Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det är många kloka funderingar. När det gäller mobil så är det så att de fungerar dåligt på hög höjd. Har man flugit lägre så kan ju en störsändare ha använts eller så kan passagerarna redan ha varit döda.
Jag tycker personligen att det är väldigt svårt att se ett vettigt motiv, men någon sa till mig idag att det skulle ha funnits något värdefullt i lasten typ guld eller diamanter. Då skulle ju piloten helt enkelt ha kunnat döda alla ombord genom trycksänkning. Sedan flyga till någon hemlig flygplats och vara mångmiljonär.
Jag tror hittills inte att någon lista på vad som fanns i lasten har presenterats och det enda som har sagts från myndigheterna är att inget riskabelt material har fraktats.
Jag har utan att gå in på detaljer viss insyn i hur man flyger värdefull last och kanske framförallt värdefull last sanktionerat av myndigheter. Det sker på helt andra sätt än detta. Bland annat om man vill extrahera speciella personer i hemlighet osv. Det vore mycket märkligt o skeppa något skumt med ett passagerarplan när det redan finns välanvända och utarbetade rutter/procedurer som nyttjas sedan innan för sådant.
Personlig erfarenhet av flygplatsen i sig och andra i området är att de är ju inte helt pantade på säkerhetsområdet. Att få igenom vapen eller annat går bara inte utan extremt bra kontakter, snarare tvärtom, du åker på rejält däng där om du försöker få igenom ett vapen genom säkerhetskontrollen. Vi är nog mildare här i Sverige, man får ursäkta sig med att man kommer från lappland o glömde checka in macheten för renjakten.
Däremot såklart oroväckande att man med falska pass kan komma ombord på ett plan, även om det i detta fall kanske bara far immigranter (å hur många immigranter finns i vårt land sedan innan genom samma metod?). Ett pass borde vara spärrat elektroniskt vid stöld och signalera extra koll på den personen när de scannar (som de faktiskt gör) passet.