2014-03-16, 22:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Ditt ekonomiska tips är lika värdefullt som begagnat skithuspapper! Finns inga garantier för att det blir billigare med bostadsrätt än hyresrätt i längden. Har du hängt med i senaste tidens skriverier om avskrivningar?

Köp inte dyrare än du har råd med? En etta på 24 kvadrat kostar minst 1,5 miljoner. Är det värdigt att bo så?

Hur lång tid tar det att betala av ett lån på 4 miljoner om du vill bo någorlunda vettigt?

Om du köper en bostad på en ort där företagen lägger ner så kan du inte ens sälja din bostad till underpris. Har hänt på många orter. Tror du alla bor i Stockholm?

Generellt har TS rätt satsa på eget boende och du kommer att bli förmögen. Betala till ett bostadsbolag och du kommer inte att äga någonting efter 30 år.
Citera
2014-03-16, 22:53
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fast nu var det väll du som pratade om utgångspris 1,5mil, inte jag.

För det finns billigare lägenheter.

3500 i avgift för en 1a på 21kvm som dessutom kostar 1,5mil? Du kollar bara på skitdyra lägenheter i innerstan känner jag på mig.

Du kan gå in på Hemnet och titta så får du se. Du kan dessutom hänga med i tråden så ser du att det inte var jag som satte priset 1,5 miljoner.
Citera
2014-03-16, 22:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Du kan gå in på Hemnet och titta så får du se. Du kan dessutom hänga med i tråden så ser du att det inte var jag som satte priset 1,5 miljoner.

Jo jag tittade just där och visst finns det mer attraktiva alternativ än det du presenterar.

Men om man nu är helt besatt av att bo mitt i smeten. Ja, då får man räkna med att betala för det också.

Som du kan se på hemnet finns det gott med lägenheter runt 1-1,2mil med avgift under 2000.

Nu kollade jag bara mindre 1or eftersom du tog upp en etta som exempel. Finns inte så farligt dyra 2or också.
Citera
2014-03-16, 22:55
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Generellt har TS rätt satsa på eget boende och du kommer att bli förmögen. Betala till ett bostadsbolag och du kommer inte att äga någonting efter 30 år.

Eftersom TS påtalar att han inte tänker amortera så kommer inte heller han att äga ett skit efter 30 år.
Citera
2014-03-16, 22:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingeravtryck
Jaha, om vi fortsätter att ha deflation då? Som Japan haft i 10+år? Då är ju ditt förslag det sämsta alternativet.

Men som princip håller jag med dig, bara det att hyresrätt passar bättre för vissa.

Vi har inte haft någon reell deflation över en period av hundra år. Vissa priser stiger men de viktiga stiger alltid mer, mark, hus och mat samt hyror.

Vill man vara en dumskalle är det naturligtvis frivilligt men för det mesta handlar det om att man inte har råd att köpa inte får några lån etc. Men erkänn det i stället för att förneka fakta.

Alla som tjänar någorlunda, höger som vänsterfolk köper eget. Men vänsterfolket propagerar ofta för motsatsen.
Citera
2014-03-16, 22:59
Medlem
Citat:
Amorteringarna får man dra av från vinsten. Nu har du ju inte haft lån så i ditt fall stämmer är det inte så.

Nu har du inte sålt din lägenhet så du har inte gjort den vinsten du påstår. Det är ett vanligt fenomen att folk påstår att de gjort en vinst bara för att grannen sålt sin lägenhet för ett visst pris. Fullständigt felaktigt ekonomiskt resonemang som endast förs vad gäller bostadsrätter.

Säljer du skall du dessutom ha någon annan stans att bo. Väljer du att köpa en ny lägenhet har du fortfarande inte gjort vinst.

Du menar alltså kapitaltillskott för föreningens lån??? Facit har jag bara för de två första försäljningarna,
det tredje värdet grundar jag på en nyligen gjord värdering av mitt nuvarande boende.
Citera
2014-03-16, 23:04
Medlem
Glömde att tillägga att man naturligtvis inte får göra avdrag för amortering av lån man tagit på bostadsrätter när man räknar ut eventuell vinst, däremot är förbättringar avdragsgilla.
Mvh
Vovvens matte (fd fastighetsmäklare)
Citera
2014-03-16, 23:09
Medlem
Detta är ett bra tips på lång sikt. Har man otur o är med om en bostadskrasch o måste sälja sin lägenhet under kraschen så kan man räkna med att åka tid ordentligt. Sen är det iofs relativt osannolikt att vi skulle råka ut för räntor på 10-20 % igen men man ska definitivt räkna med att klara månadsbetalningar när räntan ligger på 5+ %. Klarar man inte det så ska man köpa något billigare, eller fortsätta hyra tills man har råd! Och att köpa en lägenhet för att hålla i ett par år ska inte ses annat i ren spekulation i fastighetspriser.
Citera
2014-03-16, 23:12
Medlem
CMs avatar
Citat:
Och de priserna är? Sluta svamla och kom med fakta! Hur mycket skall det kosta med lån och avgift i månaden? En sak är säker. Det blir mer än hyran!

