2014-03-17, 09:43
Medlem
Iofs så äger jag mitt boende men tycker ändå det inte är ett så bra råd.

Eget boende är ALDRIG någon invesgtering utan faktiskt dess raka motsats, en investering GER en inkomst varje dag/år medan ett eget boende kostar pengar varje dag/år. Inte nog med räntor och amorteringar utan sedan tillkommer underhåll, byte av vitvaror (vilket lär bli en hel del under 30 år).

Tänk om du istället satt pengarna du betalar i amort o räntor o underhåll i en indexfond (tex) då kommer du bokstavligen bada i pengar om 30 år. Även om din fastighet/lägenhet är värd en massa mer om 30 år så skall du då sälja boendet och casha in o flytta in i ett tält

Personligen så har jag ett alldeles för stort hus i Sverige och även ett mindre hus på Phuket (där jag befinner mig just nu ) men jag är full medveten om att detta är en kostnad och ren lyxkonumtion och inget annat
Citera
2014-03-17, 09:49
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Iofs så äger jag mitt boende men tycker ändå det inte är ett så bra råd.

Eget boende är ALDRIG någon invesgtering utan faktiskt dess raka motsats, en investering GER en inkomst varje dag/år medan ett eget boende kostar pengar varje dag/år. Inte nog med räntor och amorteringar utan sedan tillkommer underhåll, byte av vitvaror (vilket lär bli en hel del under 30 år).

Tänk om du istället satt pengarna du betalar i amort o räntor o underhåll i en indexfond (tex) då kommer du bokstavligen bada i pengar om 30 år. Även om din fastighet/lägenhet är värd en massa mer om 30 år så skall du då sälja boendet och casha in o flytta in i ett tält

Personligen så har jag ett alldeles för stort hus i Sverige och även ett mindre hus på Phuket (där jag befinner mig just nu ) men jag är full medveten om att detta är en kostnad och ren lyxkonumtion och inget annat

Med tanke på att månadskostnaden (utan amortering) i många fall är lägre vid ägandet av din egen bostad (om du har någorlunda känsla för affärer) är det inget som hindrar dig från att investera i fonder.

Btw: Nice med hus på Phuket! Lev väl.
Citera
2014-03-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Med tanke på att månadskostnaden (utan amortering) i många fall är lägre vid ägandet av din egen bostad (om du har någorlunda känsla för affärer) är det inget som hindrar dig från att investera i fonder.

Fonder har för höga avgifter så de håller jag mig borta i från (förutom Avanza Zero som har noll i avgift som jag sparar i när jag inte hittar nåt annat att köpa)!
Citera
2014-03-17, 10:00
Medlem
Citat:

Äger även en mindre hyresfastighet med 3 lägenheter som jag hyr ut och kan säga att det är inget jag blir rik på.. med detta vill jag säga att det som hyresgäst är fantastiskt att få allt serverat för en relativ billig peng
Citera
2014-03-17, 10:04
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Äger även en mindre hyresfastighet med 3 lägenheter som jag hyr ut och kan säga att det är inget jag blir rik på.. med detta vill jag säga att det som hyresgäst är fantastiskt att få allt serverat för en relativ billig peng

Eftersom jag antar att du inte går i förlust på ägandet betalar hyresgästerna en högre kostnad än vad dom hade gjort om dom själva ägd boendet. Dom betalar din vinst.
Citera
2014-03-17, 10:10
Medlem
Citat:
Eftersom jag antar att du inte går i förlust på ägandet betalar hyresgästerna en högre kostnad än vad dom hade gjort om dom själva ägd boendet. Dom betalar din vinst.

De fösta åren la jag till 5000:- i månaden av mina egna pengar för att jag vill få ner skuldrisken.

Naturligtvis kommer allt att gå med plus efter ett antal år men folk verkar tro att det alltid är så enkelt och att alla tjänar så himla mycket men det finns "inga fria luncher" utan hårt arbete och planering.

Om du inte tror mig så är det bara att gå och köpa dig en hyresfastighet och sedan leva lycklig i resten av dina dagar
Citera
2014-03-17, 10:13
Medlem
Kommer att tänka på en gång när syrran ringde mig och frågade hur hon skulle spara/investera och hur jag gör och gjort.

Sa som det va, spara ihop 100 000:- köp utdelningsaktier och få en utdelning på 4000:- om året Hon Va om året.. menar du inte i månaden.. nej 4000:- om året blir utdelningen.. då ville hon inte investera längre utan gick nog och köpte en trisslott istället

Som sagt de flesta har inte tålamod, ork och viljan till att få en bra ekonomi på sikt.
Citera
2014-03-17, 10:18
Medlem
Righteds avatar
Citat:
De fösta åren la jag till 5000:- i månaden av mina egna pengar för att jag vill få ner skuldrisken.

Naturligtvis kommer allt att gå med plus efter ett antal år men folk verkar tro att det alltid är så enkelt och att alla tjänar så himla mycket men det finns "inga fria luncher" utan hårt arbete och planering.

Om du inte tror mig så är det bara att gå och köpa dig en hyresfastighet och sedan leva lycklig i resten av dina dagar

Det enda jag vill påstå är att det är mer fördelaktigt ekonomiskt sätt att själv äga sin egen bostad, jämfört med en hyresrätt.
Citera
2014-03-17, 10:33
Medlem
Skrevs avatar
Citat:

Visst har du en poäng, men du är lite väl kategorisk. Beroende på börsutveckling kan boende visst vara en god investering, fastän den inte ger avkastning. Dessutom är boende något man måste ha, så då gäller det att skaffa bästa möjliga för privatekonomin.

