2008-05-28, 10:49
Medlem
Rebekah84s avatar
Hoppas kunna få lite klarhet i några frågor jag har.

Fick här om dagen hem ett brev från ALEKTUM inkasso, ungefär såhär står det:

"UNDVIK DELGIVNING!
Vill härmed meddela att ovanstående ärende kan bli föremål för gelgivningsförfarande.
Detta innebär att du kan komma bli uppsökt i bostaden eller på din [b]arbetsplats[b] via vårt platsombud eller bli delgiven på annat sätt.

För att undvika åtgärder skicka in svarstalongen på baksidan."

Lite svårt att förstå VARFÖR de gör såhär? Menar varför inte bara skicka skiten till fogden?
Varför vill de ha delgivning?
(Detta är en gammal skuld det handlar om, ca 3år om inte mer)

Finns det risk för att deras såkallade platsombud kommer dyka upp på min arbetsplats?
Har de rätt att göra det?
Citera
2008-05-28, 11:02
Medlem
StefanD13s avatar
Om du försöker undvika att erkänna att du har tagit emot deras kravbrev (dvs underteckna delgivningskvittot) så kommer de att försöka leta rätt på dig, ja. Enklaste stället att hitta dig och slippa tönterier som att någon inte öppnar dörren till sin lägenhet är att gå till din arbetsplats och delge dig där.

Fullständigt lagligt.
Citera
2008-05-28, 11:04
Avslutad
Precis, de behöver ett kvitto på att du delgivits informationen, och antingen skriver du på ett papper och skickar det till dem, eller så tvingas de själva söka upp dig för att delge. Det är förstås enklare för dem att få ett papper, och kanske mindre pinsamt för dig att inte bli eftersökt av inkasso på din arbetsplats?
Citera
2008-05-28, 11:43
Medlem
wreckingballs avatar
Har för mig att skulden preskriberas efter 3 år om dom inte haft någon kontakt med dig så håll dig undan. Har aldrig varit med om att inkasson brukar skicka ut delgivningsmän men det vare ett tag sedan jag hade nåt med sånt att göra så minnet kan svika.

Vet att om inte kronofogden får tag i en så kan man bli kallad till polisen för att skriva på delgivningen. Fick sälv ett brev från polisen där det inte stod vad det handlade om utan att jag skulle komma dit typ. Väl där fick jag bara skriva på pappret och gå.
Citera
2008-05-28, 11:48
Medlem
Om du vill undvika att de ska komma till din arbetsplats så är det bara att skriva på pappret och skicka in. Sedan kommer de skicka ärendet till Fogden.
Citera
2009-02-22, 19:57
Medlem
Delgivningsbesök

Jag kom hem och hade en lapp i lådan där det stod att jag blivit delgiven på uppdrag av elleverantör. Vad menas med detta. Har jag blivit prickad? Stod ingen info utan bara ett nummer som jag skulle ringa. Får dock inget svar, börjar bli lite stressad
Citera
2009-02-22, 23:14
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebekah84
Hoppas kunna få lite klarhet i några frågor jag har.

Fick här om dagen hem ett brev från ALEKTUM inkasso, ungefär såhär står det:

"UNDVIK DELGIVNING!
Vill härmed meddela att ovanstående ärende kan bli föremål för gelgivningsförfarande.
Detta innebär att du kan komma bli uppsökt i bostaden eller på din [b]arbetsplats[b] via vårt platsombud eller bli delgiven på annat sätt.

För att undvika åtgärder skicka in svarstalongen på baksidan."

Lite svårt att förstå VARFÖR de gör såhär? Menar varför inte bara skicka skiten till fogden?
Varför vill de ha delgivning?
(Detta är en gammal skuld det handlar om, ca 3år om inte mer)

Finns det risk för att deras såkallade platsombud kommer dyka upp på min arbetsplats?
Har de rätt att göra det?

Du skriver att skulden är ca 3 år gammal. Jag tillåter mig gissa att det gäller en enskild konsument kanske? I så fall är de angelägna att delge dig för att bryta preskriptionstiden som löper ut efter 3 år om det rör sig om en konsumentskuld.
Citera
2009-02-23, 08:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Du skriver att skulden är ca 3 år gammal. Jag tillåter mig gissa att det gäller en enskild konsument kanske? I så fall är de angelägna att delge dig för att bryta preskriptionstiden som löper ut efter 3 år om det rör sig om en konsumentskuld.

Tråden är snart ett år gammal så det hade varit intressant att veta hur det slutade.

F ö slutar man aldrig häpna över hur uruselt många inkassoföretag sköter sin preskriberingsverksamhet.
Citera
2009-02-23, 09:57
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Tråden är snart ett år gammal så det hade varit intressant att veta hur det slutade.

F ö slutar man aldrig häpna över hur uruselt många inkassoföretag sköter sin preskriberingsverksamhet.

Jösse, jag uppmärksammade inte att tråden var så gammal. Ja, då undrar man ju hur det gick!
Citera
2014-03-17, 13:11
Medlem
peppess avatar
Och jag väcker liv i tråden igen!

Saxat från deras egna informationsblad:
Alektum-koncernen har ett eget delgivningsbolag som löpande kan delge dina
kunder information om sina skulder. Det säkerställer att ingen av dina fordringar
preskriberas, det vill säga blir för gamla för indrivning. Genom vårt rikstäckande nät
av delgivningsmän håller vi dina ärenden levande.
Källa: http://www.alektuminkasso.se/static/documents/delgivning.pdf

Känns lite som om när de hotar med delgivning så är det sista andningen och sista försöket innan det preskriberas.. Eller någon som har annan uppfattning?
En vän till mig har fått ett brev nyligen och jag uppmanade personen att INTE skicka in delgivningen!
Citera
2014-03-17, 13:45
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peppes
Känns lite som om när de hotar med delgivning så är det sista andningen och sista försöket innan det preskriberas.. Eller någon som har annan uppfattning?
En vän till mig har fått ett brev nyligen och jag uppmanade personen att INTE skicka in delgivningen!

Det är nog bättre om du frågar gäldenären om fordran är på väg att preskriberas. Att man vill delge kan lika gärna handla om att man vill få till verkställighet.
Citera
2014-03-17, 21:29
Medlem
peppess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det är nog bättre om du frågar gäldenären om fordran är på väg att preskriberas. Att man vill delge kan lika gärna handla om att man vill få till verkställighet.

Att fråga gäldenären känns väl sådär? hade det handlat om man vill få till stånd verkställande så att man kunnat lösa det på annat vis. Är ju egentligen mer spännande varför de inte skickar det vidare utan i stället ska ha sina egna.. Det tycker jag tyder mer på preskription!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in