2014-03-15, 19:57
  #26785
Bannlyst
Har en fråga!!

Ifall ens CSN skulle bli indraget pga kanske en misslyckad tenta eller för mycket frånvaro. Hur får man reda på det? Får man brev hem? Eller ett meddelande på CSN:s hemmsida på ens personliga profil? Eller bara helt enkelt att pengarna inte trillar in den 25:e utan några förvarningar??

Tacksam för svar!
2014-03-15, 20:55
  #26786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veilan
Har sökt csn till sommaren och jag tänkte läsa sommarkurser men jag fick avslag. Förra hösten började jag på universitet med hoppade av efter 2 veckor pågrund av fel linje och fel stad, jag meddelade såklart csn med en gång.

I brevet jag fick av csn gällande studiestöd till sommaren så står det såhär.

"vi väntar på fler poäng i upp till två veckor efter studiestart. Är dina resultat inte tillräckliga då, beslutar vi om dina studiemedel utifrån de uppgifter vi har."

"Om skolan rappoterar poäng som motsvarar kravet på studieresultat, tar csn ett nytt beslut inom ett par dagar. Då behöver du inte kontakta oss."

Betyder det då att jag inte få något studiestöd till sommaren? Man får la inga poäng för än kursen är avslutad?

Hade blivit jätte tacksam om någon kunde förklara för mig.
Eftersom du får studiemedel direkt vid kursstart har du fått 2800 kronor som du inte har tagit några poäng för, så du behöver nu ta poäng för de 2800 kronorna innan du kan fortsätta få studiemedel. Du kan få poäng för varje avslutat delmoment i en kurs. Om vi t.ex. tar Datakunskap på SU som är 7,5hp så är där två inlämningsuppgifter som ger 2,5 och 2 poäng, och tre teoritest som ger 1 poäng var. Så fort poängen för t.ex. en av inlämningsuppgifterna är inskrivna i LADOK räknas poängen för det delmomentet som avklarade poäng för CSN.

http://www.csn.se/utbildningsanordnare-vagledare/regler-rutiner/studieresultat/1.3744

Du lär ju dock troligen inte hinna ta särskilt många poäng på två veckor, och då vet jag inte hur det fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Har en fråga!!

Ifall ens CSN skulle bli indraget pga kanske en misslyckad tenta eller för mycket frånvaro. Hur får man reda på det? Får man brev hem? Eller ett meddelande på CSN:s hemmsida på ens personliga profil? Eller bara helt enkelt att pengarna inte trillar in den 25:e utan några förvarningar??

Tacksam för svar!
Ditt bidrag blir inte indraget för den period du redan blivit beviljad studiemedel, däremot kommer du få avslag nästa gång du söker studiemedel om du inte slutfört den mängd poäng som CSN kräver att du slutför.
__________________
Senast redigerad av Drymedar 2014-03-15 kl. 20:59.
2014-03-16, 01:04
  #26787
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Ditt bidrag blir inte indraget för den period du redan blivit beviljad studiemedel, däremot kommer du få avslag nästa gång du söker studiemedel om du inte slutfört den mängd poäng som CSN kräver att du slutför.

Tackar för svaret! Skönt att höra!
2014-03-16, 14:13
  #26788
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Jag har skumläst tråden för att slippa besvära er med min fråga. Men har tyvärr inte hittat något konkret.

Jag läser ett program på 180 hp. Då jag måste betala hyra på sommaren så tänkte jag försöka mjölka ut lite från staten genom bidraget från CSN. Alltså, jag har tänkt välja en distanskurs på 7,5 hp. Om jag nu, mot förmodan skulle misslyckas då jag ska jobba mycket, vad händer då? Kan detta slå tillbaka på mig med mina nuvarande kurser?

Tack!
2014-03-16, 14:54
  #26789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.Pain.No.Gain
Jag har skumläst tråden för att slippa besvära er med min fråga. Men har tyvärr inte hittat något konkret.

Jag läser ett program på 180 hp. Då jag måste betala hyra på sommaren så tänkte jag försöka mjölka ut lite från staten genom bidraget från CSN. Alltså, jag har tänkt välja en distanskurs på 7,5 hp. Om jag nu, mot förmodan skulle misslyckas då jag ska jobba mycket, vad händer då? Kan detta slå tillbaka på mig med mina nuvarande kurser?