Själv köpte jag min lägenhet kontant för en halv mille efter att ha sålt Ericsson-aktier någon månad före kraschen 2000. Visst har jag låst kapitalet på ett sätt som gör att jag inte kan sälja och köpa nytt, för att få loss kontanter, men jag har också sänkt min direkta boendekostnad genom köpet till ungefär hälften.

Från köpet har värdet på lägenheten stigit till 3 gånger köpeskillingen, dvs. omkring 8% per år i snitt. Samtidigt har jag haft direkta boendekostnader (medlemsavgift och el) på under 5% av värdet (drygt 4% i början till omkring 3% idag). Om (NB) jag skulle sälja idag (NB), skulle jag ha bott gratis genom åren och dessutom ha tjänat lite på det.
Alternativet hade varit att ha en dubbelt så hög direkt boendekostnad (dvs. hyra) men då hade jag haft mer att investera i värdepapper, samtidigt som jag haft ett avsevärt högre avkastningskrav för att jämna ut affären.

Med tanke på läget – centralt i en stor stad med ordentlig nettoinflyttning – så är det en tryggare investering än aktier, som jag ändå gärna handlat med i tiotals år. Jag avstår gärna halva mitt befintliga disponibla kapital för tryggheten, men tror inte jag skulle låna för att köpa bostad. Det beror mycket på livssituation, och den här investeringen passar mig utmärkt.
Citera
2014-03-17, 10:36
Medlem
Citat:
Det enda jag vill påstå är att det är mer fördelaktigt ekonomiskt sätt att själv äga sin egen bostad, jämfört med en hyresrätt.

Jo det är ju det de har försökt slå i folk i alla tider eftersom de vill driva på ekonomin med bland annat detta och 9 av 10 man snackar med hävdar detta men om du söker lite och räknar lite på det så skall du se att detta är fel.

Däremot är det kul att "äga" sitt boende men det är en helt annan femma

I vilket fall så slösar nästan alla upp de pengar de sparar genom att bo i en hyresrätt så därför blir de aldrig rika i alla fall.. som sagt hade de lagt allt de amorterar, betalar i räntor, lägger på underhåll, uppgraderar på badrum, kök och annat i sin bostad på en indexfond (tex) istället så hade de varit enormt välbärgade om 30 år men som sagt så gör de inte detta utan "slösar" upp pengarna på annat.

Bara räntorna på ett 2 miljonerslån kan ju i vissa fall täcka hyran i en hyresrätt!

Men men, tror inte att jag kan övertyga dig/er, är väl inte många procent i västvärlden som badar i pengar (och inte jag heller ), så om man tror att man kommer att bli rik på att äga sitt boende så skall man köpa sig ett boende (köp det dyraste, för då blir man ännu rikare )
Citera
2014-03-17, 10:37
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Det var väl just det här som var grundtanken bakom bostadsrättsföreningarna i början, att man skulle eliminera extrakostnaden i form av vinstuttag som fastighetsägaren tar ut. Bortsett förstås från att man kan sköta saker själv och slippa ta in entreprenör för småsaker, som ger höga utgifter i skatt och sociala avgifter.
Numera handlar det mycket mer om spekulation och att göra bostadskarriär, förutom då förstås att skaffa ett boende långt ifrån mångkulturen och annan social misär.
Citera
2014-03-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Visst har du en poäng, men du är lite väl kategorisk. Beroende på börsutveckling kan boende visst vara en god investering, fastän den inte ger avkastning. Dessutom är boende något man måste ha, så då gäller det att skaffa bästa möjliga för privatekonomin.

Själv köpte jag min lägenhet kontant för en halv mille efter att ha sålt Ericsson-aktier någon månad före kraschen 2000. Visst har jag låst kapitalet på ett sätt som gör att jag inte kan sälja och köpa nytt, för att få loss kontanter, men jag har också sänkt min direkta boendekostnad genom köpet till ungefär hälften.

Från köpet har värdet på lägenheten stigit till 3 gånger köpeskillingen, dvs. omkring 8% per år i snitt. Samtidigt har jag haft direkta boendekostnader (medlemsavgift och el) på under 5% av värdet (drygt 4% i början till omkring 3% idag). Om (NB) jag skulle sälja idag (NB), skulle jag ha bott gratis genom åren och dessutom ha tjänat lite på det.
Alternativet hade varit att ha en dubbelt så hög direkt boendekostnad (dvs. hyra) men då hade jag haft mer att investera i värdepapper, samtidigt som jag haft ett avsevärt högre avkastningskrav för att jämna ut affären.

Med tanke på läget – centralt i en stor stad med ordentlig nettoinflyttning – så är det en tryggare investering än aktier, som jag ändå gärna handlat med i tiotals år. Jag avstår gärna halva mitt befintliga disponibla kapital för tryggheten, men tror inte jag skulle låna för att köpa bostad. Det beror mycket på livssituation, och den här investeringen passar mig utmärkt.

Jag hävdar med en dåres envishet (och många med mig) att ett hus/lägenhet som bor i är ingen investering utan en utgift.

Säljer du idag så måste du köpa annat att flytta in i och prisutvecklingen har varit den samma där, men staten blir ju glad för du betalar 22% i skatt på din vinst, och den andre som säljer där du skall flytta in betalar sina 22%.

Om du tex betalar 3% i ränta på ditt lån plus att dessa räntepengar skulle givit 2-5% på bankonto så är 5-8% du inte tjänar. Räknar du även in de pengar du amorterar skulle givit 2-5% i ränteutdelning så kan man kanske få en ny innebörd av ordet "Bolånetorsk"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in