Det är nästan alltid billigare med lån och avgift än med hyra.
Till saken hör, vilket inte alla tänker på, att du får tillbaka 30% av räntekostnaden, vilket sänker månadskostnaden ytterligare (tack för det staten).

I övrigt är det precis som ts skriver, inflationen hjälper till att göra ditt lån mindre och mindre värt, medan avgifterna sällan höjs (här har man inte höjt avgifterna alls under de fyra år jag bott här) i samma utsträckning som hyrorna gör (dvs. med åtminstone inflationen, oftast mer).

Jämfört med hyresrätterna i området där jag för närvarande residerar, precis likadana lägenheter i likadana hus, betalar jag dryga tusenlappen mindre varje månad.
Hade jag haft fullt lån (dvs 85% av inköpspriset) hade jag fortfarande gått plus, dock "bara" med runt 800 kr per månad.
Då är ändå avgifterna här förhållandevis höga, medan hyrorna är förhållandevis låga.
Trots det går jag alltså plus varje månad.

Detta är alltså bortsett från värdeökning och inflation.
Lägger du in dessa i kalkylen blir det en rent usel affär att inte äga sin bostad.

Min lägenhet har, enligt snittpriset på slutförda affärer på likadana, ökat i värde med åtminstone 100000 kronor per år. Nej, den ligger inte i Stockholms innerstad utan i en kranskommun.
Inflationen på dessa fyra år, som för övrigt varit väldigt låg, har dessutom gjort att mitt lån nu är värt i storleksordningen 25000 kronor mindre enligt ekonomifaktas inflationskalkylator.

Jag började min bostadskarriär med två tomma händer.
Ett husköp med min numera exfru, där jag gnetat ihop till kontantinsatsen själv, visade sig vara en bra affär. 1,3 miljoner i vinst när vi skilde oss efter tio år (tack marknaden), och under tiden bodde vi billigt, riktigt billigt, vilket man gör i hus.

Nåväl, vinsten från det räckte till en lägenhet där jag har lån på 54% av köpesumman (42% av dagspriset), komplett renovering och möblering av densamma, en hygglig bil (~150k kontant), en hygglig båt (40k) och en sudd pengar (100k) kvar på banken, som sitter i fonder och växer till sig.

Det ger högre avkastning än att amortera, vilket medför att jag kan återbetala/delåterbetala lånet fortare än om jag amorterat av det.
Tack marknaden igen.

Om 25 år eller så, när jag går i pension, kommer mitt lån vara värt småpengar, och ränteutgifterna således vara föga betungande.

Alltså; köp din bostad. Det är en bra idé på längre sikt.
Citera
2014-03-16, 23:13
Medlem
Med dagens politik, och om Moderaterna får välja så har vi ingen pension överhuvudtaget. Den lilla tjänstepensionen vi hade är bortgamblad av några banktjänstemän. Att sitta på existensminimum i det läget på en bostadsrätt när frysen pajar är ju guld värt.
Citera
2014-03-16, 23:17
Medlem
mrlebowskis avatar
Köpa i större svenska städer har, med få undantag, alltid varit lönsamt i Sverige så länge man köper till marknadspris. Inflationen jobbar som TS säger för dig, och du kan alltid låna på din bostad om du vill köpa tex en båt eller en bil, efter några år då din bostad stigit i värde.

Naturligtvis äger man mer av sin bostad även om man inte amorterar, eftersom bostader oftast stiger i värde. Själv köpte jag för 1,85 miljoner 2012. Den är enligt banken idag, 1,5 år senare, värd 2.16.

Jag tror personligen på en nedåtrekyl på bostadsrättsmarknaden någon gång efter valet i september. Planerar att sälja i Aug och hyra ett tag och se vad som sker på marknaden.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/erik-olsson-upprepar-bostadspriserna.html
Citera
2014-03-16, 23:18
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Hahaha för 1,5 miljoner får du en 24 kvadrat i förorten till Stockholm. Ska du bo i stan får du räkna med 2,1 och uppåt
För en och en halv miljon får man en hyfsad tvåa i Bromma eller Sundbyberg. Inte så farligt som du försöker måla upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in