Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Eget boende är ALDRIG någon invesgtering utan faktiskt dess raka motsats, en investering GER en inkomst varje dag/år medan ett eget boende kostar pengar varje dag/år. Inte nog med räntor och amorteringar utan sedan tillkommer underhåll, byte av vitvaror (vilket lär bli en hel del under 30 år).
Tänk om du istället satt pengarna du betalar i amort o räntor o underhåll i en indexfond (tex) då kommer du bokstavligen bada i pengar om 30 år. Även om din fastighet/lägenhet är värd en massa mer om 30 år så skall du då sälja boendet och casha in o flytta in i ett tält

Visst har du en poäng, men du är lite väl kategorisk. Beroende på börsutveckling kan boende visst vara en god investering, fastän den inte ger avkastning. Dessutom är boende något man måste ha, så då gäller det att skaffa bästa möjliga för privatekonomin.
Själv köpte jag min lägenhet kontant för en halv mille efter att ha sålt Ericsson-aktier någon månad före kraschen 2000. Visst har jag låst kapitalet på ett sätt som gör att jag inte kan sälja och köpa nytt, för att få loss kontanter, men jag har också sänkt min direkta boendekostnad genom köpet till ungefär hälften.
Från köpet har värdet på lägenheten stigit till 3 gånger köpeskillingen, dvs. omkring 8% per år i snitt. Samtidigt har jag haft direkta boendekostnader (medlemsavgift och el) på under 5% av värdet (drygt 4% i början till omkring 3% idag). Om (NB) jag skulle sälja idag (NB), skulle jag ha bott gratis genom åren och dessutom ha tjänat lite på det.
Alternativet hade varit att ha en dubbelt så hög direkt boendekostnad (dvs. hyra) men då hade jag haft mer att investera i värdepapper, samtidigt som jag haft ett avsevärt högre avkastningskrav för att jämna ut affären.
Med tanke på läget – centralt i en stor stad med ordentlig nettoinflyttning – så är det en tryggare investering än aktier, som jag ändå gärna handlat med i tiotals år. Jag avstår gärna halva mitt befintliga disponibla kapital för tryggheten, men tror inte jag skulle låna för att köpa bostad. Det beror mycket på livssituation, och den här investeringen passar mig utmärkt.