2014-03-16, 19:13
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
2000 x 12 månader = 24000 x 10 år = 240,000 så på tio år har du sparat ihop till kontantinsatsen till ett lån på 2,4 miljoner om man räknar med 10% i kontantinsats. Det brukar krävas 10 -20%.

Minst 15%
Citera
2014-03-16, 19:20
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ditt ekonomiska tips är lika värdefullt som begagnat skithuspapper! Finns inga garantier för att det blir billigare med bostadsrätt än hyresrätt i längden. Har du hängt med i senaste tidens skriverier om avskrivningar?

Köp inte dyrare än du har råd med? En etta på 24 kvadrat kostar minst 1,5 miljoner. Är det värdigt att bo så?

Hur lång tid tar det att betala av ett lån på 4 miljoner om du vill bo någorlunda vettigt?

Om du köper en bostad på en ort där företagen lägger ner så kan du inte ens sälja din bostad till underpris. Har hänt på många orter. Tror du alla bor i Stockholm?

Att ha centrala lägenheter i storstäder som måttstock för marknaden är nog det dummaste jag sett på länge

Dessutom så är din kalkyl nedan lika dum den med, då man rimligtvis börjar med något mindre, billigare, för att göra vinst och bygga sig uppåt.
Citera
2014-03-16, 19:20
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Inte så svårt om man har lite disciplin och sparar några 1000 varje månad. Självklart är det väldigt svårt att köpa när man är 20. Därför skrev jag 30 i mitt exempel.
9000kr i två år och du har köpt ett hus i Thailand som inte kostar ett skit i hyra istället för att bo utfattig i Sverige hela livet..
Citera
2014-03-16, 19:21
Medlem
Citat:
Befolkningen förväntas växa. Värdet på bostaden förväntas öka. Det är mycket som förväntas och mycket lite som garanteras. Det räcker med att et företag lägger ner så står du med en bostadslån som du inte kan betala på en bostad som du inte kan sälja. Visst du har bara en halv miljon i skuld som du skall betala samtidigt som du sparar ihop till en ny kontantinsats till en bostad på en ort där det finns jobb.

Det smartaste unga kan göra är att kräva att kommunen bygger BRA BILLIGA HYRESRÄTTER. Då kan man flytta runt och underlätta den så förhärligade rörligheten på bostads och arbetsmarknaden.

Jaha, så det unga ska göra är alltså att kräva att skattebetalarna ska tillhandahålla subventionerat boende åt dem? Varför inte bostadsrätter eller hus när de ändå håller på med sina krav på andra?
Citera
2014-03-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
9000kr i två år och du har köpt ett hus i Thailand som inte kostar ett skit i hyra istället för att bo utfattig i Sverige hela livet..

Ja, det är ju ett alternativ, men du tjänar inte mycket i Thailand heller. Kul att du nämnde just detta eftersom jag just nu är i Bangkok.
Citera
2014-03-16, 19:25
Bannlyst
Jo för det är så enkelt idag för dagens ungdomar att 1. Få ett fast jobb (eller som det fint heter tillsvidareanställning) och 2. Kunna låna 1.5-2 miljoner SEK.

Tänk på hur vi ska först lösa 1 respektive 2 och sedan kan vi diskutera vidare
Citera
2014-03-16, 19:37
Medlem
dwgs avatar
Trodde alla visste att det är bäst att betala till sig själv, huset stiger oftast i värde.
Hyresrätt blir bara dyrare och dyrare.
Citera
2014-03-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Jo för det är så enkelt idag för dagens ungdomar att 1. Få ett fast jobb (eller som det fint heter tillsvidareanställning) och 2. Kunna låna 1.5-2 miljoner SEK.

Tänk på hur vi ska först lösa 1 respektive 2 och sedan kan vi diskutera vidare

Ungdomar? Är man ungdom i 30-årsåldern nuförtiden? Snart är väl jag som 40 också ungdom...
Citera
2014-03-16, 19:48
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Köp inte dyrare än du har råd med? En etta på 24 kvadrat kostar minst 1,5 miljoner. Är det värdigt att bo så?

Beror på var man väljer att bo också. Runt mig (20min t-banan från centrala stockholm) börjar dom på 900.000-1.2000.000 däromkring och många säljs för runt det beloppet dessutom.

Med en låg avgift på runt 1000kr (även om det finns många med dubbla) så blir månadskostnaden ca 3,3k efter reduktion.

