2014-03-17, 00:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Det är väl inte piloten som det spekuleras i om han är gay? Det är den politiska oppositionsledaren som fängslades pga anklagelser om sodomi (homosexualitet är förbjudet i Malaysia).

Ja jag skall erkänna att jag vet varken "in eller ut".

Men jag tror knappast att denna kapten (gay eller icke) har störtat planet p.g.a sexuella läggningar, ev politikers, eller sina egna.
Citera
2014-03-17, 00:37
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja jag skall erkänna att jag vet varken "in eller ut".

Men jag tror knappast att denna kapten (gay eller icke) har störtat planet p.g.a sexuella läggningar, ev politikers, eller sina egna.

Tanken är att han skulle ha sympatiserat starkt med oppositionsledaren, och att den senare blivit fängslad pga falska anklagelser. Lite som Tymoshenko blev röjd ur vägen.. Och Shah var på rättegången 4 timmar innan flygningen och kan förmodas ha varit upprörd över utgången. Han hade också på ett foto en tröja med texten "Democracy is dead". En sån person kanske kan tänkas ta lagen i egna händer?

Men självmord? Utan att göra ett uttalande så hela världen får reda på varför och hur ruttet systemet är osv osv... Njahh.
Citera
2014-03-17, 00:44
Medlem
jourDDptds avatar
Ytterligare en anledning att lägga ner flygplanet långt ut i Indiska Oceanen är att sökflygplan får en avsevärt kortare sök tid att leta efter flygplanet. Det blir mycket svårare att söka av där ute effektivt pga den tid och bränslemängd varje räddnings flygplan behöver för att ta sig dit och leta och sedan ta sig hem igen.
Citera
2014-03-17, 00:44
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Citat:
Det är väl inte piloten som det spekuleras i om han är gay? Det är den politiska oppositionsledaren som fängslades pga anklagelser om sodomi (homosexualitet är förbjudet i Malaysia).

Anwar Ibrahim, som hållits fängslad för påstådda homosexualla handlingar, är ju en stark politiker som hotar att ta över makten i landet då hans popularitet är mycket hög. I en artikel i Slate föreligger en ganska bra analys av situationen och varför han nu dragits in i spelet av en regim som saknar all form av verklighetsförankring:

"There is an axiom in Malaysian politics: Eventually everything comes back to Anwar Ibrahim. So, the longer that the fumbling and inept investigation into the missing Malaysia Airlines Flight 370 has gone on, the more certain it became that it would somehow boomerang to the leader of the country’s democratic opposition."

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2014/03/pilot_zaharie_ahmad_shah_supported_anwar_ibrahim_w as_he_a_terrorist.html
Citera
2014-03-17, 00:47
Medlem
Citat:
Tanken är att han skulle ha sympatiserat starkt med oppositionsledaren, och att den senare blivit fängslad pga falska anklagelser. Lite som Tymoshenko blev röjd ur vägen.. Och Shah var på rättegången 4 timmar innan flygningen och kan förmodas ha varit upprörd över utgången. Han hade också på ett foto en tröja med texten "Democracy is dead". En sån person kanske kan tänkas ta lagen i egna händer?

Men självmord? Utan att göra ett uttalande så hela världen får reda på varför och hur ruttet systemet är osv osv... Njahh.

Men man kämpar väl knappast för demokrati med hjälp av terrorattacker??

MEN om vi nu ändå bortser från det irrationella så borde inte piloten lämnat efter sig nån sorts manifest om syftet med kapningen var politiskt? Hans kapning blir ju förgäves om ingen känner till varför den gjordes liksom. Bara undrar.
Citera
2014-03-17, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Inte alls omöjlig men det är samma frågetecken med den sydliga rutten, nämligen
en tämligen stor radartäckning, i det här faller från Australiens sida, där den sydliga
rutten till största delen går inom räckvidden för Australiensisk radars räckvidd.

Du länkade tidigare till denna kartan: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/JORS.svg/2000px-JORS.svg.png
och denna: http://www.airliners.net/aviation-photos/misc/uf/194294/phpnp1ByG.png

Jag skulle gärna se data på vilken höjd över havet denna täckning gäller för.
Jorden är trots allt rund och jag finner det därför osannolikt att man kan se ett plan på 11000meter med radar på dom avstånden.
"JORS"-systemet känns mer som en radar för interkontinentala missiler och liknande.

Den andra radartäckningskartan du länkade till finner jag mer sannolik för trafikflygplan: http://www.icao.int/APAC/Meetings/2013_APSAPG3/WP23%20Regional%20ATS%20Surveillance%20and%20Commu nications%20Coverage%20Gaps.pdf
Citera
2014-03-17, 00:50
Medlem
sven33s avatar
Citat:

Det som hänt har ju och andra sidan skadat det sittande styret något enormt. Betydligt mer än vad det skulle ha gjort om man direkt fått reda på att en galen oppositions-sympatisör krashat planet.

Vad annars har vi? Jag skulle hävda att det helt klart är den mest troliga teorin som finns just nu.

Har det pratats om piloternas ekonomiska situation?

