2014-03-17, 19:21
Medlem
Hur är det med mobiltelefoner ombord på flygplan egentligen?
Går det att få ett meddelande skickat när man kommer närmare marken/havet
Kanske lite svårt med tanke på att man är mitt i indiska oceanen?
Om teorin att man åkt och landat någon annanstans så bör ju någon av 239 pers kunnat stressat iväg ett sms eller en signal iaf?
Citera
2014-03-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxeraren
Låter mest troligt i mina öron.

Då borde man dock ha funnit någon form av spillror efter haveriet.
Citera
2014-03-17, 19:23
Medlem
duqus avatar
Bilder på "hemliga" utrymmen Boeing 777:
Snett ovanför cockpit: http://www.boeing.com/boeing/companyoffices/gallery/images/commercial/777_overhead_crewrest_pilot.page
Ovanför affärsklassen, samma finns bak hos ekonomiklassen, notera den fejkade bagaghyllan säte 65...
http://www.ausbt.com.au/the-best-seats-on-a-cathay-pacific-boeing-777-300er-try-the-upstairs-bunk-beds

Förutom detta finns det kryputrymmen dikt intill cockpit och intill bagageutrymmet, alla dessa är trycksatta och uppvärmda-även elektronikutrymmet, hittar dock inga bilder just nu.

Angående GSM-användning i flygplan som kommer tillbaka hela tiden i tråden:
http://www.911myths.com/html/mobiles_at_altitude.html
Senast redigerad av duqu 2014-03-17 kl. 19:37.
Citera
2014-03-17, 19:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Bilder på "hemliga" utrymmen Boeing 777:
Snett ovanför cockpit: http://www.boeing.com/boeing/companyoffices/gallery/images/commercial/777_overhead_crewrest_pilot.page
Ovanför affärsklassen, samma finns bak hos ekonomiklassen, notera den fejkade bagaghyllan säte 65...
http://www.ausbt.com.au/the-best-seats-on-a-cathay-pacific-boeing-777-300er-try-the-upstairs-bunk-beds

Förutom detta finns det kryputrymmen dikt intill cockpit och intill bagageutrymmet, alla dessa är trycksatta och uppvärmda-även elektronikutrymmet, hittar dock inga bilder just nu.

Electronics bay på 777: http://www.airliners.net/photo/Singapore-Airlines/Boeing-777-212-ER/0294125/L/
Citera
2014-03-17, 19:28
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Om jag kan kolla in min farbror när han klipper gräsmattan och konstatera att han är endast iförd boxers, med hjälp av Google Maps - kan då inte USA eller någon annan spana in hur ett flygplan försvunnit, med hjälp av kameror i himlen?

Bilderna är som sagts tidigare inte i realtid. Dessutom är bilderna där du kan se vad någon har på sig inte satellitbilder. Det är vanliga flygfoton. Kolla hur mycket lägre upplösningen är utanför tätbebyggt område där det bara är satellitbilder.
Citera
2014-03-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japansson87
Hur är det med mobiltelefoner ombord på flygplan egentligen?
Går det att få ett meddelande skickat när man kommer närmare marken/havet
Kanske lite svårt med tanke på att man är mitt i indiska oceanen?
Om teorin att man åkt och landat någon annanstans så bör ju någon av 239 pers kunnat stressat iväg ett sms eller en signal iaf?

Vilket naturligtvis tyder på att passagerarna var oförmögna av någon anledning att just smsa eller ringa. Min teori som bygger på att man dragit säkringen för maskerna, slagit av AC-packarna=inget kabintryck,flight crew använder sina masker och stiger ännu högre momentant för att paxen snabbt skall bli utan syre. Sjunker sedan medan AC-packarna slås på=kabintryck. Då är dock redan paxen och kabinbesättningen bortom allt liv.
Senast redigerad av hogwild 2014-03-17 kl. 19:32.
Citera
2014-03-17, 19:33
Medlem
Många teorier, men jag undrar ifall planet möjligtvis hade något värdefullt lastat, tex flera ton guld, isåfall vore det rätt smart att kapa planet istället för att råna det på marken. Så frågan är vad planet innehöll...

Ska bli intressant att få reda på vad som hänt med planet, en sak är säker är att informationen som ges utav malaysia är inte hela sanningen, de sitter på något hemligt.
Citera
2014-03-17, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Var ska de förvara dessa 200 människor utan att det upptäcks? Hur ska de fixa mat åt dem? Men framför allt: Hur ska pengar transfereras på ett sätt som gör att dessa kapare får dem utan att de kan spåras upp, gripas och ställas till ansvar för sina brott? Hur ska man ens kunna lämna över gisslan utan att medhjälpare åker dit? Jag kan inte för ett ögonblick se hur någon grupp som kunde koordinera en så här pass avancerad operation skulle få en så urbota dum idé. Det är helt enkelt ett scenario med en så invecklad och svårmanövrerad logistik att den faller direkt på sin egen orimlighet. Kanske om det varit 10-12 personer...