Är väll inte så farligt? Då räknar jag med amorteringen på topplånet.

Om det är värdigt att bo så? Är man ungdom är det väll inga problem? På 24kvm får du plats med soffa, säng, hyllor, tvmöbel. Vad gör man hemma som ungdom som kräver en massa plats? Så kan man spara mer inför ett nytt köp när man blir lite äldre.

Edit;

Kollade lite snabbt.

Här får man en 1,5a-2a 35-40kvm för 1,2mil.

En 1a på ca 30 kvm kostar 900-1,1mil.

Som sagt kanske man inte ska utgå från dom dyrare bostäderna?
Senast redigerad av Bbobi 2014-03-16 kl. 19:53.
Citera
2014-03-16, 20:14
Avslutad
Citat:
Ditt ekonomiska tips är lika värdefullt som begagnat skithuspapper! Finns inga garantier för att det blir billigare med bostadsrätt än hyresrätt i längden. Har du hängt med i senaste tidens skriverier om avskrivningar?

Hur lång tid tar det att betala av ett lån på 4 miljoner om du vill bo någorlunda vettigt?

Om du köper en bostad på en ort där företagen lägger ner så kan du inte ens sälja din bostad till underpris. Har hänt på många orter. Tror du alla bor i Stockholm?
En etta på 24 kvadrat kostar möjligen 1,5 mille i Stockholms innerstad men det är knappast sådana priser i centrala Haparanda, centrala Jönköping eller centrala Borlänge...
Citera
2014-03-16, 20:14
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Jag pratar som sagt om 30-åringar, då är man oftast två som köper.

Jag har inte nämnt eventuell värdestegring alls. Det är inte en parameter i min uträkning.

Fortfarande bara om och men. Inga garantier. De som väljer att inte bo med någon då? De blir fler och fler. Dessutom vill jag gärna se källa på att det är fler som köper ihop än som köper ensamma.

Dessutom skulle alla dö med skuld. Vad är vinsten då? Tror du långivarna (Bankerna) skulle släppa de pengarna till samma låga ränta?

Dessutom glömmer du det viktigaste av allt. Är du satt i skuld är du inte fri! Skulder som inte omedelbart kan lösas in gör att du sitter i ett stadigt kalsonggrepp som du inte tar dig ur. Du är pressad varenda minut dygnet runt.
Senast redigerad av HumpingDog 2014-03-16 kl. 20:44.
Citera
2014-03-16, 20:53
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Tänkte komma med ett riktigt bra ekonomiskt tips för,er som är unga. Bo helt enkelt inte i hyresrätt under stora delar av ert liv. Hyran ökar tillsammans med inflationen så att när ni väl går i pension och lönen halveras, så kommer det bli extremt fattigt.

Om ni istället köper ett hus för säg 3 miljoner när ni är 30, så är kanske räntan 9000 kr/månad idag efter ränteavdrag. Även om ni inte amorterar ett skit, och skulden fortfarande är 3 miljoner så kommer det fortfarande vara 9000/månad i räntor. Grejen är att inflationen då arbetar för er, och om 35 år när det är dags för pension så kommer de 9000/månad motsvara ca 4500 (dvs hälften) av dagens penningvärde om man räknar med 2% inflation årligen.

Då kommer ni inte behöva leva som kyrkråttor efter att inkomsten halveras.

Men några saker till måste ni tänka på.

1. Men köp inte dyrare boende än att ni klarar av ekonomiska svackor.
2. Använd INTE boendet som bankomat för konsumtion som resor, bilar etc.
3. Bygg upp en buffert för oförutsedda utgifter.

Lycka till.

Självklart så har du rätt.
Varför ge en hyresvärd mellan 6000-8000? sek i månaden för en hyrestrea när du kan lägga de pengarna på ett "eget" hus?
Hittills under alla dessa år så har varenda fastighet varit en lönsam affär.
Ser du dessutom en möjlighet att göra en bra affär och kan låna på din fastighet så blir det ju ännu bättre.
Låna på en hyresrätt går som sagt inte och du bygger aldrig upp ett kapital genom att ge någon annan dessa 6000-8000? sek i månaden.

Köp en kåk och vårda den väl så fixar det sig nästan alltid.
Tänk på tre saker när du köper en fastighet.
1) Läget
2) Läget
3) Läget
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-03-16 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in