2014-03-17, 22:25
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peppes
Att fråga gäldenären känns väl sådär? hade det handlat om man vill få till stånd verkställande så att man kunnat lösa det på annat vis. Är ju egentligen mer spännande varför de inte skickar det vidare utan i stället ska ha sina egna.. Det tycker jag tyder mer på preskription!

Är du inte på gäldenärens sida i detta? Gäldenären har väl koll på när fordran uppstod?

För att få till verkställighet måste skiten delges. Annars skulle ju borgenären inte bry sig om att få till delgivning.
Citera
2014-03-18, 06:59
Medlem
peppess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Är du inte på gäldenärens sida i detta? Gäldenären har väl koll på när fordran uppstod?

För att få till verkställighet måste skiten delges. Annars skulle ju borgenären inte bry sig om att få till delgivning.

Sorry, jo jag är på gäldenärens sida i detta fallet, det var jag som blandade ihop päron och äpplen i stundens hetta.

Skulderna är 5-6 år gamla men gäldenären är osäker på om det kommit skrivelser med anledning av detta eftersom personen i fråga harr dessa och en hel del andra skulder. Men hur är det nu, räcker det med att de (läs inkasso) skrivit brev?
Citera
2014-03-18, 08:59
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Och jag väcker liv i tråden igen!

Saxat från deras egna informationsblad:
Alektum-koncernen har ett eget delgivningsbolag som löpande kan delge dina
kunder information om sina skulder. Det säkerställer att ingen av dina fordringar
preskriberas, det vill säga blir för gamla för indrivning. Genom vårt rikstäckande nät
av delgivningsmän håller vi dina ärenden levande.
Källa: http://www.alektuminkasso.se/static/documents/delgivning.pdf

Känns lite som om när de hotar med delgivning så är det sista andningen och sista försöket innan det preskriberas.. Eller någon som har annan uppfattning?
En vän till mig har fått ett brev nyligen och jag uppmanade personen att INTE skicka in delgivningen!

Vad jag känner till så är Alektum är sunkigt horungeföretag som försöker driva in massa gamla skitfordringar och att det är mer av ett "hot" som skall få gäldenären att känna obehag och betala än att man är ute efter att få till ett preskriptionsavbrott.
Citera
2014-03-19, 07:51
Medlem
peppess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Vad jag känner till så är Alektum är sunkigt horungeföretag som försöker driva in massa gamla skitfordringar och att det är mer av ett "hot" som skall få gäldenären att känna obehag och betala än att man är ute efter att få till ett preskriptionsavbrott.

Ja exakt så uppfattar jag det med. Så som brevet är utformat och skrivet så känns det mer som det är maffian eller någon kriminell organisation som skriver. Betala annars kommer vi hem till dig eller till din arbetsplats!

Jag funderar å min väns vägnar, är det så att det räcker med att de skickat brev för att tiden ska börja räknas om för att förhindra att de preskriberas? Det ska väl bevisas att de kommit fram och att de blivit lästa, de tidigare kraven alltså?
Citera
2014-03-19, 08:22
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Jag funderar å min väns vägnar, är det så att det räcker med att de skickat brev för att tiden ska börja räknas om för att förhindra att de preskriberas? Det ska väl bevisas att de kommit fram och att de blivit lästa, de tidigare kraven alltså?

Av NJA 2007 s. 157 och NJA 2012 s. 172 framgår att borgenären endast behöver visa att han skickat ett visst antal påminnelser till gäldenärens folkbokföringsadress för att det ska ha preskriptionsbrytande verkan. Det behöver inte bevisas att gäldenären faktiskt läst breven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in