Till denna liksom alla andra teorier som inkluderar landningar måste du lägga problemet med hur flygplanet har kunnat undvika radarobservationer. Det finns inte många realistiska förslag på hur det kunnat ske. Låghöjdsflygning är ett, men då räcker flygbränslet avsevärt mycket kortare. Apropå inte tagits upp i tråden så vet jag inte om någon har tänkt på att det torde ha bedrivits intensiv satellitspaning mot alla flygfält/landningsbanor inom den teoretiska sektorn de senaste dagarna. Det pratas om maskeringsnät och annat, men det kan fan inte vara lätt att dölja ett så stort flygplan för dagens spaningsutrustning: En Boeing 777-200 är 64 meter lång, har ett vingspann på 60 meter och i aktern är det 18 meter högt. Och börjar vi snacka hangarer som kan ta ett så stort flygplan så tror jag vi snackar flygplatser av en sån storlek att idén om att de skulle kunna användas för att obemärkt ta ner ett kapat plan är tämligen orealistisk.

Att förvara människor är nog inga problem, det är nog inte så att dom måste följa några lagar om mänskliga rättigheter när det handlar om gisslan. Hur man löser pengafrågan så är det väl cash som gäller i olika valutor förslagsvis. Någon av terroristerna måste nog röja sin indentitet för att få tag i cashen, men det är ju inte så ovanligt att dom inte offrar sina egna för att få det som vill ha. Det är nog inget stort problem för dom. Att sedan lämna tillbaka gisslan är väl bara att skicka ett e-mail med koordinaterna till bunkern i djungeln där dom sitter, behöver inte vara någon vakt eller liknande kvar där då.

Vad gäller att gömma ett flygplan så har jag ingen aning. Jag är med väldigt skeptisk till att någon skulle kunna lyckas med detta, det enda jag kan tänka på med tanke på att dom fått signaler ett par timmar efter transpondern stängdes av är att dom landat någonstans och slitit ur all utrustning för att sedan slänga in det i ett litet flygplan och flyga omkring ett par timmar för att förvirra alla som skulle tänkas kunna leta efter flygplanet.
Citera
2014-03-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Vilket naturligtvis tyder på att passagerarna var oförmögna av någon anledning att just smsa eller ringa. Min teori som bygger på att man dragit säkringen för maskerna, slagit av AC-packarna=inget kabintryck,flight crew använder sina masker och stiger ännu högre momentant för att paxen snabbt skall bli utan syre. Sjunker sedan medan AC-packarna slås på=kabintryck. Då är dock redan paxen och kabinbesättningen bortom allt liv.

Går det så snabbt att bli medvetslös att man inte hinner skriva ett sms.. Kanske inte det första man tänker på när man märker att syret försvinner. Men iallafall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
jahapp? Vem köper?

Vilket flygbolag som helst? Kan ju bara byta ut några delar och få det att se ut som ett annat plan.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Lite mer från flygsäkerhetsexperten John Goglia (se även denna post: (FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-09)

En postare frågar:

Citat:
1. Can a fully-loaded 777 even make it to 45,000 ft? Some intercontenental airliners cannot go as high as 35,000 with a full fuel load early in the flight. What about a 777?

2. Could the pilot depressurize the plane slowly so as not to alarm the passengers?

3. Would the pilot’s supplementary oxygen be enough at that altitude?

Goglia svarar:

Citat:
1. At this point in flight, aircraft would have consumed large amount of fuel and could have easily climbed to high altitudes.
2. 777 airline pilots could; other people, it would depend on how much knowledge of pressurization system they have
3. If plane depressurized, yes for some time

Jag har undrat en hel del över detta med kabintrycket (enligt Goglia räckte ju inte en stigning till 45000 fot för att med bibehållet kabintryck döda alla ombord utan syrgas), men det tycks i varje fall vara en fullt möjlig teori. Dock behövs egentligen ingen stigning såvitt jag förstår, även på standardmarschhöjd inträder medvetslöshet och död ganska snabbt om trycket i kabinen försvinner.

Här också en post av visst intresse som pedagogiskt förklarar lite varför det finns ett separat övervakningssystem för motorerna som sänder egna signaler och hur det funkar:

http://www.forbes.com/sites/johngoglia/2014/03/13/aircraft-engine-monitoring-how-it-works-and-how-it-could-help-malaysia-air-370-crash-investigtors/
Citera
2014-03-17, 19:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Vilket flygbolag som helst? Kan ju bara byta ut några delar och få det att se ut som ett annat plan.

Faktiskt inte så du har totalt fel, sry
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in