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag funderar vilt här, men kan kaptenen valt att ta, eller smyga in cabinpersonalens syrgastuber in i cockpit? Efter det att han slagit ut styrman valt att gå direkt upp på hög höjd, då är det bara en tidsfråga innan alla i cabinen är medvetslösa, samtidigt som han själv kan använda upp de tuber han tagit?

KSVs inlägg var väl mer ett svar på vad passagerare skulle tänkas kunna ha använt för att ta sig in i cockpit. Piloten kan ju bara låsa ute sin kollega istället för få honom medvetslös. Piloterna har ju dessutom syrgasmasker som räcker betydligt längre än passagernas så mer syre tror jag inte att han hade behövt hämta.
Citera
2014-03-17, 00:51
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen

MEN om vi nu ändå bortser från det irrationella så borde inte piloten lämnat efter sig nån sorts manifest om syftet med kapningen var politiskt? Hans kapning blir ju förgäves om ingen känner till varför den gjordes liksom. Bara undrar.

Den som utfört det här har vidtagit stor omsorg för att dölja uppsåtet. Det där leder till frågan vilken typ av kapare har störst anledning att dölja brottet? En av Malaysia Airlines egna piloter eller en klassisk terrorist?
Citera
2014-03-17, 00:56
Medlem
Någon som VET hur de svarta lådorna är uppbyggda???
Många inlägg om att dra säkringen till dom...
Jag har ingen aning men det känns jävligt sannolikt att om man drar ut säkringen till dom från cockpit så går de på batteri istället samt ett larm går igång i cockpit för att uppmärksamma att något är fel. Allt annat på flygplan brukar vara Failsafe, dvs att det måste ske mer än ett fel för att något ska lägga av. Har han nu tänkt att flyga ett till bränslet tar slut behöver han inte stänga ner dem, bara vara tyst en stund. Allt som kommer att visas i lådorna är att planet dök ner i havet pga soppatorsk.

Kanske därför han gick ner på låg höjd, för att bränslet skulle ta slut snabbare. Hade han dumpat bränsle hade ju detta synts på inspelningarna. Nu kommer ingenting att synas, precis som om planet är förarlöst, och ingen kommer att kunna klandras.
Citera
2014-03-17, 00:56
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det som hänt har ju och andra sidan skadat det sittande styret något enormt. Betydligt mer än vad det skulle ha gjort om man direkt fått reda på att en galen oppositions-sympatisör krashat planet.

Vad annars har vi? Jag skulle hävda att det helt klart är den mest troliga teorin som finns just nu.

Har det pratats om piloternas ekonomiska situation?

KSVs inlägg var väl mer ett svar på vad passagerare skulle tänkas kunna ha använt för att ta sig in i cockpit. Piloten kan ju bara låsa ute sin kollega istället för få honom medvetslös. Piloterna har ju dessutom syrgasmasker som räcker betydligt längre än passagernas så mer syre tror jag inte att han hade behövt hämta.

Det är nog absolut så. Tror piloten hade detta i åtanke när han planerade sitt flygplans försvinnande. Att visa hur inkompetent sittande ledningen är
Citera
2014-03-17, 00:57
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen

Nej, men man skulle kunna tänka sig att "democracy is dead" är ett ironiskt statement från någon som tappat tron och gått över till "den andra sidan". Men jag tror inte syftet är terror i så fall. Inte död och förstörelse, möjligen utpressning.

Citat:
Ursprungligen postat av sven33

Men att Shah skulle ha förutsatt det tafflande som det Malaysiska styret uppvisat? Vi sitter med facit i hand och en vecka senare är det lätt att dra slutsatser. Jag tror inte att den gode piloten, hur fiffig han än var med att laga glassmaskiner, kunde sia om detta spektakel.
Citera
2014-03-17, 01:01
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Någon som VET hur de svarta lådorna är uppbyggda???
Många inlägg om att dra säkringen till dom...
Jag har ingen aning men det känns jävligt sannolikt att om man drar ut säkringen till dom från cockpit så går de på batteri istället samt ett larm går igång i cockpit för att uppmärksamma att något är fel. Allt annat på flygplan brukar vara Failsafe, dvs att det måste ske mer än ett fel för att något ska lägga av. Har han nu tänkt att flyga ett till bränslet tar slut behöver han inte stänga ner dem, bara vara tyst en stund. Allt som kommer att visas i lådorna är att planet dök ner i havet pga soppatorsk.

Kanske därför han gick ner på låg höjd, för att bränslet skulle ta slut snabbare. Hade han dumpat bränsle hade ju detta synts på inspelningarna. Nu kommer ingenting att synas, precis som om planet är förarlöst, och ingen kommer att kunna klandras.

Och ingen kan förklara varför. Skadar inte det här mycket mera Malaysia Airlines än om de kunde bevisa att det var en ensam galning till pilot som begick självmord? Jag skulle vilja veta om inte de som styr i Malaysia också äger stora delar av detta flygbolag. Tror kaptenen bestämt sig för att att internationellt skada förtroendet för Malaysia så mycket han kunde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in