Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Var ska de förvara dessa 200 människor utan att det upptäcks? Hur ska de fixa mat åt dem? Men framför allt: Hur ska pengar transfereras på ett sätt som gör att dessa kapare får dem utan att de kan spåras upp, gripas och ställas till ansvar för sina brott? Hur ska man ens kunna lämna över gisslan utan att medhjälpare åker dit? Jag kan inte för ett ögonblick se hur någon grupp som kunde koordinera en så här pass avancerad operation skulle få en så urbota dum idé. Det är helt enkelt ett scenario med en så invecklad och svårmanövrerad logistik att den faller direkt på sin egen orimlighet. Kanske om det varit 10-12 personer...
Till denna liksom alla andra teorier som inkluderar landningar måste du lägga problemet med hur flygplanet har kunnat undvika radarobservationer. Det finns inte många realistiska förslag på hur det kunnat ske. Låghöjdsflygning är ett, men då räcker flygbränslet avsevärt mycket kortare. Apropå inte tagits upp i tråden så vet jag inte om någon har tänkt på att det torde ha bedrivits intensiv satellitspaning mot alla flygfält/landningsbanor inom den teoretiska sektorn de senaste dagarna. Det pratas om maskeringsnät och annat, men det kan fan inte vara lätt att dölja ett så stort flygplan för dagens spaningsutrustning: En Boeing 777-200 är 64 meter lång, har ett vingspann på 60 meter och i aktern är det 18 meter högt. Och börjar vi snacka hangarer som kan ta ett så stort flygplan så tror jag vi snackar flygplatser av en sån storlek att idén om att de skulle kunna användas för att obemärkt ta ner ett kapat plan är tämligen orealistisk.
Att förvara människor är nog inga problem, det är nog inte så att dom måste följa några lagar om mänskliga rättigheter när det handlar om gisslan. Hur man löser pengafrågan så är det väl cash som gäller i olika valutor förslagsvis. Någon av terroristerna måste nog röja sin indentitet för att få tag i cashen, men det är ju inte så ovanligt att dom inte offrar sina egna för att få det som vill ha. Det är nog inget stort problem för dom. Att sedan lämna tillbaka gisslan är väl bara att skicka ett e-mail med koordinaterna till bunkern i djungeln där dom sitter, behöver inte vara någon vakt eller liknande kvar där då.
Vad gäller att gömma ett flygplan så har jag ingen aning. Jag är med väldigt skeptisk till att någon skulle kunna lyckas med detta, det enda jag kan tänka på med tanke på att dom fått signaler ett par timmar efter transpondern stängdes av är att dom landat någonstans och slitit ur all utrustning för att sedan slänga in det i ett litet flygplan och flyga omkring ett par timmar för att förvirra alla som skulle tänkas kunna leta efter flygplanet.