2014-03-17, 14:36
Medlem
Fan helt otroligt va många framgångsrika bostadshajar som håller till på detta forum

Alla tjänar storkovan på att belåna sig och köpa bostäder.. Vilken jävla tur jag haft som ändå har det relativt gott ställt fastän jag inte skuldsatt mig upp över öronen

Ni borde sätta upp era tält på samma camping om 30 år när ni sålt med stora vinster.. sen kan ni ligga där på kvällarna & räkna era enorma vinster
Citera
2014-03-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Enda anledningen till att äga boende är bättre än hyra, ur ekonomisk synvinkel, är att folk inte är disciplinerade nog att spara, något de blir tvingade till via amortering och ränta när man har lån på hundratusentals eller miljontals kronor.

Exakt..
Citera
2014-03-17, 14:50
Medlem
Jag har inte ett öre i skuld till nån och bor i billig hyresrätt centralt. Det känns också smart.
Citera
2014-03-17, 15:02
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Man kan ju också säga så här: Om man sparat ihop exempelvis 200k så kan man istället för att köpa lgh försöka hitta en av de billiga lgh (förutsatt att man inte bor i sthm) som är billiga pga av att de har låg standard. De 200 000 kan nog ge en avkastning på 5 % efterskatt och inflation. Det är 833 kronor per månad. Den kostnaden att ligga ute med kapital får man också räkna med. Plus räntekostnad och avgift till föreningen.

Billiga hyreslägenheter kan ofta vara så pass billiga att även boendekostnaden är lägre med dagens priser på bostadsrätter.

Sedan har vi ju prisuppgången på lgh. Nu är dock marknaden löjligt överhettad och priserna stiger hela tiden i förhållande till reallöner. Det är en risk att det inte blir nån mer värdestegring sett över en tidperiod.
Citera
2014-03-17, 15:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Ditt ekonomiska tips är lika värdefullt som begagnat skithuspapper! Finns inga garantier för att det blir billigare med bostadsrätt än hyresrätt i längden. Har du hängt med i senaste tidens skriverier om avskrivningar?
bostadsrätt är i regel mycket billigare än hyresrätt över tid. Har du inte hängt med i senaste tidens skriverier om "hyrskatten"?

http://m.tackpaforhand.nu/hyrskatt

Citat:
Köp inte dyrare än du har råd med? En etta på 24 kvadrat kostar minst 1,5 miljoner. Är det värdigt att bo så?
priset på bostaden är bara en av många variabler men säger inget om vad det faktiskt kostar att bo.

Citat:
Hur lång tid tar det att betala av ett lån på 4 miljoner om du vill bo någorlunda vettigt?
varför ska man betala av 4 millar ens? Det viktigaste är att man ser till att ha goda marginaler bara.

Citat:
Om du köper en bostad på en ort där företagen lägger ner så kan du inte ens sälja din bostad till underpris. Har hänt på många orter. Tror du alla bor i Stockholm?

Så kan det vara absolut men det är det enda du har rätt i.
Citera
2014-03-17, 15:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yakupov
Bo hemma tills ni är 22-25. Det är inget fel med det, speciellt inte om ni inte har flickvän.

Alla är så jävla kåta på att flytta hemifrån direkt dom blivit 18. Detta är nästan bara i Sverige, alla andra länder bor barnen kvar längre.

Bor ni hemma och jobbar har ni kontantinsats inom 1-3år och det stärker era ekonomiska förutsättningar i framtiden något enormt.

Precis så! Det är ingen rättighet att flytta hemifrån och få sitt boende ordnat bara för att man fyllt 18.

Den som inte ska ut i världen och "finna sig själv" har mycket goda möjligheter att jobba ihop till en kontantinsats. Och sedan för man sänka kraven på första lyan.....
Citera
2014-03-17, 16:24
Medlem
Mitt enskilt största ekonomiska misstag är att jag hyrt alltid.

Jag är idag 28 år och bott själv sedan 20. Hade jag redan då köpt så hade jag idag varit bra mkt rikare.

Kommer från en klassisk sosse familj där man hyr sin lägenhet, eller köper sitt hus. Det har alltid funnits en rädsla för att ta sig vatten över huvudet och hamna hos fogden.

