Citat:
Ursprungligen postat av
Veilan
Har sökt csn till sommaren och jag tänkte läsa sommarkurser men jag fick avslag. Förra hösten började jag på universitet med hoppade av efter 2 veckor pågrund av fel linje och fel stad, jag meddelade såklart csn med en gång.
I brevet jag fick av csn gällande studiestöd till sommaren så står det såhär.
"vi väntar på fler poäng i upp till två veckor efter studiestart. Är dina resultat inte tillräckliga då, beslutar vi om dina studiemedel utifrån de uppgifter vi har."
"Om skolan rappoterar poäng som motsvarar kravet på studieresultat, tar csn ett nytt beslut inom ett par dagar. Då behöver du inte kontakta oss."
Betyder det då att jag inte få något studiestöd till sommaren? Man får la inga poäng för än kursen är avslutad?
Hade blivit jätte tacksam om någon kunde förklara för mig.
Eftersom du får studiemedel direkt vid kursstart har du fått 2800 kronor som du inte har tagit några poäng för, så du behöver nu ta poäng för de 2800 kronorna innan du kan fortsätta få studiemedel. Du kan få poäng för varje avslutat delmoment i en kurs. Om vi t.ex. tar Datakunskap på SU som är 7,5hp så är där två inlämningsuppgifter som ger 2,5 och 2 poäng, och tre teoritest som ger 1 poäng var. Så fort poängen för t.ex. en av inlämningsuppgifterna är inskrivna i LADOK räknas poängen för det delmomentet som avklarade poäng för CSN.
http://www.csn.se/utbildningsanordnare-vagledare/regler-rutiner/studieresultat/1.3744
Du lär ju dock troligen inte hinna ta särskilt många poäng på två veckor, och då vet jag inte hur det fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
okini2
Har en fråga!!
Ifall ens CSN skulle bli indraget pga kanske en misslyckad tenta eller för mycket frånvaro. Hur får man reda på det? Får man brev hem? Eller ett meddelande på CSN:s hemmsida på ens personliga profil? Eller bara helt enkelt att pengarna inte trillar in den 25:e utan några förvarningar??
Tacksam för svar!
Ditt bidrag blir inte indraget för den period du redan blivit beviljad studiemedel, däremot kommer du få avslag nästa gång du söker studiemedel om du inte slutfört den mängd poäng som CSN kräver att du slutför.