Tack!
Det som kan hända är att du inte får studiemedel under hösten fören du har slutfört 75% av de 7,5 poängen du fick studiemedel för under sommaren. Ta någon riktigt lätt kurs som du inte behöver anstränga dig för.
2014-03-16, 15:30
  #26790
Medlem
Händer det något om jag inte klarar några kurser på ett läsår, förutom att jag inte kan bli beviljad CSN förrens jag läst upp poängen? Anledningen till att jag undrar är att jag knappt gjort något i skolan sista månaderna, då jag fått jobb inom den branschen jag utbildat mig inom, men inte sagt upp CSN, då jag behövt de pengarna för att komma i gång ekonomiskt.

Jag menar, det är ju ändå ett lån som jag ska betala tillbaka, så jag kan väl inte bli återbetalningsskyldig för att mina studieresultat suger?

EDIT: jag har inte gått över inkomst-gränsen ännu.
__________________
Senast redigerad av GillarKebabtallrik 2014-03-16 kl. 15:33.
2014-03-16, 16:03
  #26791
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Händer det något om jag inte klarar några kurser på ett läsår, förutom att jag inte kan bli beviljad CSN förrens jag läst upp poängen? Anledningen till att jag undrar är att jag knappt gjort något i skolan sista månaderna, då jag fått jobb inom den branschen jag utbildat mig inom, men inte sagt upp CSN, då jag behövt de pengarna för att komma i gång ekonomiskt.

Jag menar, det är ju ändå ett lån som jag ska betala tillbaka, så jag kan väl inte bli återbetalningsskyldig för att mina studieresultat suger?

EDIT: jag har inte gått över inkomst-gränsen ännu.
Du har förstått rätt.
2014-03-16, 22:23
  #26792
Medlem
Om man går naturvetenskapligt basår på Stockholms Universitet. På vilka program får man garanterad plats på efter det?

Hittar inget när jag googlar. Skulle vara bra att veta vart man kan ta sig efter!
2014-03-16, 22:45
  #26793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frilansaren32
Om man går naturvetenskapligt basår på Stockholms Universitet. På vilka program får man garanterad plats på efter det?

Hittar inget när jag googlar. Skulle vara bra att veta vart man kan ta sig efter!

http://www.fysik.su.se/student/basar/

Citat:
Efter basåret finns det garantiplatser till de flesta av Stockholms universitets naturvetenskapliga kandidatutbildningar och Kombinationsutbildningarna för lärare i naturvetenskapliga ämnen. Garantiplatserna fördelas vid basårets början och om någon av utbildningarna är översökt är det den meritordning som var vid antagningen till basåret som utgör grund för fördelningen.

Mer än så hittar jag inte.
2014-03-16, 22:53
  #26794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
http://www.fysik.su.se/student/basar/



Mer än så hittar jag inte.

Hittade nu: "Kandidatprogrammen i biologi, mikrobiologi, kemi, miljövetenskap, datalogi, beräkningsteknik, geovetenskap, matematik, biomatematik, matematik-filosofi och fysik (med inriktningar mot fysik, astronomi, meteorologi och sjukhusfysik) samt Kombinationsutbildningen."

Vad är det seriöst? Kan man ens få jobb om man går nåt av dom här programmen? Vad är bäst?
2014-03-16, 23:43
  #26795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frilansaren32
Hittade nu: "Kandidatprogrammen i biologi, mikrobiologi, kemi, miljövetenskap, datalogi, beräkningsteknik, geovetenskap, matematik, biomatematik, matematik-filosofi och fysik (med inriktningar mot fysik, astronomi, meteorologi och sjukhusfysik) samt Kombinationsutbildningen."

Vad är det seriöst? Kan man ens få jobb om man går nåt av dom här programmen? Vad är bäst?
Den uppfattningen jag har fått är att folk som läser en ren kandidat i något naturvetenskapligt ämne oftast är intresserade av att forska och både tar en masters och doktorerar efter kanditatexamen. Men jag kan ju såklart ha helt fel.
2014-03-17, 10:17
  #26796
Medlem
Towans avatar
Enligt KTHs hemsida ska ansökningar till deras bastermin öppna den 15e mars. Var tusan söker man någonstans?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in