Det jag förståt idag är att skulle jag förlora jobbet så spelar det ingen roll om det är banken eller en hyresvärd som kräver mig på degen.

Nu har jag istället fått spara ihop strax över 400k för att kunna köpa min första bostad, som jag också fått köpa dyrt/på toppen.

Om jag ändå hade någon som gav mig rådet att köpa för 8 år sedan...
Citera
2014-03-17, 16:47
Medlem
Altowhichs avatar
Vet inte om någon har sagt detta men matten stämmer inte.

Bankens räntor är nominella dvs. de inkluderar inflation, så anledningen till att du betalar mindre ränta i framtiden är för att basbeloppet inte har ökat med inflationen då du har "amorterat" bort den delen av basbeloppet i samband med räntebetalningarna.

Nuvärdet av alla utgifter kommer vara ungefär samma oavsett om man bor i hyresrätt eller bostadsrätt, enda skillnaden är att man betalar mer i början och mindre i slutet om man har bostadsrätt/hus/whatever. Sparar man lite extra när man är ung och bor i hyresrätt kan man bara använda den bufferten när man blir äldre så går det på ett ut i princip.

Snarare är det så att det är smartare att bo i hyresrätt då hyrorna generellt ligger under marknadshyror och man slipper risken för de prisfluktuationer som finns för bostadsrätter/hus. Historiskt sett är fastigheter en skitinvestering.
Senast redigerad av Altowhich 2014-03-17 kl. 16:49.
Citera
2014-03-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Fel du äger bostaden, inte banken. Eventuell vinst vid försäljning tillfaller självfallet dig, och inte banken. Förstår du?
Exakt, eventuell vinst. Du har inte amorterat en krona, därför är fortfarande hela lånet kvar vid försäljning. Och vad är säkerheten på lånet? Jo huset, tills lånet är betalt är huset bankens. Och som min uträkning visade har man betalat husets hela värde i räntor.

Huset kan stiga i pris, eller så kan det sjunka. Med tanke på att krisen som väntar kommer få den 2008~ att verka som en fis i rymden är det inte det smartaste draget att skaffa skulder i miljonklassen.

Det ekonomiska systemet är trasigt och gynnar bara bankerna. Vanligt folk blir utnyttjade som slavar.
Citera
2014-03-17, 16:56
Medlem
Snowstompers avatar
Citat:
Fortfarande bara om och men. Inga garantier. De som väljer att inte bo med någon då? De blir fler och fler. Dessutom vill jag gärna se källa på att det är fler som köper ihop än som köper ensamma.

Dessutom skulle alla dö med skuld. Vad är vinsten då? Tror du långivarna (Bankerna) skulle släppa de pengarna till samma låga ränta?

Dessutom glömmer du det viktigaste av allt. Är du satt i skuld är du inte fri! Skulder som inte omedelbart kan lösas in gör att du sitter i ett stadigt kalsonggrepp som du inte tar dig ur. Du är pressad varenda minut dygnet runt.

Du menar att man är friare om man har en hyresvärd som skall ha betalt varje månad än om man har en bank som skall ha det?
Citera
2014-03-17, 17:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowstomper
Du menar att man är friare om man har en hyresvärd som skall ha betalt varje månad än om man har en bank som skall ha det?
Givetvis är man mycket friare när man hyr än när man äger sitt boende. Risken med hyra är 3 månadshyror på sin höjd.
Citera
2014-03-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickla
Om man ser historiskt och man äger bostaden länge så kommer förmodligen bostaden ha betydligt bättre utveckling än den du får på banken. Såklart ingen garanti vid en bostad men man slipper ju samtidigt högre hyra samt får bo betydligt mycket bättre.

Själv har jag ägt en bostad nu i 3år. Värderas nu till 200k över det jag köpte den för samt att den hyran jag har haft har varit på 1.5k. Om jag hade bott i hyreslägenhet hade jag betalt 4.4k.

(4.4k - 1-5k)*36 = 104.5k som jag hade betalt extra under de 3 åren. Samt "förlorat" runt 100k i vinst (om jag sålde nu).

Har dock inga lån skall sägas.

I längden borde inte priset på bostäder öka med mer än inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in