Citat:
Ursprungligen postat av
HumpingDog
Och de priserna är? Sluta svamla och kom med fakta! Hur mycket skall det kosta med lån och avgift i månaden? En sak är säker. Det blir mer än hyran!
Det är nästan alltid billigare med lån och avgift än med hyra.
Till saken hör, vilket inte alla tänker på, att du får tillbaka 30% av räntekostnaden, vilket sänker månadskostnaden ytterligare (tack för det staten).
I övrigt är det precis som ts skriver, inflationen hjälper till att göra ditt lån mindre och mindre värt, medan avgifterna sällan höjs (här har man inte höjt avgifterna alls under de fyra år jag bott här) i samma utsträckning som hyrorna gör (dvs. med åtminstone inflationen, oftast mer).
Jämfört med hyresrätterna i området där jag för närvarande residerar, precis likadana lägenheter i likadana hus, betalar jag dryga tusenlappen mindre
varje månad.
Hade jag haft fullt lån (dvs 85% av inköpspriset) hade jag fortfarande gått plus, dock "bara" med runt 800 kr per månad.
Då är ändå avgifterna här förhållandevis höga, medan hyrorna är förhållandevis låga.
Trots det går jag alltså plus
varje månad.
Detta är alltså bortsett från värdeökning och inflation.
Lägger du in dessa i kalkylen blir det en rent usel affär att inte äga sin bostad.
Min lägenhet har, enligt snittpriset på slutförda affärer på likadana, ökat i värde med åtminstone 100000 kronor per år. Nej, den ligger inte i Stockholms innerstad utan i en kranskommun.
Inflationen på dessa fyra år, som för övrigt varit väldigt låg, har dessutom gjort att mitt lån nu är värt i storleksordningen 25000 kronor mindre enligt ekonomifaktas inflationskalkylator.
Jag började min bostadskarriär med två tomma händer.
Ett husköp med min numera exfru, där jag gnetat ihop till kontantinsatsen själv, visade sig vara en bra affär. 1,3 miljoner i vinst när vi skilde oss efter tio år (tack marknaden), och under tiden bodde vi billigt, riktigt billigt, vilket man gör i hus.
Nåväl, vinsten från det räckte till en lägenhet där jag har lån på 54% av köpesumman (42% av dagspriset), komplett renovering och möblering av densamma, en hygglig bil (~150k kontant), en hygglig båt (40k) och en sudd pengar (100k) kvar på banken, som sitter i fonder och växer till sig.
Det ger högre avkastning än att amortera, vilket medför att jag kan återbetala/delåterbetala lånet fortare än om jag amorterat av det.
Tack marknaden igen.
Om 25 år eller så, när jag går i pension, kommer mitt lån vara värt småpengar, och ränteutgifterna således vara föga betungande.
Alltså; köp din bostad. Det är en bra idé på längre sikt.