller båda piloterna har någonting med försvinnandet att göra:

4.a) Avsaknad av rimliga motiv

4.b) Inga tydliga tendenser i deras bakgrunder som tyder på att de hade samröre med terrororganisationer eller överhuvudtaget skulle vara benägna att riskera sina liv och sitt anseende för att utföra uppdraget åt någon annan (att en politiker som piloten sympatiserade med samma dag dömdes till fängelse för homosexualitet kan tjäna som ett motiv, men inte tillräckligt starkt och därtill alldeles för nära inpå för att piloten skulle hinna planera och genomföra allt det här). Piloten/piloterna är inga typiska självmordsbombare om man säger så, utan tycks båda ha ordnade liv, ordnad ekonomi, och framgångsrika karriärer. (Och jag vet att det finns undantag, men de undantag som finns tycks vara såpass få att de inte duger till att basera ett resonemang på utan är just undantag som bekräftar regeln.)

4.c) Enligt uppgift så ska piloterna INTE ha frågat efter att ha få flyga tillsammans och de borde därför inte ha kunnat planera det här tillsammans
Citera
2014-03-17, 20:00
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18554715.ab

Om följande teori är sann så måste det vara århundradets kapning.
Citera
2014-03-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
1.d) Uppgifter om att vissa system stängts av innan co-piloten skickat ut "Alright, good night!" - den sista kontakt som någon haft med någon på planet

Som jag fattat det så är det inte säkert. Systemet KAN ha stängts av innan "good night" men det KAN OCKSÅ ha stängts av efter. Någon annan som fått nån annan uppfattning?
Citera
2014-03-17, 20:12
Medlem
Bernt-Bennys avatar
RT skriver att Pakistan är en möjlig destination
http://rt.com/news/malaysian-plane-investigation-pakistan-238/

Visst tankas flygplanen så att dom bara klarar sig från punkt A till B med en viss marginal?

Kuala Lumpur -> Beijing
4348.85 km

Kuala Lumpur -> Wana (ligger nära Afghanistangränsen)
4662.38 km

Kan det vara möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in